Voor het nieuwe forum, klik   hier
ariej
Hoi mensen, electronische ontsteking is nieuw voor me. De bmw r100rt heeft wel een hallgeverdinges maar ook een mechanische vervroeger? Ik dacht altijd dat de hall-gever de vervangier is voor de contactpunten, dus er gaat een draad van de hallgever naar de bobine, maar de bmw heeft een part-veel-stekkerig ontstekingskastje? Kan iemand me uitleggen waar deze voor is?

10 reacties

  1. Boxer-Bakra
    Ariej : Dit is geen verwijt aan niemand , en geld ook voor andere mensen die info vragen . Dikwijls wordt vergeten een bouwjaar en serienummer door te geven . Of in jouw geval het type ontsteking . Bij het op afstand werken is dat toch wel verekte makkelijk , niet alles is vanzelfsprekend ! En zul je meer doeltreffende info ontvangen . Groetjes Cees.

  2. voormast
    drie draadjes van halgever naar de onstekings module een voeding en een draad naar de bobine zo even uit mijn hoofd er zit inderdaad een mechanische vervroeger in. Pieter

  3. Benno
    inderdaad, gedeeltelijk electronisch eigenlijk. De BMW gebruikt een ouderwetse centrifugaalvervroeging. IPV punten is er een hallgever gemonteerd die gevoed wordt vanuit de ontstekings/vonkversterker. De derde draad is de pulsdraad. Op het moment dat de metalen rotor (met gat erin) met het gat voor de sensor komt verandert de weerstand van de hallgever dramatisch, dit geeft een puls. De vonkversterker onder de tank (kastje met multistekker eraan) zorgt ervoor dat de puls wordt omgezet in een triggersignaal voor de bobines die de daadwerkelijke vonk geven. Benno (die er helaas recent veel te veel tijd aan heeft moeten besteden om het allemaal goed te krijgen)

  4. jaap43
    Een Hallgenerator (schakelaar) is een plaatje halfgeleidermateriaal. Op twee tegenoverelkaar gelegen aansluitingen wordt een vaste spanning aangelegd. Langs een van de twee zijkanten zit een derde aansluiting. Normaal loopt er een (kleine) stroom in de lengterichting door deze plaat. Zogauw er een magnetisch veld dwars door deze plaat gestuurd wordt zal een deel van de stroom afgebogen worden en naar de zijdelingse aansluiting gaan. Deze afgebogen stroom is de puls die in de CDI een thyristor openstuurt waardoor de in een condensator opgeslagen hoge spanning (meer dan 200 V) op de bobine wordt gezet.

  5. Meunier
    De in onze boxers electronische ontsteking is geen thyristor ontsteking maar een transistor ontsteking. Een powertransistor wordt via een pulsvormer (constante pulsbreedte) aangestuurd door de hallgenerator, deze transistor (ik denk een darlington) vervangt dus de contactpunten. Groet, Thijs

  6. ariej
    Ariej : Dit is geen verwijt aan niemand , en geld ook voor andere mensen die info vragen . Dikwijls wordt vergeten een bouwjaar en serienummer door te geven . Of in jouw geval het type ontsteking . Bij het op afstand werken is dat toch wel verekte makkelijk , niet alles is vanzelfsprekend ! En zul je meer doeltreffende info ontvangen . Groetjes Cees.
    Mijn excuses, inderdaad stom van me, ik bedoel zoals bij een 1981 r100rt..

  7. ariej
    Goed, dus die mysterieuze onstekingsunit kun je-zeer eenvoudig gezegd, zien als een vervanger van de condensator als je de hallgeefdinges als vervanger van de punten ziet? Is het verstandig om hiervan een reserve mee te hebben? m.a.w., gaan deze wel eens tuk?

  8. Benno
    Niet precies, hij doet een stuk meer dan de condensator, die voorkomt alleen inbrandden van punten. Dit ding zet ook daadwerkelijk de puls van de gever om in een stabiele triggerpuls voor de onsteking. er zit ook nog wat electronica in om o.a. de spanning op de bobines te onderbreken als de motor niet loopt etc. (misschien zelfs wel een toerenbegrenzer, weet ik veel). ze gaan wel eens kapot en zijn ook niet zo duur. Auto-replacement parts ca. 20-25 euro. BERU ZM002. Denk er wel aan dat dit ding heet wordt en dat je dus een goede warmtegeleidende pasta ertussen stopt. Ik zou eerder investeren in een reserve (tweedehands) ontstekingscan waar je een goede Hall-sensor in monteert. De kans is een stuk groter dat die kapot gaat. Benno

  9. Meunier
    Hallgevers gaan wel eens stuk (gebruik de zoekfunctie maar eens), ontstekingsunit kan ook, ga je verre reizen maken neem dan reserve mee of ga terug naar contactpunten. Ik zou me niet zo druk maken over alles wat stuk kan gaan, goed afstellen is belangrijk (kleppen, ontstekingstijdstip en carbs synchroon). Groet, Thijs