Voor het nieuwe forum, klik   hier
Rudyhadee
Zo heb je niks, zo heb je van alles. Gasgeven ging van de week iets zwaar, dus het spul maar uit elkaar halen en voorzien van nieuw vet. Nu zit er dus de vertanding in het handvat met het kettinkje, als ik alles volgens het boekje monteer, dan ratelt het spul over elkaar heen, wp boek er bij gepakt en doe alles correct, denk ik.Merktekens staan tegenover elkaar. Wat zie ik over het hoofd, ben al een uur bezig geweest en krijg het niet voor elkaar, zit het spul in elkaar, dan ratelt die wat en kun je net iets gas geven meer als stationair en dat is het dan. Wat is de truc?

9 reacties

  1. Robbert
    van veel vet gaat de gashendel zwaar lopen. Gebruik weinig en dun vet. Verder opletten, zit de horizontale schijf wel goed in de tandjes van de gashendel? maak de boel eerst eens vetvrij, zet in elkaar als het dan goed loopt, weinig en dun vet gebruiken.

  2. Richard
    Rudy, heb je ook het dekseltje vervangen? deze houdt het hendel op zijn plaats. Richard

  3. Rudyhadee
    Is verder niets vervangen, wilde het gewoon voorzien van nieuw vet ivm een zwaar punt, na het invetten en opnieuw monteren ging het dus mis. Zal de boel daarom eens schoonmaken, het overtollige vet er uit halen en zien wat het dan doet, kan niet zo van het ene op het andere moment kapot gaan lijkt me.

  4. Ton
    Rudy, Voel eens of het gashanvat veel axiale speling heeft. Als het handvat te ver naar buiten kan komen, dan grijpt de vertanding maar minimaal in elkaar en draait dan gemakkelijk door. Slijtage treedt in eerste instantie op aan de ingefreesde groef in het gashandvat waar het uitstekende deel van het deksel in valt. Ook dit uitstekende deel van het deksel slijt. Vervolgens slijt de vertanding extra snel. Er is m.i. maar één manier om dit echt goed te krijgen: nieuw gashandvat + tandwiel met kettinkje + nieuw deksel, alles verkrijgbaar bij onze sponsor. Voor montage ruim smeren met vet. Van veel vet gaat het echt niet zwaar lopen, maar het vet moet niet taai zijn natuurlijk. Vriendelijke groet, Ton

  5. Rudyhadee
    Bestelling geplaatst. Samenvattend: gashandel had een zwaar punt vanaf stationair gas geven, daarna was er niets aan de hand, bij de-en montage ging het dus mis, vind dit wel vreemd. Maar goed, nieuwe onderdelen besteld, zal mijn bevinding hier neer zetten als het gemonteerd is, zo moeilijk kan het niet zijn.

  6. Rudyhadee
    En de postbode is nog niet geweest met het pakketje, zal maandag worden denk ik. Advies van Ton ter harte genomen en het bovendeksel nabesteld, was inderdaad aan beide zijden behoorlijk weg gesleten, wist ik dus niet. Had de originele ook nog liggen, deze was ook te ver ingesleten en geeft allemaal nogal wat axiale speling. Zie dat alleen de lange uitvoering leverbaar is, maakt niet uit, heb een handvat met korte en lange uitvoering, ga dat dan wel ommonteren. Een en ander heeft als voordeel dat ik nu de andere motorfiets tot leven kon wekken, de Harley-Davidson WLA uit 1942, nadat er verse brandstof in gegoten was, was het tijd om te starten, liep zeer vlot en goed, alleen de brandstof zeek als een idioot ergens uit de carburateur. Spul schoon gemaakt en weer gemonteerd, zometeen maar even een probefahrt machen, zal nooit een BMW worden, maar wel erg leuk om te rijden. Is zo'n zaterdagmiddag toch nog niet helemaal naar de gallemiezen.

  7. PeterH
    Leuk, zo'n Liberator! Kon er een kopen in '72 voor 750 gulden, heb wel een beetje spijt... Met vriendelijke groet, PeterH

  8. Rudyhadee
    Zo, spul doet het weer, eerst gemonteerd met het oude bovendeksel(nieuwe zal waarschijnlijk morgen komen), moet zaterdag wel kunnen rijden.(Caferacer weekend in het Drentsche Ruinerwold, vanaf 13.00 uur kamikaze rit door het wonderschone Drentsche landschap en een stukje Overijssel). Zat in 1x goed, simpel dus. De Liberator: Gisteren 140 km mee afgelegd, de 1e 70 km ging goed, af en toe zelfs bijna 100 km/uur op de teller, halverwege begint de tellernaald vervaarlijk heen en weer te zwaaien, op de helft van de rit gaf die 0 km/uur aan, zal ongetwijfeld weer een nieuw wormwieltje voor de aandrijving in het achterwiel gemonteerd moeten worden.(70 km in 1 uur tijd afgelegd) Terugweg ging minder vlot, wind tegen, zware bestuurder(zal de oorzaak wel zijn), voor mijn gevoel tikte die amper de 70 km/uur aan, heeft dus de nodige aandacht nodig, wil ook 100 km/uur tegen de wind in, maar weer zoeken wat dit kan zijn. Vertrouwend op de kwaliteit van Harley-Davidson, op pad gegaan zonder telefoon en met erg weinig tools aan boord, zal wel geluk gehad hebben om er zo een enorme afstand mee af te kunnen leggen zonder pech. Bij Hoogeveen afgebogen richting Assen en binnendoor gegaan, durfde met deze slakkegang niet de A28 op, bloedlink dus.(70 km afgelegd in 1,5 uur tijd). Voelde me wel net Jan Cremer.................., dat dan weer wel.