Voor het nieuwe forum, klik   hier
HBC1960
Klopt het dat de hoofd frames van b.v. een R100rs van na 09-1980 ( lichte koppeling ) lichter van gewicht zijn dan de frames van voor 09-1980 ( zware koppeling ), ik heb namelijk hier van ieders een frame staan, en het valt mij nu pas op dat het ettelijke kilo s scheelt in gewicht tussen de beide frames, mij was dit nog niet eerder opgevallen, hebben ze bij Bmw vanaf 09-1980 andere frame buizen gebruikt? Mvgr. Klaas.

20 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: de vroegere types hebben een dubbele bovenste framebuis . zeg maar 2 inelkaar geschoven buizen ,de latere types hebben een enkele bovenste framebuis. je kunt dit zien als je in het open uiteinde van de buis kijkt. vanaf welk bouwjaar die verandering door is gevoerd is mij niet bekend

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Beste HBC1960. Er zit nauwelijks verschil in beide frame's. In beide frame's zit in de bovenbuis binnenin een extra buis. Als voorbeeld een frame van een R100CS(lichte koppeling) heeft een gewicht van 13,7982 kg. Een frame van een R100S(zware koppeling) heeft een gewicht van 13,3991 kg. Het frame van de CS is dus iets zwaarder(ongeveer 400 gram), dus jouw verhaal klopt niet. Ik heb het hier puur over de kale frames, dus zonder achtervork. De gewichten zijn officiele BMW cijfers. Vr. gr. Rein.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: ik heb een r80rt gehad van 1982 hierin zat wel een dubbele bovenbuis . ik heb nu een r80 van 1988 monolever en deze heeft een enkele bovenbuis. er zit dus wel degelijk verschil in de frames

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Henry, Dat klopt ook wel, maar dan heb je het over een zogenaamd monoframe(een schokdemper achter), maar dat frame is nog zwaarder, ondanks dat er geen extra buis in de bovenbuis is gelast. Dat frame is 14.73 kilo. HBC1960 heeft een frame van na 1980, maar bij het verhaal staat niet welke frame. Dus niet van welk type. Hij beweert dat een "jonger"frame minder gewicht heeft en dat klopt dus niet. Ik heb de gegevens van BMW zelf Vr. gr. Rein.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Oke, weer wat geleerd.

  6. HBC1960
    Beste Rein, Bedankt voor Uw reactie, maar om nou meteen te beweren dat mijn verhaal niet klopt lijkt mij wat te snel gekonkludeerd, het verschil is echt wel meer dan slechts 400 gram. in alle beide frames zit een dubbelle bovenbuis trouwens. Ik ga alle beide frames na wegen zo gauw ik de gelegenheid heb en laat het hier weten. Op mijn vraag of Bmw een andere buissoort heeft gebruikt, lichtere buissoort bedoel ik heb ik nog geen reactie gehad trouwens. Mvgr. Klaas.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Beste HBC 1960, Ik kijk puur naar de officiele cijfers van BMW. Ik kan er ook niets aan doen. Volgens mij is hetzelfde materiaal gebruikt. Er zat wel een andere laksoort op. 400 gram is ook weinig verschil. Het frame van na 1980 is iets anders. Daar zal die 400 gram inzitten. Nogmaals ik heb het alleen over het kale hoofdframe. Als ik het mis heb, kloppen de gegevens van BMW ook niet. Ik heb zo geen kaal frame liggen om te wegen. Wel een R100GS frame, maar dat is weer een zogenaamde mono. vr.gr. Rein.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: De oude frames hebben andere buizen, dikkere wanden en sommige ovaal, de latere puur ronde buizen. Het is kosten besparing geweest begin jaren 80, lakwerk werd toen ook slechter dan de oude reeks.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Hans, Je geeft niet aan naar welke frames jij verwijst. Het frame van bijvoorbeeld een R60/7, R75/7, R80/7, R100/7, R100S, R100, R100CS en de frames van de R100RT en R100RSen van de periode 1976-1984 zijn nagenoeg identiek. De frames van na 1980 hebben alleen enkele andere bevestigingspunten(bijv. voetsteunen) en andere lak, maar de rest is identiek. Wat staat er over al die frames in de dikke blauwe bijbel van BMW: Doppelschleifen-Stahlrohrrahmen aus OVALROHREN geschweisst. Dus al die frames hebben ovale buizen. Ik doel dus heel duidelijk op de frames, die van achteren bij het hulpframe zijn voorzien van twee schokdempers. Volgens mij was de kwaliteit echt niet minder, muv de lak. vr. gr. Rein.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum: Rein, je kent je huiswerk. Heb ook nog even gezocht. Alle Rahmen zoals jij ze benoemd dezelfde code. Alleen Polizei-Rahmen heeft een andere code. Zitten meer frutsels aan zijn daarom misschien ook wel zwaarder. 400gr.? bis bald, Gruss Bert

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'airhead', geïmporteerd van het oude forum: HBC1960 weet je zeker dat je het juiste antwoord wilt hebben of wil je een bevestiging van wat jij denkt. Dat is nl heel wat anders. Je hebt enorm veel hulp gekregen hier en toch blijf je twijfelen, waarom is dat?

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: ik doel op het mono geveerde frame

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Zou dat te maken kunnen hebben met idd overheids modellen en/of zijspan geschikt?

  14. HBC1960
    Hans, Je geeft niet aan naar welke frames jij verwijst. Het frame van bijvoorbeeld een R60/7, R75/7, R80/7, R100/7, R100S, R100, R100CS en de frames van de R100RT en R100RSen van de periode 1976-1984 zijn nagenoeg identiek. De frames van na 1980 hebben alleen enkele andere bevestigingspunten(bijv. voetsteunen) en andere lak, maar de rest is identiek. Wat staat er over al die frames in de dikke blauwe bijbel van BMW: Doppelschleifen-Stahlrohrrahmen aus OVALROHREN geschweisst. Dus al die frames hebben ovale buizen. Ik doel dus heel duidelijk op de frames, die van achteren bij het hulpframe zijn voorzien van twee schokdempers. Volgens mij was de kwaliteit echt niet minder, muv de lak. vr. gr. Rein.
    Dag Rein, Ik heb inmiddels wel ontdekt dat er klankverschil is als ik tegen de betreffende framebuizen tik met een schroevendraaier, bij het lichte frame is de klank veel hoger/helderder dan bij het zware frame, daar is de klank veel doffer/donkerder van, dat is echt een duidelijk verschil in klank. Dus moet er wel een andere lichtere buissoort zijn gebruikt. Mvgr. Klaas.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Klaas, je hebt thuis neem ik aan toch wel een personenweegschaal. ga er op staan met een frame in je hand en trek je eigen gewicht er van af dan weet je toch wat de frames wegen?

  16. HBC1960
    Klaas, je hebt thuis neem ik aan toch wel een personenweegschaal. ga er op staan met een frame in je hand en trek je eigen gewicht er van af dan weet je toch wat de frames wegen?
    Dag Henry, Ik ben inderdaad iemand die geen personenweegschaal/weegschaal in huis/bezit heeft, ben ik normaal gesproken ook niet nodig. Maar bedankt voor de reactie.Mvgr. Klaas.

  17. smeerkees
    Hallo HBC 1960. Begin nu toch wel echt nieuwsgierig te worden of er wellicht echt verschil in gewicht is. Ik heb inmiddels wel gemerkt dat de technische gegevens ook bij de BMW Oem.niet altijd 100% volledig zijn. Heb je niet toevallig een buurvrouw met een weegschaal? (Buurvrouwen hebben doorgaans ALTIJD een weegschaal...) :) Groetjes, Kees.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: HBC 1960 of Klaas? Welke frame's heb je nu? Daar ben je ook nog niet duidelijk in geweest. Van wat voor type boxer zijn die frame's en welke bouwjaren hebben ze. Tussen bijvoorbeeld een R100RS uit 1978, uit 1982 of 1988 zitten behoorlijke verschillen. vr. gr. Rein

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Opsporing verzocht/vermiste personen: De volgende persoon is spoorloos verdwenen. Het betreft HBC 1960 ook wel Klaas genoemd. Hij heeft zijn woning verlaten omdat hij op zoek was naar een weegschaal. Op 11 februari heeft hij zijn woning verlaten. Sindsdien is niets meer van hem vernomen. Graag reacties naar dit forum, mochten er mensen zijn die de verblijfplaats van hem weten. HBC 1960 stelde vragen, je reageert er vervolgens serieus op en daarna hoor je niets meer van hem. Vr. gr. Rein.