Voor het nieuwe forum, klik   hier
Jody175
Voor mijn windscherm op mijn R850r wil ik een spoiler plaatsen doordat ik door de stuurrisers meer in de wind zit. Op de motorbeurs heb ik een oude spoilerklem gezien (zie de foto) die ik ga proberen na te maken. Een oude BMW scherm heb ik voor 26 euro gekocht op marktplaats (van een R1150) Ik wil geen gaten maken in de originele ruit en het moet wel gestroomlijnd blijven. Op deze forum wil ik mijn vorderingen wel bekend maken voor eventuele zelfbouwers. Van de foto heb ik met photoshop geprobeerd de foto in model te krijgen en als basis de schermdikte van 6mm aangehouden en via maatverhoudingen een acceptabele mal gemaakt. Wie heeft er al eerder een zelfgemaakte windscher spoiler gemaakt en wil zijn ervaring delen? Aanbevelingen voor verbeteringen tijdens de bouw zijn welkom.

25 reacties

  1. Jody175
    Voor mijn windscherm op mijn R850r wil ik een spoiler plaatsen doordat ik door de stuurrisers meer in de wind zit. Op de motorbeurs heb ik een oude spoilerklem gezien (zie de foto) die ik ga proberen na te maken. Een oude BMW scherm heb ik voor 26 euro gekocht op marktplaats (van een R1150) Ik wil geen gaten maken in de originele ruit en het moet wel gestroomlijnd blijven. Op deze forum wil ik mijn vorderingen wel bekend maken voor eventuele zelfbouwers. Van de foto heb ik met photoshop geprobeerd de foto in model te krijgen en als basis de schermdikte van 6mm aangehouden en via maatverhoudingen een acceptabele mal gemaakt. Wie heeft er al eerder een zelfgemaakte windscher spoiler gemaakt en wil zijn ervaring delen? Aanbevelingen voor verbeteringen tijdens de bouw zijn welkom.
    Hierbij nog een foto van de oude klemmen

  2. Jody175
    Vandaag alle bouw elementen uitgezaagd en gebogen. Ik heb wat modificaties aangebracht en ben nu op zoek naar imbus bolkop bouten met zelfborgende moeren M4

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Epm van Loon', geïmporteerd van het oude forum: Jody , Bij Fabory in Tilburg zijn deze boutjes en moertjes in RVS te koop ! Ook de Revetjes MVG Ed van Loon

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hein', geïmporteerd van het oude forum: Tja een fatsoenlijk windscherm kunnen ze ook al niet maken, neem dan een goldwing, lekke ruit de wind en nog stil ook!

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Fopke', geïmporteerd van het oude forum: He Hein heeft de Goldwing een lekke ruit?

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hein ', geïmporteerd van het oude forum: Lekker/ lekkere ja

  7. Jody175
    Ed bedankt voor de tip maar ik heb al een adres in zwolle gevonden die gespecialiseerd is in alle soorten bouten en moeren. (15 km van mijn huis) Ik heb vandaag het scherm gezaagd wat op zich best moeilijk was. Met een decupeerzaag waarin een groot tandig zaagje in zat en heel laag in de toeren is het mij gelukt het scherm te zagen. tip na 3 cm zagen het zaagje elke keer afkoelen in een bekertje water om het smelten van de zaagsnede te voorkomen. Daarna heb ik de randen met grof en fijn schuurpapier afgewerkt en laten glimmen met silverpoets Het in vorm krijgen van de schermbuiging heb ik gedaan met een heteluchtapp. op 600 graden en op een stalen emmer de juiste bocht gebogen. Gelijk aan de buiging van het originele scherm. Nu nog de juiste gaatjes boren voor de bevestiging aan de klemmen. Het scherm ga ik in de gaatjes bevestigen met rubber buisjes om het breken door trillingen tegen te gaan. De opdek plaatjes heb ik inmiddels gemaakt en bekleed met rubber van een vrachtauto binnenband (dikte 2 mm) Het is de bedoeling dat de scherm in rubber aan de klemmen bevestigd zal worden. Bij Touratech heb ik een foto gevonden met de zelfde klemmen alleen waren die met een stang aan elkaar verbonden en met een spanband in het midden aan de onderkant van het originele scherm op z,n plaats gehouden. Ik hoop dat ik met mijn modificaties de spanband niet nodig zal hebben. Ik sluit hierbij een foto van het scherm in aanbouw

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'lars', geïmporteerd van het oude forum: En waarom heb je geen goldwing gekocht ?

  9. Jody175
    Ik had een BMW K1100LT maar die vond ik op het laatst te zwaar in gewicht en handelbaarheid. En een Goldwing is zelfs nog zwaarder. Daarom ben ik op een lichtere motor overgegaan. Eens een BMW rijden altijd een BMW rijden. Mijn eerste BMW was een R75/6 Daarna diverse Honda,s met cardanas en weer terug op de BMW K100. Na tig jaren over op de BMW K1100LT en binnen 2 jaar overgestapt op de BMW R850r. Als funbike voldoet deze uitstekend. Daar het een nakedbike is heb ik besloten het toch een beetje aan te passen naar comfortabel rijden. Naast het aanpassen van de windscherm heb ik al eerder voor onder de cilinders homemade wind en regenschermen gemaakt. Zie de foto.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'freel', geïmporteerd van het oude forum: --> een goldwing heeft door slim japans nadenk werk een zeer laag zwaarte punt. Als je er ook ooit op gereden had kon je dat beamen. Een rotonde is een lust, zo makkelijk valt hij erin. Ik heb bmw R gehad en k, maar de goldwing doet dat ondanks zijn gewicht makkelijker! (gl1200) daarintegen heeft de K een hoog zwaarte punt. Dus nu rijd je kaal maar wil het komfort van een goldwing ? ok dan snap ik al die toepassingen.

  11. Jody175
    Het komfort had ik ook met de K1100LT en wilde ik terug naar het gevoel van de "wind in je haren, maar niet te veel". Ook wilde ik het ultime boxer gevoel wat BMW kon leveren. Naast dit alles ben ik geholpen aan twee hernia,s wat ook doorslaggevend was voor de keuze van een motor. Ik heb inderdaad nog nooit op een Goldwing gereden maar toen ik mocht kiezen tussen een Goldwing en een BMW kwam het chauvinisme omhoog. Om later er achter te komen dat de K1100LT het boxergevoel niet had. De aanpassingen zijn hobbymatig onstaan onder het mom van "dat kan ik zelf ook maken" en natuurlijk de prijskaarjes die bij bepaalde accesoires extreem hoog zijn. Op mijn verlanglijstje komt ook nog één dezer dagen het aanmaken van een bestuurders rugsteun die omklapbaar is en een bagage drager die makkelijk demontabel moet zijn als je het niet gebruikt. Ik heb er helaas nog geen foto,s van gevonden of er moet iemand op dit forum zijn die dit al uitgevonden heeft.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hoi', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, mijn r1100rs had ooit een duur vervang zadel, daar zat zo een ruggesteun op! corbin was dat.

  13. Jody175
    Vandaag de windscherm spoiler in elkaar gezet en gemonteerd op het originele windscherm. Bij de testrit werd veel rijwind omgeleid en stopte de turbulentie om mijn helm. Helaas kan het maar op één stand staan door de verkeerde kromming is het afstellen bijna niet mogelijk. Hoogst waarschijnlijk hadden de schermsteunen dichter bij elkaar moeten staan opdat het afstellen in verschillende standen ook werkzaam was. De spoiler is zoveelmogelijk in rubber gemonteerd om breuk door wrijving te voorkomen.

  14. Jody175
    Nog een foto van de andere kant

  15. j_vervloet
    Het probleem is dat er een hoek zit tussen de twee steunen. Ze staan haaks op het scherm en dat zorgt ervoor dat verstellen bijna niet mogelijk is. Je kan proberen de sleuven in de houders zo schuin te maken dat de steunen recht naar voren en evenwijdig aan elkaar staan. Dat houd in dat ook de bevestiging op je opzetscherm afgeschuind moet worden. Als je op de site van MRA van de varioscreen kijkt blijkt dat zij sat ondervangen door voor elke kromming van het windscherm een aparte set bevestigingsbeugels hebben.

  16. j_vervloet
    Hierbij dan de site van MRA met een plaatje: http://www.motolife.nl/contents/nl/d1798_MotoLife_-_MRA_Universeel_Windscherm.html

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'airhead', geïmporteerd van het oude forum: Jody een knap stukje huisvlijt heb je daar geproduceerd. Nog wat finetunen en je hebt je scherm zoals jij het wil.

  18. Jody175
    De tip met de schuine sleuven is natuurlijk het proberen waard. Ik ga nu gedeeltelijk nieuwe klemmen maken en proberen de hoek niet meer haaks op het originele scherm te plaatsen. De hoek op de spoiler scherm zal ik dan ook aanpassen. De twee klemmen zullen uiteindelijk allebeide recht naar voren gericht moeten zijn Op zich zal dit weer een uitdaging zijn. Zo gauw ik het weer gemaakt heb zal ik hiervan verslag maken. J-Vervloet bedankt voor de tip.

  19. j_vervloet
    Graag gedaan. Ik zelf heb zo'n MRA scherm cadeau gekregen omdat er 1 van de poten gebroken was. Van aluminium een nieuwe poot gemaakt. Alleen is die wel bedoeld voor een scherm met een andere ronding dus ik moet mijn scherm nog verbuigen.

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: ik heb- sinds kort- een r80 rt met een -voor mij- te lage ruit. Is een dergelijk opzetstuk ook voor deze ruit verkrijgbaar? of is het beter den heelen ruit te vervangen ende uyt te wisselen?

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum: bmw kuipen en ruiten blijven slecht en bulderen het uit vd herrie, zoek maar op scherm verhogers enzo, je komt dan altijd iets met bmw tegen.

  22. Jody175
    De ruit van je BMW kan je verhogen met het laminar windschreen methode waarin gebruik wordt gemaakt van 3M Dualtape. In eerste instantie had ik aan het 3M dualtape systeem gedacht maar het gebruik van een sticker op de ruit die er altijd op zal blijven zitten zinde mij niet. Op zich is het een betaalbare optie als je bijv. de 3M Dualtape bij aanbiedingen bij de Lidl supermarkt en een oude scherm op marktplaats koopt en verzaagt op de juiste lengte en model. Een kennis van mij heeft het zo gedaan alleen had hij het scherm gemaakt van een 4mm dik plexiglas plaat. Het was makkelijk te zagen en nog makkelijker te buigen met een hetelucht verfstrip apparaat. Het zag er fragiel uit maar tot nu toe functioneert het nog steeds. Bij snelheden van boven 120 Km/h begon het scherm te trillen wat bij een plaat van 6mm hoogst waarschijnlijk niet zal gebeuren.

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jopie', geïmporteerd van het oude forum: http://www.motorcyclemuseum.org/asp/classics/bike.asp?id=91

  24. Jody175
    Ik heb de spoiler steunen aangepast opdat beide steunen nu recht naast elkaar staan. de spoiler kan nu in verschillende standen gezet worden. Zoals aangeraden heb ik de binnen hoeken aangepast aan de schuinte van het originele scherm. Het eerste model had ik alleen een beetje aangepast door er een schuine kant in te vijlen. De druk plaat aan de andere kant heb ik in de zelfde hoek gebogen. Tussen de klemmen en de originele ruit heb ik nu zachte PVC gebruikt ipv rubber. De spoiler zit nu zelfs steviger op de ruit. Ik zit er aan te denken om voor de stevigheid tussen beide klemmen een ronde doorzichtige PVC of aluminium staaf te plaatsen die eventueel later indien het nodig is gebruikt kan worden om een spanband te plaatsen naar de onderkant van het scherm. Dit concept is bij ander modellen spoiler al uitgevonden maar ik vond de riem in het aangezicht niet mooi. Mijn spoiler zal het met snelheden van boven 120 Kmh en veel tegenwind wel houden. (hoop ik) Anders heb ik nog altijd de optie met de spanband.