Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum: Weet er iemand precies de functie van de branstofleiding (R100RS)die de twee parralelle brandstofleidingen verbind? bedoel ik met de leiding die langs de luchtfilter passeert. door onvoorziene omstandigheden (scheur) was ik verplicht die eventje uit dienst te nemen. ik merk dat mijn brandstof toevoer tekort schiet bij goed doortrekken. en de doorzichtige brandstoffilters die ik heb geplaatst vullen niet meer op. Tankontluchting is ok Groeten

13 reacties

  1. j_vervloet
    Die tussenleiding is een vereffeningsleiding voor het geval een van de twee kranen of kraanfilters niet meer genoeg brandstof doorlaat. Tap eens je benzine af en controleer die kraanfilters of pijpjes eens.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum: Dat is zeker zo :-) maar blijkbaar zonder deze tussenleiding willen de brandstof filters niet meer vullen. Normaal als ik de benzine kranen opdraai hoor ik na enkele seconden lucht borrelen en vullen de filters zich bijna volledig. nu staan ze helemaal leeg en ik moet er op tikken om toch een klein beetje benzine in te krijgen. en ja er is genoeg benzine in de tank hoor :-p daarom vermoed ik dat de tussenleiding misschien een soort van ontluchtingsfunctie kan hebben?

  3. j_vervloet
    Zet allebei de kranen dicht en trek dan een filter eens los. Dan een fles of bak onder die slang houden. Nu de ene benzinekraan open op normaal, dan moet er een behoorlijk straaltje benzine uit dat slangetje komen. Dan de reservestand proberen, ook hier een behoorlijke straal. Deze kraan dicht doen en de kraan van de andere tankhelft op dezelfde wijze controleren. Nog een optie: heb je van de brandstoffilters de brede richel naar onderen wijzen. Er staat op die filters een pijl voor de doorstroomrichting.

  4. smeerkees
    Hoi Thomas, Het slangetje heeft geen beluchtings functie. De manier waarop je tank word belucht is door een pijpje die onder je tankdopzit, naast het de tankopening. Dat pijpje komt onder uit de rechter tankflank uit. Als het goed is zit er een slangetje aan. Sommige motormerken kiezen ervoor om met 1 benzinekraantje, een slangetje van onder in de ene, naar onderin de andere tankflank te laten lopen. (Je kunt anders je tank nooit goed leegrijden.) BMW kiest voor 2 benzinekraantjes met een vereffenings (balans) slangetje. Zo komt er ook als er 1 benzinekraantje ietwat dichtgeslibt zit toch genoeg benzine in allebij de carburateurs. Dit systeem heeft 2 voordelen. 1 het bovengenoemde 2 mocht je met het systeem van 1 kraantje, en een slangetje tussen beide tankflanken lekkage krijgen in dat slangetje loopt gelijk je tank leeg. Met het systeem van de 2 kraantjes zit het slangetje (als extra beveiliging) achter de benzinekraan zodat nooit je tank kan leegstromen door een lek slangetje. Groetjes, Kees.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum: Benzine kranen werken beide goed. Kan het zijn dat deze filters een soort van lucht bel houden en de doorstroom vermoeilijkt? ook is de tank in twee helften besef ik net. mss door te bochten heveld er brandstof in het andere compartiment maar kan niet meer gelijkvloeien door het ballansslangetje die weg is.. Hoop enkel dat ik thuis geraakt straks :-). Ik weet mij te herinneren net voor ik door trok dat ik een scherpe bocht had gemaakt en de linker cilinder viel zonder eten.

  6. smeerkees
    Hoi Thomas, 2 dingetjes schieten door m'n hooft. Als je kraantjes op zich goed doorstromen. Als je je tankdop losdraaid na gereden te hebben hoor je dan een vacuum zuigend geluid? (Ontluchting tank werkt dan niet goed) Dat kan de doorstroming wel belemmeren ja. En heb je even gekeken of er toevallig toch geen rommel, of water in je vlotterbakjes zit. (Dit alleen om het uit te sluiten). Als je tank vol zit moet er volgens mij in principe genoeg doorstroming zijn qua hoeveelheid benzine om met 1 kraantje open te kunnen rijden. Echter WEL met een balans slangetje dan natuurlijk. Een stukje benzineslang kun je ook gewoon krijgen bij een auto garage, of een brommer winkel hoor. Voornamelijk de binnendiameter is het belangrijkst. (volgens mij 6mm doorsnede) Uiteraard moet zo'n stukje slang wel benzinebestendig zijn. Groetjes, Kees.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt kees ik zal idd asap terug het balansslangetje monteren en feedback geven. Tank is 1/3 vol ontluchting werk goed.

  8. smeerkees
    Hoi Thomas, Bij een echt goede doorstroming zou je in theorie voor nood even 1 benzinekraantje kunnen afsluiten, en dat stukje slang als tijdelijk balans slangetje kunnen gebruiken. Het stukje slang van een kraantje naat een T- stukje is als het goed is langer dan het "balans slangetje". Maar denk dat dat in jouw geval misschien niet opgaat doordat je het gemonteerde benzine filtertje misschien niet kwijt kunt bij gebruik als balans slangetje. Dus toch gauw even op zoek naar een vers stukje slang. Groetjes, Kees.

  9. PeterH
    Volgens mij zit het balansslangetje er primair om de niveaus in de twee tankhelften gelijk te houden.Op mijn /2 zat maar een benzinekraan, met dubbele slangaansluiting. De tankhelften hadden onder een slangenpilaartje met een verbindingsslangetje wat ze communicerend maakte. Het lijkt er hier op dat het verbindingsslangetje zolang het functioneerde een bestaand probleem "verdoezeld" heeft. Kan zoiets simpels als een verstopt brandstoffilter in de tank zijn. Met vriendelijke groet, PeterH

  10. smeerkees
    Hoi PeterH, Daar lijkt het wel op ja. Groetjes, Kees.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'airhead', geïmporteerd van het oude forum: Bij mijn R65 die heeft ook maar een kraan en een aansluiting aan de kraan, werkt het zonde meer prima. Die heeft verder hetzelfde slang systeem door het luchtfilter heen. Momenteel werkt het ff niet want 1 vlotter blijft hangen. Ik zou zeggen. Benzine uit de tank (via de kranen) kranen effe van de tankaf en kijk eens wat voor troep je uit je tank kunt halen. Mogelijk is er ook troep in je vlotterkamer terecht gekomen. Vlotterbakjes effe lossen en kijken of de vlotters lekker op en neer willen gaan.

  12. j_vervloet
    Ik heb die balansslang niet meer door het luchtfilter lopen maar er boven langs. De T-stukken zitten nu vlak bij de kraan. Daaronder de benzinefilters en dan naar de carburateurs. Voordeel hiervan is dat ik nu de carburateurs los kan nemen en een hoop speling heb om deze te kantelen. De balansslang heeft als voordeel dat mocht je een keer op reserve moeten omschakelen ik dat alleen links op die stand hoef te zetten en de motor loopt weer door.