Voor het nieuwe forum, klik   hier
smeerkees
Hallo Boxer vrienden. Na het vernieuwen van 1 van mijn uitlaatdempers (de linker), vroeg ik mij af hoe het binnenwerk er nu precies uit zou zien. En omdat ik er op meerdere sites niet echt veel over kon vinden heb ik zelf de slijptol maar eens ter hand genomen. Na het open slijpen van de demper bedacht ik me dat het misschien wel leuk zou zijn er een foto topic voor het forum van te maken. Dus de foto camera opgezocht, en geprobeerd zo verduidelijkend als mogelijke foto's te maken. Ik denk dat het wel redelijk gelukt is, maar besefte me wel dat het best een drukke boel is daarbinnen in zo'n demper, en misschien niet iedereen zou begrijpen wat er nu precies op de foto's te zien is. Dus ook maar een "plattegrond" tekening gemaakt van het binnenwerk en daarbij de airflow aangegeven. Ik denk dat het zo wel een aardig beeld geeft. Ik hoop dat jullie het leuk vinden. De foto's zijn dus van een 40mm uitvoering van de zeuna demper. De demper zelf is van een erg vroege serie. Deze hadden het "logo", nog op de hals naast de bevestigings bout gaten zitten. Precies durf ik het bouwjaar niet te zeggen, maar zeker van voor modeljaar 1979, en dus origineel waarschijnlijk van een vroege r100rs afkomstig. Ik merk dat op dit moment de foto's nog niet te uploaden zijn. Lukt het later wel, dan volgen ze zo spoedig mogelijk. Groetjes, Kees.

18 reacties

  1. smeerkees
    Leuk natuurlijk, zo'n foto, maar wat zien we nu precies. Gauw maar even een verklarende tekening gemaakt. (Foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum) Voor de duidelijkheid even de tekening nogmaals gesplitst ge-upload. De tekening in 1 foto was wat priegelig

           

  2. bepvanmalde
    Ben heel benieuwd. Bep

  3. smeerkees
    Zoals belooft de afbeeldingen van de opengeslepen demper. Voor de duidelijkheid heb ik maar even een heel exemplaar ernaast gelegd voor de foto. (foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum).

       

  4. Rudyhadee
    Kan zelf geen foto plaatsen van een opengewerkte Magni uitlaat, maar het binnenwerk wat in een Zeuna zit, zit dus niet in een Magni, kun je gewoon doorheen kijken. Nog wel een afbeelding van het binnenwerk, doorstroming is naar 1 kant.

     

  5. smeerkees
    Eerst maar even het voorste (conische) gedeelte. Hier loopt een binnenpijp door tot een "dicht schot" halverwege de demper. (foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum).

       

  6. smeerkees
    Even de binnenpijp in het voorste gedeelte omhoog getrokken. Zoals je kunt zien is de achterkant van het pijpje afgeschuind, en voorzien van wat extra beluchtings gaten. (Foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum).

       

  7. smeerkees
    Het middenschot is "dicht". De gassen lopen nu door 4 pijpjes naar de achterkant van de demper. Ook deze pijpjes hebben weer enige beluchtings gaten naar de middenste grote ruimte. (Foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum).

       

  8. smeerkees
    De gassen komen helemaal achterin de demper dus terecht, achter het achterste schot in het afgeronde eindstuk van de demper. In de ruimte dus tussen de buitenwand, en het eindpijpje. (Nog niet naar buiten dus). (foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum).

       

  9. smeerkees
    Zoals je kunt zien heeft het achterste schot flinke gaten, (zoals op de foto links in het achterste schot is te zien), zodat de uitlaatgassen naar de grote middenste ruimte terug naar voren kunnen stromen. Terug door het achterste schot, en het middenste gazen steunschot dus. (Foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum).

       

  10. smeerkees
    Eenmaal in de grote middenste ruimte aangekomen kunnen de gassen dan door het eindpijpje naar buiten worden gevoerd. (foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum).

       

  11. smeerkees
    Wat ik mezelf afvroeg was of de inkeping met geulen halverwege de linker demper nog een functie heeft. Waarschijnlijk heeft het te maken met het elimineren van resonanties in de demper,( of misschien (ook) om de demper iets meer in balans te krijgen met het rechter exemplaar?). (inmiddels is me duidelijk geworden dat de inkeping met geulen is aangebracht om de steekas van het achterwiel te kunnen verwijderen, zonder de uitlaatdemper te hoeven demonteren. Bedankt voor jullie reaktie Boxer Bakra, en PeterH, ik had de link niet gelegt). (foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum).

       

  12. smeerkees
    Nou, nog 1 fotootje dan. De opengeslepen demper op de foto's is van een behoorlijk vroege serie. Deze hadden het zeuna logo naast de bevestigings gaten staan. Bij deze een foto. (foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum).

       

  13. smeerkees
    Ik zie dat op het tijdstip van plaatsen de foto's als "portrait" (rechtopstaand) worden geplaatst. De foto's echter zijn "landscape"(liggend in de breedte dus) aangeleverd. Hopelijk kan deze instelling door de bouwer van de site veranderd worden. Dan wordt het nog iets duidelijker. Groetjes, Kees.

  14. Negnor
    Bedankt, destructief onderzoek ...altijd leuk.

  15. Boxer-Bakra
    Hallo Kees : Bij mijn weten zijn die geulen in de linker demper c.q. deuk er alleen maar om plaats te scheppen om je steekas uit het achterwiel te trekken zonder demontage van de demper. Maar ik vind dat je makkelijker met het wiel kan jonassen , als die bolknack weg is . Overigens ik heb er London's aan bengelen die op maandagmorgen inelkaar gelast zijn , de deuk zit helemaal verdraaid zodat het ding er toch af mot bij operatie steekas uit. Leuk om is te zien wat er zon sigaar zit . groetjes Cees.

  16. PeterH
    Ik denk dat Kees de geulen in de steekasdeuken bedoeld.Die lijken i.d.d. geen enkel nut te hebben. Met vriendelijke groet, PeterH

  17. peterr75
    Geulen kunnen versteviging zijn, omdat hij anders gemakkelijker door kan knikken als het enkel een deuk zou zijn.