Voor het nieuwe forum, klik   hier
Gerritjan
Frustratie. Wilde het voorwiel uit mijn r1150r halen. As zit met twee m8 bouten vastgeklemd. Een bout wilde niet los. Kruipolie voorzichtig tikken enz. Draait mijn inbussleutel door. Torx erin gezet, onderpoot goed verhit, weer kruipolie en weer doorgedraaid. Bout ingezaagd en toen met de slagschroevendraaier geprobeerd los te slaan ( Ik had niet in de gaten dat mijn inbusdop[ ook op de slagschroevendraaier paste.) Eindelijk draait er wat en na 1 slag rond breekt de bout af. En dan weet ik het even niet meer. Er zit nog minstens 2 cm draad in de ondervork. Heeft iemand van jullie een goed idee? Gertjan

13 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum: Honda kopen ? :-) Probeer hem uit te boren, blijf goed in het midden! Uit me hoofd met 6.8 voor m8

  2. Rudyhadee
    8mm x 1.25 6.9 8mm x 1.0 7.1

  3. j_vervloet
    Als je met het boren (7 mm) redelijk in het midden blijft is het restant van de oude schroef als een spiraal in de originele schroefdraad over. Met een scherp voorwerp (kraspen) kan dit dan uit de originele schroefdraad pulken.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Maarten ', geïmporteerd van het oude forum: Op dat moment vervloek je de eikels die bouten en moeren vastdraaien zonder die eerst even van een likje vet te voorzien. Aluminium en staal hebben een andere geleidingswaarde dus dat rot lekker aan elkaar vast. De vorige tip is een goede maar zorg en door hitte en kruipolie voor dat de buitenkant van de bout los komt van de schroefdraad in de binnenpoot. Met voorzichtig inboren van de bout (eerst centeren en ik zou met een kleine maat beginnen) haal je ook al een stuk spanning weg.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gertjan Koele', geïmporteerd van het oude forum: T is gedaan. Ik heb de vorkpoot eruit gehaald en onder mijn zeer bejaarde kolomboor gelegd. Eerst met 5,5 geboord. Ik denk doordat de poot niet helemaal klem sond ging het boortje toch een klein beetje scheef. Bout was dus bijna helemaal doorboord, maar de resten kwamen er niet uit. 6,5 boor erdoor en nog steeds bleef de zijkant van de bout strak zitten. Ik kon het er niet uit krijgen. Voorzichtig met een tap en lostikken kwam er wel steeds meer uit, maar na de tap er nog een keer helemaal door te halen is het gat toch een beetje scheef geworden. In ieder geval doet hij het. Weet iemand welk vet dit vastrotten goed voorkomt? Ik heb castrol, kettingvet, wit vet, maar wat hier nou het beste is weet ik niet. Advies? (en bedankt voor t meedenken)

  6. j_vervloet
    Aangezien het daar niet warm wordt kan je desnoods vaseline gebruiken. Elk vet is goed.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Als het iets is dat warm wordt is vaseline inderdaad niet genoeg omdat dit smelt bij iets van 60 graden, maar bij vorkpoten zou het moeten kunnen. Voor dingen die wel warm worden is er kopervet (wat vaak afgeraden wordt omdat het zogenaamd voor elektrolyse zou zorgen wat dan je schroefdraad op zou vreten, maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die dit daadwerkelijk heeft meegemaakt, of zelfs maar iemand kent die dit heeft meegemaakt - lijkt dus vooral een theoretisch verhaal), keramisch vet of speciale montagepasta.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan ', geïmporteerd van het oude forum: Als je draad wilt tappen voor een m8 x 1.25 bout (metrisch draad genoemd) moet je je bout maat x 0,8 doen dus m8 x 0,8 is 6,4 (6,5 mag ook) boren , let wel op gebruik een tapset met 3 tappen of een machine tap en gebruik voldoende vet of snijolie op de tap draai ook de tap tijdens het draad snijden terug uit .... en maak ze tijdens het tappen tussendoor goed schoon vooral bij diepe gaten. succes zo een tap tabel staat bij de meeste duurdere schuifmaten op de achter kant

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gertjan Koele', geïmporteerd van het oude forum: Hij zit er weer in. Bout dus een klein beetje scheef, maar dat zie je niet. Alles netjes in het vet en niet te onwijs aangedraaid. Gaat het hopelijk weer een poosje mee. Bedankt voor de adviezen.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ren√©', geïmporteerd van het oude forum: Bas "elektrolyse zou zorgen wat dan je schroefdraad op zou vreten, maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die dit daadwerkelijk heeft meegemaakt, of zelfs maar iemand kent die dit heeft meegemaakt - lijkt dus vooral een theoretisch verhaal)", Het is geen theroretisch verhaal en heeft alles te maken met het potentiaal verschil van de verschillende metalen en veroorzaakt galvanische corrosie. Hoe groter het potentiaal verschil hoe sneller de corrosie. Het minste √ędele metaal wordt corrodeert. Dit naast atmosferische (electro chemische) corrosie welke wordt veroorzaakt door stoffen in de atmosfeeer zoals zuurstof en water. Verder zijn er nog zwerfstroom corrosie en corrosie door bacterien. Via internet genoeg over te vinden Ik heb hetzelf ervaren met een RVS bout in de alu voorvorkpoot van een een tweeklepper boxer. Het betrof hier een bout van de spatbord houder /stabilisator tusen de vvpoten. Aluminium was gecorrodeerd tot aluminiumoxide (poeder) en de bout zat muur vast . Ik heb de M8 rvs bout moeten uitboren tot 7.5 mm daarna met moeite het restant kunnen verwijderen. Er wordtt ook juist gebruik gemaakt van dit verschijnsle bijvoorbeeld aan schepen zinkanodes te monteren waardoor de scheepshoud tegen galvanische corrosie wordt beschermd doordat het zink corrodeerd. Het aluminium

  11. Rudyhadee
    Monteer zelf altijd alles meestal met normaal lagervet, gaat al 30,40 jaar goed.Spul wat niet los mag trillen wordt gemonteerd met Loctite schroefdraad borgmiddel, gaat ook al heel lang goed. Het gaat mis als het spul droog gemonteerd wordt, dan gaat het vast corroderen en krijg je dit soort ongein. Dit alles is gebaseerd op ervaring en verder niet wetenschappelijk onderbouwd.

  12. j_vervloet
    Hier idem dito. Alle bouten aan het frame en zelfs de motorbouten in normaal lagervet. Een beetje op de bout en wat in het gat of de moer. Alleen op plekken waar vet zou smelten komt koperslip.