Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Benno', geïmporteerd van het oude forum: De BMW blijft me rare problemen geven. Soms wil hij niet starten (geen vonk) en soms gebeurt het ook rijdend. Gewoon tijdens het rijden ineens motor uit, geen vonk. Startmotor doet het gewoon (dus de dodemansknop sluit ik dan uit). Als ik probeer opnieuw te starten geen vonken. Als ik dan het contact aan of uitzet zie ik een vonk op de bougie, is volgens mij ook niet de bedoeling. Contact aan en uit geeft niet altijd meteen resultaat maar als ik het meerdere malen herhaal krijg ik opeens weer vonken zodra ik de start-knop indruk. Daarna rijdt de BMW weer normaal tot de volgende keer dat het zich voordoet. Wie heeft er enig idee wat er aan de hand kan zijn. De Hall-sensor lijkt in orde. Als ik hem doormeet geeft die steeds normaal een wisselende puls als ik hem roteer. de vonk op de bougie als ik het contact aan /uitzet vind ik verdacht. Kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is. Kan het contactslot een boosdoener zijn ? Alle tips zijn welkom want ik begin het goed beu te raken groet, Benno

29 reacties

  1. Robbert
    Benno, het is normaal dat je bij uitschakelen een vonk (kunt) zien. dat is het gevolg van een bobine waar stroom doorheen liep en die wordt plots verbroken. zo werkt een bobine nu eenmaal. Bij het inschakelen wordt de bobine onder spanning gezet (dus gaat er een stroom lopen) en als je niet binnen enkele seconden start, wordt de spanning weer van de bobine gehaald (om te voorkomen dat je accu wordt leeggetrokken. Ook dan is een vonk gebruikelijk. Al ik jouw storing lees, lijkt het op een los contact, slecht contactslot of de dodemansschakelaar. lasting zoeken maar gewoon de stroomkring nalopen, alle stekkers even schoonmaken, schakelaar schoonmaken (bv contactspray, niet perfect maar wel makkelijk). suc6

  2. Robbert
    Benno, Ik heb even in het schema van een Rt100RT 1987 en later gekeken (weet niet of dat de juiste versie is). De emergency switch heeft inderdaad maar 1 contact dus als de startmotor wel draait lijkt die niet de oorzaak van geen vonken. Ik begrijp dat de storing niet te relateren is aan bv een warme motor, ook niet nat? dan blijft een los contact het meest waarschijnlijke. Je zou aan de laagspanningskant van de bobine kunnen meten of daar nog pulsen op staan op het moment dat je geen vonk meer hebt. Pas wel op, ook aan deze kant wordt de spanning best hoog door het opslinger effect van de bobine. Misschien nog eenvoudiger: wat doet de toerenteller? volgens het schema werkt de toerenteller op dezelfde pulsen als de bobine, als de toerenteller op nul blijft staan, moet je voor de bobine zoeken.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Ja, het gekke is dat de storing nooit hier thuis optreedt. Als start ik haar honderd keer. Probleem is me nu een paar keer gebeurd na een rit. Gewoon aankomen. Motor uit en daarna geen vonk meer. Twee keer is het onderweg rijdend gebeurd. Gewoon rijden, een plof en niets meer. Motor aan de kant. tijdens het starten (ook normaal) zie ik even een opzwiepende toerenteller, daarna niets tot de motor loopt. Daarna doet hij het normaal. Omdat het probleem verholpen is na een paar keer contact aan/uit zetten begin ik dat slot serieus te verdenken, maar kan zo'n storing daaruit voortkomen. De gewone boordlampjes brandden wel nl. tijdens de storing. groet, Benno

  4. Robbert
    Benno, Welk bouwjaar in jouw R100RT? Nogmaals op het schema van 1987 en later gekeken, zie ik dat er twee draden (beide groen) van het contactslot af lopen die beide 12V moeten geven. De ene gaat naar de emergency stop switch en verder, de andere naar het koplamp relais en verder. Wel raar, als ik de tekening goed lees, lijkt echter de instrument verlichting EN de change lamp na de stop switch te zitten, dat zou aangeven dat die nog steeds spanning krijgt. Heb je zelf het electrische schema? Misschien een simpele test: maak beide zekeringen even goed schoon. In mijn beide 1985 exemplaren heb ik de zekeringkast geheel vervangen omdat de contacten behoorlijk slecht waren geworden. Ik heb er tevens 4 zekeringen in gestopt omdat BMW toch wel heel veel van de installatie niet had gezekerd en daar houd ik niet van. heeft dat geen nut: als je een test ignition switch unit (ehh hoe heet dat ding op zijn NL's, de onstekings versterker of zo, daar waar de hallgever op wordt aangesloten) hebt, probeer dat even. Als je in de buurt van Leiderdorp woont, mag je er van mij wel een lenen (die haal ik dan even uit een van beide motoren). groet, Robbert.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rijn', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb de oplossing !!!!!!!!!!!! Naar de BMW dealer met dat ding en besteed er maar wat Eurootjes aan

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Benno', geïmporteerd van het oude forum: Dat laatste is natuurlijk geen reactie. Stealers zijn voor de rijken onder ons of voor de zeer onhandige types. Oude boxers kun je zo'n beetje alles zelf aan. Mijn RT is van 1993. Latere generatie Mono's dus. Wat ik kan meten heb ik gemeten. Wat ik gevoelsmatig NIET kan doormeten is een electr. ontstekingsunit. Zeker omdat het ding af en toe problemen geeft (bijna altijd na een ritje dus lauw of warm) EN het oplost door een x aantal keer contact aan uit heb ik daar mijn twijfels. Jullie zinnige opmerkingen en tips ben ik dus zeer dankbaar voor, alle andere nleg ik naast me neer. Groet, Benno

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Benno', geïmporteerd van het oude forum: Oh, enne nee. Ik heb geen actueel schema. Ik heb alleen een oude Peeters en daar staat mijn schema niet in. Gaat ook maar tot de R100 RT met duo schokbrekers. Benno

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rijn', geïmporteerd van het oude forum: ik weet wat het en waar het probleem zit !!!!!!!!!! Maar ik ben helaas BMW bedrijf

  9. voormast
    Klinkt als kapotte halgever. Kan in een keer stuk gaan en doet niets meer. Of zo nu en dan er mee ophouden tot hij helemaal stuk is. Pieter

  10. Richard
    Benno, hall gever van de electronische onsteking is het probleem. Je kan de hallgever los vervangen of je zoekt een andere/ nieuwe unit. Richard

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'airhead', geïmporteerd van het oude forum: Op marktplaats onder hal gever bij onderdelen BMW motoren. U herkent het wanneer de hall-sensor kapot is doordat de motor (meestal als hij warm is) een knal of fikse knallen geeft uit de uitlaat, daarna laat de motor het afweten. Tijdelijk want meestal kun je daarna weer (een stuk) verder rijden. Na een aantal keer zoiets meegemaakt te hebben komt er een tijd dat de motor(hall-sensor) er echt mee op houdt. Met Nl handleiding voor de tweekleps boxer motoren.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hein', geïmporteerd van het oude forum: Jongens, jongens wat kunnen jullie zeveren en wat zijn juliie ''goedkope'' lullen !!! Ga naar een fatsoenlijke BMW zaak en ge rijdt morgen al probleemloos rond i.p.v je constant met hetzelfde probleem te konfronteren !!!!!!!!!!! Motorrijden kost geld en als ge daar niet mee eens zijt of kunt betalen dan verkopen en ophouden met die hobby !!!!!!!!! Ik, als bmw vakman kan jullie zeggen dat ge er volledig naast zit.!!!!!!!!!

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Hein, Je zou je dan als "VAKMAN" diep moeten schamen voor je taalgebruik, en als je echt een kerel was even aangeven wat er dan precies mis is. Daarvoor is dit forum.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: rijn en hein zijn volgens mij hetzelfde trolletje. Ik sleutel al 25 jaar aan mijn motoren en ik moet eerlijk zeggen dat de paar keer dat een motor van mij bij een stealer geweest is meestal het probleem niet of half verholpen is OF tegen absurde prijzen. Een keer in het verleden met een oude Suzuki Gs-1100 een probleem gehad met de nokkenaskettingspanner. moest een nieuwe spanner op en ik had even geen tijd. Ach, laten we de dealer eens proberen. Na TWEE weken was motor klaar, alleen was geen nokkenaskettingspanner vervangen maar een koppelingslager (wat niet kapot was) en mocht ik daar 600 gulden voor neertellen. Dus niet gedaan en motor zo meegenomen. Zo heb ik nog een pak meer voorbeelden als het moet. Verder voel ik er niets voor om een leerlingmonteur aan mijn fietsen te laten sleutelen voor 75 euro per uur. Laat hem het maar op iemand anders zijn spullen leren. Ok, er zijn gelukkig nog een hoop echte monteurs en sleutelaars maar eerlijk gezegd zijn dat vaak ook de mensen die op dit soort fora zonder problemen hun kennis delen. Succes rijn,hein en probeer het eens met gein. Misschien word je dan minder een chagrijn Benno

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rijn', geïmporteerd van het oude forum: Kennis delen ???????!!!!!???? Dat doen wij BMW monteurs onder mekaar !! Maar niet met goeiekope LULLEN !!!Spendeer wat euro's en het probleem is opgelost !!!!!!!!!!

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'airhead', geïmporteerd van het oude forum: Het lijkt er op dat we niet de kennis met elkaar aan het delen zijn, maar voer voor sociologen aan het uitdelen zijn. Bedenk voor je reageert? Wat schiet Benno er mee op ? Wat schiet jij er als reactie gever er mee op? Wat wil je bereiken met dit soort reacties?

  17. Robbert
    Benno, nog een inhoudelijke poging van een mede amateur. Ik hoop dat er een voltmeter in geïnstalleerd. - Als je het contact aanzet en de dodemansknop inschakelt zal de spanning op de voltmeter iets inzakken - na enkele seconden loopt de spanning iets op, dat komt omdat de ontstekingsversterker geen pulsen van de Hallgever krijgt en de bobine uitschakelt. Gebeurd dit niet dan verdenk ik de ontstekingsversterker, vervang die (dit heb ik al ervaren ;-) - druk je op de startknop dan zakt de spanning natuurlijk behoorlijk in, de startmotor gaat immers draaien. - slaat de motor niet aan, laat de startknop los en kijk dan naar de voltmeter, die komt direct een heel stuk omhoog, en na enkele seconden nog een beetje (de bobine wordt weer uitgeschakeld). Als dat laatste niet gebeurd, zijn er geen pulsen van de hallgever bij de versterker gekomen. Dat zou een contactprobleem kunnen zijn maar meer voor de hand ligt dat de hallgever zelf niet goed meer is. Vervang die dan, kost ca 20 euro en een beetje werk (de ontstekingsunit moet open en dat is best wel even opletten, maar er staan voorbeelden op internet). Je kunt ook de hele ontstekingsunit vervangen (kost wat meer ;-( Het kan helaas ook zo zijn dat de hallgever stuk is en juist heel veel pulsen gaat geven, op allerlei momenten. Dan krijg je zwakke of zelfs geen vonken omdat de bobine onvoldoende/geen tijd krijgt om op te laden. In dat geval zal de test helaas niet naar de hallgever wijzen (terwijl hij wel kapot is). Krijg je nog wel vonken, dan loopt de motor heel onregelmatig en waarschijnlijk niet stationair. Ik hoop dat je aan deze reactie wel iets hebt, Suc6

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hein', geïmporteerd van het oude forum: Pak je toch de RUS ?

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'JAAK', geïmporteerd van het oude forum: Dit probleem lijkt op versleten balhoofdlagers te wijzen !!!!!!!!!

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Ach zo'n RUS is in ieder geval voorspelbaarder in zijn fouten en gemakkelijker bij de diagnose. Ik heb nog een goed hulpje gevonden in de vorm van een troubleshootingchart uit een R80_100 manual. Misschien voor anderen ook bruikbaar. groet, Benno

  21. Bep
    Welkom JAAK ,rijn en Hein. ????????En nou opzouten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????? Met vriendelijke groet, Bep

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'JAAK', geïmporteerd van het oude forum: Ooooohhhhhhhhhh !!! Wat erg eh !

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hent', geïmporteerd van het oude forum: Die zwiep van de toerenteller wijst erop dat t de Hallgever is. Kost 15 euro, je moet alleen wel het ontstekingshuis uit mekaar peuteren, maar dat is op internet wel te vinden. ik heb hetzelfde gehad, probleem treedt voornamelijk op bij warme motor. Succes dermee.

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: zou een oude, bij warmte doorslaande bobine het ook kunnen zijn?

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Alle vermoedens gaan inmiddels naar de Hall-sensor zoals al door een aantal aangegeven. Ik wil alleen altijd zeker weten dus ben ik aan het doormeten geweest. Bij het doormeten van het hele circuit is de stroom door de Hall-sensor te laag (moet tussen de 3 en 20 mA liggen). Hierdoor is de resulterende blokgolf te laag. De Telefunken vonkversterker onder de tank pakt dat meestal op maar soms is het signaal echt te slecht en hierdoor wordt het circuit niet genoeg getriggerd. Ik heb een vervangende CDI uit een auto-onsteking gebruikt, daar loopt hij niets eens op (BERU ZM002). Alleen af en toe een plof meer niet. Ik ga dus de Hall-sensor maar uit elkaar pulken om te beginnen. groet, Benno

  26. Robbert
    handleiding plus artikelnummers hall sensor: http://robfrankham.co.uk/bike/replacing_the_hall_effect_sensor.htm suc6

  27. karel
    Ik heb hetzelfde probleem met mijn boxer R80 ST. Na de halsensor te hebben vervangen en na alle schakelaars en kontacten te hebben gereinigd is het probleem nog niet opgelost. Nu een elektronische schakelunit besteld en hoop dat dit het probleem oplost. Mischien is het mogelijk een moderator aan te stellen om personen welke niet over het fatsoen beschikken om normaal te communiceren van dit forum uit tesluiten.

  28. GerritjanB
    Is het probleem inmiddels gevonden?