Voor het nieuwe forum, klik   hier
ariej
Hoi mensen, na 30 jaar enthousiat bedradingshobbyisten probeer ik een beetje orde in de bedrading aan te brengen. 1 stap er in is een aparte schakelaar voor het achterlicht en cockpitlampen, zodat deze overdag niet 'onnodig'branden. Met hulp van het schema ben ik wat aan het prutsen maar als ik het printplaatje in het tellerhuis bekijk, denk ik niet dat er 1 apart aansluitpunt is waar ik de beide tellerlampjes kan isoleren? met trial en error kom ik er ook niet uit..(kost te veel zekeringen..)

11 reacties

  1. Boxer-Bakra
    Ariej ik meen dat je het lampje van de laadstroom niet mag verwisselen voor een ander wattage omdat daarlangs de stuurstroom naar een ander belangrijk component gaat . Ik ben geen electronicus , maar dat wordt duidelijk vermeld !! Dus blijf van dat circuit af !! Gr. Cees.

  2. Rudyhadee
    "onnodig"branden? Motor wordt er niks zuiniger van als je de lampen uit zal doen. je zet toch ook geen schakelaar tussen de oliedruklamp en het laadcircuit, of branden deze alleen als het nodig is? Koplamp wil je ook uitschakelen?

  3. bepvanmalde
    Slecht idee! Ooit vergeet je het schakelaartje om te zetten en rij je zonder achterlicht. Bovendien maak je het onnodig gecompliceerd en storings gevoelig. Bep

  4. ariej
    Ik bedoel niet het laadstroomlampje, maar de tellerverlichting..

  5. Heronimus
    De vraag lijkt wat je ermee uit kunt sparen. De tellerverlichting heeft lampjes die weinig vermogen vragen. Gewoon laten zitten zoals het nu zit zou ik zeggen en geen extra schakelaars op de motor. Daar wordt de 100RT niet mooier van en je moet draden trekken naar de schakelaar. Het zou leuk zijn als er kleine LED-pitjes zouden zijn voor de tellers met meer lichtopbrengst en minder Wattage. Helaas zit de teller vast aan de bajonetpitjes of bestaan er al alternatieve LED-lampjes met passende bajonet?. Ik zou juist wat meer licht willen uit de teller als ik in het donker rijd. Het lichtje in de kuip boven de koplamp heb ik al vervangen door een bijgeveilde unit met wit LED-licht.

  6. Rudyhadee
    Ik ga zometeen een schakelaar op mijn R75/5 zetten, om het oliedruk lampje uit te schakelen, vindt dit zo ontzettend irritant als dit lampje gaat branden.En of het nu overdag of 's avonds is, uit dat ding.

  7. Robbert
    Beste ArieJ je kunt de lampjes beter door LED's vervangen. soms een beetje zoeken naar de juiste aansluiting maar ze zijn er zeker. Zo krijg je meer licht voor minder vermogen en kun je niet vergeten in het donker de achterzijde aan te zetten. Wil je nog meer watts besparen? zet er voor een xenon pit in. in mijn R80RT heb ik een 35W xenon geplaatst ipv de 55W halogeen. Ik ben er tevreden over (wel een lager kelvin waarde kiezen bv 2700 of 3000 anders krijg je dat "blauwe" licht, tenzij je dat mooi vind natuurlijk). suc6

  8. Robbert
    Indicator lampjes door LED's vervangen is minder slim. De generatorlamp moet een lampje blijven anders wordt je rotor niet bekrachtigd en doet de generator het niet. Knipperlichtindicator, afhankelijk van de aansluiting, zit soms tussen de knipperlichten in, als je er een LED in stopt gaat die maar naar 1 kant branden (dus ook een gelijkrichter ertussen stoppen). de overige indicatoren kun je vervangen maar wanneer branden die, dus hoeveel schiet je daarmee op?

  9. ariej
    Ik heb de lampjes in de tellers idd vervangen door (groene, gelijk aan de kleur van de motor) LEDjes van de automaterialenzaak. Ik heb het juiste formaat lampjes voor de klok en voltmeter nog niet gevonden. In de kuip(die rand onder het windscherm) zit een schakelaar die werkloos was, en nu de laatst genoemde lampjes en achterlicht aanstuurt. De tellerlampjes heb ik niet zonder sloopwerkzaamheden weten te isoleren.. Stel dat deze via de printplaat in de koplamp erens een apart aansluitpunt hadden(wat min of meer mijn vraag was) had ik deze er ook bij gedaan, maar vooralsnog laat ik het zo.

  10. Rudyhadee
    Lampjes: Heb je het ook al geprobeerd bij Baas aan de Groningerstraat in Assen, deze hebben LED lampjes in allerlei soorten op voorraad, ook in diverse kleuren.