Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, voor diegene die een nieuwe achterste krukas-keerring gaan vervangen heb ik hier een belangrijke tip. Het nieuwe type keerringen zijn wat 'dikker' dan het oude type. Bij mij liep het blok muurvast toen ik de versnellingsbak en de koppelingskabel had gemonteerd. Eerst flink schrikken, dan balen en dan maar weer het blok uitbouwen en demonteren. Na het vliegwiel te hebben verwijderd zag ik aan de voorzijde v/h vliegwiel, vlakbij de plek waar de keerring in gemonteerde toestand op het vliegwiel af dicht, een slijtspoor. Dit kwam doordat de nieuwe keerring iets hoger in de zitting lag en nét met de binnenrand tegen het vliegwiel kwam. Met een soort Stanleymes heb ik de hoek aan de binnenrand van de keerring wat weg gesneden. Let wel: dit is beslist niet het deel wat voor de afdichting zorgt! Gelukkig hoefde ik verder niets te vervangen en na een kleine 3 uurtjes draaide het blokje weer als een jong buidelratje in de lentezon. Groetjes, Rob

9 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum: Blok uitbouwen?

  2. Rudyhadee
    Bak.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Vreemd !!!! Kon die kering dan niet iets dieper in het blok , zodat het vliegwiel niet kan raken . Of zit ik op de verkeerde golflengte.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, ik heb inderdaad het blok & bak uitgebouwd omdat het hele spulletje vastgelopen was. Ik was namelijk bang dat er iets helegaar fout was. Natuurlijk hoef je normaal voor de krukaskeerring alleen maar de versnellingsbak te verwijderen. Ik heb de keerring helemaal tot onder in de zitting gedrukt, zelfs met het originele BMW-gereedschap. Toch zat hij nog te 'hoog' en liep het vliegwiel tegen de rand aan.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum: Zou er verschil in blok/jaartal zijn? Nog nooit gehoord. Misschien een niet BMW-origineel keerring?

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Is je krukas bij montage naar voren geschoven ???? Dat kun je zien bij de dynamo ( contactvlakken van koolborstels ) . Als dat zo is , moet het blok uitelkaar . Dan is de ring die de axiale speling van de krukas regelt , van zn plaats. Deze zit met 2 paspennetjes in het carter . Als deze naar voren schuift , en iets verdraaid krijg je hem nooit meer op zn plaats. En moet de krukas eruit ! Ik hoop voor je dat het GEEN waar is. Groetjes Cees.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henk ijsselstein', geïmporteerd van het oude forum: beste rob. Als er iets van de keerring afgeneden moet worden,zit er iets fout. Er zijn al minstens duizenden keerringen vervangen,en als er ietts afgesneden moet worden had de fabrikant er allang iets aan gedaan. Normaal moet er enige mm speling tussen vliegwiel en keerring zitten. Het lijkt er dus op dat de krukas iets is verschoven zoals er al opgemerkt is. Het kan best dat de motor netjes loopt nu,maar dat zal niet zo lang duren als de krukas iets naar voren is geschoven loopt het echt in puin. Wees dus zeker van je zaak en controleer dit subiet! groetjes henk

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: Hallo altesaam, Hartelijke dank voor jullie reacties. Ik heb de plaatsing v/d krukas in het carter nogmaals gecontroleerd. Gelukkig zit die op de juiste positie. De 'sleepranden' van de koolborstels zitten beide nog precies op de juiste plaats t.o.v. de koolborstels. De beide bronzen afstandringen t.b.v. axiale krukas-speling zitten ook prima op hun plekje. Ik heb tevens de axiale speling van de krukas in het carter gecontroleerd met een meetklokje. Deze speling is 0,08 mm, dus dat is ook top. Wellicht dat de keerring in eerste instantie toch niet diep genoeg in de zitting was gedrukt. Óf het nieuwe type is toch een fractie hoger dan de oude.