Voor het nieuwe forum, klik   hier
Knasterd
De laatste twee keer na een wat langere rit valt me op dat wanneer ik de koppeling ingetrokken heb, de motor een fluitend/gierend geluid laat horen. Volgens mij komt het ook ergens bij de koppeling vandaan.Het klinkt niet echt als en versleten lager volgens mij. Het is duidelijk aanwezig. Als ik de kopppeling loslaat is het weg, in zijn vrij maar ook in een willekeurige versnelling. Bij koude motor hoor je dit geluid niet. De koppeling slipt niet door bij het rijden, maar de plaat is wel op zijn eind, ik heb alle stelruimte die er is benut. Iemand die nav dit verhaal zegt: "o, dat is ........."? Groeten, Mike

30 reacties

  1. bepvanmalde
    "t zou dit koppelings lagertje kunnen zijn http://www.largiader.com/articles/throwout/ Bep

  2. PeterH
    Ben vrij zeker dat het het druklagertje is. Is eenvoudig te vervangen. Met vriendelijke groet, PeterH

  3. Knasterd
    Ik neem aan dat dan de bak er achter weg moet? Kan ik direct mijn koppelingsplaat vervangen. ......eerst lezen jongen, het Peters boek zegt dat ie achter de koppelingshevel zit. Dat wordt een makkie dan.

  4. PeterH
    Klopt; eenvoudig te vervangen dus. Wel monteren met een beetje olie, smering daar is wat "schraal". Met vriendelijke groet, PeterH

  5. Knasterd
    Peter, Ik heb het zuigertje inmiddels eruit, maar het lagertje zelf dat daar direct achter zit, hoe pak je die eruit? Je hebt weinig ruimte en het zit in het tunneltje dat aan de bak zit. Is daar en trucje voor dat ik nog niet ken? Of moet ik de achterbrug uitbouwen voor meer ruimte?

  6. Knasterd
    Laat maar, spul is eruit, even aan de pin getrokken en alles kwam mooi naar voren.....

  7. Knasterd
    Lagertje geplaatst en alles weer netjes gemonteerd, maar helaas, het geluid is niet weg. Het klinkt een beetje alsof er heel lichtjes ergens iets aanloopt wanneer ik de koppelinghandel ingetrokken heb. Bij loslaten van de koppeling is het geluid direct weg. Hij doet het ook bij koude motor overigens. Of ik heb eerst niet goed geluisterd, of dat is en nieuw verschijnsel. Nog iemand een suggestie wat dit kan zijn?

  8. bepvanmalde
    Neem het geluid eens op, misschien herkent iemand het. Je hebt het rubber dopje toch wel in het ontstekings afstel gaatje? Het scheelt nogal wat herrie uit de "klankkast waar de koppeling in ronddraait. Bep

  9. Knasterd
    Dopje zit erin hoor. Dat opnemen is een goeie, maar hoe plaats ik dat op het forum? Anders kan ik het uploaden op youtube mischien. Ga er mee aan de slag.

  10. Boxer-Bakra
    Moest je probleem nog niet zijn opgelost ??? Het volgende ! Droge splines van het asje in de koppelingsplaat gepaard met roestvorming daartussen (witerstilstand) , gaat gepaard met vreterij aan je splines . Is een algemene BMW kwaal , waar we mee moeten leven . Bij ingetrokken kopp. is de spanning op de plaat vrijwel weg en rammelt deze op de splines . Kan dat het geluid zijn .!!! Bij de Z.G oude type koppeling van voor 1981 kan er niet veel meer haperen . Bij het type van na 1981 kan er meer rammelen , daar is de drukplaat opgehangen met 3 banaan vormige strippen die met pennetjes vast zitten . Als er speling op die pennetjes zit , kan dat een geluid maken bij ingetrokken kopp. handel. By de way . Een beetje olie aan het druklagertje is Niet toerijkend . Is zo weg , gewoon flink intjetten met lagervet . Zijn dus mogelijkheden !!! Gr. Cees.

  11. Heronimus
    Als er op de plek van de uitgaande as in de koppeling de vertanding van de koppelingsplaat versleten is dan hoor je ook een gierend geluid die bij inknijpen van de koppeling wegvalt. Het is mij gebeurt dat de koppeling er accuut de brui aan gaf en er met lopende motor geen aandrijving meer was. Mogelijk zit daar het euvel.

  12. PeterH
    Helaas giert die van Knasterd als de koppeling ingeknepen wordt. Precies andersom dus. Ik heb er geen verklaring voor, behalve iets dramatisch als speling op de axiaallagers o.i.d.,maar dat kan ik niet onderbouwen. De splines moeten i.d.d. goed ingevet blijven, altijd even doen als de bak er om wat voor reden dan ook af is. Met vriendelijke groet, PeterH

  13. Tzigane
    Hmm, het viel me op dat mijn BMW R65 ook meer lawaai maakt als ik de koppeling niet in heb. Als ik hem in neutraal laat pruttelen maakt hij dus wat meer lawaai dan wanneer ik de koppeling intrek. Geen gieren ofzo, gewoon wat harder rammelen/pruttelen. Is dit iets om naar te (laten) kijken, denken jullie? Het is een BMW met 30.000 op de teller, die verder prima rijdt.

  14. Rudyhadee
    Tzigane, Doet mijn streep/5 ook, koppeling intrekken: rare geluidjes weg en stiller. Doet die al sinds 1981.

  15. Tzigane
    Fijn om te weten! Het blijven excentrieke blokjes, die boxers!

  16. Knasterd
    Ik ben er verder nog niet aan toegekomen, maar ga denk ik de bak er achter weg halen om de koppelingsplaat te vervangen, die is toch bijna op zijn eind. Kan ik direct even de andere genoemde zaken bekijken. Ik heb het nog niet opgenomen het geluid, zal dat eens doen. Zal dan een linkje naar youtube plaatsen. Moet iets met de koppeling zijn, als ik die niet inknijp hoor je niks en klinkt de motor als een nieuwe.

  17. Rudyhadee
    Zelf kan ik het geluid niet opnemen, ik weet dat het spul dan minder bijgeluiden maakt, maar het wordt overstemd door iets anders............ , het wordt overstemd door........................ Hierdoor kan ik helaas geen filmpje maken voor de gemoederen, opdat dit te beluisteren is op YouTube, sorry hiervoor hoor. Om dit te kunnen laten horen moet er aan de linker en rechterkant iets geplaatst worden in chroom uitvoering, iets van sigaren of zo en die heb ik niet meer, destijds verpatst omdat mijn droom er nu eindelijk opzit. Nogmaals mijn welgemeende excuus, sorry...................................................................

  18. Knasterd
    ....als dat een probleem is wordt het bij mij ook lastig, ze praat door ouderwetse Hoskes... wel met de dB killer erin dan, de buren hebben al vaak genoeg last van de slijptol 's avonds, ik probeer het verder een beetje beschaafd te houden...

  19. PeterH
    Hmm, het viel me op dat mijn BMW R65 ook meer lawaai maakt als ik de koppeling niet in heb. Als ik hem in neutraal laat pruttelen maakt hij dus wat meer lawaai dan wanneer ik de koppeling intrek. Geen gieren ofzo, gewoon wat harder rammelen/pruttelen. Is dit iets om naar te (laten) kijken, denken jullie? Het is een BMW met 30.000 op de teller, die verder prima rijdt.
    Je hoort de koppeling klapperen op zijn splines en de onbelaste tandwielen in de bak. Als de koppeling ingetrokken is staat dat allemaal stil, en is het (dus) weg. Gewoon negeren,is normaal,ook bij b.v.b. autobakken. Mert vriendelijke groet, PeterH

  20. Rudyhadee
    Had hem onder het verkeerde topic geplaatst, dus nogmaals: http://www.youtube.com/watch?v=GhnKNdBVIJ0&feature=youtu.be

  21. PeterH
    Rudy, lekker geluidje,maar ik hoor geen mechanisch verschil. Mijn zoon (jonge oren) ook niet. Mooie Dellorto's trouwens. Met vriendelijke groet, PeterH

  22. Rudyhadee
    Toch hoor ik minder mechanische bijgeluiden bij het intrekken van de koppeling, toerental gaat mede omlaag en vervolgens slaat madam af, moet ze ook helemaal zelf weten, eigen karakter denk ik. Uitlaatgeluid is trouwens super gedempt, zitten binnendempers in, met RVS wol omwonden en afgedopt aan het einde van de binnendemper, super legaal allemaal ( denk ik ). Carburatie is Dellorto PHF 36 mm. Ding op de versnellingsbak is de claxon trouwens, Nautilus Stebel, iets van 139 Db op 2 meter afstand. Maar er is tenminste weer een sleutelklus uit de wereld, de koppeling rammelt, hoort gewoon zo.

  23. Boxer-Bakra
    Niks mis mee . Het rammelen word veroorzaakt door de enigzins onregelmatige stationaire loop van het blok . Een beetje rukkerig . Dat krijg je er niet uit ,en is een gevolg van de overlappende kleptiming van je Siebenrock set . Gr. Cees.

  24. Knasterd
    Nou, eindelijk de bits en bytes in lijn gekregen en het filmpje met geluid op het web gekregen: http://www.youtube.com/watch?v=dhGYBL50IAk&feature=youtu.be Willen jullie eens luisteren en idee:een spuien over wat dit kan zijn? Ik heb meerdere malen tijdens de opname de koppeling ingeknepen. Las je goed luisterd is het geluid er soms wel, soms niet. Als het er niet is loopt de motor in zijn vrij zonder ingeknepen koppeling. In het echt is het beter hoorbaar.

  25. Beemer_Frenske
    Zoveel vreemds hoor ik niet, ik zou zeggen koppelingsplaat en drukgroep vervangen en als je dan toch de bak eraf hebt keerring krukas en afdichting oliepomp vervangen. Misschien komt geluid wel uit de bak ( lagers hebben ook niet het eeuwige leven ) Succes.

  26. Beemer_Frenske
    Heb je trouwens ook gecontroleerd of zuigertje en plaatje dat aan weerszijde zit van druklagertje niet ingelopen zijn ? Anders gaat nieuw lager ook weer zo stuk ! Deze kun je trouwens ook laten afdraaien zodat ze weer vlak zijn.

  27. Boxer-Bakra
    Lijkt me niet direct verontrustend . Verontreiniging in olie van bak in de gaten houden is de enige controle op overmatige slijtage !! Dat wil niet zeggen dat je iedere maand de olie hoeft te vervangen . Gewoon de intervallen aanhouden . Doe eens 1liter in de bak i.p.v. 0,8 Ltr . Met een blokje hout van 2,5cm onder de linker poot van middenbok lukt dat . Gr Cees.

  28. Knasterd
    Aan de zuiger en plaatje van het druklager zag ik niets vreemds toen ik die heb vervangen. Ok, dan hou ik de olie van de bak goed in de gaten en rij verder met een glimlach door. Is het beter om er een liter in te doen ipv 800ml? Ik hoor dat nu voor het eerst eigenlijk.

  29. PeterH
    Klopt, item komt slechts af en toe boven water. Ik doe er al tijden een liter in, bevalt prima. Bak is schakelt stiller terug bij hete olie.En mogelijk blijven de lagers ook langer heel. Met vriendelijke groet, PeterH