Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Maarten ', geïmporteerd van het oude forum: Ik ben een achterwiel van een boxer aan het opknappen. De meenemer in het achterwiel is slecht (haaietandjes). Wat is beter, de UNF bouten gebruiken die de Hobbyist verkoopy of de originele klinknagel? Of maakt het niets uit? Iemand een tip over hoe de oude nagels te verwijderen (denk zelf aan koppen er afboren) en hoe (als dat het beste is) nieuwe klinknagels goed te monteren? Ik wil niet onderweg met een losse meenemer staan natuurlijk.

37 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum: Waarom zijn de vervangers van de klinknagels UNF bouten, en niet gewoon metrisch?

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'airhead', geïmporteerd van het oude forum: Verwijderen doe je door de kop er met een (metaal) beitel af te slaan @ Chris Volgens mij waren de bouten van UNf de maten die het dichtst bij de maat van het gat kwam waardoor er zo weinig mogelijk speling ontstaat.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Maarten. Eerst heb ik UNF bouten gebruikt maar later vervangen door klinknagels. Qua montage voor wat betreft sterkte van de verbinding maakt het niets uit, allebei sterk genoeg . Vond alleen klinknagels mooier. Enige probleem is dat je even een stempel moet maken met de vorm van de klinknagel kop. je kunt dan zelf de meenemer prima klinken. Chris UNC is Unified Coarse (grof ) en UNF is Unified Fine UNF draad is fijner als metrisch en ik meen me te hrinneren dat ook de tophoek anders is van metrisch is deze 60 grden van UNF dacht ik 55 graden maar weet ik niet zeker.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dirk van der Wijden', geïmporteerd van het oude forum: UNF bouten (fijne draad) zijn sowieso sterker vanwege de hogere kerfslagwaarde. Verder kan je met fijne (metrische) schroefdraad tot een hoger aantrekkoppel gaan. Als bovendien de waarde van de bout dan 10.9 of zelfs 12.9 is ipv 8.8, ben je helemaal zeker dat je de meest geschikte bout voor dit doel hebt. Uiteraard vastzetten met een zelfborgende moer of studlock van Loctite. Groetjes en succes, Dirk

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J v Waard', geïmporteerd van het oude forum: Beste Chris, jij komt altijd als super techneut naar voren uit diverse discussies, dan neem ik ook aan dat je zelf dit antwoord weet ? Zal een diameter verhaal zijn icm fijne draad. motorgroeten!

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
    Beste Chris, jij komt altijd als super techneut naar voren uit diverse discussies, dan neem ik ook aan dat je zelf dit antwoord weet ? Zal een diameter verhaal zijn icm fijne draad. motorgroeten!
    Ik ben blij dat de betere techneuten niet willen aangeven echt álles te weten maar open staan voor tips en oplossingen van echt iedereen. En daar ook gewoon voor open staan en niet te beroerd zijn om dingen te vragen.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'v Dalen', geïmporteerd van het oude forum: ''voor open staan'' komt 2 maal voor, dat is ongebruikelijk.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: "UNF draad is fijner als metrisch en ik meen me te hrinneren dat ook de tophoek anders is van metrisch is deze 60 grden van UNF dacht ik 55 graden maar weet ik niet zeker." Metrische draad kun je zo fijn heben als je wil: eigenlijk kun je op elke diameter de spoed zetten die je wil. Daarbij spreekt het voor zich dat je op bijv. rond 6 geen spoed van 2 zet... UN draad is ook 60 graden, en gasdraad is 55 graden. Groetjes, Lei.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Maarten ', geïmporteerd van het oude forum: Ik breng de discussie maar weer terug op het oorspronkelijke onderwerp; UNF boutjes of klinknagels. De Hobbyist heeft me verteld dat boutjes de betere optie zijn en dat combinatie met dat ik zelf geen stempel heb om goed te klinken heeft me overtuigd. Voor wat betreft het loshalen van de oude meenemer hierbij mijn eigen ervaringen. misschien dat anderen daar ook hun voordeel mee kunnen doen. Doorboren van de klinknagel met een m3 boortje. Niet te diep. Met een grotere boor (8 en later 10 mm) de kop verder uitboren. Ik heb voor een grotere boormaat gekozen om te voorkomen dat ik onverhoopt in het aluminium van de naaf zelf zou boren. Bleek mee te vallen, de meenemer is dikker dan je denkt. Na het afboren van de koppen willde de meenemer nog steeds niet los. Nogmaals met de m3 de nagels iets ingeboord. En met een poelietrekker (afsteunen op middel van de naaf) de meenemer verwijderd. Toen bleven er nog steeds resten van de klinknagel in de naaf zitten en ook met een drevel wilden ze er niet uit. Weer boortje 3 gepakt en doorgeboord tot ik door de koppen heen was. Weer de drevel en toen wilden ze er eindelijk uit. Zat goed vast na bijna 40 jaar!

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum: Maarten, dat is ook het voordeel van een klinknagel. Door het klinken stuik je ook de steeldiameter wat op en vult de ruimte van het boorgat (mits goed gekozen). Hierdoor bereik je dat bijna elke nagel bijdraagt in het overbrengen van de axiaal torsiekrachten. Een klinknagelverbinding is dus, mist goed geconstrueerd veel sterker. Chris

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Maarten ', geïmporteerd van het oude forum: OK, duidelijk. Daar dacht ik ook aan toen ik ze los probeerde te krijgen. Iemand tips hoe ik dan moet klinken?

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum: Ik wil je wel helpen, met raad en daad. klinknagel(ed)vrr.nl Ik hoor het wel. Chris

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum: Echt klinken doe je dus ook met roodgloeiend stoken, zoals bij schepen door de krimp bij afkoeling komt het zeer zeer vast te zitten. gewoon die boutjes gebruiken in die geval.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rene', geïmporteerd van het oude forum: Maarten Het lijkt me toch beter om niet de kop van de klinknagel aan de buitenzijde van de naaf dmv boren te verwijderen. Ik doe dat aan de binnen kant zodat ik op de versleten stalen meenemer boor en niets van de naaf kan beschadigenen. Als het geklonken platte alu deel is verwijderd kun je de klinknagel er met een passende drevel heel makkelijk uit te tikken.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Mijn gl1100 goldwing heeft 214000 km gereden, meenemer is nog in orde en origineel. Jammer dat bmw de goede naam heeft en andere het waarmaken.

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum: Ton Dat komt omdat de Goldwing alleen maar rechtuit gaat. Dan kunnen wij dat ook wel halen met 1 meenemer

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Boxertoko', geïmporteerd van het oude forum: Wat maakt het nu uit hoe je rijd voor de meenemer ? onzin. optrekken geeft meer kracht erop, maar bochtjes niet...

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Boxertoko', geïmporteerd van het oude forum: ps. ik rij een gl1500 naast mijn R75, en kan je vertellen dat de jappen hun zaakjes beter op orde hebben! neem niet weg dat ik ook de r75 een leuke fiets vind en er zomers veel mee rijd.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Natuurlijk hebben de "jappen" hun zaakjes goed op orde. Maar hadden ze dat in 1980 of daarvoor ook ?? Ik wordt zo moe van dat onzinnige vergelijk van moderne motoren met oude boxers. Natuurlijk zijn moderne motoren veel beter. We hebben het hier toch over een forum voor "oude" 2-kleps boxers. vrachtwagen halen ook 1 miljoen kilometers of meer , moet ik dat dan vergelijken met een Japanse motor ??? Nee toch ! Het is geen forum wie de beste is, het is een forum om elkaar wat te helpen met een hobby. En dan onder de naam van "boxertoko" wel heeel orgineel.

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Nou nou, zijn jullie de honda cb vergeten ? die begin jaren 70 voor grijze haren zorgde bij bmw ?

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Toontje', geïmporteerd van het oude forum:
    Nou nou, zijn jullie de honda cb vergeten ? die begin jaren 70 voor grijze haren zorgde bij bmw ?
    Als die CB's zo goed waren, waar zijn ze dan allemaal gebleven?

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: euh ? zien jou ogen alleen bmw's ?? je ziet die four serie nog vaak, en ook worden ze geregeld aangeboden, net zo als de jaren 70 boxers. Maar onder veel bmw rijders heerst de arrogante alles ontkennende ziekte dus ik neem het je zeker niet kwalijk.

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
    Nou nou, zijn jullie de honda cb vergeten ? die begin jaren 70 voor grijze haren zorgde bij bmw ?
    Ik heb er eentje staan. Niets dan ellende met dat ding. Ik sta op het punt hem weg te geven, gewoon om van dat kreng af te zijn. Dus altjeblieft, vertel nog eens hoe goed ze zijn zodat ik smakelijk kan lachen.

  24. Rudyhadee
    Interessant: UNF of klinknagel, echt.

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Maarten ', geïmporteerd van het oude forum: Heren de discussie tussen Jap of Europees is uit de 70-er jaren en lijkt mij toch echt wel achterhaald. Ook een CB of andere Jap is goed (heb er zelf ook een). Bepalend voor degelijkheid van een motor of auto is toch echt degene die er op zit en het onderhoud. Er zijn lui die alles kapot krijgen.

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum: Aan allen die het onderwerp ombuigen naar de kwaliteit van zijn/haar favoriete merk. Maarten heeft een BMW en wil dat ding weer reparereren. Hij heeft daar concrete vragen over. Vervelen jullie je en wat heeft het zin om te reageren op iets waar je geen fatsoenlijk antwoord op hebt? Ikzelf rijd al 40 jaar met veel plezier op m`n BMW R60/2 en stop voor elke motorrijder met pech, ongeacht het merk. De laatste keer iemand met een Jawa ( van z`n vader) Heb ooit een nieuwe Honda CX500 gekocht waar ik, in 6 jaar, meer kosten aan had dan m`n oude BMW. o.a Dynamo Fl. 600,00. Honda is een geweldig product en heb 2 Honda bromfietsen, de Nt Dax ( 1 naast de TV en 1 op te rijden) maar dat neemt niet weg dat dit geen afzeik forum is. Ik geniet van bijna elk onderwerp waar wat van te leren. Neem een voorbeeld aan iemand als b.v. Rudyhadee die altijd meedenkt en geef jullie briliante oplossingen op het forum waar het thuishoort. Mensen die veel snappen van techniek hebben betere antwoorden dan jullie. Creditcard sleutelaars. Gr. Ab

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum: creditcard sleutelaar is leuk verzonnen, laat ik nu iedere dag vieze handen hebben, maar dat ter zijde...! Vele merken zijn goed, er wordt niets afgezeken als je goed lees! veel liefhebbers hebben meerdere merken dat houd je ook objectief, iemand die alleen bmw rijd kan niks oordelen over een ander merk. Goed aan de cb ? tov bmw ? cilinders/zuigers/middenbok/versnellingsbak/laadcapaciteit/design/handelbaarheid/verbruik/prestaties. Maar zoals al gezegd alles valt en staat met de onderhouder en berijder. Goedkopere fietsen zullen meer verwaarloost worden dan de duurste die te koop is, bmw. Dan doe je logischerwijs meer aan keurig onderhoud, tja, dan kunnen ze zomaar langer meegaan. en 4 maal per jaar een clubrit slijt het spul ook niet van. Ik rij beide en vind beide leuk, maar de jap zit echt beter in elkaar. Jos

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'theo boonen', geïmporteerd van het oude forum:
    Nou nou, zijn jullie de honda cb vergeten ? die begin jaren 70 voor grijze haren zorgde bij bmw ?
    Ik heb er eentje staan. Niets dan ellende met dat ding. Ik sta op het punt hem weg te geven, gewoon om van dat kreng af te zijn. Dus altjeblieft, vertel nog eens hoe goed ze zijn zodat ik smakelijk kan lachen.
    hallo, geef mij jou adres dan kom ik de CB halen. m.vr.groet Theo.

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Maarten ', geïmporteerd van het oude forum: Het zou inderdaad leuk zijn als het hier weer over meenemers ging. Maar ik heb ook interesse in de CB als het een 550 is.

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:
    Nou nou, zijn jullie de honda cb vergeten ? die begin jaren 70 voor grijze haren zorgde bij bmw ?
    Ik heb er eentje staan. Niets dan ellende met dat ding. Ik sta op het punt hem weg te geven, gewoon om van dat kreng af te zijn. Dus altjeblieft, vertel nog eens hoe goed ze zijn zodat ik smakelijk kan lachen.
    hallo, geef mij jou adres dan kom ik de CB halen. m.vr.groet Theo.
    Hey mag dat wel van Casper. Groet Dick

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'theo boonen', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Dick, je moet ook eens dingen doen die niet mogen toch? M.vr.groet Theo.

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
    Nou nou, zijn jullie de honda cb vergeten ? die begin jaren 70 voor grijze haren zorgde bij bmw ?
    Ik heb er eentje staan. Niets dan ellende met dat ding. Ik sta op het punt hem weg te geven, gewoon om van dat kreng af te zijn. Dus altjeblieft, vertel nog eens hoe goed ze zijn zodat ik smakelijk kan lachen.
    hallo, geef mij jou adres dan kom ik de CB halen. m.vr.groet Theo.
    Het is wel een 750KZ, dus een dubbele nokkenasser, en momenteel is de rotor niet goed waardoor die ongeveer net zoveel stroom verbruikt als opwekt.

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'theo boonen', geïmporteerd van het oude forum: stuur maar eens een foto

  34. frits
    Mijn gl1100 goldwing heeft 214000 km gereden, meenemer is nog in orde en origineel. Jammer dat bmw de goede naam heeft en andere het waarmaken.
    Gaan we weer, Frits

  35. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum: Frits, ik heb ook een goldwing gereden voor mijn r100rs, maar het klopt gewoon, neem dat nou gewoon aan. Een bak of een cardan of zuiger/ cilinder gaan gewoon niet kapot bij die dingen. Ook blijft de spannings regelaar goed want die zit op een goede koele plek bij de gl1100. Piet R60-5 R100rs

  36. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
    stuur maar eens een foto
    Waarheen?