Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb een R100RS van 1977 en wil de versnellingbak wisselen. Bij navraag bleken er versnellingbakken te zijn met een korte en langere primaire as. Weet iemand welke bak ik moet hebben.

17 reacties

  1. smeerkees
    Hoi Ton, Goeie vraag. (Volgens mij hadden de allereerste types R100rs nog een "gladde"bak, maar dat weet ik niet zeker). Heb jij dan een "gladde" bak? En zit jouw schakelpedaal direkt op de schakelas?, of heb jij al een bak met verstevigingsribben aan de buitenkant, en zit jouw schakelpedaal niet direkt op de schakelas van de bak, maar via een heveltje. Volgens mij is type 1978 een overgangsjaar, maar dat begint al na de zomervakantie van 1977. Even voor de duidelijkheid, we hebben het dan over het modeljaar, en het bouwjaar. Niet over het jaar dat de motor voor het eerst gekentekend is. Het correcte jaar (en maand!) is op internet te vinden via je frame nummer. Ik heb het idee dat het verschil in de bak wat jij bedoelt een verschil is tussen een bak van modeljaar 1978 tot 1981, en een bak van 1981 en later, maar dat weet ik niet zeker. Zowiezo zijn die bakken van modeljaar 1978 tot 1981, en de bakken van 1981 en later verschillend. De motorfietsen vanaf modeljaar 1981 en later hebben een lichter type vliegwiel, en is het koppelingshevel, en mechanisme (op het achterdeksel van de bak verschillend). Misschien dat iemand anders het een en ander wat beter weet, en beter kan uitleggen? Groetjes Kees.

  2. smeerkees
    Hoi Ton, Heb even een paar foto's gemaakt van mijn eigen versnellingsbak. Zo ziet dus de geribbelde bak eruit van modeljaat 1978 tot 1981.

  3. smeerkees
    Hoi Ton, Het grootste uiterlijke verschil tussen de eerste type geribbelde bak ( 1978 tot 1981) en de latere exemplaren zit dus op het achterdeksel. Met name de kraag waarin de drukstift de bak ingaat verschilt iets van vorm, in vergelijking met de latere types. De baktypes van modeljaar 1981 en later hebben dus een gemodificeerd type koppelingshevel en lagering. Ik denk eigenlijk wel dat je zo'n geribbelde bak hebt, met dit type koppelings hevel. De foto's even om je een iets beter beeld te kunnen geven. Hopelijk heb je er iets aan. Groetjes, Kees.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Kees Eerst bedankt voor je reactie. De versnellingsbak op mijn R100RS is hetzelfde als op jouw fotos ( achterdeksel, kopelingshevel en schakelhendeltje op de bak zijn gelijk) maar heeft geen verstevegingsribben aan de zij kant. De bak die ik kan overnemen heeft dezelfde achterdeksel, kopelingshevel en schakelhendel maar heeft verstevegingribben aan de zijkant. Of de primaire as gelijk van lengte is kan ik niet zien of ik moet de bak uitbouwen. Groeten Ton.

  5. PeterH
    De vorm van het achterdeksel is blijkbaar een indicator voor de prise-as lengte. Als achterdeksel afwijkt is dat in combinatie met het lichtere vliegwiel. Had op mijn 77er RS ook een originele gladde bak. Deze bij sponsor ingeruild voor een (iets) latere met ribben. Zelfde achterdeksel. Past perfect. Met vriendelijke groet, PeterH

  6. smeerkees
    Hallo Ton en Peter, (Gelukkig Peter dat jij ook even een reaktie geeft.) Kijk Ton, jij hebt weer een gladde bak, met heveltjes op de schakelas. De types R90 (/6 of s) hadden met de gladde bak weer het schakelpookje op de schakelas. Kwam deze week nog een foto tegen van een geribbelde bak met het schakelpookje direkt op de schakelas....(a la R90 dus qua schakelpookje dan). (Weet niet meer wat voor type motor het was, maar wel pre 1981) Oke, dus glad, of geribbeld mits pre 1981 (achterdeksel) past dus gewoon. Of de prise as dezelfde lengte heeft weet ik niet maar waarschijnlijk wel dus. Het lijkt er dus op dat het verschil tussen een gladde, en een geribbelde bak (pre 1981), vooral te maken heeft met de verstevigings ribben op het bakhuis. Weet iemand toevallig of dit het enige is? Of dat er inwendig ook nog iets is veranderd? Van de bakken van type 1981 en later zijn de veranderingen dus groter. (Mede door de modificatie van de koppeling met het lichtere vliegwiel). - Ander type achterdeksel met ander type lagering koppelings hevel. (Visueel, van de buitenkant dus de grootste verandering) - Langer uitstekend deel v.d. priseas? - Volgens mij is toen de vertanding van de spines op de priseas ook iets grover geworden? - Waren er bij die modificatie ook niet een paar versnellingstandwielen iets breder uitgevoerd? Je ziet dat ik die laatste 3 modificaties met een vraagteken opschrijf. Is er iemand die dit wellicht beter weet dan ik, en mij kan verbeteren, of aanvullen? Groetjes, Kees.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Happy', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Ik rij een cb550 van Honda uit 1977, ding heeft nu 220000 km weg, nog niks aan de versnellingsbak gedaan, misschien moeten ze bij bmw daar eens naar kijken....Duitse prut zooi!

  8. fred
    Happy, da's mooi Groet Fred

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Wat een gezeur soms op deze site. Zit er ene Happy op de site, die op een CB550 rijdt. Wat uniek, want die dingen zie je bijna nooit meer, terwijl ze met duizenden toen zijn verkocht. Ik snap niet wat de berijder van een CB550 op deze site doet en ook nog afgeven richting BMW's. Ik heb er ooit op gereden, een karakterloze naaimachine, maar ja dat is mijn mening, dat besef ik ook wel. Ik zou dan ook niet HAPPY worden als ik daar 200.000 km. op moest rijden. Een maat van mij had ook een dergelijke motor. De wisselbak van die dingen is inderdaad wel goed, maar die dingen hadden ook zo hun kwalen. Laat die Happy Happy blijven en ga a.u.b. naar een Honda Forum. De kwaliteit van dit forum is de laatste jaren echt aan het afnemen. Ik blijf lekker HAPPY op mij tweeklepper BMW. Vr. gr. Rein.

  10. PeterH
    Kijk eens op het topic "uitwisselen oud vliegwiel voor lichter vliegwiel" van 12-12-2011. Daarin worden verschillen in deksel en prise-aslengte beschreven. Met vriendelijke groet, PeterH

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum: Hm, naast mijn bmw heb ik ook een klassieke cb een 500, het model is fraaier vorm gegeven dan welke bmw dan ook en hij vraag toch echt minder aandacht dan mijn r60-6. Beide fietsen uit de jaren 70.

  12. smeerkees
    Hoi Peter, Kijk, Vragen rond lengte priseas en verschil in achterdeksel tussen modellen met zwaar en licht vliegwiel opgelost. Dank je. Kees.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Ik ben er uit, ik heb de goede bak. Ik haal het achterdeksel er af voor controle. Groeten en bedankt. (behalve die CB 550 fan) Ton

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Waarom een andere type motor rijder niet bedanken? Das weer typisch bmw rijder mentaliteit... Andere zijn anders, dus vinden we niet fijn... Bmw rijders zuigen enorm Paulus K75 en dkw125rt

  15. fred
    Dank je wel Paul,ik merk dat je me persoonlijk kent. Groet Fred

  16. fred
    Tenminste daar ga ik van uit na jouw opmerking