Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'j.diederen', geïmporteerd van het oude forum: Beste Menssen, kan mij iemand zeggen bij een versleten kogellager wat dat voor een soort geluid kan maken ik hoor het niet altijd een keer maakt het meer herrie als de andere keer. het is duidelijk bij de dynamo te horen,ik heb de dynamo er een keer af gehaald,mogelijk dat het daar aan kon liggen niet dus het gaat om een R80/7 bj 1977. groet jan.

10 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Ik zou eerder denken aan de nokkenas ketting, als het geluid van "achter de dynamo" komt. HoeveelKm heeft de motor gelopen. Je hebt een dubbele nokkenasketting , vervanging ergens tussen de 80dKm en 120 dKM .

  2. smeerkees
    Mijn ervaring met een nokkenasketting die op z'n einde loopt is dat het geluid zich vooral voor gaat doen als de olie wat warmer word. Laten we zeggen na een paar (2 of 3) kilometer rijden. Het is een soort van klakkend geluid. (Al heb ik op mijn motor wel een "enkel" type nokkenas ketting. Groetjes, Kees.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Fonske', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Smeerkees bedoel je hier mee dat jou ketting door de olie loopt.Of begrijp ik je verkeerd. Fonske

  4. smeerkees
    Hoi Fonske, De nokkenas ketting zit in het "natte" gedeelte van het blok. Ik heb even een foto opgezocht. Zoals je ziet zit de nokkenas (de as met het grote tandwiel) onder de krukas. Deze zit vrij laag, en zal zeker gesmeerd worden door de olie van de motor. Ik denk dat het onderste stukje ketting op het grote tandwiel wel door de olie zal lopen ja. Hoe hoog het oliepijl in het blok ongeveer zal staan durf ik niet precies te zeggen. (Let op dit is het (enkele) type ketting vanaf modeljaar 1979) Groetjes, Kees

  5. smeerkees
    Hier ongeveer het lengte verschil tussen mijn oude, en nieuwe nokkenas ketting.

  6. smeerkees
    Gelijk ook maar even een foto van de oude en nieuwe kettingspanner. Zoals je ziet is de nieuwe geheel van kunststof. (Dat zou minder geluid moeten geven)

  7. smeerkees
    En dan ook maar gelijk even een foto van het oude, en nieuwe nokkenastandwiel van de krukas. Zoals je ziet zijn de tanden niet geheel recht meer.

  8. smeerkees
    De tanden van het oude tandwiel zijn vooral puntiger geworden, en iets afgeschuind naar 1 kant, dit laatste is niet erg goed te zien op defoto. In mijn geval hoorde je bij een geheel koude motor de eerste minuten niet weinig geks, echter na een minuut of 2 a 3 begon het klakkende geluid. Echt een smerig geluid, bijna alsof je aan een drijfstanglager begint te twijfelen. Ik moet hierbij wel zeggen dat ik de motor zo kocht, dus of dit het geluid van het begin stadium van een versleten nokkenasketting is durf ik je niet te zeggen. Toch twijfelde ik niet aan een drijfstanglager. Na het vernieuwen van de distributieset loopt de motor weer als een zonnetje. Dit relaas vooral na de vraag van Fonske, Het hoeft zeker nog niet speciaal het juiste antwoord te zijn op de vraag van J. diederen (de vraagsteller van dit topic), maar de kans is wel aanwezig. Groetjes, Kees.

  9. PeterH
    Ketting/kettingeleider zijn gewoon "prime suspect". Als ik het praktisch bekijk; de weg naar het voorste krukaslager gaat via de nokkenasaandrijving...eerst die bekijken en dan verder zoeken dus.(De dynamo was het alvast niet) Met vriendelijke groet, PeterH