Voor het nieuwe forum, klik   hier
jvsoelen
Ik heb een probleem over bladderende lak van mijn onderkuip en roodgloeiende uitlaten. In de VS hebben ze daar een product recall van gemaakt. Alle R1100RS (op de plaatjes te zien de VS benaming voor de R1100RS met volle kuip) zijn daar teruggeroepen. Zonder pardon. Als je op deze link ( https://www.bmwmc.net/catalog/20.pdf ) klikt krijg je het 9 pagina's tellende document. En dan wordt er bij de BMW dealer keurig een stickertje op je stuur geplakt dat je hem niet te lang stationair moet laten draaien (zie bovenstaande PDF LINK ). Deze belangrijke sticker en toevoeging in mijn service-boekje ontbrak met de nu ontstanen problemen. Dus daarom deze oproep aan jullie en/of BMW dealers wie heeft er nog z'n heeeeeel belangrijke STICKER voor mij ?. PDF- document blz. heb ik NU toegevoegd aan service-boekje. Mvg. J.v.Soelen

32 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker '@rie', geïmporteerd van het oude forum: Je weet nu toch dat je op moet letten dat je hem niet te lang stilstaand stationair moet laten draaien. Daar helpt dat stickertje echt niet voor

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koos', geïmporteerd van het oude forum: Wat een belachelijke oplossing. Hoe zit het dan met stadsverkeer, file rijden of stapvoets rijden? Dat moet toch gewoon kunnen. Is gewoon een ontwerp fout. Miscschien een sticker erop: niet op rijden, alleen om naar te kijken.

  3. jvsoelen
    Dat is de conclusie Koos. Ik vind dit wel heel goedkoop dat BMW zich hiermee (Af-maakt ! ). Wie van de ( BMW dealers ) heeft hiermee te doen gehad ?. Laat eens weten wat de goede oplossing is voor dit ( werkelijk ) belangrijk probleem is. Mvgr. J.v.Soelen.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum: Niet voor het een of het ander, maar ik zet mijn R90S ook altijd uit als ik denk dat het wat langer gaat duren voor een stoplicht o.i.d. ik meen dat eens te hebben gelezen ergen in een instructieboekje of zo. Onze boxers zijn luchtgekoeld! Worden bloedheet stilstaand. Chris

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum: Met luchtgekoelde bedoel ik natuurlijk rij-wind-gekoelde. Voor de puristen dus. Chris

  6. PeterH
    Niet voor het een of het ander, maar ik zet mijn R90S ook altijd uit als ik denk dat het wat langer gaat duren voor een stoplicht o.i.d. ik meen dat eens te hebben gelezen ergen in een instructieboekje of zo. Onze boxers zijn luchtgekoeld! Worden bloedheet stilstaand. Chris
    Volgens instructieboekjes: niet te lang:boekje /6 -niet langer dan 10 minuten: boekje /7 in verband met onvoldoende koeling door ontbrekende rijwind. Dit "probleem" is inderdaad typerend voor luchtgekoelde motoren, en heeft niets met een ontwerpfout te maken. Een onderkuip maakt het er niet beter op door warmte-insluiting tussen blok en kuip. Vuistregeltje: geen luchtbeweging rond de cilinders = afhankelijk van de buitentemperatuur geen of nauwelijks koeling. Stadsverkeer enz. is normaal gesproken geen probleem, maar er moet dan wel rekening gehouden worden met de eigenaardigheden van een luchtkoeler en dus niet te enthousiast gassen. Met vriendelijke en luchtgekoelde groet, PeterH

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Ik rij hier in tropisch land . Als ik de stad induik bots ik op files . Kwestie van timing , wanneer ga ik naar de stad . s'Morgens vroeg dus bij 27 graden . ga ik rond 12 uur dan is 35 graden normaal , vindt brommertje niet lekker . Dus nie doen !! Ook bij afstellen zet ik 2 ventilatoren op de grond , een logische zaak denk ik . Bij normaal rijden op buitenwegen geen enkel probleem . Ze kunnen aardig wat incaseren hoor! Wel de grootste carterpan eronder . Kom nou niet vertellen dat het WEER een BMW kwaal is . Iedere rijwindgekoelde motor is gekoppeld aan dit fenomeen , daar heb je toch geen stickertje voor nodig op je fiets dunkt me . Groetjes Cees.

  8. jvsoelen
    Ik rij hier in tropisch land . Als ik de stad induik bots ik op files . Kwestie van timing , wanneer ga ik naar de stad . s'Morgens vroeg dus bij 27 graden . ga ik rond 12 uur dan is 35 graden normaal , vindt brommertje niet lekker . Dus nie doen !! Ook bij afstellen zet ik 2 ventilatoren op de grond , een logische zaak denk ik . Bij normaal rijden op buitenwegen geen enkel probleem . Ze kunnen aardig wat incaseren hoor! Wel de grootste carterpan eronder . Kom nou niet vertellen dat het WEER een BMW kwaal is . Iedere rijwindgekoelde motor is gekoppeld aan dit fenomeen , daar heb je toch geen stickertje voor nodig op je fiets dunkt me . Groetjes Cees.
    Ook PeterH/Chris en alle meedenkers: Zou het soms een idee zijn dat we een blower ergens inbouwen, (heeft iemand dat ?.) Mvgr. J.v.Soelen

  9. hansl
    Hebben jullie wel eens een R75 in sahara camouflage gezien? Die motor sleurde een zijspan, machinegeweer, benzinetanks, bepakking èn twee duitsers dwars door de woestijnen van Noord Afrika. Zonder ventilator. Maar wel met een redelijk tamme motor. Weinig PK's=weinig problemen? Wellicht. We willen teveel, dat is het, sneller, meer en groter. Maar dan moeten we niet klagen als het benzineverbruik oploopt, of wanneer het motorblok eens een keer te warm wordt.

  10. jvsoelen
    Hebben jullie wel eens een R75 in sahara camouflage gezien? Die motor sleurde een zijspan, machinegeweer, benzinetanks, bepakking èn twee duitsers dwars door de woestijnen van Noord Afrika. Zonder ventilator. Maar wel met een redelijk tamme motor. Weinig PK's=weinig problemen? Wellicht. We willen teveel, dat is het, sneller, meer en groter. Maar dan moeten we niet klagen als het benzineverbruik oploopt, of wanneer het motorblok eens een keer te warm wordt.
    hansl, maar dat is (nog) niet helemaal het probleem. Het grote probleem is dat de bochten te veel hitte uitstralen ( bij lang stilstaan/file rijden etc. , doordat hij GééN rijwindkoeling krijg.) naar mijn onderkuip en daardoor er blazen op mijn onderkuip ontstaan. Vandaar dat ik dit probleem eigenlijk een TERUG-roep aktie van de BMW-motoren is. Maar waar/en bij wie moet ik zijn?, wie heeft van BMW motoren een tel. no en/of adres, om deze is te benaderen en niet dit PROBLEEM af te doewn met een PDF-je en STICKER. Ik denk aan een oplossing van een blower en temp.sensor in te bopuwen etc. wie heeft er nog meer oplossingen ?. Mvgr. J.v.Soelen

  11. PeterH
    In het PDF,je is sprake van een door chokegebruik verhoogd stationair toerental. Dit is gedurende langere tijd sowieso af te raden. Het door BMW aanbevolen plakken van stickertjes is geen remedie maar lijkt eerder een treurige vorm van juridisch indekken. Het verduidelijkt in elk geval niet binnen welke marges GEEN oververhitting optreed. Hierover al eens overleg gehad met een ervaren BMW dealer? Kan heel verhelderend werken. Het blijft overigens wel zoals Cees het omschrijft; sommige situaties kan je beter vermijden en anders toch maar zoals ChrisVR de motor tijdelijk uitzetten. Met vriendelijke groet, PeterH

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Wat betreft het koelend oppervlak , dan steekt zon boxer toch ver boven alles uit . Vergelijk nou een staande twin die hebben veel minder koelend oppervlak . Een V Twin als H. D. , de achterste cil staat uit de wind en krijgt de warme lucht van zn voorste broer over zich heen . Maar ze blijven ook draaien. Dat een dichte kuip een belemmering is O.K. Hoe dikwijls is het in Nederland boven de 28 graden !! Ook al sta je stil in de file , dan voel je warme lucht naar boven komen . Dus er is in mindere mate toch circulatie cq warmte overdracht . Voor ons onzichtbaar maar het is aanwezig . Kom je dan weer aan het rijden , en je beheerst je met wat betreft motorvermogen . Dan is dat na 4 a 500 meter al aardig gecompenseerd . Dit ritueel heefd betrekking op alle rijwindgekoelde motoren . Als je met je 2kleps Boxer van pak hem bij zn reet 35 - 40 jaar oud nog een terugroep actie wil pannen in Munchen O.K. De koffie staat klaar denk ik .En als je geluk hebt 2 liter bier !! Als ik hier in de tropen geen problemen met mn boxer heb , wat liggen jullie dan te MAUWEN in dat net ontdooide kikkerland . WAAAAAUUUW !!!! Groetjes Cees.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Dan nog dit : Diverse broeders hebben als hobby hun boxer lekker zuinig af te stellen . Een arm mengsel kan tot gevolg hebben dat er meer opwarming plaats vindt . De koelende werking van het benzine/ luchtmengsel word dan aardig ingekrompen . Dus wat is dan wijs , 1:22 of 1:17 . Wordt je daar arm van , nee dus . Wil je met je Boxer het milleu niet verpesten . Ga dan eens kijken op de maasvlakte als er een olietanker vertrekt , zodat ze in Maassluis een halve dag geen zon hebben . Heb nog nooit een vent met C O meter op de pijp zien staan . Of je bent Werkman of Multi National , en dat is het verschil . Jongens ik vondt het weer prachtig zo !! De garoeten uit de west . Doei!!

  14. PeterH
    Wat betreft het koelend oppervlak , dan steekt zon boxer toch ver boven alles uit . Vergelijk nou een staande twin die hebben veel minder koelend oppervlak . Een V Twin als H. D. , de achterste cil staat uit de wind en krijgt de warme lucht van zn voorste broer over zich heen . Maar ze blijven ook draaien. Dat een dichte kuip een belemmering is O.K. Hoe dikwijls is het in Nederland boven de 28 graden !! Ook al sta je stil in de file , dan voel je warme lucht naar boven komen . Dus er is in mindere mate toch circulatie cq warmte overdracht . Voor ons onzichtbaar maar het is aanwezig . Kom je dan weer aan het rijden , en je beheerst je met wat betreft motorvermogen . Dan is dat na 4 a 500 meter al aardig gecompenseerd . Dit ritueel heefd betrekking op alle rijwindgekoelde motoren . Als je met je 2kleps Boxer van pak hem bij zn reet 35 - 40 jaar oud nog een terugroep actie wil pannen in Munchen O.K. De koffie staat klaar denk ik .En als je geluk hebt 2 liter bier !! Als ik hier in de tropen geen problemen met mn boxer heb , wat liggen jullie dan te MAUWEN in dat net ontdooide kikkerland . WAAAAAUUUW !!!! Groetjes Cees.
    Waarschijnlijk doet het probleem zich alleen voor bij hogere buitentemperaturen. Er is stationair inderdaad altijd een (convectie) luchtstroom rond de cilinders, alleen is de warmteoverdracht bij hogere temperaturen slechter. Dus inderdaad vanaf een graad of 28. Ik heb in de pakweg 39 jaar dat ik boxers rijd maar een beperkt aantal malen de motor uit moeten zetten wegens gebrek aan koeling bij gedwongen stilstand.En dan was het meestal heet en bijna altijd in zuid Europa. Overigens is een te schraal mengsel wel een punt: roodgloeiende uitlaatbochten zijn wel heel extreem. Met vriendelijke groet, PeterH

  15. jvsoelen
    In het PDF,je is sprake van een door chokegebruik verhoogd stationair toerental. Dit is gedurende langere tijd sowieso af te raden. Het door BMW aanbevolen plakken van stickertjes is geen remedie maar lijkt eerder een treurige vorm van juridisch indekken. Het verduidelijkt in elk geval niet binnen welke marges GEEN oververhitting optreed. Hierover al eens overleg gehad met een ervaren BMW dealer? Kan heel verhelderend werken. Het blijft overigens wel zoals Cees het omschrijft; sommige situaties kan je beter vermijden en anders toch maar zoals ChrisVR de motor tijdelijk uitzetten. Met vriendelijke groet, PeterH
    Ja PeterH, ik ben vandaag begonnen bij BMW Nederland ( Rijswijk bij de afd. KIS ), totaan BMW Motor Dealer MotoPort den Bosch, maar nergens iets van een oplossing ?. Mvgr. J.v.Soelen

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Omdat je een R1100 RS hebt , het volgende . De doorsnee BMW dealer gaat te werk volgens het boekje . Enkelen onder hen expirimenteren met de electronische benzine inspuiting en alles wat daar aan vast zit . Omdat je uitlaatbochten zo extreem heet worden , en dat lijkt me stug dat het komt door stationair in een file te staan . Kan dat dan een andere oorzaak hebben !!! Je zou eens raad kunnen vragen bij BMW Van Harten . Als ik me niet vergis zit die in Hilversum of zo . Die jongens hebben meer ervaring in afstelling en warmte overdracht . Succes Groetjes Cees.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:
    Omdat je een R1100 RS hebt , het volgende . De doorsnee BMW dealer gaat te werk volgens het boekje . Enkelen onder hen expirimenteren met de electronische benzine inspuiting en alles wat daar aan vast zit . Omdat je uitlaatbochten zo extreem heet worden , en dat lijkt me stug dat het komt door stationair in een file te staan . Kan dat dan een andere oorzaak hebben !!! Je zou eens raad kunnen vragen bij BMW Van Harten . Als ik me niet vergis zit die in Hilversum of zo . Die jongens hebben meer ervaring in afstelling en warmte overdracht . Succes Groetjes Cees.
    Voorbeeld : Een slechtwerkende catelisator of een lambda sonde die verkeerde informatie aan de inspuitmodule doorgeeft kan al aardig wat verzieken . Dus dat zou ik eerst uitsluiten . Dat PDF briefje is gericht op de amerikaanse markt , Florida , Californie , en het centrum waar een landklimaat heerst , daar kan het dus extreem heet worden . En die temperaturen komen in west europa zelden voor . Mischien het verdoezelen van een foutje van BMW wie weet !!! Zij weten natuurlijk nergens van . Bij van Harten weten ze hoe je een uitlaatbocht rood krijgt , dus nogmaals succes . Gr Cees.

  18. jvsoelen
    Kijk Cees en alle andere die reageren op de Technisch Forum. Dit is de reden waarom ik met BMW Nederland aan de slag wil omtrent het probleem warmte uitstraling bij langdurig stilstaan (zonder rijwindkoeling) wat er dan kan ontstaan met de volle onderkuip van een BMW R 1100 RS. Nu hebben ze wel een terug roep aktie voor USA uitgeroepen in 1997 maar NOOIT voor deze uitvoering in Europa. Zeker omdat ze bang zijn voor grote schade claims uit de USA en vanuit Nederland er eerst ongelukken moeten gebeuren voordat ze .... Over dit hitte - en brand probleem vandaag kontakt opgenomen met BMW Nederland met de afd. KIS (klant informatie service) maar deze verwezen mij door naar BMW Motorrad Dealer(s), daarna kontact gehad met BMW Motoport den Bosch en deze konden nergens een modificatie/aanpassing voor het hitte probleem bij volle kuip in een Service Bulletin terug vinden . En deze raden mij aan KOOP zelf hitte tape en plak deze onder - en aan de zijkant van de kuip op de plaats waar de uitlaten dicht langs de kuip komen ter voorkoming van brand bij over verhitting ?. Dat is de oplossing voor een groot bedrijf als BMW !. Ze wilde niets weten over een aanpassing zoals je nu wel vaker aantref op de heden daagse motoren om ergens een temp.sensor en een blower te plaatsen (ergens mooi weggewerkt) , daarmee help je BMW rijders en niet met een STICKER en een PDF file-tje. Maar misschien ( ik weet het bijna zeker ! ) dat er BMW dealers dit Technisch Forum lezen en voor mij dit " Probleem " willen aanpakken en aan BMW Nederland willen laten zien van kijk dit lossen we zo op. Hopend op een meedenkende BMW Motorrad Dealer. Mvgr. J.v.Soelen

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Een vriend van mij had op z'n r1200rt een kapot cardan na krap 50dkm. BMW geeft geen garantie, geen coulance, helemaal niets, nada, noppes. Gewoon diep in de buidel tasten voor nieuw cardan inclusief montage. Sterker nog, vanwege geplande motorvakantie werd tijdelijk cardan van een 1200gs gemonteerd, op de rekening werden zelfs voor het monteren van dit tijdelijke cardan forse kosten in rekening gebracht. Dankuwel, zo kennen we BMW Motorrad weer!! Moderne BMW's zijn troep, imago in plaats van echte kwaliteit

  20. jvsoelen
    Ja sorry Tom dat we (ik ) nu er zo over gaat denken, maar ik hoop op een oplossing vanuit de Dealer(s). Dus ik blijf hoop houden ondanks jouw zeer begrijpelijk verhaal. Mvgr. J.v. Soelen

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: De kleur van je uitlaat is normaal !! En duid niet speciefiek op oververhitting . Steek het dan op een verkeerde materiaal keuze en vorm van onderste kuipdeel in verhouding afstand tussen bocht en kuipdeel . Als daar maar 3 a 4 cm tussen zit . Dat is wel wat krap , en op een warme dag kan ook je uitlaat zomaar 40 graden warmer worden . En dat kan het net niet hebben op dat punt . Misselijk . Maar verwacht geen wonderen vanaf BMW , dan krijg je hoofdpijn . Kuip aanpassen is de kortste weg , dan rijd je weer als een vorst . En brandveilig !! Doei!!

  22. jvsoelen
    Cees, heel duidelijk v.w. je schrijf. Het is duidelijk een warmte uitstralingsprobleem naar het onderste kuipdeel, en daar had ik een GOEDE oplossing van KIS BMW Rijswijk van verwacht. Mvgr. J.v.Soelen

  23. PeterH
    Ziet er niet fraai uit, ook de reactie van BMW KIS verdiend niet de schoonheidsprijs. Kan je er via de wet produktaansprakelijkheid druk op zetten? Nare is dat je dan al snel over juridische ondersteuning en kort geding praat. Alternatief is zelf kuip aanpassen met een hitteschildje o.i.d.,maar dat ontneemt BMW de kans er iets aan te doen. Wat is in dit geval wijsheid? Met vriendelijke groet, PeterH

  24. jvsoelen
    Inderdaad PeterH, ze moesten toch zeker voor DIT probleem de ogen bij BMW Nederland de ogen NIET sluiten. En net wat jij schrijf er zijn oplossingen genoeg MAAR die had ik van BMW Nederland/BMW Motorrad Dealer(s) verwacht. Maar ik ben heel benieuwd wie er van de BMW Dealer(s) die dit item ook op dit Technisch Forum lezen en hun soms contact opnemen met BMW Nederland van dit " Kunnen wij ALS BMW Nederland NIET maken " Mvgr. J.v.Soelen

  25. jvsoelen
    Ik lees ook op het web dat dit het probleem met de kuip de reden is dat de verkoop van de RS met volle kuip in de VS gestopt is... Only comes with full fairing in Europe, the R1100S really puts paid to the need for a half faired model. However US and possibly Canadian models are half-faired only. This is probably because of an incident a few years ago where someone left a fully faired R1100RS idling for a very long time in their garage, and it caught fire. US liability laws being what they are (e.g., you can blame McDonald's for your own stupidity in spilling hot coffee on yourself), BMW seems to have taken the easy way out and just stopped selling the full model in the US. This is what the US model looks like. Blijf jullie reactie op dit FORUM-onderwerp sturen, dit met later een database aan te leggen. Naar mijn mening hebben we dan de volgende gegevens nodig: - Type - bouwjaar - kenteken (handig als iemand zijn fiets weer verkoopt - kleur (misschien hebben sommige kleuren het niet) - kilometerstand - Naam eigenaar - e-mailadres eigenaar (handig als BMW later om foto's gaat vragen.) - motorisch origineel? (geen recht van spreken als dat niet zo is denk ik) Mvgr. J.v.Soelen

  26. jvsoelen
    Baird » december 8, 2011, 11:09 pm Mijn huidige R1150RT heeft precies het zelfde, zag het pas nadat ik dit exemplaar als occasion gekocht had. Mijn vorige, nieuw gekochte, R1150RT had het niet. Benji » december 9, 2011, 7:25 pm Mijn 2005 R1150RT heeft dit ook. Is een omgebouwde P motor, dus veel stationair draaien zal wel de oorzaak zijn, voor de rest doet hij het nog perfect. PaulRS » december 9, 2011, 11:55 pm Hoi. Mijn RS heeft die brandblaren ook, en het mooie was dat ik stond erbij en keek ernaar. Gasklephuizen gereviseerd en die wilden niet meteen lekker afgesteld worden, motor te lang stilstaand stationair laten draaien en de rook kwam van dat plastic. Ik voelde me net als die domme Yank die zijn motor starte, vervolgens naar binnen liep om een telefoontje te plegen en 10 minuten later zijn motorfiets zag afbranden. Conclusie; motoren zijn er om op te rijden, niet om mee stil te staan. beemerrichard » december 10, 2011, 11:11 am Mijn oude R1100RT had dit ook aan 1 kant en die had pas 16.000 km op de klok. Mijn huidige R1200RT heeft dit dus ook aan 1 kant met 70.000 km op de klok. Volgens mij word dus 1 kant heter dan de andere kant en komt dit door stilstaan met de motor lopende. Luchtkoeling en stilstaan is dus geen luchtkoeling. Een aantal manieren om dit niet te krijgen. Niet stilstaan met je motor aan. Extra luchtkoeling maken dmv een fan. Een R gaan rijden en geen RT of RS Wachten op de RT waterkoeling. Net als bij auto's een hitteschild maken. Er is toch echt wel duidelijk een probleem beste Forum-leden. Mvgr. J.v.Soelen PS: Bertbig zou jij voor mij al deze gegevens willen verzamelen zoals jij voorstelde een heel goed idee. Zo moeten we alles in kaart zien te krijgen om de volgende stap te ondernemen naar BMW Nederland afd. KIS Rijswijk. Als jij dit allemaal in een mooie begrijpelijke database/grafiek/analyse wil zetten. Dank J.v.Soelen

  27. jvsoelen
    Ziet er niet fraai uit, ook de reactie van BMW KIS verdiend niet de schoonheidsprijs. Kan je er via de wet produktaansprakelijkheid druk op zetten? Nare is dat je dan al snel over juridische ondersteuning en kort geding praat. Alternatief is zelf kuip aanpassen met een hitteschildje o.i.d.,maar dat ontneemt BMW de kans er iets aan te doen. Wat is in dit geval wijsheid? Met vriendelijke groet, PeterH
    PeterH; Niets maar dan ook niets meer vernomen van BMW ( KIS ) Nederland !. Hoe bestaat het !. Maar na alle E-mails die ik uit Nederland en België gekregen hebt gaat het niet alleen om het Bovenstaande Model, maar hebben de hedendaagse BMW modellen met volle kuip er nu ook nog last van. Ik hoop dat BMW KIS nu ook op dit Forum meeleest, en laat ze het Nieuwe Jaar goed beginnen door mij via een BMW Dealer uit te nodigen, en (dit, nu nog steeds) het probleem daardoor laten oplossen. Mvgr. J.v.Soelen

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'klaas', geïmporteerd van het oude forum: WAT EEN GEZEUR OVER EEN STICKER. GA LEKKER RIJDEN EN VAL ONS NIET LASTIG MET DIE FLAUWEKUL

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum: Beste heer v Soelen, Dit is wel degelijk een ontwerp fout, eea zit te dicht bij of is onjuist materiaal. Te triest voor woorden dat bmw zich zo opstelt, veel geld vragen voor een matig product kunnen ze goed. Kom je daarna om garantie of iets dergelijks kanje de boom in. Leren we hier nu eens iets van ??? De tijd heeft de bmw kwaliteit ingehaald. Het is nu grotere rommel als de vroegere jappen. Zelf 2 maal een r1100rs gehad echter zonder deze onderkuip. De r1100 van de politie heeft oliekoelertjes met koelvin, kijk er maar eens naar. Ook bij stil stand is er trouwens koeling de lucht stijgt en stroomt zo langs de koelribben. Het stickertje is belachelijk maar ook het niet reageren is een ramp, misschien eens naar Vara Kassa ? of ombudsman ? Succes

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jvsoelen', geïmporteerd van het oude forum:
    WAT EEN GEZEUR OVER EEN STICKER. GA LEKKER RIJDEN EN VAL ONS NIET LASTIG MET DIE FLAUWEKUL
    klaas; Ik denk met z'n antwoord dat je de vraagstelling NIET hebt begrepen. Lees het hierboven genoemd kommentaar en dan zelf jij zal het snappen. Mvgr. J.v.Soelen

  31. Roel/7
    Ook ik heb zojuist een mooie marrakesch-rode BMW R1100RS aangeschaft met ingebrande plekken in de onderkuip, ter hoogte van de uitlaatbochten. Het rood is hier zwart geblakerd. Is er inmiddels al nieuws te melden? BMW-Nederland verwees me nnaar de BMW-dealer...