Voor het nieuwe forum, klik   hier
tristan
MYTH BUSTING ik heb op mijn r50s een originele vdo haakse overbrenging ,dit was een onderdeel dat gemonteerd werd op het voorste onstekings deksel, je boorde een gat in de deksel en je verbind de haakse overbringing met een pin in de lange inbusbout die op de vervroeger zit. de latere bmw,s kregen een extra opbouw kastje dat met 3 bouten tegen het distributie deskel geschroeft werd hier werd de tourenteller aangedreven door de oliepomp. we hebben dus 2 mogelijkheden . nu heb ik een paar jaar geleden ooit eens een tweede hands tourenteller gekocht bij de hobbyist , de prijs was schappelijk hij was 80mm groot en overbrenging 1/4 stond er met de stift op geschreven. dat was degene die ik moets hebben want immers in de lijst van de hobbyist staat dat 1/2 geschikt was voor oliepomp aandrijving en bij stemler staat het er ook zo . nog steeds trouwens. laatst heb ik voor het eerst de motor getest en de tourenteller was helemaal de kluts kwijt deze gaf veel te veel aan, ik dacht bij mezelf waarschijnlijk heeft iemand een fout gemaakt met opschrijven van de overbrenging het stond er toch ook met de stift opgeschreven.of hij is kapot bij de hobbyist een nieuwe proberen te bestellen maar zij konden hem niet leveren. dus maar snel een nieuwe besteld bij stemler want het race seizoen is al begonnen. deze week naar de testbank geweest met een kleine oude 1/4 tourenteller ook orgineel vdo deze werden altijd los op het balhoofd geschroeft het ding zag er niet uit maar het ging me alleen om te checken, in deze tourenteller stond de verhouding er trouwens onderin geslagen, eenmaal op de testbank hadden we al gauw in de gaten dat deze tourenteller ook erg fanatiek was , er klopte geen biet van een beetje gas en hij gaf al 6000 touren aan, ik dacht hmmm wel erg toevallig. vandaag nog een kleine tourenteller opgesnort op de zolder want ik wist dat ik er nog een had deze had de overbrenging 1/2 ingeslagen even snel gemonteerd motor aangeduwd en verhipt dit lijkt er veel meer op .dit is de juiste!!! even kort door de bocht ... draaien krukas tov nokkenas , als de krukas eenmaal rond is .. is de nokkenas pas op de helft dus verhouding 2/1 dus dan zou de geschikte teller een overbrenging moeten hebben van 1/2 om het weer het weer 1 om 1 recht te zetten. en niet zoals het in de lijst van de specialen staat. hoe het precies zit met die overbrenging van de oliepomp ben ik nog niet uit maar daar kom ik nog wel achter. deze zou dan 1/4 zijn. eigenlijk is het voor mij al duidelijk of ben ik gek aan het worden??

3 reacties

  1. Rudyhadee
    Hey Mythbuster, Om opname in een krankzinnigen instituut te voorkomen kun je natuurlijk ook overwegen om er gewoon een electronisch exemplaar op te schroeven. Ben je gelijk van het gesodemieter af en kun je alle omreken perikelen vergeten, mijn toerenteller op de streep 5 gaf jaren geleden ook de geest. Poosje aan het zoeken geweest op het Net en eentje besteld die tot 16000Rpm gaat, ze zijn er ook tot 8000Rpm en 12000Rpm meen ik. Mooiste is natuurlijk een Krober of zo, maar die zijn behoorlijk aan de prijs. met vriendelijk groet, dokter Phil

  2. tristan
    klopt maar ik vind zon oude grote mechanische tourenteller net een tikkeltje mooier, daarbij komt dat ik mijn cockpit weer moet veranderen en dat vind ik zonde van de tijd en werk.