Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'a.verheijen', geïmporteerd van het oude forum: Beste Mensen, is de axiale speling nul zijn de kleppen goed af gesteld, en hoor je nog tikken, dan heb ik de oplossing,komt door de stoterstangen(raken de kop) en voor al als de olie warm wordt hoor je dat het beste, oplossing dikkere schijven onder tuimelaars 2 tiende is voldoede ,prutswerk van BMW, (stoterstangen gaan meer naar de midden in,schijven niet dikker maken in verband met kleppen stellen) groet arno.

27 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Aagje', geïmporteerd van het oude forum: Snap hier niets van. Wees eens duidelijker. Zou mijn dealer na 40 jaar het dan ook nog niet weten. Heb een 75/5 242.000km gereden met alle tevredenheid. Mij is altijd gezegd dat ie moet tikken. Velen storen zich hieraan maar jij hebt dus de oplossing.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'a.verheijen', geïmporteerd van het oude forum: Beste Aagje, vraag dat aan je bmw dealer hij zou het moeten weten, probeer het maar eens je staat er van te kijken, de kleppen moetje horen ritsselen ver der helemaal niets dan heb jij een goede motor,het kan echt. groet a.verheijen

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum: Ik snap niet wat er nu exact bedoeld wordt. Ik heb een link naar een tekening bijgesloten, waar moet nu een (dikkere) ring komen? http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0457&mospid=51630&btnr=11_1790&hg=11&fg=34&lang=nl

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik snap niet wat er nu exact bedoeld wordt. Ik heb een link naar een tekening bijgesloten, waar moet nu een (dikkere) ring komen? http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0457&mospid=51630&btnr=11_1790&hg=11&fg=34&lang=nl
    Goed lezen jongens, iets dikkere ringen onder de tuimelaar-assen kan een oplossing zijn indien het tikken vd kleppentrein wordt veroorzaakt door stoterstangen die de kop netaan raken. Zoals ik het begrijp komen de stoterstangen dan in een iets andere lijn cq. positie te liggen en dan net weer vrij lopen. Is denk ik geen constructiefout van BMW, eea. kan zou ook veroorzaakt kunnen worden door kleppen / klepzittingen die te ver ingeslagen zijn wat dan met de dikkere ringen gecompenseerd wordt. Jan, R80RT

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum: Jan, ik doe mijn best de aanwijzingen goed te lezen en wil begrijpen wat je veranderd voordat ik ga experimenteren. Ik heb moeite te begrijpen wat er met "dikkere schijven onder tuimelaars" wordt bedoeld. Tuimelaars zijn nummer 6 en 7 op de vorige tekening. Daar zitten geen ringen in/onder. op een ander tekening http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0457&mospid=51630&btnr=11_1785&hg=11&fg=12&lang=nl staat een tuimelaarbok (nr 9). daar zit een ring onder (nr 8). wellicht wordt die bedoeld? Als je die dikker maakt, dan komt de tuimelaar as verder naar buiten. Ga je te ver naar buiten dan krijg je de klep niet meer open en/of tikt de achterkant van de tuimelaar tegen de klepdeksel. Is de stelling dat de (zijkant) van de stoterstang de kop raakt en door het hele zaakje iets anders uit te lijnen, dit wordt voorkomen?. Dat zou wel erg eenvoudig zijn (bijna te). Voorwaarde is wel dat de stoterstangen niet alleen in de lengte bewegen maar ook een zijdelingse beweging maken. geen idee of dat zo is. .

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Als de stoterstangen de cilinderkop raken, IS ER IETS GOED MIS. die horen vrij te lopen. bij een fout gemonteerde koppakking lopen de stoterstangen soms tegen de pakking, de gaten voor de stoterstangen liggen niet geheel symetrisch in de kop. een paar milimeter verschil. let daar op bij het monteren van de koppakking. De tuimelaars zelf kun je bijna niet fout monteren, of ze zijn niet voor het juiste model motor ( kop )

  7. PeterH
    Ik kan van dit verhaal geen chocola maken, hopelijk verduidelijkt Arno nog e.e.a. Nu blijven we hangen in veronderstellingen. Met vriendelijke groet, PeterH

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Aagje', geïmporteerd van het oude forum: Ik snap er nog geen bal van. Of moet ik zeggen ik geloof er geen bal van. Rijd nou al 40 jaar met zo'n ding rond. Halve wereld afgereisd met de Beemer maar dit ken ik niet. Als het nu 1 april was?????

  9. Rudyhadee
    Die van mij tikt ook al jaren.................... (R75/5), ben voor het standpunt: een tikkende klep is een sluitende klep. Je kunt natuurlijk de klepspeling ook op 0 afstellen, tikt die niet, zal ook wel niet lang heel blijven dan. Blijft oude meuk, hoeft niet stil te zijn.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bobby', geïmporteerd van het oude forum: Zal ook een duit in het zakje doen. Bij mij heel veel lawaai, een getik van jewelste. Na opstarten 4 maand stilstaan. Zou het misschien krukas lager zijn? Of tikt die niet bij slijtage? Hoe kan ik zonder slopen oordelen of het krukaslager vervangen moet worden? Blijft altijd een verrassing toch na de winterstop!

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Ja ja, wie een oude BMW boxer rijdt is (of wordt) een beetje getikt. Maar wel gezond. Geen orientaalse frustraties ;-) Maar verder, ik wacht ook nog steeds op de sluitende verklaring !!!!!

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'a.verheijen', geïmporteerd van het oude forum: beste mensen, het kan toch niet zo moeilijk zijn,ik heb het over de schijven die onder de tuimelaars liggen (twee per tuimelaar) als je de schijven verdikt met 2 tiende kompt de tuimelaar hoger waardoor de stoterstang verder in de midden kompt(van de stoterstang pijpjes)en die wordt dan niet meer geraakt , en dat vreselijke geluid verdwijnt ik kon er niet tegen.ook al is mijn prachtige bmw r80/7 35 jaar. groet a.verheijen.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
    Jan, ik doe mijn best de aanwijzingen goed te lezen en wil begrijpen wat je veranderd voordat ik ga experimenteren. Ik heb moeite te begrijpen wat er met "dikkere schijven onder tuimelaars" wordt bedoeld. Tuimelaars zijn nummer 6 en 7 op de vorige tekening. Daar zitten geen ringen in/onder. op een ander tekening http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0457&mospid=51630&btnr=11_1785&hg=11&fg=12&lang=nl staat een tuimelaarbok (nr 9). daar zit een ring onder (nr 8). wellicht wordt die bedoeld? Als je die dikker maakt, dan komt de tuimelaar as verder naar buiten. Ga je te ver naar buiten dan krijg je de klep niet meer open en/of tikt de achterkant van de tuimelaar tegen de klepdeksel. Is de stelling dat de (zijkant) van de stoterstang de kop raakt en door het hele zaakje iets anders uit te lijnen, dit wordt voorkomen?. Dat zou wel erg eenvoudig zijn (bijna te). Voorwaarde is wel dat de stoterstangen niet alleen in de lengte bewegen maar ook een zijdelingse beweging maken. geen idee of dat zo is. .
    Robbert, idd de ringen (nr 8) die onder de tuimelaarbok (nr 9) zitten. De stoterstang maakt door het draaien vd tuimelaar ook een zijdelingse beweging die naarmate je meer bij de nokvolger komt steeds minder wordt. Jan

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'a.verheijen', geïmporteerd van het oude forum: Jan je heb het helemaal goed,niet bang zijn gewoon beginnen.(nummer8) a.verheijen.

  15. PeterH
    Als de stoterstangen de cilinderkop raken, IS ER IETS GOED MIS. die horen vrij te lopen. bij een fout gemonteerde koppakking lopen de stoterstangen soms tegen de pakking, de gaten voor de stoterstangen liggen niet geheel symetrisch in de kop. een paar milimeter verschil. let daar op bij het monteren van de koppakking. De tuimelaars zelf kun je bijna niet fout monteren, of ze zijn niet voor het juiste model motor ( kop )
    Laatste uitleg is duidelijk, alleen ben ik bang dat als kunstgrepen als onderlegringen uitgevoerd moeten worden er i.d.d. iets goed mis is. Stoterstangen horen vrij te lopen van de stoterstangbuizen, heb ook nog nooit slijtage-of aanloopsporen op die plaats gezien. Onderlegringen klinkt als symptoombestrijding. Ik ga me overigens pas zorgen maken als het tikken stopt! Met vriendelijke groet, PeterH

  16. Bep
    Hallo A. Verheijen, Ik hoop van ganse harte dat dit de oplossing is voor een al decennia bestaand probleem. Zijn er op het internet nog andere bronnen te vinden die jouw uitleg van de oplossing bevestigen? Als dit het geval is zit denk ik 90 % van de forum bezoekers nog voor het voorjaar begint dikkere schijven te monteren. Met vriendelijke groet, Bep van Malde

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Geachte meneer A, Verhijen, Als de stoterstangen de kop raken is er iets MIS. Dit is geen oplossing !! Er is iets fout gemonteerd of versleten. Als u remedie een oplossing was van een probleem, zouden alle boxers van vele jaren slijtsporen op de stoterstangen hebben. en door de zijdelingse druk (bij het raken van de kop) zouden de stoterstangen op een gegeven moment breken. En dat is een onbekend verschijnsel. Ik zou graag willen zien waar die stoterstangen dan wel de kop raken. en waarom ???? En daarnaast , een 0,2 mm dikke ring doet niet veel, is een marginale verandering over de lengte van de stoterstang. WAAR RAAKT DIE STOTERSTANG DAN DE CYLINDERKOP ???????? Zoals Bep al schreef, dan zouden we allemaal onmiddellijk ringen gaan plaatsen. Met vriendelijke Groet, Dick B.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Aagje', geïmporteerd van het oude forum:
    Geachte meneer A, Verhijen, Als de stoterstangen de kop raken is er iets MIS. Dit is geen oplossing !! Er is iets fout gemonteerd of versleten. Als u remedie een oplossing was van een probleem, zouden alle boxers van vele jaren slijtsporen op de stoterstangen hebben. en door de zijdelingse druk (bij het raken van de kop) zouden de stoterstangen op een gegeven moment breken. En dat is een onbekend verschijnsel. Ik zou graag willen zien waar die stoterstangen dan wel de kop raken. en waarom ???? En daarnaast , een 0,2 mm dikke ring doet niet veel, is een marginale verandering over de lengte van de stoterstang. WAAR RAAKT DIE STOTERSTANG DAN DE CYLINDERKOP ???????? Zoals Bep al schreef, dan zouden we allemaal onmiddellijk ringen gaan plaatsen. Met vriendelijke Groet, Dick B.
    Dick, heb het vandaag geprobeerd, nou niks stiller hoor. Maar mijn stoterstangen hadden dan ook geen schaafwonden. Snap er dan ook nu nog steeds niks van.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'a.verheijen', geïmporteerd van het oude forum: Beste mensen, bij mij waren de stoterstangen heel licht bekrast minimaal en dan helemaal boven bij de cilinderkop en dan kan een honderste al voor heel wat herrie zorgen, ik ben er heel erg blij mee wat een rust,helaas niet bij ieder jammer. groet a.verheijen.

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'bert', geïmporteerd van het oude forum:
    Beste mensen, bij mij waren de stoterstangen heel licht bekrast minimaal en dan helemaal boven bij de cilinderkop en dan kan een honderste al voor heel wat herrie zorgen, ik ben er heel erg blij mee wat een rust,helaas niet bij ieder jammer. groet a.verheijen.
    Kan dat op die nieuwere typen cilinderkoppen ook? Kan daar zondermeer de schijf in. Zijn n.l. niet de vlakke blokjes maar de blokjes met een conische/zelfcentrerende uitsparing?

  21. PeterH
    Beste mensen, bij mij waren de stoterstangen heel licht bekrast minimaal en dan helemaal boven bij de cilinderkop en dan kan een honderste al voor heel wat herrie zorgen, ik ben er heel erg blij mee wat een rust,helaas niet bij ieder jammer. groet a.verheijen.
    Arno, het zal ongetwijfeld kloppen dat het bij jou geholpen heeft, alleen heb ik het idee dat je oplossing duidt op een mogelijk ander probleem. De stoterstangen mogen simpelweg niet tegen de kop aanlopen. Met vriendelijke groet, PeterH

  22. PaulR80RT
    Ik heb ook veel getik, alleen rechts. Daarom de tuimelaars en de stoterstangen los gehaald. Ik zag dat de stoterstang van de uitlaatklep helemaal bovenin uit de buis komt. Bij de inlaatklep zit de stoterstang wel mooi in het midden. Er waren echter geen krassen te zien, dus hij raakt de buis niet. Ik had wel axiale speling op de tuimelaar as, ondanks dat er al een opvulring tussen zat. Ik heb er nu twee opvulringen tussen gedaan: 0,35 + 0,25. Ook heb ik de tuimelaar blokjes (boven en onder de tuimelaar om de as) omgewisseld. De "beschadigde" kant met de aanslag van de tuimelaar zit nu naar buiten. Vandaag gereden en het getik is weg ...

  23. PeterH
    Het tikken is weg na twee aanpassingen: de lagerblokken zijn omgedraaid EN de axiale speling is er uitgehaald. Axiale speling is op zichzelf al goed voor een hoop herrie.Welke van de twee had nu het gewenste resultaat? En liep de uitlaat-stoterstang daarna wel in het midden? Met vriendelijke groet, PeterH

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wim', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik heb ook veel getik, alleen rechts. Daarom de tuimelaars en de stoterstangen los gehaald. Ik zag dat de stoterstang van de uitlaatklep helemaal bovenin uit de buis komt. Bij de inlaatklep zit de stoterstang wel mooi in het midden. Er waren echter geen krassen te zien, dus hij raakt de buis niet. Ik had wel axiale speling op de tuimelaar as, ondanks dat er al een opvulring tussen zat. Ik heb er nu twee opvulringen tussen gedaan: 0,35 + 0,25. Ook heb ik de tuimelaar blokjes (boven en onder de tuimelaar om de as) omgewisseld. De "beschadigde" kant met de aanslag van de tuimelaar zit nu naar buiten. Vandaag gereden en het getik is weg ...
    Kan je dat allemaal ongestraft doen dat wisselen van die blokjes. Binnenkant wordt nu buitenkant? Wat is de standaard dikte opvulring bij geen slijtage? Welke ringen gebruik je de gladde of de golvende ringen? Zou mooi zijn als ik dat tikken wat minder kan krijgen! Bij mij is dat ook de rechterkant wat het meeste lawaai maakt.

  25. PaulR80RT
    Het bovenste (lager)blokje zit nu, in dezelfde stand, onder en de onderste boven. Door de blokken om te wisselen wordt de "gladde kant" gebruikt waar nog geen afdruk instaat. Maar of dat nou echt wat uitmaakt? Baat het niet dan ... Ik heb er twee gladde opvulschijven tussen gedaan. Eerst de speling met een voelermaat gemeten, het was ruim 0,6 mm. De tuimelaar kan nu nog steeds soepel draaien, zie andere inzendingen over dit onderwerp. De stoterstang heb ik zorgvuldig in het kommetje van de stelbout geplaatst voordat ik de kopmoeren ging aandraaien met 15-25-35Nm. Hij zit uit het midden, maar raakt de buis (net) niet. Met vriendelijke groeten, Paul

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wim', geïmporteerd van het oude forum: Duidelijk vehaal, ga het ook proberen.