Hi,
Ik heb een BMW R75/6 (4012747) uit 1975 en heb vorige herfst een probleem gehad met het motorblok....
Eén van de zuigerstanglagers heeft het begeven tijdens een rit huiswaarts van werk (op een hete dag in Italie).
Ondertussen heb ik het blok helemaal uiteen gehaald en besloten van het een grondige revisie te geven (in- en uitwendig), evenals de motorfiets zelf. Na vele jaren van zomer- en winter-gebruik is een grondige opknapbeurt een niet misplaatste optie, zeker met het betere weer hier in Italie. Wegens gebrek aan degelijke support van BMW handelaars (privaat) hier in Italie wil ik jullie het volgende vragen.
Het zuigerlager is gesmolten en heeft een witmetaal laagje achtergelaten op het lagervlak van de krukastap. Het is er letterlijk opgelast. Je ziet er een duidelijke zwarte laag opliggen ipv het mooi gepolijste tapoppervlak. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om deze terug in originele staat te brengen door middel van herslijpen. Zijn er zuigerlagers voorhanden voor een iets kleinere tapdiameter, net voor dit soort van bewerkingen? In het geval deze tap kan geslepen worden en een lager voorhanden is, dan denk ik dat er eveneens een hardingsproces nodig is? Ook al weet ik dat in de meeste gevallen de diepte van harding op deze tappen gelimiteerd is (anders heb je problemen met een te brosse krukas en kans op breuken op overgangspunten).
Moet de andere tap dan op dezelfde maat geslepen worden wegens balansproblemen? Of de krukas geherbalanceerd worden na herslijpen van één tap. Zoals je ziet, veel vragen waar ik niet direct een antwoord op weet.
Uiteraard dient ook de zuigerstang vervangen te worden aangezien het big end overhit is geweest. Er is een duidelijk kleurverschil te zien tussen onder- en bovenkant.
Ondertussen heb ik hier lokaal al een bedrijfje gevonden die dit kan uitvoeren, maar zou ik willen weten van specialisten zoals jullie wat mogelijk is. Zonder uiteraard een nieuwe krukas te moeten kopen.
Een andere werkje is het herslijpen van de cilinders. Aan de onderzijde voel je duidelijk een rand en dit dringt zich dus ook aand (het blok verbruikte een beetje olie, vandaar). Welke overmaat zuigers zijn op voorraad voor deze cilinders?
Mocht ik nog iets vergeten vermelden zijn, laat maar horen.
Met dank,
Tom Marreel
4 reacties
Boxer-Bakra
TomMarreel
Richard