Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'john', geïmporteerd van het oude forum: Mijn hoofdremcylinder dubbele schijf voor, lekte rem olie. Daarom heb ik bij de hobbyist , een reparatiesetje gekocht om dit probleem te verhelpen. Ik heb dit volgens de begeleverde handleiding gedemonterrd en gemonteerd, maar nu krijg ik geen druk op de remleidingen, heb de handle misschien wel 100 maal ingeknepen maar zonder resutaalt. Ik ben een niet zo ervaren sleutelaar, kan iemand mij helpen bij dit probleem.

11 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Het kan zijn dat door bezinksel een gaatje in je remoliepotje onderin verstopt zit , is een heel klein gaatje !! Succes Cees.

  2. j_vervloet
    Plus waarschijnlijk nog een luchtbel in de banjobout tegen de hoofdremcilinder. En die boven de doorvoer dus krijg je niet makkelijk weg. Banjo een klein beetje losdraaien en je handel een klein beetje inknijpen. Er zal nu wat remvloeistof lekken maar je bent ook die luchtbel kwijt. Wel een doek erbij houden vanwege de te morsen remvloeistof.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'bert', geïmporteerd van het oude forum:
    Mijn hoofdremcylinder dubbele schijf voor, lekte rem olie. Daarom heb ik bij de hobbyist , een reparatiesetje gekocht om dit probleem te verhelpen. Ik heb dit volgens de begeleverde handleiding gedemonterrd en gemonteerd, maar nu krijg ik geen druk op de remleidingen, heb de handle misschien wel 100 maal ingeknepen maar zonder resutaalt. Ik ben een niet zo ervaren sleutelaar, kan iemand mij helpen bij dit probleem.
    Rempotje goed vullen. Ontluchtings-nippels losdraaien en handgreep ingeknepen houden met b.v. een touwtje o.i.d. Tegen het uitlekken remvloeistof een doekje eronder/omheen houden. Wachten totdat er uit beide nippels wat uitlekt, daarna touwtje lossen en nippels vastzetten. Het gemorste is met spiritus goed te verwijderen Nogmaals pompen en wederom handgreep vastzetten (nippels vast) en dit 24-uur laten zitten. Hierdoor moet alle nog aanwezige lucht verdwenen zijn en e.ea. weer naar behoren werken. Uitgaande dat alles goed schoon is gemonteerd en remcilindertje ook o.k. is. Nog geen druk dan is iets niet goed gemonteerd of is er lekkage.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'john', geïmporteerd van het oude forum:
    Plus waarschijnlijk nog een luchtbel in de banjobout tegen de hoofdremcilinder. En die boven de doorvoer dus krijg je niet makkelijk weg. Banjo een klein beetje losdraaien en je handel een klein beetje inknijpen. Er zal nu wat remvloeistof lekken maar je bent ook die luchtbel kwijt. Wel een doek erbij houden vanwege de te morsen remvloeistof.
    misschien erg dom ,maar wat bedoel je met de "banjobout" ?

  5. Airhead
    John dom niet het is de bout met een gat erin om en de leiding te bevestigen en om de olie door te laten stromen. Google maar eens op banjobout zie je het plaatje ook

  6. Bep
    Hallo John, Je remmen zijn het belangrijkste deel van je motor, gezien je geringe sleutelervaring is het verstandig bij dit onderdeel hulp van een ervaren amateur of beroeps sleutelaar te vragen. Bep

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum:
    Mijn hoofdremcylinder dubbele schijf voor, lekte rem olie. Daarom heb ik bij de hobbyist , een reparatiesetje gekocht om dit probleem te verhelpen. Ik heb dit volgens de begeleverde handleiding gedemonterrd en gemonteerd, maar nu krijg ik geen druk op de remleidingen, heb de handle misschien wel 100 maal ingeknepen maar zonder resutaalt. Ik ben een niet zo ervaren sleutelaar, kan iemand mij helpen bij dit probleem.
    Rempotje goed vullen. Ontluchtings-nippels losdraaien en handgreep ingeknepen houden met b.v. een touwtje o.i.d. Tegen het uitlekken remvloeistof een doekje eronder/omheen houden. Wachten totdat er uit beide nippels wat uitlekt, daarna touwtje lossen en nippels vastzetten. Het gemorste is met spiritus goed te verwijderen Nogmaals pompen en wederom handgreep vastzetten (nippels vast) en dit 24-uur laten zitten. Hierdoor moet alle nog aanwezige lucht verdwenen zijn en e.ea. weer naar behoren werken. Uitgaande dat alles goed schoon is gemonteerd en remcilindertje ook o.k. is. Nog geen druk dan is iets niet goed gemonteerd of is er lekkage.
    Het verhaaltje van Bert snap ik niet. Het slaat helemaal nergens op. Remvloeistof komt er niet uit als het niet vanaf de Hremcilinder naar beneden kan stromen. En dat kan niet als de remhandel is ingedrukt. Als er ook maar ietwat lucht in het remsysteem zit dan heb je geen druk in de handel. Lucht laat zich gemakkelijk samendruken, in tegenstelling tot remvloeistof. De dubbele schijfrem geeft problemen bij de ontluchting doordat de lucht blijft hangen in hoger gelegen bochten in de leiding. Evenmin kan het daardoor niet rechtstreeks opstijgen naar het reservoir. De ontluchtings procedure gaat als volgt waarbij het reservoir nooit leeg mag raken anders komt er weer nieuwe lucht in de hoofdremcilinder en eventueel in de remcilinders. Eerst ga je de remcilinder die het verst weg van de Hremcilinder zit ontluchten. Prik een doorzichtig slangetje op de nipple, pomp enkele keren met de handel en hou die maximaal ingedrukt. Draai dan de nipple beetje open en je ziet remvloeistof met luchtbelletjes in de slang komen. Belangrijk is dat de nipple weer dicht gedraaid is voordat de handel tegen het handvat is gedrukt en zeker voordat je de handel weer ontspant. Dit herhaal je net zolang totdat er geen luchtbelletjes meer in de lang verschijnen. Dan vervolgens herhalen bij de andere remcilinder. Het kan zijn dat je dat allemaal nog eens van vooraf aan weer moet herhalen voordat je wat druk opbouwt. Daarna kun je de handel een nacht lang maximaal ingedrukt houden met behulp van een tie-wrap. Op die manier worden luchtbelletjes samengedrukt tot kleinere belletjes zodat ze in de (dunne) remleidingen omhoog kunnen stijgen. Na deze nacht het deksel van het reservoir los schroeven en de handel ontspannen. Dan kun de lucht belletjes in het reservoir omhoog zien komen. Knijp enkele keren in de handel en je ziet er nog meer. Enz, enz Groeten, Reyer R80 1985 met s-kuipje

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum: Belangrijk bij het ontluchten is ook het stuur geheel naar links te draaien zodat de rem-oliepot op het hoogste punt zit en de lucht hierheen kan. Tevens idd de banjo ff oplossen en daar de lucht laten 'ontsnappen', want hier blijft anders altijd wat lucht staan. Op deze manier is het snel gepiept. Succes , Jan

  9. smeerkees
    Beste John, Je schrijft dat je een R80 hebt met een dubbele schijfrem voor. Eigenlijk neem ik aan dat je rempomp op het stuur zit, en je Brembo remklauwen voor hebt, maar het kan ook nog dat je een type van pre (voor) modeljaar 1981 hebt, en die hebben de rempomp onder de tank, en Ate remklauwen Vertel even wat je hebt. De types met de rempomp onder de tank zijn inderdaad wat moeilijker te ontluchten, omdat van zowel de Ate remklauw (en) de ontluchtingsnippel niet op het hoogste punt zit, als ook de rempomp onder de tank zelf met de verkeerde kant schuin omhoog ligt waardoor je de lucht in het rempompje zelf ook niet zomaar kwijt raakt. De remedie hierbij is zowel de remklauwen even loshalen en ontluchten met de ontluchtingsnippel als bovenste punt, als ook even je rempomp even losmaken (Alleen een klembandje), en de kant van de rempomp die naar de voorkant van de motor wijst goed schuin omhoog houden. (Zonder remvloeistof te morsen natuurlijk...), en heel voorzichtig je remhandel inknijpen tot alle luchtbelletjes ook uit je rempomp zelf zijn verdwenen. Hoe je ontlucht is door de schrijver van het vorige stukje omschreven. Dit is echt een klusje waar je de tijd voor moet nemen. Bij twijfel absoluut iemand raadplegen met ervaring op dit gebied. Je wilt NIET gaan rijden op een fiets met een slecht remvermogen bij 100km/uur, met een motorgewicht van 200+ kilo, plus je eigen gewicht!!!! Misschien een kleine tip voor als je in de toekomst nog eens een rempomp demonteerd: Haal eerst even een remklauw los, verwijder de remblokjes, en rem een paar keer voorzichtig zodat je remzuiger ongeveer 1 cm a 1,5 cm naar buiten komt. Niet veel verder! (Anders plopt je remzuiger uit de klauw). Doe dit voordat je je rempomp demonteerd. Je hebt dan een remvloeistof buffertje (zonder lucht) in het systeem zitten. Als je dan klaar bent met knutselen aan je rempompje kun je voorzichtig met een waterpomptang, of lijmklem, of zoiets, de zuiger weer in je remklauw terug drukken. Hierbij word de lucht die in je systeem zit er met de remvloeistof uitgedrukt. Hopelijk heb je wat aan m'n reaktie. Groetjes, Kees.

  10. peterr75
    Ha Kees. Ik heb zojuist de rubbertjes vervangen van de hoofdremcilinder onder de tank. Alles was dus open geweest. Als eerste rustig pompen zodat er luchtbelletjes omhoog borrelen in je reservoir. Bij druk opbouw het bekende ontluchten uitvoeren. En inderdaad zit de remcilinder op de framebuis verkeerd schuin voor ontluchten dus klem los en juist met achterzijde omhoog houden. Dan komt er weer een hoeveelheid lucht omhoog in het reservoir en voelt de rem harder. Succes allemaal.