Voor het nieuwe forum, klik   hier
TomMarreel
Hi, Ik heb een BMW R75/6 (4012747) uit 1975 en heb vorige herfst een probleem gehad met het motorblok.... Eén van de zuigerstanglagers heeft het begeven tijdens een rit huiswaarts van werk (op een hete dag in Italie). Ondertussen heb ik het blok helemaal uiteen gehaald en besloten van het een grondige revisie te geven (in- en uitwendig), evenals de motorfiets zelf. Na vele jaren van zomer- en winter-gebruik is een grondige opknapbeurt een niet misplaatste optie, zeker met het betere weer hier in Italie. Wegens gebrek aan degelijke support van BMW handelaars (privaat) hier in Italie wil ik jullie het volgende vragen. Het zuigerlager is gesmolten en heeft een witmetaal laagje achtergelaten op het lagervlak van de krukastap. Het is er letterlijk opgelast. Je ziet er een duidelijke zwarte laag opliggen ipv het mooi gepolijste tapoppervlak. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om deze terug in originele staat te brengen door middel van herslijpen. Zijn er zuigerlagers voorhanden voor een iets kleinere tapdiameter, net voor dit soort van bewerkingen? In het geval deze tap kan geslepen worden en een lager voorhanden is, dan denk ik dat er eveneens een hardingsproces nodig is? Ook al weet ik dat in de meeste gevallen de diepte van harding op deze tappen gelimiteerd is (anders heb je problemen met een te brosse krukas en kans op breuken op overgangspunten). Moet de andere tap dan op dezelfde maat geslepen worden wegens balansproblemen? Of de krukas geherbalanceerd worden na herslijpen van één tap. Zoals je ziet, veel vragen waar ik niet direct een antwoord op weet. Uiteraard dient ook de zuigerstang vervangen te worden aangezien het big end overhit is geweest. Er is een duidelijk kleurverschil te zien tussen onder- en bovenkant. Ondertussen heb ik hier lokaal al een bedrijfje gevonden die dit kan uitvoeren, maar zou ik willen weten van specialisten zoals jullie wat mogelijk is. Zonder uiteraard een nieuwe krukas te moeten kopen. Een andere werkje is het herslijpen van de cilinders. Aan de onderzijde voel je duidelijk een rand en dit dringt zich dus ook aand (het blok verbruikte een beetje olie, vandaar). Welke overmaat zuigers zijn op voorraad voor deze cilinders? Mocht ik nog iets vergeten vermelden zijn, laat maar horen. Met dank, Tom Marreel

4 reacties

  1. Boxer-Bakra
    Tom : Ik denk dat je voor dit geval beter contact opneem met ,, DE HOBBYIST'' . Het bewerken van een krukas is toch echt een experten klus. Er is een methode waarbij men de beschadigde kruktap iets afslijpt en daarna wordt deze opgespoten met een harde laag en opnieuw op de juiste maat fijn bewerkt ! Deze krijgt dan weer de maat van de goede andere kruktap . Mischien zijn er RUIL krukassen compleet met drijfstangen en bigendlagers . Dan weet je zeker dat het spul in balans blijft . Een R75/6 heeft normaal gezien geen nicasil cilinders , dus er zijn overmaat zuigers verkrijgbaar. Nicasil cilinders zijn NIET te bewerken , versleten is einde verhaal. Geef je serienummer door aan de hobbyist , en dan hoor je wel welke mogelijkheden zij in het schuurtje hebben .Gr. Cees.

  2. TomMarreel
    Bedankt, serienummer staat trouwens bovenaan in het berichtje (4012747).

  3. Richard
    TomMarreel, zoek een revisie bedrijf in de buurt, deze kunnen zien of de krakas bewerkt kan worden of vervangen moet worden. De drijfstanglagers zijn er in verschillende maten, meten en zoeken. De drijfstangen wel vervangen. Een andere mogenlijkheid is een ander blok zoeken. Deze onderdelen gebruiken of gelijk inbouwen. Richard