Voor het nieuwe forum, klik   hier
Rudyhadee
Snap er niks van, koud start wil niet meer, kreeg hem gisteren nog aan de gang, had die 1 minuut gelopen, was het goed. Vanmiddag gestart en een dusdanige klap op links dat aan de linkerkant de bovenste binnendemper losknalde van de las en 2 meter verderop op de stoep lag. Zie de back fire door het open luchtfilter heen, wat kan de oorzaak zijn? -contactpunten zijn nieuw -condensator ook -ontsteking met de stroboscoop gecontroleerd, staat perfect -net compressie gemeten, met koude motor, want ik krijg hem niet aan, beide kanten 9 kg. -bougie rechts vonkt op het oog sterker als links, na wisselen hetzelfde. Zit zelf te denken aan een kapotte bobine, iemand nog suggesties? R75/5 1972

17 reacties

  1. kees230
    dan meteen verse bougiekabel, ik heb meer ellende gehad met bougiekabels dan met bobines. groetjens kees

  2. Ysengrimus
    Heb hetzelfde gehad met m'n R80 ST.Moeilijk starten met backfire ,klappen als kanonsschoten! Het was de bobine.

  3. Tommy
    Zoiets eens gezien op de A16, een harley rijder met enorme knallen af en toe, van schrik allerlei automobilisten langs de kant, kijkend of ze een klapband hadden.

  4. Rudyhadee
    Gisteren een andere bobine voor de linkerkant er op gezet, had er nog eentje liggen, lijkt in 1e instantie toch wel de oorzaak te zijn, ga d'r morgen mee aan de gang en de uitlaat repareren,geef hier aan of dit de oorzaak is. Noodgedwongen (maar errug grappig) rijdt ik nu op de Harley WLA uit 1942, lekker relaxed en geen geknal, ook wel eens leuk.

  5. Rudyhadee
    Hij doet het weer, kapotte bobine links was de oorzaak, binnendemper weer vast gezet, nu nog mooi weer.

  6. Rudyhadee
    Hij begint weer met knallen op links met koudstart, hevig gepets op links, benzine wordt uit de carburateur gegooid, na circa 2 minuten loopt die goed. Bobine die vervangen was ook stuk?

  7. Richard
    mensel afstellen, staat te arm. dit komt door de kapotte bobine. Volgend jaar Silent Hektic? Richard

  8. Ton
    Ja, Silent Hektik is super! Ik heb in januari dit jaar SH gemonteerd en dat is een heel groot verschil met de punten ontsteking. Het kost goed geld, maar dan heb je ook wat. Groeten, Ton

  9. peterr75
    Probleem kan inderdaad arm mengsel zijn, en heeft dan niks met punten of bobine te maken. Fout die in vergelijkingen veel gemaakt wordt, men heeft slecht afgestelde punten ontsteking met gammele punten erin en uitgelubberde veertjes tbv de vervroeger... tja dan lijkt een SH de oplossing. Goede punten en veertjes en de boel draait langer en betrouwbaarder dan met electr opbouw spullen. Met toerentallen als onze boxers voldoen punten prima. Dit ervaren met div punten en puntloze boxers. Met de laatste ooit langs de weg gelopen omdat het moduul onder tank kapot was... meer electronica = meer ellende.

  10. Rudyhadee
    Eureka! Had ineens een helder moment, heb ik niet vaak. Na bobine numero 3 geprobeerd te hebben (lag ook ergens in de schuur), nog niet starten dus. Twijfel slaat toe, 3 bobine's stuk kan niet, anders had ik ze wel weggegooid. Recent de punten vervangen, zou dus goed moeten zijn. Toch maar even checken, gaan ze niet open! F...., F....,F....., stom, de laatste keer dat die me liet staan waren de punten ook de oorzaak. Ontsteking moet weer opnieuw op tijd gezet worden en dan maar weer gaan met de machine. Hij loopt weer dus.

  11. peterr75
    Waren je punten losgelopen ? of fiber verdwenen ? Heb je wel een goed merk vervang punten ? Succes!

  12. Rudyhadee
    Punten gingen gewoon niet open, nog geen 2 maand terug vervangen voor origineel, niks losgelopen, alles zat naar behoren vast. Tijd voor iets zonder punten.

  13. peterr75
    Hihi, als alles goed zat met org punten had de boel nu nog goed gedraait. Ik heb nu een boxer of 16 gehad en 2 met elektr ontst. Een r65ls met orig sijsteem: bobine bosch kapot en later het module. Een 78er r65 met piranha sijsteem die ook de geest gaf. Nadeel van de electr zooi is dat stilstaan echt stil blijven staan is. Met goede punten slaat de boel ook snel aan. Succes met de -dure- ombouw.

  14. Tommy
    heren cafe racerts, loopt momenteel een leuke serie op discovery, cafe bouwsels of daaraan verwant best leuk om te volgen, alle merken vertegenwoordigd en mixen daarvan natuurlijk.

  15. Bep
    Hallo Rudy, Na het met een voelermaatje afstellen van de lichthoogte van de contactpunten,en daarna het statisch afstellen van het onstekingstijdstip,altijd even (dynamisch) controleren met de contacthoekmeter en afstellamp. Als blijkt dat de boel niet goed af te stellen is, controleer dan of je grondplaat van de contactpuntjes geen radiale speling heeft in het het verdiepte motorgedeelte. Dit is eenvoudig te verhelpen door op 3 plaatsen aan de omtrek de grondplaat iets uit te smeden. Ook nieuwe vlakke onderlegschijfjes onder de borgmoertjes van de grondplaat voorkomen het verdraaien van de grondplaat tijdens het vastzetten. Bep

     

  16. Ton
    Rudy, Even behoorlijk in de buidel tasten, slikken en dan Silent Hektik bestellen. Zoals de Duitsers zeggen: und gut ist! Groeten, Ton