Voor het nieuwe forum, klik   hier
marc
Hallo, weet er iemand of het normaal is dat de stabilisatorbeugel opgespannen zit in de voorvork van een R100?Bij het monteren van de beugel moet ik deze bijna een centimeter samendrukken om hem tussen de bevestigingspunten op de vorkpoten te krijgen. Alvast bedankt, Groeten, Marc

9 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: De mijne heeft daar geen last van... Lijkt mij ook nergens goed voor...

  2. smeerkees
    Hoi Mark, Heb je wat meer informatie over je R100? Bouwjaar, uitvoering etc. En zit de originele voorvork nog op je motor? We hebben wat meer info over je motor nodig. Groetjes, smeerkees.

  3. smeerkees
    Sorry, vorige berichtje moest Hoi Marc zijn zie ik.

  4. marc
    Hoi, de voorvork komt uit een r100rt van begin jaren 80,juiste jaar weet ik niet maar in ieder geval van voor 1984.De motorfiets is een samenraapsel van onderdelen,frame is r100/7,motor r90/6,gietwielen r100s enz... gr,marc

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Stabilisator moet precies passen, zeker niet onder spanning erin zetten. Dit veroorzaakt het zogenaamde slip-stick effect, waardoor de voorvork niet optimaal werkt. Doordat de poten/binnenpoten onder spanning staan, krijg je extra weerstand en daarmee een slecht reagerende voorvork.

  6. smeerkees
    Hoi Marc, Tom heeft gelijk. Een voorvorkbrug moet zo spanningsloos mogelijk gemonteerd worden. Waarschijnlijk heb je nu een voorvork die qua maatvoering anders is als de stabilisatorbeugel die je hebt. (En die dus niet bij elkaar horen). Of simpelweg een fout type stabilisatorbeugel. (Kan natuurlijk ook). Dit word dus uitzoeken hoe bij jouw de situatie is. Meten en vergelijken met een vergelijkbare motor indien mogelijk. Er werd in die tijd nog wel eens van vorkpoten gewisseld in een poging het remsysteem aan de voorkant (van ate), om te bouwen naar een later systeem van brembo, voor wat beter remmenwerk. Echter ken ik ook gevallen dat een complete andere voorvork (dus compleet met T stuk, en bovenste kroonplaat), werden pasgemaakt, en gemonteerd. Vooral natuurlijk om het betere remmenwerk, maar soms ook om een vork te hebben met wat dikkere vorkpoten waardoor het geheel wat stijver word, en ook om een vorksysteem te hebben wat iets minder "stick slip" gevoelig is. In zo'n situatie moest bij gebruik van oude wielen natuurlijk wel de boel (zowel wiel als ook bevestiging remklauwen) op elkaar aangepast worden. Is de boel verder wel recht bij je?, veert en dempt het spul correct, en past het voorwiel zonder rare spanning in je vork? Dit is wat me zo even te binnen schiet. Neem de tijd, dan kom je er heus wel uit. Groetjes, Kees.

  7. marc
    Hoi Kees en Tom, bedankt,ik heb inderdaad een andere voorvork geplaatst voor de remmen,origineel zat er een vork van een r90/6 in met enkele schijf en ate-klauw.Nu zit er een vork van een r100rt in met gietwielen en dubbele schijf met brembo-klauwen.Ik heb alleen de poten gewisseld,kroonplaat is nog hetzelfde. Dit past allemaal perfekt (uitgemeten).Dat is het leuke van die oude boxers,de meeste zaken kun je gewoon uitwissellen. Ik heb een stabilisatorbeugel gehaald bij de hobbyist voor een r100 maar deze past dus niet,afstand tussen de bevestigingspunten is 130mm en de beugel is 140mm. Het zal dus inderdaad zoeken en passen worden. groet, Marc

  8. smeerkees
    Hoi Marc, Je zou even kunnen uitvlooien of de stabilisatorbeugel van een r100rt van na 1981 misschien wel de juiste maat heeft. Zo te merken is de diameter van de binnenpoten identiek, als ze ook op dezelfde afstand uit elkaar staan, is de kans dus redelijk aanwezig dat het maat verschil alleen in de onderpoot ligt, met als belangrijkste de kragen waarop je de stabilisatorbeugel dient te monteren. Als onze sponsor de juiste wel heeft liggen, en je degene die je nu hebt ook nieuw bij onze sponsor vandaan hebt kun je natuurlijk altijd even vragen of je 'm om mag ruilen? Zomaar een gedachtengang. Groetjes, Kees.