Voor het nieuwe forum, klik   hier
Rudyhadee
De korte achtervork van de 5-serie gaat het om, heb bij 170 tot 180 km/uur last van shimmyen, beneden deze snelheid geen last en boven deze snelheid ook niet. Kan zo'n vork verstevigd worden of moet er een langer exemplaar in? Het gaat om een alom bekende motorfiets hier.

19 reacties

  1. smeerkees
    Hoi Rudy, Ik heb even gezocht, maar kon geen mooie foto van een BMW achterebrug versteviging vinden, maar ik weet dat de oplossing zoals op de foto ook wel eens op een bmw boxer gebruikt word. In hoeverre het echt werkt durf ik je niet te zeggen. Groetjes, Kees.

  2. smeerkees
    Hoi Rudy, Flink moeten zoeken, maar toch een foto gevonden. Op de foto is de achterbrug ondersteboven gefotografeert. Groetjes, Kees.

  3. PeterH
    Een ervaren framebouwer als bijvoorbeeld Nico Bakker moet een bestaande achtervork op zo,n manier probleemloos kunnen aanpassen. Ik heb iets dergelijks ooit op een sport BMW zien zitten. Daar zat overigens ook nog een extra framebuis op vanaf het balhoofd naar de achtervorklagers. Ik zou in geval van aanpassing kiezen voor de lange achtervork, die is wat stabieler bij hogere snelheid,en in korte bochten merk je het verschil niet. Met vriendelijke groet, PeterH

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Harm', geïmporteerd van het oude forum: Mijn r100 ging ook vanaf 180 zwabberen, maar dit werd steeds meer, eng gewoon. Bmw heeft een elastische achtervork, maar vergeet ook de voorvork niet in deze. Bmw maakt een product dat op papier 200 gaat (r100s) maar dat is dan wel levensbedreigend. Zoals op de getoonde foto komt vaker voor, moet werken!

  5. Rudyhadee
    Kees, Mooie afbeelding, kan ik wel wat mee, thanx. Rudy

  6. Bep
    http://www.rockerboxer.com/frame_2.html Bep

  7. Gerritjan
    Ik heb een poosje geleden bij Jan Gol zo'n achtervork kunnen kopen. Mooi werk. Heb een iets zwaarder en minder mooie en dus goedkopere gekocht, maar deed dat omdat ik met mijn oude RS zijspan rijdt. Dan krijgt zo'n vork veel meer te verstouwen. Ik denk dat je alles wel bekeken hebt als ervaren BMW man, maar heel vaak zoek je de oorzaak voor zwabberen aan de achterkant toch aan de voorkant. Balhoofdlagers , band, veren, olie in de vork enz. Wat ik gek vind is dat hij zwabbert, maar bij hogere snelheid weer strak rijdt. Het lijkt me dan niet in de sterkte van de achtervork te zitten, maar in iets wat verstelbaar is. Ik zou toch gaan puzzelen voor je toch minstens 200 euro aan zo'n vork uitgeeft Mooi is het natuurlijk wel. Ook die stangen die van balhoofd naar achtervork gemonteerd werden zien er prachtig uit, heel racy, en zullen de stabiliteit zeker beter maken. Of je jouw probleem oplossen is de vraag. Succes. Gertjan

  8. smeerkees
    Hoi Bep, Wat een prachtige site zeg, die link van je. Hoi Rudy, De opmerking die gerritjan net maakte over de voorkant van je motor, is volgens mij wel iets om in je achterhoofd te houden. Ik zat er ook al een beetje aan te denken. Misschien geen gek idee om deze punten eerst uit te kunnen sluiten? Groetjes, Kees.

  9. Ton Nijkamp
    Rudy, Lange achtervork erin en zorgen voor: Goede afstelling wiellagers voor en achter Goede afstelling achtervorklagers Goede en gebalanceerde banden voor en achter, maar dat weet je als bandenman beter dan ik Goede afstelling balhoofdlager Progressieve voorvorkveren en bijpassende (hobbyist) vorkolie Als dit allemaal in orde is, dan heb je echt geen verzwaarde achtervork nodig. Succes en groeten, Ton

  10. Bep
    Oke, nog een ter info. http://www.dinamoto.it/ Bep

  11. Rudyhadee
    Bep, Mooie linkjes, ga daar eens koekeloeren. Maarre: De speedwobble zeg maar, dit hoort volgens mij standaard bij de streep/5, korte versie. Lagers balhoofd en achtervork zijn al vervangen en ook goed afgesteld, denk dat de vering voor nog wel beter kan.Heb de veren 10 of 20 jaar geleden vervangen, zou best kunnen dat er weer frisse en verse exemplaren moeten.Zitten al wel de progressieve in trouwens.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'filip', geïmporteerd van het oude forum: heb voor mijn cafe racer zoiets in elkaar geknutselt.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'filip', geïmporteerd van het oude forum: en nog eentje van de andere kant

  14. smeerkees
    Hoi Rudy, Heb je in die afgelopen 10 of 20 jaar dat je de voorvorkveren hebt vervangen ondertussen wel eens de vorkolie vervangen? Heb op de afgelopen Vehikel beurs een originele handleiding (+ correcte bouwjaar) van mijn motor gevonden. (Bedankt nog Jan Gol)! Daar staat onder andere het volgende vermeld over de vorkolie: Zie tekst foto, vooral het voorgeschreven onderhoudsinterval van de vorkolie....:) Niet om je af te vallen hoor, maar vond het te leuk, en moest het je toch even laten zien. (En sorry voor de zwarte nagels op de foto...) Groetjes, Kees.

  15. Rudyhadee
    Zeg Kees, Wat denk u nou zelf? Natuurlijk vervang ik de vorkolie, zelfs iedere keer als het spul los komt voor bv het vervangen van de oliekeerringen, dit moet met enige regelmaat. Iedere poot krijgt dan weer netjes 280 of 285 cc olie meen ik uit het hoofd en dan kan ze er weer even tegenaan. Maar: Collega BMW rijder JanBMW heeft er na de montage van de Magni's aan het begin van het jaar ook een paar meter op gereden en vond de vering een beetje weggezakt, kan dus best zijn dat ik er eerst maar weer verse progressieve veren in hang en kijken hoe ze dan rijd. Kan ik daarna alsnog besluiten om 30 meter buis te kopen en te buigen. Vind het trouwens wel snel hoor, om ze nu alweer te vervangen.................

  16. smeerkees
    Hoi Rudy, Ooh, gelukkig maar. (Eigenlijk had ik ook niet anders verwacht van een techneut zoals jij.) Het stond echter zo mooi in het instructieboekje vermeld, en er zijn volgens mij genoeg mensen die dit hooftstuk nog al eens "vergeten". Overgens ziet de verbouwing van de achterbrug van Filip er volgens mij ook erg netjes uit. Wat de veren betreft, zelf heb ik een paar progresieve veren van Hyperpro gemonteerd. Die bevallen goed, zij het dat je een wat groter "stick slip" moment krijgt. (Dat laatste is natuurlijk logisch met de nogal veranderde veer karakteristiek). Groetjes, Kees.

  17. Richard
    Rudy, bij mijn BMW heb ik de achterbrug verstevigd dmv een hoeklijn. deze is aan de onderzijde van de dikke buis vastgelast. Ik heb wel de lange achterbrug. Dit is gedaan omdat de brug aan die kant dunner is gemaakt voor een bredere velg. Dit is nu een 3 inch ipv 2.5 inch. Dit ziet niemand, en de rij eigenschappen zijn niet slechter geworden. Richard

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:
    Rudy, bij mijn BMW heb ik de achterbrug verstevigd dmv een hoeklijn. deze is aan de onderzijde van de dikke buis vastgelast. Ik heb wel de lange achterbrug. Dit is gedaan omdat de brug aan die kant dunner is gemaakt voor een bredere velg. Dit is nu een 3 inch ipv 2.5 inch. Dit ziet niemand, en de rij eigenschappen zijn niet slechter geworden. Richard
    Zijn de rijeigenschappen wel BETER geworden? Heb je een foto die je zou kunnen plaatsen? Chris