Voor het nieuwe forum, klik   hier
bmwpiet
Ik ben bezig de drukstift te verwijderen en heb de bout van het draaipunt er al half uit. De kopp. kabel is er van af. Ook het stelboutje is teruggedraaid Maar er blijft nog spanning tussen de stift en de hefboom staan, het draaipunt-boutje wordt scheef gedrukt. Hoe krijg ik die spanning er af?. Iets er tussen, maar wat en dan klem zetten ergens tussen geloof ik

20 reacties

  1. Rudyhadee
    Erg vreemd, de drukstift was gebroken toch? Normaal gesproken als je het stelboutje uit draait kun je de hevel verwijderen omdat er dan veel speling is en de spanning er af moet zijn. Wat dit nu weer is? Mij op dit moment een raadsel. Zie het ook niet op een tekening, lijkt wel of de drukstift langer is geworden?

  2. PeterH
    Ik begrijp dat de draaipuntbout er niet uit kan omdat de drukbus het spul onder spanning houdt. Kan je die bus met een drevel o.i.d. terug in achterdeksel tikken?De beschikbare werkruimte is natuurlijk erg beperkt. Anders iets met een hefboom proberen. Het klinkt alsof de gebroken drukstift zich in de as naar achteren gewerkt heeft en daarin klem zit. Inderdaad raadselachtig. Met vriendelijke groet, PeterH PeterH

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: tussen deksel en hefboom zit toch nog een losse veer van 18 mm in doorsnede ?

  4. bmwpiet
    klopt, er zit een veer zie foto, wat eruit komt als drukstift

  5. bmwpiet
    onderkant

  6. bmwpiet
    p.s.: de stift zit vast in de ring

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Piet : Dat ding op foto is 1 geheel !! Daarna komt een dun naaldlager (afhankelijk van type) dan weer ring waar lager tegen drukt . En dan komt pas de lange stift waar die viltring rond zit . Het is haast onmogelijk , of lang priegelen eer je dat eruit hebt. Haal bak eraf , dan heb je betere controle op het geheel . Kun je ook de splines van kopp.plaat even controleren en tjetten met vet . Groetjes Cees.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:
    Piet : Dat ding op foto is 1 geheel !! Daarna komt een dun naaldlager (afhankelijk van type) dan weer ring waar lager tegen drukt . En dan komt pas de lange stift waar die viltring rond zit . Het is haast onmogelijk , of lang priegelen eer je dat eruit hebt. Haal bak eraf , dan heb je betere controle op het geheel . Kun je ook de splines van kopp.plaat even controleren en tjetten met vet . Groetjes Cees.
    Dat er zoveel spanning bij de hefboom was vind ik vreemd . Hoe zat het dan met de Z.G. vrijeslag !!!! voorheen. Afhankelijk van het type koppeling is er verschil in lengte van de lange stift . Het scharnierpunt van je hefboom moet nagenoeg spelingvrij zijn . De hefboom zo afstellen dat deze bij half ingetrokken kopp.hendel paralel loopt met het vlak van deksel van bak. Succes Cees.

  9. bmwpiet
    ik weet het al, afgebroken en hoort niet vast te zitten. Dit type ring is met vlakke onderkant. Er zijn meer dan 4 types drukstift. Nu op zoek naar een kleine magneet om de rest eruit te halen.

  10. Rudyhadee
    Dit systeem is het?

  11. Rudyhadee
    Giet wat mis.

  12. Rudyhadee
    Zo dan: http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=0386&mospid=51648&btnr=21_0069&hg=21&fg=51

  13. bmwpiet
    de rest ligt er ook bij

  14. Rudyhadee
    Hoop voor je dat dit met een magneet er uit te vissen is, anders zal de bak er toch achter weg moeten. Heb het gehad met vervangen van de vrijstand schakelaar, krijg je niet voor elkaar als de bak er op zit.

  15. bmwpiet
    de stift ziet er anders uit, dan de tekening, van hadee, geloof ik, Zie foto, ik heb een lang dun stuk extra en mis de inkeping. Die van mij is 30 mm lang.

  16. Richard
    Piet, er zit nog een kleine 20 cm drukstift in de bak tot aan het vliegwiel. Succes met het eruithalen. Voordat je verder gaat zoek eerst eens een juiste tekening van de drukstift. Dit ding is niet voor niets gebroken. De plaat van de diafragmaveer met het gaatje erin voor de drukstift kan ook uitgelubberd zijn. Bak eruit en alles nakijken anders sta je binnenkort weer stil. Richard

  17. Rudyhadee
    Dit is de andere uitvoering, 1 van beide zal toch de juiste zijn? http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=0386&mospid=51648&btnr=21_0086&hg=21&fg=51

  18. smeerkees
    Hoi Jongens, Rudy, jouw 1e linkje is degene die past bij een bak voor een r100rt van 1980. Bij je 2e link zit er een naaldlager in de koppelingshevel, en die werd vanaf modeljaar 1981 gebruikt. (Het type dus met het lichtere vliegwiel. bmw piet heeft wel een punt als hij schrijft dat hij op de aangegeven tekening niet op die plek een viltje heeft zitten. Echter kijk ik nogal eens voor controle op: maxbmw motorcycles.com/fische/diagrams (Vind ik overigens een fijnere site om onderdeelnummers te vinden dan op de BMW site zelf, maar dit terzijde). Daar word expliciet genoemd dat dat viltje op de drukstift niet op alle uitvoeringen aanwezig zou zijn. (?) Verwarring misschien opgelost? Groetjes, Kees.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jaap', geïmporteerd van het oude forum: Nog maar eens proberen (met geduld): Piet je moet de bak eraf halen, is echt niet moeilijk. Dan kun je de drukstift er makkelijk uithalen en gelijk ook de splines van de ingaande as reinigen en smeren. Koppeling gaat daarna zeer soepeltjes. Ook goed afstellen volgens de voorschriften: 201 mm tussen binnenkant hevel en nok aan de bak stellen met stelmoer aan handel, daarna de speling aan het handel op 2mm stellen met de bout achterop de bak. Enige probleem is misschien de dopsleutel voor de achterbrug. Niet gaan prutsen met een magneet