Voor het nieuwe forum, klik   hier
jvsoelen
Mijn voorste gedeelte van mijn BMW R 1100 RS voorspatbord (kunstof) zit bevestigd met diep in het voorspatbord bolvormige imbusboutjes. Nu moet ik mijn voorband vervangen, dus moet ik het voorste gedeelte van mijn voorspatbord eerst verwijderen om mijn voorwiel zo naar voren eruit te rijden. Maar nu (heeft) de vorige eigenaar deze 2 bevestigings bolvormige diep verzonken imbus boutjes dol gedraaid, en kan ik deze er niet uitkrijgen. Heeft iemand dit eerder a.d.h. gehad, en/of wie weet hiervoor een oplossing !. Ik kan de bolvormige imbus boutjes zien zitten met een spiegeltje erboven te houden, maar iets (langs) in de dolgedraaide kop te (slaan) daarvoor is geen ruimte. Ik hoop dat ik jullie het probleem goed heb uitgelegd en dat jullie mij daarmee een idee a.d.h. kunnen doen. Ik wacht af, dank J.v.Soelen

30 reacties

  1. j_vervloet
    Is het niet mogelijk om je voorwiel er zijdelings uit te krijgen. Eventueel door onder de motor een krik te zetten en de achterkant met spanbanden naar beneden te trekken.

  2. jvsoelen
    Ja dat kan ik nu doen doordat ik thuis ben. Maar als ik onderweg of zo dan wil ik toch graag zoals het in de onderhouds manual staat van: Haal het voorste gedeelte los en ........ Dus vandaar dat ik nu een oplossing zoek van hoe krijg ik die doorgedraaide bolkop imbus schroeven uit een diep verzonken gat ?. Mvgr. J.v.Soelen

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Linkse tap of boor erin. Zijn te vinden hoor als je even googlet. http://www.buvac.nl/Productpagina's/verspanende_gereedschappen.htm?page=products&id=25&lang=nl Gat erin boren met de linkse boor. Soms komt hij vanzelf al los anders kan er nu een linkse tap in en dan moet hij wel loskomen. Daarna vervangen door verse bouten en een GOEDE inbussleutel meenemen voortaan. Benno

  4. smeerkees
    Hallo jvsoelen, De tip van Benno lijkt haast onvermijdelijk. Misschien van te voren even een beetje wd40 kruipolie een nachtje laten intrekken. Het klinkt misschien een beetje (erg) overbodig, maar gebruik echt bij alles wat je monteerd een beetje vet! (of copaslip,of molycote o.i.d.) Misschien dat iemand nog wel wat beters weet? Zeker op de wat nieuwere motoren word nogal wat aluminium gebruikt. Boutjes of schroefjes die hierin worden gebruikt gaan zeker oxideren zonder wat vet. En al na vrij korte periode! Het klinkt bijna te dom voor woorden, maar wat je af en toe tegenkomt en hoort aan vast geoxideerde boutjes op relatief nieuwe motoren... Groetjes, Kees.

  5. PeterH
    Het is inderdaad het beste om voor montage elke schroefdraad te voorzien van een lik vet. Dit voorkomt problemen in de toekomst. Dit gaat overigens op voor alle vocht-kritische punten, denk hierbij aan steekassen, motorophangingdraadeinden e.d. Uitlaatwartels en bouten zijn ook zo'n fijne-monteren met ruim kopervet. Met vriendelijke groet, PeterH

  6. smeerkees
    Hoi Peter, Zeker!, ook zit in m'n achterhooft nog het gebruik van de hogedrukspuit om een motor schoon te spuiten. Groetjes, Kees.

  7. PeterH
    Hoi Peter, Zeker!, ook zit in m'n achterhooft nog het gebruik van de hogedrukspuit om een motor schoon te spuiten. Groetjes, Kees.
    Auw! Doe ik nooit meer, sinds ik stukken tankbies van een 90S al hogedrukspuitend zag verdwijnen! Maar inderdaad kan er dan water komen op plaatsen waar je het niet verwacht en de motor ook niet op gebouwd is - spatwaterbestendig is iets anders dan 100 bar. Met vriendelijke groet, PeterH

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Regelmatig voorgekomen en ook regelmatig nog gelukt om met een torx bitje de boutjes er wel uit te krijgen. 1 maatje groter en je hebt net voldoende grip. Succes

  9. jvsoelen
    Regelmatig voorgekomen en ook regelmatig nog gelukt om met een torx bitje de boutjes er wel uit te krijgen. 1 maatje groter en je hebt net voldoende grip. Succes
    Dit zal ik gaan proberen. Dank voor de tip. Mvgr. J.v.Soelen

  10. jvsoelen
    Linkse tap of boor erin. Zijn te vinden hoor als je even googlet. http://www.buvac.nl/Productpagina's/verspanende_gereedschappen.htm?page=products&id=25&lang=nl Gat erin boren met de linkse boor. Soms komt hij vanzelf al los anders kan er nu een linkse tap in en dan moet hij wel loskomen. Daarna vervangen door verse bouten en een GOEDE inbussleutel meenemen voortaan. Benno
    Ja maar benno, ik kom er niet tussen met de boormachine !. De hoogte tussen neusspantbord en onderste kuip/oliekoeler is te klein. Ook kan/zou ik er niet in kunnen kijken met het boren, kom er niet tussen met mijn hoofd v.w.b. ik aan het doen ben dan. Al die andere tips zijn als ik EERST de verzonken bolkop imbus eruit hebt. Mvgr. J.v.Soelen

  11. PeterH
    Voor je iets gaat doen met een Torx bitje na een nachtje kruipolie of WD 40: laat de inbus eerst schrikken met een paar hamertikken op een ruim passende drevel o.i.d. Aangenomen dat daar wel ruimte voor is. Het ultieme paardenmiddel is natuurlijk het demonteren van onderpoten+ spatbord, omdat je dan meer zicht en werkruimte hebt.Maar dat meer is iets voor als de boormachine er aan te pas moet komen. Met vriendelijke groet, PeterH

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Haakse boorkop ?? Hoeveel ruimte heb je ?

  13. smeerkees
    Hallo jvsoelen, Ik zat net even naar de t.v. te kijken. Kwam er notabene op tell sell een product genaamd: GRABIT langs. Het is een soort van bitje, ik noem het maar een vreetkopje, linksdraaiend, met een soort van freeskopje aan de achterkant. Ik durf het bijna niet te suggereren, maar zou zoiets kunnen werken bij je verdiepte inbusboutjes? Misschien bestaat er allang een variant die je bij een bouwmarkt kunt krijgen? Groetjes, Kees.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: er zijn allerlei types verwijderaars te vinden voor bouten en draadeinden. als je grip krijgt is de linkse tap of extractor een prima ding. Moeilijke is dat het bolkop-inbussen zijn. Krijg je van boven bijna geen grip op zonder ze in te boren met een linkse boor en tap. Bij gewone zeskanten heb ik jarengeleden al een keer snijdoppen gekocht die zich vastsnijden op de rest van de bout en hem zo lossen. Werken prima maar ja, voor de OP gaat dit niet werken. Als hij nu genoeg ruimte tussen kuip en spatbord krijgt (bv. met opkrikken motor onder blok) om er een haakse boorkop tussen te krijgen dan komt het wel goed. Benno

  15. smeerkees
    Hoi Benno, De bovengenoemde grabit is juist om dolgedraaide koppen van schroeven en parkers, inbusboutjes etc. te kunnen verwijderen. Vanuit de binnenkant van de kop van een inbus boutje dus. Eerst creer je met het frees/boorkopje aan de achterkant van het "bitje" de juiste hoek, en wat diepte om contact oppervlak te creeren voor het "frees/vreetkopje". Om daarna het het boutje los te kunnen draaien. Het ding hoeft dus niet "om" de kop van het inbusboutje te vallen. Dit laatste berichtje alleen even voor de duidelijkheid. Maar dat had je misschien al begrepen. Groetjes, Kees.

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Kees, even gekeken. Ziet er eigenlijk gewoon uit als een linkse boor en tap-combinatie. Alleen geintegreerd in 1 bit.

  17. smeerkees
    Hoi Benno, Yep, heel simpel eigenlijk dus. Als het nu ook nog zou kunnen werken voor de topic vrager... En dan nog even los van de vraag of hij er op die manier wel bij kan natuurlijk. Het was dus ook zo maar even een ideetje. Groetjes, Kees.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum: En al gelukt ?

  19. PeterH
    Haakse boorkop ?? Hoeveel ruimte heb je ?
    Zo,n haaks boorkop opzetstuk kost-tot mijn verrassing- bijna geen knoop! Met vriendelijke groet, peterH

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jvsoelen', geïmporteerd van het oude forum: Alle ideeen van jullie uitgevoerd, ik heb bij de Lidle een haakse boormachine kop gehaald, daatna dat speciale bitje gehaald waar jullie het over hadden met aan een kant een (soort) boortje en aan de andere kant een (links omdaarbaar) taps tappie. Maar het toerental is voor het boren niet zo belangrijk, maar als ik in de haakse kop de andere kant (taps tappie) moet je hem links om laten draaien (en heel langzaam) laten lopen . Maar helaas mensen of het bitje loopt los als ik hem links om laat lopen, en/of het bolkop imbusboutje zit ZO vast dat hij hem gewoon naar boven weer eruit laat lopen (ondanks IMAL etc.) Wat nu ?????????????????????//. Mvgr. J.v.Soelen

  21. smeerkees
    Hallo jvsoelen, Hm, taaie rakkers dus die inbusboutjesjes. Ik ben toch bang dat je toch even de vorkpoten moeten laten zakken, om de kopjes eraf te kunnen boren. Dan spatbordje afnemen, en kijken of de draadeindjes van de inbusboutjes eruit zijn te krijgen. (Lekker even weken met kruipolie, e.v.t. even een paar tikken op de kop met een hamer of het spul misschien wat wil schrikken en dan een flinke griptang (grip is belangrijk!) kijken of het spulletje los wil komen. In theorie zou je het deel waar de boutjes inzitten nog kunnen verwarmen. Als het aluminium is zou dat meer moeten uitzetten dan de stalen boutjes, maar ik weet niet of het aluminium deel is gespoten, en/of er andere (kunststof?) delen in de buurt zitten die je niet kunt verhitten. Dit zelfde geld ook voor de methode om een boutje of moertje op het draadeindje te lassen. De methode om 2 moertjes op het draadeindje te draaien en tegen elkaar klem te draaien zal ook wel niet lukken. Mocht je de boel met de griptang toch niet los en/of kapot draaien is kun je alleen nog det boutje er voorzichtig proberen uit te boren met een dunner boortje dan het hart van het boutje. Soms wil het spulletje dan ook nog wel eens los komen. In theorie natuurlijk het liefst met een links draaiend boortje,want mocht het draadeindje dan toch los komen draait'ie er op z'n eigen schroefdraad uit. Maar volgens mij heeft niemand die boortjes (ik ook niet trouwens). Wel een kwaliteits boortje gebruiken trouwens! Lukt dat ook nog niet dan rest er volgens mij niets anders dan het hele boutje eruit te boren, en er nieuwe draad in te tappen. Een vervelend klusje dus. Iemand nog een beter idee? Graag natuurlijk! Groetjes, Kees.

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Ik blijf bij de echte linkse boren gebruiken en linkse tappen en niet die combi-dingen. Je moet echt een flink diep gat boren in de bout met een linkse boor. Vaak komt dan vanzelf alles al los. Probeer ook een boor te gebruiken die zo groot mogelijk is tov de draad. Zeker als er nog een linkse tap inmoet moet die zo groot mogelijk zijn. Als de tap nl. breekt ben je helemaal ver van huis. Dat is gehard staal, krijg je er bijna niet meer uitgeboord. Succes, Benno

  23. smeerkees
    Hoi Benno, Natuurlijk heb je gelijk, maar mede omdat het geheel op zo'n vervelende plek zit was het te proberen of het met een beetje geluk (dus mits niet al te vastzittend) misschien op de "makkelijke" manier zou gaan. Als het in zo'n situatie lukt (uiteraard zonder de kans op onomkeerbare schade aan spatbord etc. natuurlijk) heb je geluk. Nou, nee dus... Dan rest alleen de goede manier nog natuurlijk! Ook al vergt dat veel meer tijd en moeite, het is de enige manier. Het zit dus blijkbaar ook echt goed vast. Groetjes, Kees.

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ruud', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb eens afgebroken uitlaattapeinden in een alu cylinderkop eruit gekregen die 3 mm in de kop afgebroken waren door een strip met een gaatje dat net zo groot is als het afgebroken tapeind er overheen te leggen ,daarna met co2 lasapparaat door het gat in de strip het tapeind en de strip aan elkaar lassen ik heb op deze manier 3 afgebroken tapeinden (van een citroen ds ) kunnen verwijderen zonder de kop te beschadigen .

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Ruud POok al ben ik niet de starter van dit topic wil ik je bedanken voor deze tip die ga ik zeker onthouden. vr. gr. René

  26. jvsoelen
    Mensen alle goede bedoelingen en jullie goede inbreng maar stel je voor neem de BMW R 1100 RS voor je kijk naar de voorkant, volle kuip, daaronderuit vorkpoot(en), daar tussen kunstof snuitje (spatbord) en bovenop dat spatbord zit een diep verzonken (potgat) met daar ondering een bolkop (zwart) imbusboutje die je dus NIET kunt zien alleen met lampje er spiegeltje erboven te houden. En nu alles van bovenstaand geprobeerd ( op de pure gok ) waar zit ik wat doe ik , om NIETS te beschadigen. Daarom al een haaks boorkopje gekocht (want met een boormachine kom je er niet tussen!. Maar wat ik bereikt heb is dat de zeskant imbus nu HELEMAAL rond is en niet diepgenoeg om er een tapje en/of ... in te draaien want dan ga mij haakse kop LOS. Dus wat nu ????? Help. Mvgr. J.v.Soelen

  27. hansl
    Ik lees dit draadje nu pas. Wanneer je er met een 90° boorkop bij kan, lukt het je dan -met spiegel en een goede lamp- met een Dremel en een bolle frees de kop van de bout helemaal weg te frezen? Ik maak uit je laatste reaktie op dat een binnenzeskant sleutel niets meer doet. En een tang heeft waarschijnlijk geen grip op het boutje. Wanneer de boutkop helemaal weg is, kun je dan het plastic gedeelte omhoog bewegen en verwijderen?

  28. smeerkees
    Hallo meneer v Soelen. Wat nu te doen is al beschreven in de vorige paar stukjes. Wat we hebben geprobeerd was natuurlijk een "shortcut" die te proberen viel. Die lukte dus niet. Geen man overboord hoor. De 2 boutjes waren zowiezo natuurlijk niet meer te redden, en er is verder (als het goed is) geen schade ontstaan. Dan is er maar 1 manier over, en dat is de "correcte" manier. En dat is best een klus. Dus de motor iets verhoogt op de middenbok, of nog liever een plateau krik onder het blok, kijk voor de veiligheid even of je de achterkant kunt fixeren aan de grond, of met een strop rond het stuur oid. aan het plafond zekeren. (Zo weet je zeker dat de motor niet kan kieperen. En dan het voorwiel eruit, de remklauwenlosmaken etc., en waarschijnlijk de gehele voorvork laten zakken. (losnemen). Boutkopjes geheel afboren (Voorzichtig ivm schade), spatbordje losnemen, en dan de draadeinden van de boutjes eruit zien te krijgen zoals hierboven in de vorige stukjes beschreven. Als het echt in het draadeinde boren en tappen word is het zeker de moeite waard om het met een linkse boor en zeker linkse tap te proberen. De corrosie tussen de boutjes, en het bevestigingspunt zet uit, en kan alles muurvast doen laten zitten. Door nu de juiste maat linksdraaiende boor in het draadeinde te boren (ruimte creeren) kun je een deel van die spanning weghalen. Tevens breng je natuurlijk onvermijdelijk warmte in het materiaal. Komt het spulletje dan los draait het draadeinde meteen linksom het materiaal uit. Ditzelfde geldt voor de eventuele volgende stap met de linkse tap. Komt het spulletje dan nog niet los (en dat kan natuurlijk) dan zit er niets anders op om het hele draadeindje eruit te boren en er nieuwe schroefdraad in te tappen (dan rechtse draad natuurlijk). Dat word dan waarschijnlijk wel een iets dikker inbusboutje. Natuurlijk een flinke (rot) klus, en zeker iets waar je de tijd voor moet nemen. Twijfel je voor zo'n klus, of aan je materiaal (kwaliteit boortjes, en tappen) laat het dan doen door iemand die er wel ervaring mee heeft.!!! (diegene zal overigens ongetwijfeld ook deze manier van werken gebruiken). De kans op schade (denk aan afgebroken tapje etc.) is zeker niet ondenkbaar, en pas dan word het echt vervelend. (Dit is waarschijnlijk ook de reden dat de vorige eigenaar van de motor het klusje heeft laten zitten. Het wiel is er immers, met een beetje inventiviteit natuurlijk, toch wel uit te krijgen). En voor nood, bij een lekke band word er voor nood vaak een prop gebruikt. Let op: gebruik een prop alleen om thuis te kunnen geraken,(wat mij betreft) liefst met gematigde snelheid. en zie het zeker niet als totaal oplossing!!!! Wat er ook gezegt word proppen komen regelmatig los, zeker bij verdere slijtage van een band, en dat is iets wat je NIET wilt riskeren!, zeker niet op een motor! Overigens zijn er ook genoeg motorrijders die bij een lekke band gewoon de motor door de ANWB af laten slepen. Misschien wel zo veilig. Hopelijk heb je iets aan m'n stukje. Groetjes, Kees.

  29. jvsoelen
    Dank je wel Kees, en andere ik weet nu aan jouw/jullie reactie welke er nu nog overschiet, om de minste schade aan ....te richten. Ik ga van deze week eens aan de gang, en we gaan ervoor. Mvgr. J.v.Soelen