Voor het nieuwe forum, klik   hier
Kees1977
Hallo, sinds vorige maand heb ik een r100/7 rt, rijd goed, zag er alleen niet uit met kuip(sorry voor de mensen die het wel mooi vinden, ik vind het niks, smaken verschillen), dus kuip eraf. Nou is de bedoeling dat ik er van de zomer lekker zo mee blijf rijden, en dat ik hem van de winter helemaal naar mijn zin ga maken. D.w.z. ander zadeltje maken, andere tank, stuurtje, 18inch voorwiel, het mag een soort van bratstyleachtig iets worden. Maar 1 van de dingen die ik vooral wil is hem verlagen. Nu moet de achterkant niet zo'n probleem zijn, maar ik wil ook een stuk zakken aan de voorkant. Ik heb de bouten van mijn voorvork afgehaald, en toen kwam er eerst een klein(5cm) veertje uit, en daarna de grote veer, nou is dat kleine veertje er waarschijnlijk voor om het extra gewicht van je kuip mee op te vangen, dus als ik deze eruit haal zal de voorkant al iets zakken, maar nog niet genoeg. Om een lang verhaal kort te maken, zijn er mensen hier die hun r100 voorvork hebben verlaagd, door bijv. kortere veer, of door een stuk van de bovenkant van de binnenpoot af te halen en nieuw binnendraad te tappen? Ik hoop op een bruikbare reactie(s), en bij voorbaat dank voor het meedenken. O ja, commentaar over dat het zonde is voor de originaliteit van de boxer blablabla, is ook welkom, groeten bijgevoegde foto is wel heel extreem laag, maar dus wel mogelijk

22 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: kun je de vorkpoten niet dieper in de kroonplaat laten zakken?

  2. PeterH
    kun je de vorkpoten niet dieper in de kroonplaat laten zakken?
    Dat kan volgens mij niet; ze zijn tegen de kroonplaat afgesteund, niet er in geklemd. Is wel een idee, maar dan zou de kroonplaat daarop aangepast moeten worden. Met vriendelijke groet, PeterH

  3. Richard
    Kees, ik heb een foto, hierop zie je een andere kroonplaat waar wel de voorpoten doorheen gestoken worden. Helaas ligt dat ding in de USA, maar ook te koop in Duitsland voor heel veel. Richard

  4. Richard
    Kees, kan de foto niet bijvoegen maar wel de link, http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=5748 Richard

  5. Richard
    Kees, nog een keer een link uit Duitsland, dezelfde kroonplaat. http://www.motoren-israel.com/product_info.php?info=p660_Billet-Triple-Clamp-for--5--6-und--7-models-with-36-mm-fork.html Richard

  6. Kees1977
    Bedankt voor jullie reactie, de vorkpoten zitten idd tegen de onderkant van de bovenste kroonplaat, dus doorsteken gaat niet, en die kroonplaat uit Duitsland is wel een idee, maar qua prijs gaat hem dat niet worden, groeten

  7. j_vervloet
    Zover ik kan zien worden de vorkpoten door die nieuwe kroonplaat heen gestoken. Aangezien je van de oorspronkelijke afsluit/vastzetdop gebruikt blijft maken kan de bovenkant van de binnenbuis vlak met de bovenkant van de kroonplaat komen en heb je optisch een mooie aansluiting en hydraulisch een goede afdichting.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'bert', geïmporteerd van het oude forum:
    Bedankt voor jullie reactie, de vorkpoten zitten idd tegen de onderkant van de bovenste kroonplaat, dus doorsteken gaat niet, en die kroonplaat uit Duitsland is wel een idee, maar qua prijs gaat hem dat niet worden, groeten
    Weet niet meer van welk type. Maar ze zijn er BMW origineel. Heb het ooit gebruikt voor mijn caferacer.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'bert', geïmporteerd van het oude forum: Foto

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'bert', geïmporteerd van het oude forum:
    Foto
    Foto zoals eerder verkleind maar lukt nu niet. Zet even je e-mail adres dan stuur ik het wel door.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Aard van Holland', geïmporteerd van het oude forum: Ja dat kan! Bovenste kroonplaat er af en vervangen door een aangepaste onderste vorkpootklem! ( Aangepast in die zin dat de stuurpen er eerst uitgeperst dient te worden ) Dan ondersteboven monteren. . Eerst even heet maken helpt. Op deze manier kunnen de vorkpoten dus door deze nieuwe '' kroonplaat'' heen steken. Is ook veel goedkoper dan dure speciaal gefreesde space-age-billet-aluminium van ver weg komende onderdelen. Een billet is overigens gewoon een ruw gegoten brok aluminium wellicht ook nog even met een enorme moker bewerkt. Deze oplossing heb ik al vaak gezien in het Ja weer Duitse blad BMW MOTORRADER. Dit is een SODERHEFT van MOTORRAD MAGAZIN en verschijnt eens in de drie maanden. Een regelrechte aanrader voor mensen die eens wat verder dan de standaard horizon willen kijken. Succes ermee.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: En een kroonplaat van een r45-65 serie ? of zelfs een voorvork daarvan. Grt, Peter

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Kees1977', geïmporteerd van het oude forum: toevallig heb ik nog zo'n zelfde vork liggen, dus kan het een keer proberen op deze manier, kan ik in ieder geval kijken of het ook lekker rijd, en kan ik hem eventueel altijd nog afdraaien, bedankt

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Kees1977', geïmporteerd van het oude forum: ho, mijn reactie was op die van Aard, volgens mij passen de poten van een r100 niet in de kroonplaat van een r45/65. En ik hou het liefst mijn eigen onderpoten i.v.m. bevestiging remklauw die weer anders is

  15. Richard
    Kees, afdraaien kan wel, maar je moet dan wel schroefdraad weer aan de binnenzijde maken. Richard

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Kees1977', geïmporteerd van het oude forum: Klopt, en dat moet ook wel lukken(denk ik) maar ik vraag me af hoe je dan met je veer uitkomt, moet je die onder voorspanning naar binnen drukken en dan de bout erop proberen te draaaien, of haal je een stukje van je veer af?

  17. Richard
    Kees, De veer moet ook korter, het nadeel is dat je geen plat vlak meer hebt. De ''82 modellen hebben daar een kunstof blokje voor, waar de veer in ligt en deze veer is niet plat. Als je de veer niet inkort wordt de veerspanning te hoog. Richard

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Aard van Holland', geïmporteerd van het oude forum: Veer inkorten en plat vlak eraan maken kan. Doe dit, slijp de veer door met een haakse slijper op de gewenste lengte. Propaan brander alleen op die laatste afgeslepen wikkeling mikken ( plaatje metaal tussen die laatste en de rest van de wikkelingen steken als hittescherm ), roodgloeiend stoken, plat leggen klaar! heb dit jaren geleden +_ 60.000 km geleden ook gedaan. Geen problemen hebben zich voorgedaan, diverse malen geinspecteerd. Rij nog steeds zo rond. Wederom succes ermee.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Kees1977', geïmporteerd van het oude forum: Hoe bedoel je platleggen? Hoeveel cm had je de binnenpoot ingekort?(waarschijnlijk de veer hetzelfde aantal cm)

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Aard van holland', geïmporteerd van het oude forum: De veren destijds 5cm ingekort, het stuk dat je er af haalt moet je zelf mee experimenteren. Welk stuk ga je er af halen het slappe deel af het stugge? De dichtst op elkaar staande windingen zijn de slappe, je kunt het maar een keer fout doen als je er teveel afhaalt. Nieuwe veren om het nog eens te doen kosten nou ook niet een vermogen, dus wees niet bevreesd. Met platleggen bedoel ik, als die ene laatste wikkenling roodgloeiend is kun je hem gewoon platbuigen tegen de volgende nog harde wikkeling aan, even naslijpen en je veer is klaar. Succes, Aard.

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Aard van holland', geïmporteerd van het oude forum: O ja , ik heb over veren niet poten, die heb ik gewoon op lengte gelaten. Staand op de bok is dat stuk dus gewoon loos/overlengte. Maar van de bok af ....laag rijden en geen problemen, ( een soort van quick en dirty oplossing die gewoon werkt ) Succes, nu stop ik ermee. Aard