Voor het nieuwe forum, klik   hier
Rudy
Hallo, Ik lees soms dat voor de 2v boxers, mijne is en 100 rt van 92, het verhogen van de hoeveelheid olie in de versnellingsbak beter is ik heb een soort vulbuisje met kijkglas onlangs gezien op een oude boxer van mijn type. Helpt dit echt, iemand ervaring mee. In warme periodes heb ik wel eens schakel problemen boxer groeten Rudy

13 reacties

  1. PeterH
    Het helpt inderdaad wat, vooral bij warm weer. Bespaar jezelf geld en hou hem gewoon scheef bij het bijvullen. Kom je ook boven het normale vulniveau uit. Met vriendelijke groet, PeterH

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Andere oplossing die bij mij veel beter werkt. 75w140 in de bak. Schakelt de bak als hij warm is een stuk beter mee, koud trouwens ook. groet, Benno

  3. PeterH
    Is dat een volsyntheet? Met vriendelijke groet, PeterH

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Met die specs, denk het wel he. Moet wel om deze breedtegraad te halen

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum: Hele liter ipv 800 cc 75W140 erin, en hij schakelt als een warm mes door de boter. Motor een beetje schuin zetten (rechter kop op een krattje bier) dan past de hele liter er precies in. Jan, R80RT'87

  6. hansl
    Ik ben een beetje benieuwd naar mogelijke overdruk die in de bak zou kunnen ontstaan. Gaan keerringen dat houden, of is er ruim voldoende lucht volume over?

  7. smeerkees
    Hoi Hansl, Bij de /7 serie zit als het goed is een gaatje in de lengterichting in het boutje waaraan je massakabel aan je bak zit, en die ook de kilometertellerkabel borgt. Dit gaatje in die bout zorgt voor het afvoeren van overdruk bij verwarming (en weer terug bij afkoeling) van de bak. Of de hoeveelheid olie verder nog verschil maakt op het kunnen "ademen" van de bak durf ik je niet te zeggen. Doe er om die reden dan ook GEEN normaal boutje in! Groetjes, Kees.

  8. Robbert
    Ik heb afgelopen jaar met 85W140 olie gereden (omdat ik geen 75W140 kon vinden). deze olie was afgelopen winter (bij -10 graden) duidelijk te dik. Zo dik dat de motor koud niet stationair wilde lopen (in zijn vrij). oplossing: motor op de bok starten en het achterwiel laten meedraaien (in zijn vrij). Na 30 seconden was de olie al voldoende opgewarmd om het achterwiel tegen te houden. Ik geef de dikke (85W) olie de schuld hiervan. vorige week heb ik 75W90 olie in de bak gedaan. Een duidelijk verschil, je voelt nu ieder tandwieltje bij het schakelen (niet echt fijn) maar hij werkt verder goed (en niet meegeteld dat de bak giert, sinds hij vorig jaar is gereviseerd door onze sponsor).

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Harm', geïmporteerd van het oude forum: ? giert hij na het reviseren ???? dan zal er een as te strak staan denk ik ? Is toch niet in orde ?

  10. PeterH
    Hoi Hansl, Bij de /7 serie zit als het goed is een gaatje in de lengterichting in het boutje waaraan je massakabel aan je bak zit, en die ook de kilometertellerkabel borgt. Dit gaatje in die bout zorgt voor het afvoeren van overdruk bij verwarming (en weer terug bij afkoeling) van de bak. Of de hoeveelheid olie verder nog verschil maakt op het kunnen "ademen" van de bak durf ik je niet te zeggen. Doe er om die reden dan ook GEEN normaal boutje in! Groetjes, Kees.
    Met ca. 200 cc extra blijf je ook onder de ingaande as-keerring. Boutje: heb ik een keer gedaan, die fout maak ik nooit meer! > Achteraandrijving drooggelopen, alle olie was via de achtervork naar de bak verhuist! Fijn, als je dan in de zuid Yugoslavie staat...Kleine oorzaak met grote gevolgen. Met vriendelijke groet, PeterH

  11. hansl
    Dank voor de antwoorden. Ga ik nu ook overwegen, 1 ltr ipv 800 cc. Ik heb af en toe dat een versnelling 'vast' zit. Bak is open geweest, geen slijtage gekonstateerd aan lagers, schakelvorken en tandwielen. Bak schakelt overigens al zeer soepel, vooral òpschakelend rond 4500 tm. Truuk met teen tegen schakelpook drukken vòòr schakelen helpt overigens ook goed.

  12. Rudy
    Bedankt voor de tips, ga het bijvullen door de motor scheef te houden. boxer groeten, Rudy