Voor het nieuwe forum, klik   hier
tonky
Hallo, ik ben Tom ik heb 2 vragen. ik ben sinds kort eigenaar van een r65 uit 1980, ik ben bezig om de motor af te stellen. de motor zakt langzaam terug in toeren. ik heb een colortune en carbtune gekocht, nu is vraag 1, het stationair afstellen van een lucht gekoelde boxer motor, ik hoor steeds dat de lucht/benzine verhouding schroef iets rijk moet staan. betekend dat de ontbranding steeds/soms geel moet zijn of altijd blauw/geel ? vraag 2, omdat er toen met de proefrit niet voluit op snelheid gereden is kom ik er nu dus achter de de motor niet harder als 140km/h (5500 toeren)gaat. mijn zwager heeft ook een r65 uit 1980 die wel ongeveer 170 rijd, als we samen optrekken gaat het precies net zo snel tot 135/140 km/h ik heb de volgende dingen gecheckt: compressie meting ( 10 en 10,5 ) kleppen gesteld sproeiers schoon gemaakt met ultrasone ( hoofdsproeier 140) membraan carb gecheckt, het zijn de carbs met de platte deksel, ( ik lees op de forums ook dat deze niet altijd even lekker zijn ) ontsteking/ bougies gecheckt luchtfilter nagekeken de gasnaalden gecheckt met colortune, tot ongeveer 3500 toeren ( blauwe kleur over de hele linie, statisch gecheckt) ik heb vroeger een z900 kawa gehad die 30km/h te langzaam liep, ik kwam er toen achter dat de uitlaat nokkenas 1 tandje verkeerd stond. kan dit met de r65 ook het geval zijn dat de nokkenas 1 tandje verkeerd staat ? de ontsteking staat wel in zijn uiterste stand verdraaid tegen de klok in. gr Tom

24 reacties

  1. Boxer-Bakra
    Werkt vervroeger goed ? hebben je contactpunten een lichthoogte van 0,40 mm ? Deze afstellen met lagerplaatje gemonteerd . Heb je enig idee wanneer distributie ketting is vernieuwd . Omdat je zegt ontstekingshuis staat op het eind , tegen de klok in.Deze kun je verwachten vanaf 50000 , gaat gepaard met rammel bij warme motor . Carbs met platte deksels niks mis mee ! Enkel de montage van membranen is anders en vraagt wat aandacht . Je hebt 1 benzinekraan is zeefje schoon !! R65 heeft een eindoverbrenging van 31/9 , staat op cardanhuis . Zie ook draadje // Inhouden R80RT /// voor afbeeldingen . De mehanische vervroeger werkt bij jou het zelfde . Gr Cees.

  2. tonky
    hoi Cees, bedankt voor het snelle reageren ;-) vervroeger werkt goed, gesmeerd en gecheckt, punten staan op 0,4 mm,hoe bedoel je lagerplaatjes gemonteerd ? de punten hebben we op de werkbank afgesteld omdat het een complete ontstekingsunit is. benzinekraan is schoon gemaakt, cardan is 31/9 ik weet niet wanneer de distributie ketting vervangen is, de motor is volgens zeggen geheel gerestaureerd, de gene die dat gedaan heeft is niet de zelfde als waarvan ik hem gekocht heeft. ik heb getracht de restaurateur te bellen maar deze geeft geen thuis ( vakantie ? ) teller staat op 68000km kan natuurlijk ook 168000km zijn. de klepjes tikken iets harder als die gereviseerde bmw van mijn zwager maar ik moet de axiale speling nog uitvullen. gr tom

  3. Boxer-Bakra
    Als je het dekseltje van de unit haalt kijk je tegen een plaat met centraal ondersteunings glijlagertje van asje. Als je de punten vernieuwd moet dat even weg. Stel je de punten af zonder dat lagertje dan heb je direct verschil als dat lagertje WEL gemonteerd wordt. Kijk ook of zich veel vonk ontwikkeld tussen contactpunten , een goede condensator remt dat af . kosten geen drol en sparen je punten aanzienlijk. Wat de levensduur van distributie ketting betreft . Ik had hem bij 52000 , anderen gaan tot 90000 . Ik denk dat de rijstijl een grote rol speeld ! of kwaliteit van olie . Ik houd de klepspeling op inlaat 0,10 en uitlaat op 0,15 zelfs hier in de tropen geen enkel probleem . En geen verloop . Wel de oortjes scherp houden , ze moeten iets tikken. Omdat je de motor nog niet lang hebt , zou ik tussen tijds een keer controleren of er verloop is . Men ( de hobbyist) raad aan de koppen te reviseren bij c.a. 70000 km . Je zwager zal wel op de hoogte zijn WAAROM !! Blijf voor je zwitserlevengevoel onder de 7000 toeren . Succes ! Gr. Cees.

  4. tonky
    ja dat lagertje was bekent, de condensator is goed, mijn kleppen hou ik ook goed in de gaten, 7mm is niet veel, ik weet ook niet of er 8mm kleppen in zitten, daar wilde ik de restaurateur ook even voor bellen. er zitten wel al de nieuwe tuimelaars in. maar kunnen de nokkenas en krukas bij BMW niet een tand verkeerd staan waardoor ik 35km/h te kort kom ?? Gr Tom

  5. Boxer-Bakra
    Zet een cilinder op tuimelen D.W.Z.... de uitlaatklep sluit en de inlaat gaat openen . Dan moet het O.T. merkteken op het vliegwiel zichtbaar zijn door het gat .Dat kan een paar graden schelen maar meer niet . Een versleten ketting VERLAAT de kleptiming . En is enkel te corigeren door vernieuwen. Een ontsteking is d.m.v. het verdraaien tegen de klok in ,op 6graden ,, S ,, te zetten . Totdat de ketting zover is versleten , dat je sleufgaten in de unit niet toerijkend zijn . Maar dan heb je al een behoorlijke rammel moeten registreren met een warme motor stationair . Verwacht geen wonderen wat betrft die 35 km te kort . Als je zwager 60 weegt en klein is , en jij bent een boomstam van 95 kg die rechtop zit . Dan kort je nog al drastisch in !!! Met 33 KW . Grafiek is onleesbaar jammer ! Gr . Cees.

     

  6. tonky
    hoi Cees, mijn zwager is 1,95 en ik ben 1,73( 90kg) , maar je kan wel gelijk hebben over de distributie ketting, het klinkt heel aannemelijk. gr Tom

  7. Bep
    Vergelijk de kleptiming eens met die van de motor van je zwager

  8. jaap43
    Even een vraag tussendoor: Kan je in andere versnellingen wel boven de 5500 t/min komen? Probeer dat in z'n 3 of 4, dan rij je geen illegale snelheid. In z'n 4 kan je dat probleemloos kilometers lang volhouden zonder dat de motor er last van krijgt. 5500 t/min in z'n 3 = 100 km/h 5500 t/min in z'n 4 = 125 km/h. In een Nederlands boekje van de R65 van 1985 en later blijkt dat van de 20 kW-uitvoering de topsnelheid ligt bij 155 km/h. De 35 kW uitvoering wordt hierin niet besproken. Er is dus een grote kans dat eerdere jaren ook R65's met beperkt vermogen geleverd zijn. Bij de 20 kW uitvoering is de doorlaat van de carburateur 26 mm, en bij de 35 kW uitvoering 32 mm. Ik heb een import R65 uit de USA die wel het volle vermogen heeft. De bovenstaande doorlaatafmetingen komen dus uit een Nederlands en een Amerikaans boekje van de R65 van na 1985, dus met de enkele achterwielophanging.

  9. tonky
    ik zal vandaag kijken of hij in de 3e en 4e versnelling wel doortrekt, ik heb er een werkplaatshandboek( originele dealer boek) bij gekocht . de carburateur is 32mm. mijn zwager heeft een gradenschijf waar we de kleptiming mee kunnen checken, ik hoop dat daar deze week nog tijd voor is want over een week ga ik op vakantie :-) Gr Tom

     

  10. tonky
    update, voor de wind in 4e versnelling 7000 rpm/140km/h, tegen wind met moeite 6000/6500rpm

  11. jaap43
    Volgens mij komt hij toch benzine tekort, dus kijk eens naar je hoofdsproeiers. Deze voorzien de benzine in het laatste kwart van je gashendel.

  12. tonky
    hoi Jaap, ik kom ook steeds meer tot de conclusie dat het door benzine tekort komt. ik heb de hoofd(140)en stationair sproeier ultrasone gereinigd. volgende stap is mijn vlotter wegen en vlotter peil nog een keer nakijken, ik las in een topic dat de vlotters verzadigd kunnen raken en daardoor te zwaar worden. 12gr ipv 10gr. gr Tom

  13. Boxer-Bakra
    In de schroefaansluiting sw 17 van benzineslang naar kraan zit een iel zeefje . Vlotters raken inderdaad verzadigd en hebben minder drijfvermogen , zou moeten resulteren in een hoger benzine pijl tot overlopen toe ! Ik heb de vlotters in maart vernieuwd . Heb ze zo uit de doos gemonteerd , niks aan de lip verbogen .Wanneer ik ze afstel zoals beschreven op dit forum ( bij dicht evenwijdig aan rand waar vlotterbak in valt ) dan sta ik na 500 meter stil met lucht happende hoofdsproeiers . Is geen verwijd aan wie dan ook ! Ik steek het erop dat 1 kraan trager aanvoerd dan 2 kranen bij andere Types. Het werkt nu probleemloos. O-ringetjes moeten goed zijn . zitten rond hoofdsproeierhouder en stationairesproeier en luchtregelschroef . Bij montage iets vaseline eraan. Vlinderklep voor minder hoofdpijn laten zitten . Reden , de schroefjes hebben ze geborgd door aan de achterkant de schroefdraad op te stuiken . Bij uitdraaien breken ze of vernielen de draad . Om alle kanaaltjes schoon te krijgen , is perslucht echt een must ! // Jullie beiden hebben de zelfde motor . Dan is het geen overbodige luxe om het synchronisatie systeem van Bep van Malden te crieeren ! zie afbld. De vacuumaansluiting zit bij jullie naast de luchtregelschroef, en is afgeblind met een schroefje . Een simpele constructie , wel doeltreffend . In combinatie met colortune , moet je tot een goed resultaat komen !! Kijk ook eens of de gasschuiven soepel naar boven gaan en door eigen gewicht goed zakken met draaiende motor ( bochten naar luchtfilter even wegnemen ) geen olie eraandoen , hebben een coating en moeten droog funtioneren .Dan nog dit ,, is de W code onderin het tellerglas bij jullie gelijk. Ik hoop dat jullie eruit komen , mijn harde schijf is ver leeg . Gr. Cees.

       

  14. tonky
    hoi Cees, bedoel je dat als de vlotter horizontaal staan het benzine peil eigenlijk te laag is, hoe staan die bij jou ? ps: ik heb een carbtune Gr Tom

  15. Boxer-Bakra
    De lip die tegen de naald drukt , staat evenwijdig met de aluminium strippen waar de drijflichamen aan zitten . Zo gekregen via sponsor . Carbs lopen niet over . En bij afhalen vlotterbak , is deze ruim 1/3 gevuld. Dus gemonteerd zal de bak voor meer dan de helft gevuld zijn door de verplaatste hoeveelheid van de vlotter. Ik kan het niet anders uitleggen !! Ik kan de kraan wel een week open laten , lekt geen druppel . En de motor draait gewoon goed , geeft geen blafje verkeerd ! Ik kan me goed verplaatsen in het geen wordt gezegd , maar met 1 kraan en dan scherp afstellen dan wordt de toevoer al vroeg niet om te zeggen gestopt maar wel behoorlijk afgeremd . Mischien is mn visie verwarrend ! Bij de R45 heb ik dit ondervonden . Niet dat ik nou zo'n bijdehandtekloot ben maar , als mn hoofdsproeiers luchtbeddenvulling gaan slurpen na een paar honderd meter dan zit het niet goed . Kraan dicht vlotterbakken eraf , en 4 a 5 mm benzine in de bakken dat kan niet !!!. Ha Ha !! Aan de kraan in de tank zitten 2 buisjes kort en lang , slechts 1 ervan verzorgd de aanvoer voor 2 carbs. Enkel op reserve werkt de korte . Deze hebben een doorlaat van ca 3,5 mm . Dus kortom , de doorstromings capaciteit van je kraan is medebepalend voor de afstelling van het vlotter niveau . Heb je 2 kranen dan schiet je 100 % vooruit in die aanvoer!! Dus bij die jongens zal het WEL werken omdat de aanvoer veel sneller is. Archimedes reed geen BMW maar stuiterde ook op dergelijke natuurkundige problemen , dus niks nieuws . Er moet een buffertje brandstof worden opgebouwd , word dat vroegtijdig belemmerd dan is het mis . Sommige mensen kunnen de wereld op zn kop zetten in 3 woorden , zo ver ben ik blijkbaar nog niet Sorry !! Gr Cees.

  16. tonky
    thx for the info :-) ik ga morgen ff checken (moet zo werken)

  17. Bep
    Bij een te geringe brandstof toevoer door verstopte filters o.i.d. gaat de motor bij een bepaald brandstofgebruik (=snelheid) inhouden. D.w.z het vermogen neemt plots af, alsof de cilinders afslaan. Als dan de snelheid afneemt en het gas iets word teruggenomen springen ze weer aan en begint hij weer te trekken, enz, enz. Het is een heel typisch en verklaarbaar fenomeen. Ooit meegemaakt bij een licht gescheurd membraam in eem mechanische benzinepomp van een Zastava. Trekken tot 110 km/hr en dan inhouden/afslaan ,en weer trekken als de snelheid tot 100 km/hr gezakt was. Bep

  18. Boxer-Bakra
    O.K. Bep begrepen . Ik had het dan wel in een erge mate. Wat ook een rol kan spelen is __ Wanneer de vlotterbak opgevuld wordt , moet de lucht ook vlot kunnen ontsnappen . Er zit zon kannaaltje en een verticaal buisje in de vlotterbak deze moeten dus ook goed schoon zijn . Anders krijg je waarschijnlijk tegendruk c q vertraagde aanvoer. o.k mijn probleem is verholpen en Tom heeft me dunkt voorlopig voer in overvloed . Gr Cees.

  19. tonky
    ik heb de vlotter opnieuw afgesteld, het lipje parallel aan het metalen stripje waar de vlotter aan hangt. het benzine peil is ongeveer 2 a 3mm hoger in de vlotterbak. de carburateur lekt niet. ik heb weer de benzinekraan/filter nagekeken. ik moet de motor nog testen. PS: wat Bep zegt klopt ook wel met mijn rij ervaring, het is ook net of je de motor variabel voelt trekken ( genoeg benzine, tekort, genoeg, te kort) Gr Tom

  20. tonky
    update: motor getest en tot aan het rode gebied van de toerenteller( ongeveer 165km/h :-) het zat dus toch in de stand van de vlotters. bedankt allen, maar Cees jij had het ook over een rammel bij stationair draaien ivm een versleten nokkenasketting, ik hoor wel mijn kleppen maar die rammelen harder als ik gas terug geef, heeft dit er ook mee te maken ? ik ben er ook achter dat als je toeren langzaam terug zakken naar stationair dit veroorzaakt wordt door een rijke afstelling van de benzine/lucht schroef, iets armer zetten en hij zakt sneller terug in toeren. Gr Tom

  21. Boxer-Bakra
    Bij een koude motor hoor je niks , bij warme motor rammelt hij wel stationair. Zodra je gas geeft is het weg . Dat zijn de voortekenen !! Komt duidelijk vanachter het zwarte gedeelte met ribbels Moest het zover zijn , dan niet te lang door blijven rijden . Ketting gaat op de punten van het kleine krukastandwiel lopen , en krijgt extra voor zn broek . Het contact gedeelte met ketting is daar 5 a 6 tanden . Het onderste grote tandwiel is nagenoeg onversijtbaar.!! ///// Probeer stationair toerental Warm op 900 a 950 toeren te krijgen . Dan blijft hij koud net of met ietsje choke lopen . Kijk ook of de hefboompjes van shoke bij dicht goed naar beneden zijn gedrukt . Je hebt vooruitgang geboekt gelukkig !! Gr. Cees.

  22. tonky
    ik ga in de winter de distributieketting en toebehoren vernieuwen. de bmw draait nu ongeveer1100/1200rpm maar kan denk ik nog hem wel iets langzamer kan laten lopen. de toerenteller komt niet lekker terug, als ik er een tikje op geef zakt de naald 200/300 toeren. Gr Tom

  23. Boxer-Bakra
    O.K. Tom . Niet onwijs , mede omdat je onstekings unit ook aan de limit gedraaid is . En heb je tijd om te achterhalen wat de voorgaande revisie inhield !! Gr. Cees.