Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Jan ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi boxers, In de ontstekingspot met punten zit niet zo'n viltje om het nokje te smeren. Mijn vraag is met welk vet dit goed te smeren is zonder dat het van de nok afvliegt, of hoeft dit helemaal niet meer gesmeerd te worden? Jan, R80RT

29 reacties

  1. Rudyhadee
    Viltje met motorolie impregneren.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum: een r80rt heeft electronische ontsteking zonder contactpunten. in het potje hoeft normaliter niet gesmeerd te worden. Zelf nooit problemen mee gehad. Gr. Eric , R80rt,1985.

  3. j_vervloet
    Hier wordt door een paar reactiegevers commentaar gegeven zonder goed te lezen. De TS zegt dat hij puntjes heeft en er geen smeerviltje aanwezig is. Aan de TS de vraag: kijk eens goed wat voor soort ontsteking je hebt en of er werkelijk geen smeerviltje aanwezig is. Geef desnoods het type motor aan wat je hebt.

  4. Rudyhadee
    Oei! Ik zie nu ook staan dat er geen viltje aanwezig is, stom, stom,stom van mij om dan zomaar antwoordt te geven.

  5. smeerkees
    Hallo meneer Vervloet, Ben ook wel benieuwd naar het antwoord eigenlijk. Heb ook geen smeerviltje op de ontsteking van mijn R100rt van 1978 (type 1979). En het was me ook al opgevallen. Groetjes, Kees.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Lezen jongens, lezen. Jan heeft een R80RT met het contactpunt in het potje (zelfde potje als waar de Hallsensor in zit bij de latere modellen.). Dit model ('79-'81) heeft dus niet het viltje wat de oudere modellen wel heeft. Ik zou daar gewoon een veeg kogellagervet opsmeren, netaan vet is vet genoeg. Groeten, Paul.

  7. smeerkees
    Hoi Paul, O.k., maar wat is nu eigenlijk de reden dat deze modellen juist geen smeerviltje hebben. Dat werkt toch juist goed? Dat is eigenlijk wat ik me meer afvroeg. groetjes, Kees.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum: R80rt van 79-81 bestaan niet. Het model ontstond in 1982 en heeft electonische ontsteking. Misschien is de motor van Jan niet geheel origineel , wat hij precies aan techniek aan boord heeft kan hij zelf het beste vertellen

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
    R80rt van 79-81 bestaan niet. Het model ontstond in 1982 en heeft electonische ontsteking. Misschien is de motor van Jan niet geheel origineel , wat hij precies aan techniek aan boord heeft kan hij zelf het beste vertellen
    Klopt, mijn RT is niet geheel orgineel. Er zit een onstekings-pot op ala hallgever maar dan met punten. Omdat er orgineel geen viltje in zit bedenkt ik mij hoe dit gesmeerd moet worden. Misschien is er een speciaal stevig vet voor, lagervet is dacht ik misschien wat 'dun'en vliegt eraf? Tips welkom. Ik heb al wel het nokje van de punten in de olie-week gezet zodat ie goed doordrenkt. Jan, R80RT

  10. smeerkees
    Hoi Jan, Zelf gebruik ik ook altijd een beetje kogellager vet (een heel klein veegje is al genoeg), juist omdat dit niet veel dunner word als het wat warmer word. Alleen is dat weer niet zuurvrij, en ik weet niet goed of dat erg is voor het nokje van je contactpuntje. (Maar zo te merken is dat niet zo erg?). Heb ook weleens een veegje zuurvrije vaseline geprobeert. Dit is wel zuurvrij, maar word bij hogere temperaturen weer dunner, en word toch ook weer wat droger (rullerig) als het wat ouder word, en "draagt" het nokje naar mijn mening niet zo goed als kogellagervet. (Het nokje glijt niet mooi op het vetfilmpje). Dus voor mij een vleugje kogellagervet, maar waarom dan toch weer geen vetviltje gemonteerd? Voor een iets mooiere verdeling, en een klein beetje als vetbuffertje? Dat was meer mijn redenering. Groetjes, Kees.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum: Kees, ik ben het geheel eens met jou redenering, zo'n viltje houd de boel netjes een beetje vettig zodat het gesmeerd loopt. Waarom dat in die pot weggelaten is? Morgen ga ik de nw. puntjes er in zetten en smeer er gewoon een beetje lagervet op. Jan, R80RT

  12. j_vervloet
    Grote kans dat het nokje van de puntjes gemaakt is van een soort pertinax, maar dan versterkt met textiel in plaats van met papier. Deze kan wat olie opzuigen en is dan zelfsmerend.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:
    Grote kans dat het nokje van de puntjes gemaakt is van een soort pertinax, maar dan versterkt met textiel in plaats van met papier. Deze kan wat olie opzuigen en is dan zelfsmerend.
    Dat is inderdaad het beste, als je puntjes hebt met een kunstof nokje. Geen nylon of hardpapier ( merknaam pertinax) dat is niet absorberend. Wel hardweefsel ( merknaam novotex) dit kan olie absorberen. Een week in de motorolie, monteren en afstellen, daarna na een week even wat nastellen, en dan gaan ze een eeuwigheid mee. Chris

  14. smeerkees
    Hallo jongens, De contactpuntjes die ik heb gebruikt komen bij een BMW dealer vandaan, en als "origineel" geleverd. (Doosje heb ik helaas niet meer). De truc met het "volzuigen" van olie van het nokje, voor montage heb ik niet gedaan, domweg omdat ik er toen nog niet van had gehoord. (Wel een erg goeie tip trouwens). (Waarom doen ze dit volzuigen van olie niet al bij het productieproces van de puntjes, denk ik dan?). Om de zoveel tijd moet ik het nokje even iets smeren. Het luide geluid van korte hoge piepjes kan je niet ontgaan.... Wat mij betreft hoort het bij de gebruikte techniek, zo,n puntje blijft natuurlijk een mechanisch iets, (Wat ik dan weer erg leuk vind). Maar stel, ik had mijn nokje van het contactpuntje wel een olie behandeling gegeven, waarom dan alsnog ook niet een smeerviltje gemonteerd vanuit de fabricage van de motorfiets. Het verdeelt het vet iets mooier, en werkt ook iets als vetbuffer (voorraad). Ik hoef dan misschien niet meer speciaal tussentijds m'n contactpuntje te smeren. (Dat het bij een onderhoudsbeurt dient te gebeuren hoort er natuurlijk gewoon bij.) Volgens mij kun je je "smeerfrequentie" hierdoor behoorlijk verlengen. (Zonder de techniek te kort te doen). En vooral dat laatste is volgens mij wel weer lekker voor degene die eerst een RS. kuip, of RT. kuip half moeten demonteren voordat ze hun contact puntje kunnen smeren. Dit is een beetje mijn kijk op het niet aanwezig zijn van een smeerviltje (van een paar cent, bij fabricage). Iemand nog een idee? Benieuwd naar jullie reaktie. Groetjes, Kees.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
    Grote kans dat het nokje van de puntjes gemaakt is van een soort pertinax, maar dan versterkt met textiel in plaats van met papier. Deze kan wat olie opzuigen en is dan zelfsmerend.
    Dat is inderdaad het beste, als je puntjes hebt met een kunstof nokje. Geen nylon of hardpapier ( merknaam pertinax) dat is niet absorberend. Wel hardweefsel ( merknaam novotex) dit kan olie absorberen. Een week in de motorolie, monteren en afstellen, daarna na een week even wat nastellen, en dan gaan ze een eeuwigheid mee. Chris
    Pertinax, is dat iets als bakeliet? Het nok-materiaal van de puntjes (Bosch) die ik nu gemonteerd is voor mij niet duidelijk. Zijn wel als die eruit kwamen (zie foto) Heb ze wel 24 hr in de olie-week gehad (moest meer zijn lees ik achteraf) en gemonteerd met iets lagervet. Motor proefgedraaid => ok, ombouw van hall-gever naar punten gereed. Jan, R80RT

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum: Kees, ik heb altijd het idee dat het viltje meer voor een paar druppies olie is en zo de boel smering geeft, vet wordt denk ik niet erg door het vilt opgenomen. Jan, R80RT

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Bij auto's zit het viltje ook vaak in de verdeleras zelf. Dit is om de centrifugaalgewichtjes te smeren. Bij auto's zit de stroomverdeler meestal rechtop en kan de olie naar beneden lopen. Al;tijd wel een beetje vet op de nok van de contactpunten aanbrengen. Géén Molykote of kopervet gebruiken Een beetje motorolie op het viltje is genoeg. gr marcel

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum: Jan. Nee pertinaz is geen bakeliet, pertinax is hardpapier, je treft het wel eens aan in schakelkasten, bruin, bros-breekbaar. Is dus hars met lagen papier. Hardweefsel is hetzelfde maar dan met weefsel i.p.v. papier. Het weefsel absorbeert wel, papier niet. Chris

  19. Rudyhadee
    Volgens het handboek van Peters: -een drupje motorolie op het smeerviltje voor de onderbreker. Als de nok trouwens te ver versleten is, wordt het lopen, want de punten openen dan niet meer. Spreek uit ervaring, zo is het goed, zo is het hommeles.

  20. j_vervloet
    Pertinax en novotex hebben allebei Phenol Formaldehyde (PF) als kunststof en bakeliet is ook een PF kunststof, maar dan met andere vulmiddelen.

  21. smeerkees
    Hoi Rudy, Dat jij wel een smeerviltje hebt klopt!... (Geluksvogel).., Jij hebt nog een motorblok met dubbele distributieketting. Het gaat hier over de bloktypes met al enkele distributieketting, en ontstekingspot, echter nog wel met contactpuntje. Dus over modeljaar 1979 tot 1981. (Voor mijn R100rt althans), Vanaf modeljaar 1981 werden onze boxers uitgerust met electronische ontsteking. De ontstekingspot was er natuurlijk nog wel, maar was het contactpuntje vervangen door een hallsensor. (Even voor de duidelijkheid). Groetjes, Kees.

  22. smeerkees
    Hoi jongens, jullie zijn iets meer thuis in de stoffen als pertinax, en novotex. Mijn vraag: de truc met het oliebadje voor het slepertje van een contactpuntje, ivm. olieopname, werkt die dus wel? Groetjes, Kees.

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum: Voor de liefhebbers; ontstekings-pot binnenwerk. Jan, R80RT

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Willem', geïmporteerd van het oude forum: "Vroegah" sleutelde ik nog al eens aan auto's en heb destijds de nodige contactpuntjes vernieuwd. In het geval dat er geen heel klein tubetje vet bij de puntjes zat, gebruikte ik vet waarmee ook de splaines van de koppeling gesmeerd wordt. Dit was tamelijk "taai" vet (Sachs EP oid) om te voorkomen dat het vet werd weggeslingerd, wat juist het gevaar van "gewoon" kogellager vet is. Dit werkte altijd uitstekend. Mogelijk kun je een vergelijkbaar vet nog wel ergens verkrijgen ( auto-materialen bedrijf ?) Succes, Willem

  25. Rudyhadee
    Ik voelde me destijds ook echt een "geluksvogel"toen ik eenmaal stil stond en het kakkie niet meer aan de loop kreeg. Het was toen ook nog 25 graden plus, heb dus veel vogels bekeken, zij die in de lucht waren en zij die langs reden.

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik voelde me destijds ook echt een "geluksvogel"toen ik eenmaal stil stond en het kakkie niet meer aan de loop kreeg. Het was toen ook nog 25 graden plus, heb dus veel vogels bekeken, zij die in de lucht waren en zij die langs reden.
    Als ik het goed begrijp was de afstelling voor de punten helemaal 'uitgekakt', je kon onderweg de opening vd punten niet herstellen. Afgelopen najaar was deze jongen ook geluksvogel ; als verzopen kat gestrand door gescheurde bobine in stromende regen, hij was ineens helemaal dood. Jan, R80RT

  27. Rudyhadee
    Klopt, het nokje was dusdanig ver afgesleten dat ze niet meer open gingen, dan houd alles op. En uiteraard geen reserve punten bij me, wie neemt dit ook mee?

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
    Klopt, het nokje was dusdanig ver afgesleten dat ze niet meer open gingen, dan houd alles op. En uiteraard geen reserve punten bij me, wie neemt dit ook mee?
    De smering van de punten blijkt niet onbelangrijk, en dan heb jij nog een olie-viltje. Ik ga nog op zoek naar het soort vet wat Willem eerder in de topic beschreef. Heb er nu (weinig) vrij dun vet op gedaan, en dat dunne vet (SKF) zit me niet helemaal lekker, zit er niet op te wachten dat er een spetter richting punten vliegt. Haynes beschrijft niets over smering van punten en lager vd ontstekings-pot. Jan, R80RT