Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum:
Van de vervroeger van mijn r 51/3 is het lange veerpennetje afgebroken.
Wie weet of dit nog te repareren valt?
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:
Als het busje met de nokken goed is (180 gr) zou ik een 2e handsje proberen te vinden met goede grondplaat, en van 2 een knutselen.....nieuwe exemplaren zijn niet altijd even goed....
Onder de naam "Lei"heb ik veel gepost over mn de swingarmmodellen. sind "lei" in het nieuwe forum al gekaapt was, ga ik voortaan door het leven als Lei_K...Groetjes, Lei_K Enne, is het nog goed gekomen met die vervroeger?
Dag Lei,
Ik heb inmiddels iemand gevonden die mij aan dezelfde vervroeger kan helpen. Ik krijg hem deze week per post. Van deze zijn de gaten van de hefboompjes echter wel licht uitgeslagen. De rest van de vervroeger is compleet en in goede staat. Zal dus nu van twee een nieuwe gaan maken.
Ik had je ook nog beloofd om enkele foto's van R 51/3 te sturen. Zodra ik de motor een beetje toonbaar heb, stuur ik ze nog!
Gr. Frits
Dag Lei,
Ik heb inmiddels iemand gevonden die mij aan dezelfde vervroeger kan helpen. Ik krijg hem deze week per post. Van deze zijn de gaten van de hefboompjes echter wel licht uitgeslagen. De rest van de vervroeger is compleet en in goede staat. Zal dus nu van twee een nieuwe gaan maken.
Ik had je ook nog beloofd om enkele foto's van R 51/3 te sturen. Zodra ik de motor een beetje toonbaar heb, stuur ik ze nog!
Gr. Frits
Frits de gaten van de hefbomen kan je een beetje dicht smeden, anders is je totale vervroeging wellicht te groot.
zie : https://sites.google.com/site/bepbmw/Home/revisie-centrifugaal-vervroeging
Bep
Dank voor de info. Ik zal de vervroeger op deze slijtage controleren en na montage met de stroboscoop kijken hoe de vervroeger functioneert. De vervroeger in de link is echter wel van een ander type dan die in mijn R 51/3. Principe blijft natuurlijk wel hetzelfde.
De vervroeger ontvangen en nu van twee een gemaakt. De gaten van de hefbomen van mijn vervroeger zijn nog prima dus deze overgezet. Ook heb ik de veertjes vervangen. Ik heb echter nog een vraag over het aanslag bladveertje. Op dit moment is er bij volledig ingetrokken toestand een speling van +/- 2 mm tussen het aanslagveertje en het nokje. Kan dit goed zijn of moet het bladveertje bij volledig ingetrokken vlieggewichtjes reeds tegen het nokje liggen? Ik heb hierover nl. verschillende dingen op het internet gelezen. Wie heeft hier ervaring mee?
Dat veertje moet wel tegen het nokje aansluiten. Als het nog een goed veertje is kun je het voorzichtig weer 'terug' buigen. Bij mijn R60/2 was het een groot verschil en kon ik de ontsteking veel beter afstellen. Lichte voorspanning.
Gr.
Ab
Dat bedoel ik dus; twee verschillende meningen.
Oftwel het veertje is voor de eindbegrenzing bedoeld, of het moet meteen al tegen het nokje aansluiten.
Ik heib de vervroeger inmiddels gemonteerd en daarna de contactpunten statisch afgesteld. Motor starte slecht en met de stroboscoop de ontsteking gecontroleerd. Resultaat: bij stationair toerental is het F teken zichtbaar! Dus niet goed. Bij gasgeven valt de motor stil. Waar moet ik de fout zoeken; bij de vervroeger?
Dat veertje is de eindbergrenzing! Immers: als je de vlieggewichtjes volledig naar buiten trekt kom je met het aanslagnokje richting dat veertje! of hebben we het niet over hetzelfde ding? Zit je vervroeger helemaal goed in elkaar en zit de magneet in de goede positie op de as? Kun je met de verstelmogelijkheid niet beter richting "s" komen?
Dat het veertje voor de eindbegrenzing is lijkt mij ook het meest logische. De vervroeger zit goed in elkaar. Of de magneet op de goede positie op de as zit weet ik niet zeker.
Zoals eerder vermeld heb ik op de magneet twee duidelijke korte inkepingen op 180 graden tegen over elkaar. Naast een van deze inkepingen zit er ook nog een dunne lijn gegraveerd vanaf de buitenkant tot aan het midden. Hoort er normaal gesproken alleen 1 inkeping op de magneet te zitten?
Volgens mijn stokoude boekje: merkteken S op vliegwiel bij S inspectiegat. Dan magneetrotor losjes op de nokkenas steken met merkteken naar boven. Vervolgens vervroeger monteren en vliegwiel vastzetten.Rotor+vervroeger zo verdraaien dat de merktekens van rotor en frontplaat tegenover elkaar staan. Daarna centrale bevestigsbout vastdraaien: 2 kgm.
Daarna kan de ontsteking op de gebruikelijke manier afgesteld worden.
Uit je afstelprobleem krijg ik de indruk dat de rotor nu iets verdraaid op de nokkenas zit-en de vervroeger dus buiten normaal onstekings-stelbereik.
Waarschijnlijk maakt het voor de magneet niet uit welke van de twee strepen boven staat, ontstekingsinterval is 180 graden.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Even wat lees en "kijkvoer" erbij.
http://www.motoclub.de/Motoclub%20aktuell/Marken%20%26%20Modelle/BMW/BMW%20Technische%20Tips%20Boxer%20Nach/bmw%20technische%20tips%20boxer%20nach.html
http://www.powerdynamo.biz/deu/systems/7064/orisys.jpg
http://www.ebay.de/itm/Fliehkraftregler-orig-Bosch-BMW-R51-3-R67-R68-R50-R69S-2207120000-NEU-/170718398778#ht_646wt_1164
http://w6rec.com/duane/bmw/advance/index.htm
Met vriendelijke groet,
Bep
Ik denk dat ik dan maar alle drie de mogelijkheden m.b.t. De merktekens moet uitproberen. Misschien dat er in her verleden het een en ander aan de magneet verandert is?
Dus merkteken op S en dan de drie mogelijkheden uitproberen.
Wordt vervolgt.
Dat veertje moet wel tegen het nokje aansluiten. Als het nog een goed veertje is kun je het voorzichtig weer 'terug' buigen. Bij mijn R60/2 was het een groot verschil en kon ik de ontsteking veel beter afstellen. Lichte voorspanning.
Gr.
Ab
Dat veertje moet wel tegen het nokje aansluiten. Als het nog een goed veertje is kun je het voorzichtig weer 'terug' buigen. Bij mijn R60/2 was het een groot verschil en kon ik de ontsteking veel beter afstellen. Lichte voorspanning.
Gr.
Ab
Hoi F,
Geloof me . Dat veertje voorkomt de "onrustige" afstelling
op merkteken S. Daar mag geen speling tussen zijn. Als die "onrust"wel blijft bij een hoger toerental gaat het om de andere veertjes danwel een versleten vervroeger.
Nu weet ik niet of de vervroeger net zo simpel is als van de R60/2. Ik heb domweg het veertje gedemonteerd , voorzichtig uitgebogen en het probleem was over.
R. en l. cyl staan strak op tijd.
Gr.
Ab
Hoi Lei, ondanks dat ik je graag lees en oprecht respect heb voor jouw altijd positieve adviezen.
Waar dient dat veertje dan wel voor? naar mijn inzien, niet om te vervroegen maar om te voorkomen dat de vervroeger gaat "klapperen"bij stationair/laag toerental. Heb het een tijdje geleden ook gedaan bij een kennis met een R50 en resultaat was erg goed. Voorwaarde is wel dat de gewichten niet teveel speling hebben. Een bescheiden 'tik' op de klinknagels en WD 40 deden de rest. Zonder cynisme vraag ik je wat ik volgens mij mis heb.
Met vriendelijke groeten,
Ab
Hallo Ab. Ben je in het bezit van tausend tricks? Daarin kun je het ook nog even nalezen...in de 12e druk op pag.155 staat zo'n vervroeger met afgebroken aanslagveer. Tekst: ëine weitere kontrolle erstreckt sich auf die anschlagfeder, die auf der grundplatte des fliehkraftverstellers angebracht ist, um den maximalen frühzündungszeitpunkt auf 42 grad vor ot zu begrenzen"....Er zijn 2 soorten veertjes: De rechtopstaande (oud) en de liggende (nieuw) Alle motoren met dit type magneetontsteking (vanaf 51/3) werken met dezelfde vervroeger...Misschien kun je een plaatje plaatsen met het veertje dat jij bedoelt?
Groet, Lei.
Hoi Lei, Kon geen mooie scan maken maar heb zo`n idee dat ik er flink naast zit. De prijslijst van sponsor bekeken.
Zag verschillen tussen 'aanslagveer' vervroeger R 51/3 en vervroeger R50/60.
In prijslijst volgorde nr 300 en 301. Ik heb het over het voorliggende gebogen veertje bij de R60.
Gr.
Ab
Ff kijken of dit lukt... heb een plaatje van auscherman gepikt... Je ziet dat het pennetje waar een veer voor een vlieggewicht aan zit niet de "linit spring" (waar we over praten) raakt...De vervroeger is in rust, dus in principe de "s" stand...Dit is overigens de oude versie, de nieuwere versie werkt in principe hetzelfde, alleen het breken van die bladveertjes was goeddeels afgelopen....
Dag Lei,
Ben er nog niet uit, maar heb nog een probleem.
Er lekt olie via de linkercilinderkop in de uitlaat. Lijkt me dat er sprake van een versleten uitlaat klepgeleider is. Dus dit eerst maar even bekijken!
Ik wil Lei niet voor zijn maar controleer de zijdelingse speling van de kleppen goed. Als er te veel ruimte is riskeer je een gebroken klep en dan ga je zachtjes huilen. Er wordt dan veel verwoest.
Groet en succes.
Ab
Hoi Frits...waarom denk je dat er olie vanuit de kop de uitlaat in lekt? Als je aan die kant last hebt van teveel blauwe rook, kan het natuurlijk een geleider zijn, maar ook de (schraap)veren.....
Dag Lei,
De schraapveren kunnen het niet zijn, want deze zijn pas vervangen. Ik heb de kop gedemonteerd en deze zit vol met (dikke) olie achter de uitlaatklep. Achter de inlaatklep is dit niet het geval, dus moet het de uitlaat klepgeleider zijn lijkt mij.
Ik heb de cilinders inderdaad nog gehoond. De cilinders zagen er nog prima uit. Ook heb ik ze m.b.v een binnen micrometer opgemeten en ze lagen nog prima binnen de toleranties. (ook de zuigers). Ik ga nu nog even bekijken of ik misschien alle kleppen ga vevangen en daarbij tevens de koppen geschikt voor loodvrij laat maken. Moet dit alleen nog even met het thuis fronr overleggen!
35 reacties
Forum import
Lei_K
Fwalhof
Lei_K
bepvanmalde
Fwalhof
Fwalhof
Lei_K
abbmw
Fwalhof
Fwalhof
Lei_K
Fwalhof
Lei_K
Fwalhof
PeterH
bepvanmalde
Fwalhof
abbmw
abbmw
Lei_K
abbmw
Lei_K
abbmw
Lei_K
Lei_K
abbmw
Lei_K
Fwalhof
abbmw
Lei_K
Fwalhof
Lei_K
Fwalhof