Voor het nieuwe forum, klik   hier
ariej
Hoi mensen, na vele, vele jaren rijden op oude en trage barrels is het toch tijd om volwassen te worden. Ook voor mijn werk zoek ik uiteindelijk een motor met kuip voor langere wintertochten waarmee ik -qua vermogen- goed 120 kan kruisen. Op het moment is mijn snelste motor een 350 jawa en daarop is het met 110km.h al spannend... Lelijk is niet erg maar dan wel fout-lelijk. Mijn idee is dan ook een oudere r80 of -100 en geen japanner. Tevens heb ik vele jaren dnepr gereden en het boxerblok beviel me goed. Ik heb dus gelezen dat de r100 nogal eens versn. bak trubbels heeft, maar het vermogen lijkt me wel heerlijk.. De motor hoeft helemaal niet als nieuw te zijn. Ik vind het overhalen van blok en bak helemaal geen ramp maar het zou fijn zijn voorlopig te kunnen rijden totdat ik later wat meer tijd heb hiervoor. Kliene aanpassingen/reparaties of on-originaliteit ook geen probleem De keuze zou dus een RT zijn(want RS zal veel minder bescherming bieden? doch wel mooier!) met een r80 rt kun je wel 'fijn' 120 rijden? Mijn vragen 1 Voor wat voor bedrag zou ik een dergelijk exemplaar kunnen vinden? 2 meestal worden ze met een km-stand rond de ton aangeboden. Ik neem aan dat de krukas en zuigers/cylinders dan aan revisie toe zijn. Zijn er nog meer aandachtspunten?

142 reacties

  1. Rudyhadee
    Hey Arnaud: Is dit wat: http://www.asm-motoren.nl/DetailsMotor.php?MotorId=34

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rudy', geïmporteerd van het oude forum: Dag ariej, Ikzelf kom van een fazer en rijdt nu op een R100Rt van 1992, ik kocht vorig jaar deze motor met rond de 60000 km en buiten het normale onderhoud en een stel nieuwe bridgestone's geen problemen.Ik gaf toen 2500 euro uit voor een eeb hoop boxer plezier, ik gebruik de motor bijna dagelijks, woon-werk, en heb er reeds meerdere toerritten opzitten. Hoewel een grote 30 pk minder dan de veel jongere fazer 600 is het met de koppelbeer die de r 100 is toch leuker rijden, 120 kml/u op de snelweg kan je uren volhouden als het verkeer dat toelaat en af en toe eens vlot inhalen is ook geen probleem. Met een warme motor en vooral in de zomer is het soms moeilijk om in neutraal te schakelen als je stilstaat en dus zorg ik dat ik in neutraal zit voor ik bv aan de rode lichten stop. De versnellings bak is zeker niet te vergelijken met die van de fazer maar echt storend is het niet. Veel boxerplezier Rudy

  3. Robbert
    rond de 2000 euro zou je een prima r80rt van 1985-1989 moeten kunnen vinden. natuurlijk is de KM stand van invloed maar ook het onderhoud is belangrijk. met een stand van 100.000 km zou de krukas-zuigers/cylinders nog prima moeten zijn. De bak is een gok, ik heb er eentje met 206.000 die het nog steeds prima doet, en eentje die bij 53000 al aan revisie toe was. De laatste had duidelijk onvoldoende onderhoud (lees olie verversen) gehad. een sleutelexemplaar vanaf 1000 euro, maar dan kun je meer werk verwachten. voor een super gaaf exemplaar zie je prijzen van rond 3000 tot 4500. zeker de modellen van na ergens begin 80 (weer het jaar niet exact) hebben als klepzittingen voor loodvrij en nikasil (ai hoe spelde je dat ook weer) cylinders, beide een aanrader. Voor een R100RT wordt meestal iets meer gevraagd (zeg 500 euro), maar kom je van een 350cc dan is de R80RT vast voldoende, die rijd relaxed 120 en heeft dan nog ruim genoeg pep voor een inhaal actie (je zit zo op de 140). suc6 met je zoektocht.

  4. ariej
    Hey Arnaud: Is dit wat: http://www.asm-motoren.nl/DetailsMotor.php?MotorId=34
    Verschrikkelijk leuke kuip!! een beetje joe-bar gehalte!

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum: Hou er wel een kale fiets naast want van juni tot september is het geen doen achter die keukendeur, veel te heet! denk dan eerder aan de rs kuip, bescherming maar niet te groot. Grt, Jos

  6. Robbert
    je kunt zomers natuurlijk ook de voering uit je winterpak halen. Dat scheelt aanzienlijk ;-) maar ik moet bekennen, zomers is de kuip wel warm, da's waar. ik rijd daarom zomers in een "doorwaai-pak", dat helpt.

  7. smeerkees
    Hoi Ariej, Leuk dat je zo Boxerschierig bent. Ik zou eerst eens even de tijd nemen om te weten te komen wat je echt wilt. (Zo even zoals het me zomaar te binnen schiet). Wil je juist een "belastingvrije" fiets, of niet. Wil je een fiets met electronische ontsteking, of juist met contactpunten. (Beide hebben zowel voor- als nadelen). Wil je een versie met "nicasil"cylinders, of nog niet. Wil je graag een model met stereo achtervering, of al een mono. Natuurlijk is er het verschil in vermogen. (LET OP: Ook in bouwjaren,en per type!) Vind je het juist leuk om nog een motor te hebben met een "zwaar" type vliegwiel, of toch liever een lichter type. Heb je liever een paar redelijk goede voorremmen (Brembo), of voldoen de Ate exemplaren van de eerste types je voldoende. (De Ate exemplaren behalen maar net aan het predikaat voldoende, maar niet meer dan dat). Maar hoeft wat mij betreft toch niet perse een reden te zijn om zo'n motor te laten staan als je vooral van lekker "binnendoor" toeren houdt. Wil je graag een model met een reaktiestang aan je cardan ( de R80r, en de R100r)? Hierbij heb je geen last meer van het ietwat vreemde gedrag waarbij je je motor onder je zadel wat omhoog voelt komen tijdens acceleratie, ipv. je de motor wat naar beneden voelt trekken zoals bij een ketting aangedreven motor. Overigens hebben de exemplaren met een cardan met reaktiestang weer 2 kruisstukken. Sommige wereld reizigers prefereren hier toch weer een ouder type cardan met 1 kruisstuk omdat deze types voor de heel lange, en zware reizen weer langer schijnen mee te gaan. Vind je het leuk om juist een exemplaar te bezitten waarbij het luchtfilter volledig in het motorblok geintergreerd lijkt te zitten, of vind je juist de types met de zwarte luchtfilter "doos" leuker. (Die laatste heeft qua vermogens opbouw weer voordelen). Natuurlijk is er nog het verschil in vermogen tussen een R80, en een R100. Echter is een R100 weer wat overvierkant (de verhouding tussen boring, en slag), en loopt een R80 weer wat mooier door het toeren bereik. Dat lekker rijden met 120km per uur doen ze allebei, al heb je als je er flink boven gaat zitten weer wat meer over met een R100. Over je krukas bij 100.000km hoef je je normaliter geen zorgen te maken. Je zuigers volgens mij ook niet. (Misschien soms een zuigerveertje?) (Misschien heeft iemand anders hierover een iets preciezere mening?) De "Nikacil"exemplaren kunnen normaliter wel duidelijk meer kilometers aan voordat een revisie nodig is in vergelijking met de "niet nicasil" exemplaren, maar nogmaals, dan pas bij hogere kilometrages. Hoeveel je ongeveer voor een niet "nicasil"set qua kilometers mag rekenen durf ik zo niet precies te zeggen. (Iemand anders misschien?). Wel eerder over je nokkenaskettingset. die is meestal na zo'n dikke 80.000km wel aan vervanging toe. Ook niet geheel onbelangrijk, zijn de cylinderkoppen (al) geschikt voor loodvrije benzine? (Al vinden sommigen dat weer minder belangrijk op de zware modellen na 100.000km). Dit geld niet voor de R45, en R65 types! De versnellingsbak is volgens mij soms inderdaad niet echt kogelvrij, maar ook weer afhankelijk van de uitvoering, en ook niet onbelangrijk, of je het olieniveau inde bak, en vooral je cardan tunnel in de gaten houd (afhankelijk van het bouwjaar). Belangrijk is hier dat het kruisstuk net achter je versnellingsbak geolied blijft. Je krijgt anders sneller een "zwaar punt" in dat kruisstuk, wat weer een zwaardere belasting geeft op het uitgaand lager van de bak. Bedenk echter ook dat met deze bakken ook Parijs Dakar zijn gereden. Wellicht met wat aanpassingen qua lagers etc. (?), dus echt slecht?... (Misschien dat iemand anders hier nog een aanvulling of veranderingheeft)? Oh ja, rij je niet teveel, hang dan je accu eens in de paar weken aan de lader. (Vaak zit er al een "lader stopcontact" op je motor gemonteerd.) Dat heeft een reden, het is nogal een rotklusje om een nieuwe accu te monteren op een BMW R.. motor. Echter bedenk ook dat de BMW R motoren echt gemaakt zijn om veel gebruikt te worden, en als "werkmotoren" zijn gebouwt, met als voordeel dat je er normaal gesproken vrij makkelijk aan kunt sleutelen. Echter blijft het wel een ontwerp dat veel ouder is dan het bouwjaar, met dus ook een doorgaans wat intensievere onderhouds interval! Veel om te overwegen dus. De GROOTSTE technische veranderingen qua modeljaren voor de rt. types: (Zo even uit m'n hooft, en dus niet noodzakelijk 100% correct, en zeker niet volledig)! 1979 t/m 1980,Wel al type "geribbelde" versnellingsbak, contactpunten, luchtfilterkast in blok geintergreerd, ate remsysteem voor. Brembo schijfremsysteem achter. Zwaar type vliegwiel. 1981 t/m1984?, Brembo remsysteem voor, Zwarte luchtfilter"doos", verbeterde cardanklok (nog wel stereo achtervork), electronische ontsteking, licht type vliegwiel, (en volgens mij wat kleine veranderingen aan de bak en koppeling) 1985 en later: Mono type achterbrug. Wanneer de "nicasyl"uitvoeringen zijn gekomen weet ik niet uit m'n hooft, maar later dan de 1979, en 1980 uitvoering. Of, en zoja wanneer er standaard loodvrije koppen werden gemonteerd weet ik ook niet zo uit m'n hooft. Wanneer de R..r types precies op de markt zijn gekomen weet ik zo niet uit m'n hooft, maar de belangrijkste verandering hierbij is de cardan reaktiestang. (Iemand die deze laatste punten wel weet?) De veranderingen wellicht wat grof beschreven, en misschien weet iemand anders het nog wat beter uit te leggen, maar zo even voor het idee. Oh ja, en tot slotte.... DE KLEUR...... Heeft iemand nog belangrijke aanvullingen, of veranderingen cq, fouten of verbeteringen op mijn stukje voor Ariej, dan hoor ik het ook graag! Het bovengenoemde schiet me zo te binnen, en is zeker niet volledig. Ik ben ook maar een enthousiaste liefhebber, en pretendeer zeker niet alles te weten. Nou Ariej, hier je huiswerk. :) Groetjes, Kees.

  8. smeerkees
    oh ja, Nog wat vergeten, Natuurlijk is de grootte van je budget ook belangrijk. Bedenk echter wel dat mocht je voor de goedkoopste gaan, achterstallig onderhoud vaak meer kost dan een wat duurder exemplaar met een duidelijke onderhouds historie!. Groetjes, Kees.

  9. smeerkees
    kleine aanvulling: Op de 1979 en 1980 uitvoering; de Brembo schijfrem achter, alleen op rt (en rs) 100 uitvoering. De 80 uitvoering hadden achter trommels volgens mij. Kees.

  10. j_vervloet
    Ariej (of ben je sammie incognieto) en anderen: Nicasil vanaf het vierkante luchtfilter, dus 1981 Loodvrij vanaf 1985. Ik heb zelf een R65 monolever en merk dus niets van de cardanreactie. Er staat nu bijna 100.000 km op de teller en is alleen open geweest om klepspeling te controleren. Nu trek ik ook (bijna) nooit door tot 7000 t/min en bljf normaal gesproken altijd onder de 6000 t/min dus dat kan een hoop verklaren. Door het "Baukastensystem" is alles ook geschikt voor zwaardere modellen dus met 650 cc is alles relatief onderbelast ondanks dat de topsnelheid van dit model (opgegeven door BMW) toch net even boven de 170 km/h ligt. Ik vind dit het ideale model voor woon-werk verkeer en om te toeren.

  11. smeerkees
    Bedankt meneer Vervloet voor de aanvulling. Ik kan me zo voorstellen dat een aspirant boxer koper wel blij is met uw aanvullende informatie. Wat betreft de cardan reaktie op uw R65 denk ik inderdaad dat iemand met een R100 wat meer last zal hebben van de cardan reaktie, door het hogere vermogen. Groetjes, Kees.

  12. ariej
    Ik ben inderdaad blij met een dergelijke reactie. Als d e kuip te heet wordt rijd ik weer op mijn andere trage motorfietsen. Het zijn juist de lange(snelweg) stukken met slecht/koud weer waar ik wat voor zoek. Qua eisen, ach, de helft van de terminologie zal me een worst zijn.. in de dnepr heb ik ook nooit veel last gehad van cardanreactie en zo luxe hoeft het van mij niet. Contactpunten, oude bedrading of af en toe reparatie maken me helemaal niets uit. Een bakje overhalen ook niet, maar hoe zit 't met onderdelen voor deze delen die nogal eens 't haasje zijn? Over het loodvrij.. over dat verschijnsel en de (on-) zin van loodvervanger wordt veel afgebabbeld. ik denk er het mijne van.. De bovenstaande r80 is cool, maar liever een exemplaar met platte buddy voor passagiere en-as't even kan, bagagerekje..Maar dat is later vast wel uit te wisselene als je zo iets vind. Hoe zit het met de slijtage van balhoofd, vorkpoten en achterburglagering? Is het frame ergens roestgevoelig? Slijten de nokken van de as over verloop van tijd? En, als de r80 dezelfde krukas heeft als de r100, kun je dan 'zomaar'r100 cylinders, koppen en zuigers monteren of is de krukasbalans dan zoek?

  13. Rudyhadee
    Je kunt natuurlijk ook gelijk een 1000cc aanschaffen, hoef je niets over te zetten immers.

  14. j_vervloet
    Om van 800 naar 1000 cc te gaan zijn alleen andere cilinders, zuigers en cilinderkoppen nodig. Zelfs dat laatste lang niet altijd. Vanwege de boxeropbouw balanceren de zuigers elkaar, dus voor onbalans hoef je niet bang te zijn.

  15. Rudyhadee
    Enne: de slijtage: Grootste slijtage doet zich bij mij in de benzinetank voor, is altijd snel leeg, snap daar eigenlijk niets van. En ja: Lagers gaan kapot, oliekeerringen gaan kapot of gaan lekken, versnellingsbak slijt, motorblok slijt, zelfs de banden slijten.Heel soms gaat er weleens een band lek, komt voor. Klepstoterstangen gaan weleens op onverklaarbare wijze naar zijn grootje, zijn ze gewoon krom,bougies gaan weleens kapot, knapt weleens een spaak, lampen gaan stuk, keerringen van de voorvork gaan lek, voorvorkveren worden slap na verloop van tijd, koppelingskabel wil weleens knappen, net als gaskabels en remkabel(uitgaande van de trommel geremde exemplaren van BMW), benzinekranen kunnen lekken en ook de slangen gaan lekken, olie en filter moet af en toe weleens vervangen worden, uitgaande lager van de versnellingsbak gaan ook weleens kapot, oliekeerringen van de krukas en prise-as gaan ook lekken, koppeling kan slijten,bij contactpunten uitgevoerde exemplaren moet je soms de punten weleens vervangen, balhoofdlagers gaan na verloop van tijd ook kapot,dynamo,anker,diodeplaat problemen is ons ook niet vreemd, distributieketting moet ook weleens vervangen worden, wat een leuk klusje is trouwens, bouten van het oliepompdeksel kunnen ook loei en loeivast zitten, olielekkage van de vrijstand schakelaar is ook niet onvoorstelbaar, remvoeringen slijten, zowel voor als achter, oliekeerring en lager van de cardanklok wordt ook wel vervangen na een jaar of veertig,achterschokdempers slijten of gaan olie lekken, schroefdraad in de cardanklok van de vul en aftappluggen zijn kwetsbaar bij verkeerd gebruik,membramen van vacuum carburateurs scheuren, aansluitrubbers van de carburateur naar de cilinderkop drogen uit, luchtfilters willen door gebruik weleens vuil worden, clignoteur relais gaat soms kapot. Maar verder: probleemloze motorfietsen hoor.

  16. ariej
    kijk, rudy geeft de bmw-specifieke en non-specifieke punten aan die aan verval onderhevig zijn.. ontnuchterend eerlijk.

  17. smeerkees
    Hoi Ariej, Tuurlijk gaat er wel eens wat kapot, en zijn de slijtage delen wel eens aan de beurt, maar houd hierbij wel de leeftheid van het ontwerp, de leeftheid van de motor, en de kilometerstand van de motor in je achterhoofd. Wat die distributie ketting betreft heeft Rudy wel gelijk, maar de /7 modellen vanaf modeljaar 1979, hebben een ander type ketting als die Rudy hier bedoelt, en die zijn minder moeilijk te vervangen. Ik lees dat je niet bang bent om (indien nodig) eens je handen vuil te maken. Kijk volgens mij spreken we hier iemand van het juiste soort. Volgens mij ben jij een perfekt type voor een BMW Boxer 2v motor. De fietsen zijn eenvoudig van opzet, en (over het algemeen) makkelijk aan te werken indien nodig. De onderdelen zijn goed te verkrijgen, en het meeste ook nog eens tegen een eenigzinds redelijke prijs. (Vraag het onze sponsor!). Zelfs bijna alle onderdelen van mijn type '79 r100rt zijn nog gewoon te verkrijgen! (Hoewel volgens mij niet alles meer). Bedenk ook dat de bmw boxers zo'n beetje de eerste motoren waren die in zo grote aantallen zijn geproduceert, plus een hoog kilometrage aankunnen. De verkrijgbaarheid op sloperijen en 2e hands word hierdoor behoorlijk vergroot. Ook het systeem van onderdelen die op zoveel mogelijk modellen worden gebruikt scheelt niet alleen voor de fabrikant in kosten, maar vergroot voor jouw ook de kans om op de sloop, of 2e hands redelijk goed aan je onderdelen te kunnen komen. Bedenk dat als je een boxer 2v met mono achterbrug koopt hoeveel jaar het blok, en frame al is doorontwikkeld! (En nog kunnen sommige dingen beter) Deze machines zijn wat mij betreft behoorlijk "bullit proof". Omdat je zoveel snelweg kilometers maakt zou ik je alleen wel adviseren om het verschil in remvermogen en kracht op de remhendel van een Ate voorremsysteem, en een Brembo exemplaar eens te vergelijken. Groetjes, Kees.

  18. ariej
    is het mogelijk om deze remsystemen, mocht het eerste niet voldoen, te vervangen voor een brembo?

  19. smeerkees
    Hoi Ariej, Je kunt niet zomaar Brembo klauwen op een Ate vorkpoot schroeven. De montage punten zijn echt anders. maar ik weet dat er mensen zijn die een komplete "Brembo" geremde voorvork monteren op hun pre-1981 boxer. Uiteraard inclusief bijbehorende rempomp op het stuur. (Let op; er is qua rempomp verschil tussen een 1 schijfs remsysteem, en een dubbel schijfs remsysteem. Maar dat geld ook voor het Ate systeem. Ik weet niet of je zomaar een setje onderpoten kunt omruilen. (Ivm. verschillende buisdiameters binnenpoot ?) Misschien dat iemand anders dit beter weet dan ik. Overigens zijn de boxers vanaf modeljaar 1981 reeds voorzien van een Brembo systeem. Groetjes, Kees.

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: een japanner is beter, waarom ga je daar niet voor? of is dit weer een prestige iets ? ''mijn niet gezien op een japanner'' ? Kijk en vergelijk, proef en kies de Jap. Ton

  21. Airhead
    een japanner is beter, waarom ga je daar niet voor? of is dit weer een prestige iets ? ''mijn niet gezien op een japanner'' ? Kijk en vergelijk, proef en kies de Jap. Ton
    Vreemde verklaring dat prestige. Als je zin hebt in koffie ga te toch ook geen thee drinken omdat het betr voor je is ? Het is een kwestie van smaak makker

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Prestige ja, bewust anders willen doen en hebben dan de anderen om je heen, en een mindere kwaliteit voor lief nemen en geregeld sleutelen ja, das prestige!

  23. ariej
    @ Frank, ziet er mooi en compleet uit, wel met 'enge'eenzijdige ophanging.. Merk je daar nu ook verschil mee in de bochten?

  24. Robbert
    Roest op het frame: Op mijn 2 exemplaren van de r80rt (uit 1986) zitten 2 plekjes die roestgevoelig zijn: de ophanging van de einddempers aan het frame. Het horizontale deel daarvan waar de bouten naar de dempers in zitten. Blijkbaar wordt de verf daar door de hitte van de uitlaat zo beschadigd dat er water bij komt. Verder is het frame niet bijzonder roestgevoelig, als je niet om het uiterlijk geeft, dan doet een kwastje met hammerite op zijn tijd wonderen. Verder, roestgevoelig is de tussendemper (de " pot") onder de versnellingbak, daar blijft water op staan. Die heb ik ooit vervangen (je kon er doorheen kijken) en binnen 1 week stond er al weer een beetje roest op. Binnen 3 jaar was ik er weer doorheen. Dat was inderdaad in de winter, en met pekel, ik rijd immers 's winters door. De oplossing is even simpel, koop een RVS versie (iets duurder maar gaat duidelijk langer mee) of kies de rvs versie van de balanspijp (heb ik gedaan, was goedkoper). suc6, Robbert.

  25. j_vervloet
    In plaats van een balanspot kan je ook een H-stuk in RVS monteren, komt ook het geluid bij vooral de nieuwere BMW's ten goede.

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:
    Roest op het frame: Op mijn 2 exemplaren van de r80rt (uit 1986) zitten 2 plekjes die roestgevoelig zijn: de ophanging van de einddempers aan het frame. Het horizontale deel daarvan waar de bouten naar de dempers in zitten. Blijkbaar wordt de verf daar door de hitte van de uitlaat zo beschadigd dat er water bij komt. Verder is het frame niet bijzonder roestgevoelig, als je niet om het uiterlijk geeft, dan doet een kwastje met hammerite op zijn tijd wonderen. Verder, roestgevoelig is de tussendemper (de " pot") onder de versnellingbak, daar blijft water op staan. Die heb ik ooit vervangen (je kon er doorheen kijken) en binnen 1 week stond er al weer een beetje roest op. Binnen 3 jaar was ik er weer doorheen. Dat was inderdaad in de winter, en met pekel, ik rijd immers 's winters door. De oplossing is even simpel, koop een RVS versie (iets duurder maar gaat duidelijk langer mee) of kies de rvs versie van de balanspijp (heb ik gedaan, was goedkoper). suc6, Robbert.
    Klopt Robbert. Ik heb op die plaatsen het frame bij gewerkt met zwarte motorblokken lak van Motip , is hitte bestendig . Na 2 jaar blinkt het nog mooi!! Uiteraard een goedkope oplossing . Groetjes Cees.

  27. ariej
    ..maar als ik zo tussen neus en lippen doorlees rijdt een r80 eigenlijk fijner dan een r100? is het verschil in verbruik ook groot?

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Als je ook lol in het rijden wil hebben, kijk eens naar een fzr600 of fz750, als het niet te jong mag zijn. Die motoren zijn ook voorzien van remmen, ipv de vertragers van de boxers.

  29. smeerkees
    Hoi Ariej, Over het verbruik; tik hier op het forum even "verbruik", of zoiets in,op zoeken in forum. Er is hierover al best het een en ander beschreven, en kun je je hierover een globaal beeld vormen. Of een R80 wellicht fijner rijd dan een R100: Ik weet niet of je hier echt van fijner kunt spreken. Anders is misschien een beter woord. Ik denk dat je het grofweg zo een beetje kunt beschrijven. Een R80 rij je wat meer op vermogen, en loopt wat soepeler door het gehele toerengebied. Terwijl je een R100 wat meer op koppel kunt rijden, waarbij het rijden in het hoge toerengebied wat minder zin heeft door het wat overvierkante (de verhouding tussen boring en slag) karakter van van het motorblok. De slag is immers hetzelfde op een R80, en een R100. Het verschil in cc's word dus alleen bepaald door een set grotere cylinders, en zuigers.(De boring). Het verschil in de verhouding tussen boring/slag bepaald hier dus dat verschil in karakter. Dat kan dan ook prima want door de 200cc meer van de R100 heb je wat koppel over, waardoor deze motor wat "lui'er" is te berijden. Ik denk dat ik het wel redelijk begrijpelijk heb kunnen uitleggen zo. Heeft iemand nog een aanvulling, of ee betere uitleg dan hoor ik het ook graag. Groetjes, Kees.

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: R60 loopt nog soepeler dan de 800! en is zuinig zonder kunstgrepen als kleinere sproeiers en dat soort ge-emmer.

  31. Rudyhadee
    Zuinig rijden heeft te maken met de reactie en samenspel van de rechterhand & rechterpols.

  32. Rudyhadee
    Kijk eens, alle verbruikscijfers staan er bij: http://www.bmbikes.co.uk/bmwmodels.htm

  33. ariej
    Hmm vlgs die engelse site maakt het verbruik erg weinig uit..

  34. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gertjan', geïmporteerd van het oude forum: Beste Arie (en andere potentiële BMW-2-klepper romantici), Na een miljoen+ kilometers op zes verschillende 2V-boxers maak ik de balans op van mijn liefde. Na 25 jaar doorwinteren, nog net voordat reuma kon toeslaan en ik het credo kon loslaten dat autorijden voor oude lullen is, ben ik inmiddels alweer tien jaar mooi-weer-rijder. Al die tijd op BMW-tweekleppers. Tot nu toe hebben zij mij drie keer in de steek gelaten; twee keer met een afgebroken klepsteel (2x R100RT ‘81/’83 > niet door achterstallig onderhoud, gewoon [dure] pech) en een keer met een defect aan de (elektronische) ontsteking (ook gewoon pech). Op tijd en vakkundig(e) onderhoud en revisie is belangrijk, ook bij de vermeend ‘onverwoestbare’ 2-kleppers. Frequentie van en kosten voor reguliere reparaties en (preventieve) vervangingen zijn heel normaal te noemen in vergelijking met andere merken. Meer kilometers rijden betekent meer kosten en aandacht. Pech kun je nooit voor zijn. Waarom er nu nog relatief veel oude BMW-boxers rondrijden heeft enerzijds te maken met het goede onderhoud wat deze fietsen al die decennia hebben ondergaan, een en ander in correlatie met de mentaliteit (zorgzaam) en portemonnee (gevuld) van veel berijders. Anderzijds heeft het natuurlijk te maken met het feit dat de meeste van deze fietsen alleen nog hobby-kilometers maken en direct na elke rit met een oude flanellen pyjama gestreeld worden in een verwarmde garage. Mijn ervaring is dat de kwaliteit van het metaallakwerk (frame, buddy) van de typen van 1979 tot pakweg 1985 te wensen overlaat. Hoewel ik besef dat mijn pekelrijden van destijds niet gezond te noemen is, was de roestvorming buitenproportioneel in vergelijking met de typen daarvoor en Japanners in die tijd. Ook het doorrotten van de uitlaatdempers ging veel te snel. Later werd veel meer kunststof, betere basislak en RVS toegepast. Mijn voorlaatste fiets, een R100GS uit ’88/130dkm, had nergens (!) een spat roest. Over mijn huidige (R80RT/’83) kan ik geen oordeel vellen omdat deze volledig was gerenoveerd toen ik hem kocht. Wellicht een teken aan de wand (…). Het rijden op een BMW-tweeklepper moet ik aan je eigen mening overlaten natuurlijk. Dat geldt ook voor de vormgeving of nostalgische waarde die je aan deze fietsen hecht. Om het je lastiger te maken bij de overweging er een aan te schaffen: Er zijn vele typen tweekleppers met alle hetzelfde boxerkarakter, maar alle met hun eigen rijeigenschappen. Graag verwijs ik voor (technische) kwaliteits- en meer subjectieve beschouwingen naar verschillende topics op dit forum. Bijvoorbeeld een aantal recente: 09/09/11: in 2012 verder op een R1100 of R1150?; 22/06/10: Kwaliteit BMW; 23/11/05: Kwaliteit BMW. Met groet.

  35. Rudyhadee
    Verbruik? Is dit belangrijk dan? Vroeger reed ik met mijn R75/5 ongeveer 1:17/1:18, dit was in originele staat.Tegenwoordig haal ik dit niet meer, zal ongetwijfeld met diverse veranderingen aan de motorfiets te maken hebben, persoonlijk vindt ik dit niet belangrijk meer. Het lol gehalte is belangrijker als het verbruik, heb hem nu 30 jaar en meer dan te spreken over dit type. Tuurlijk mankeert er weleens wat aan, ben zelfs soms ook ziek, hou je toch niet tegen, je moet gewoon de voor en tegens tegen elkaar weg strepen en dan tot de conclusie komen of je wel of geen BMW boxer wilt, zelf nooit spijt gehad van de keuze destijds. 't is sowieso wat anders als bv een Japanse motorfiets, maar met een BMW heb je denk ik toch wel iets met karakter, in elk geval de oude type's.

  36. Rudyhadee
    Over Joe Bar gesproken, hier is tie:

  37. smeerkees
    Diepe kniebuiging Gertjan. Meer dan een miljoen praktijk kilometers op je boxer(s) 2v !! Een prachtig en eerlijk relaas lijkt me. Nou Ariej, al keihard je gespaarde euro's aan het tellen? :) Groetjes, Kees.

  38. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Maarten ', geïmporteerd van het oude forum: Waarom geen K? En dan vooral de K75? Niet stuk te krijgen.

  39. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: De kleinste is de R45 35 pk . Uit gescholden voor brommer . Blijft langer heel . staan te koop voor 1500 a 2000 euro . kan je ombouwen naar R65 heb je 10 pk meer !! Hoe meer pk's des te meer kans op problemen met versnbak . Zoek iets in de richting van R80 , het midden gebied daar kun je nog aardig mee uit de voeten in het hedendaagseverkeer . Het is maar net wat verg je van je fiets , en waar gebruik je hem voor. En dat is puur jou keus !!! Ik ben 64 , rij een R45 en ben er tevreden mee . Mn droom fiets , een Triumph Bonneville SE , maar die boxer gaat niet weg !! Groetjes Cees.

  40. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Harm', geïmporteerd van het oude forum: Kijk ook eens voor een diversion 600, fijne en zuinige fiets!!

  41. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter smans', geïmporteerd van het oude forum: Ariej, Mijn oude brommert R 80 RT staat nog bij "de Knalpot" in Rilland in de schuur. 1983 km 190.000 goede banden, motor gereviseerd en in een goede conditie, staat nu al wel 1.5 jaar stil. Rijd nu met R 850 RT

  42. ariej
    190.000.. dan zal de vorkpoten en achterbrug en andere toh eindelijk wel aan vervanging toe zijn.. Wat moet een dergelijke contraptie kosten?

  43. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum: Doorgaans vraagt hij goud voor een werkhok, wees gewaarschuwd 190000 km, begin er toch niet aan, alles heeft het gereden, niet doen!

  44. Rudyhadee
    Heb je eigenlijk uberhaupt weleens een proefrit gemaakt op een BMW boxer, weet je gelijk wat die doet met cardan reactie en zo, merk er zelf na 30 jaar niets meer van, maar het schijnt omhoog te komen met gas geven en naar beneden te donderen met gas los laten, het zal. En heeft Henk Schepers niets staan om even te proberen, of ASM in Easterwolde? Arnold ligt nu toch te revalideren na een motorfiets ongeval. Heb de boxer zelf gistermiddag nog uit de schuur getrokken voor een ritje, op de gebruikelijke slippende koppeling bij mijn fiets, verder niets aan de hand, gaat weer als een speer, was wel koud trouwens voor mijn doen. Maar: eens een boxer altijd een boxer, als het schip met geld komt nog liever een 3 of 4 cillinder MV Agusta, maar dan wel een oude. (blijf dromen).

  45. ariej
    ik ben 1 keer bij henk schepers geweest, het eerste wat hij zei is dat mijn motor (enfield) helemaal niks was en een bmw ging nooit iets aan kapot.. ASM is nog gesloten wegens het ongeval. Die r80 die hij heeft staan(boven gepost) heeft wel een hele coole kuip, maar als er een andere kuip op zit, zit er vast geen handvatverwarming(werkt dat echt?) op?

  46. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jos', geïmporteerd van het oude forum: dat is voor mensen die wel rijden als het echt koud wordt rudy...

  47. ariej
    Zo, ik heb net het kwaliteits-topic doorgelezen. Het is leuk te lezen welke eisen e verwachtingen mensne hebben van een motorfiets en hoe dat uiteen kan lopen. M.b.t. sommige opmerkingen heb ik een paar vragen 1 de doorzakkende middenbok, is dat type gerelateerd? Door roest of ontwerpfout? 2 de hall gever, eenvoudig een reserve mee te pakken, misschien te vervangen voor een ander merk? gaat deze werkelijk vaak stuk? 3 ingeslagen klepzittingen, ook bouwjaarafh. of gewoon slijtagegevoelig? 4 Wat rudy vertelde, stoterstangen die kapot gaan? misschien een een reserve meepakken? Ik kan inmiddels zeggen dat ik de 1ste helft jaren '80 rs-en en rt's erg leuk vindt. Gezien mijn gebruikswens zou de RT (of glaeser?) de meest verstandige keus zijn. Na vele jaren trage barrels neig ik het meest naar een r100. 120 rijden op een zeer rustig toerental EN nog power hebben voor een inhaalactie trekt me erg. Natuurlijk hoe ouder de motor hoe mooier ik't vind, die jaren '70 fietsen met platte buddy en geen kunstof kont zijn nog veel leuuker, maar een dergelijk exemplaar in nette staat zal ook wat duurder zijn, en een oudere motor kan (hoeft niet) meer aan verprutst zijn..

  48. Rudyhadee
    1 de doorzakkende middenbok, is dat type gerelateerd? Door roest of ontwerpfout?(slijtage) 2 de hall gever, eenvoudig een reserve mee te pakken, misschien te vervangen voor een ander merk? gaat deze werkelijk vaak stuk?(ken ik niet) 3 ingeslagen klepzittingen, ook bouwjaarafh. of gewoon slijtagegevoelig?(modellen jaren '70 hebben daar nu nog steeds geen last van). 4 Wat rudy vertelde, stoterstangen die kapot gaan? misschien een een reserve meepakken?(geen klepspeling afstellen bij 30 graden plus,).

  49. Rudyhadee
    p.s. afgelopen zondag de Toyrun nog gereden in Groningen, dit allemaal zonder handvat verwarming.

  50. ariej
    Het is nu ook niet echt koud.. wel nat!

  51. j_vervloet
    Probeer anders eens een R65, oud of nieuw type, maar dan wel één met 50 PK. Het zijn wel korte slag BMW's maar met het maximum koppel op 3500 t/min. en daarna behoorlijk vlak tot ca. 6000 t/min. Draait bij 120 km/h 4800 t/min en heeft een maximum kruissnelheid bij 7000 t/min dus 120 km/h houdt hij urenlang vol en je hebt nog genoeg reserve om eens flink door te trekken bij inhalen. Aangezien het hele systeem ontworpen is voor veel meer vermogen draait dit model behoorlijk onderbelast.

  52. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: ik moet er niet aan denken om met wat voor motor dan ook 6000 rpm te draaien..

  53. j_vervloet
    Maar dan rijd je ook 150 km/h.

  54. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum: Ariej, ben jij wel van deze planeet? met mijn 78-er 80/7 haalde ik zeer vaak het rode gebied bij stoplicht sprints, tja niet voor gemaakt ? maar die 55pk met hoge kompressie was erg rap! en ging echt niet kapot. De 248 serie (korteslag) zit ook qua bedrading logischer in elkaar, niet dat gefrut in de koplamp (welke rare stagiaire zal dat bedacht hebben ?) Met een jap waarmee ik vaak woonwerk doe rij ik geregeld 12000 rpm. En dat al meer dan 1 ton aan km! wees niet bang, een wijze les: -goed onderhoud -goed/rustig warm rijden! succes met de keus, ga eens proef rijden. grt.

  55. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: Hoi jos.. mijn 1ste motor, 15 jar geleden was een BSA m21, boring van 82mm en een slag van 112, max 4000rpm. Met de dnepr vond ik het qua toerental vanaf 80km/h(met span) ook al spannend worden en mijn huidige, meest gebruikte motor heeft een max. toerental van 3600rpm. Van zo'n planeet kom ik.. k vind het heel knap dat motoren met zulk hoge toerentallen zo veel draaien. Ik vind het ook bijzonder dat 't qua hitte(immers meer ontbrandingen) goed gaat. Het is vooral een gevoel wat ik van begin af aan hebt, als je vlug berekend wat voor krachten er op een pistonpen of big-end komen bij zulke toerentallen, wordt ik er haast bang van.. alsof onderdelen uit 't blok komen spatten.. Wat dat beterft vind ik 4000rpm op de 350 jawa twin(bij 100km/h) ook al bijna 'eng'.. Wel, het zal vast wennen, maar heb nog geen motor gehad om er aan te wennen..

  56. j_vervloet
    Ben jij een Enfield Diesel gewend ???

  57. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: yup, en een jawa type 638.. De jawa is dus de 'snelle'motor, Vlotte acceleratie, erg hanteerbaar en kruissnelheid boven 100km'h, ook met vrouw entegenwind mogelijk..

  58. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ruud', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi mensen, na vele, vele jaren rijden op oude en trage barrels is het toch tijd om volwassen te worden. Ook voor mijn werk zoek ik uiteindelijk een motor met kuip voor langere wintertochten waarmee ik -qua vermogen- goed 120 kan kruisen. Op het moment is mijn snelste motor een 350 jawa en daarop is het met 110km.h al spannend... Lelijk is niet erg maar dan wel fout-lelijk. Mijn idee is dan ook een oudere r80 of -100 en geen japanner. Tevens heb ik vele jaren dnepr gereden en het boxerblok beviel me goed. Ik heb dus gelezen dat de r100 nogal eens versn. bak trubbels heeft, maar het vermogen lijkt me wel heerlijk.. De motor hoeft helemaal niet als nieuw te zijn. Ik vind het overhalen van blok en bak helemaal geen ramp maar het zou fijn zijn voorlopig te kunnen rijden totdat ik later wat meer tijd heb hiervoor. Kliene aanpassingen/reparaties of on-originaliteit ook geen probleem De keuze zou dus een RT zijn(want RS zal veel minder bescherming bieden? doch wel mooier!) met een r80 rt kun je wel 'fijn' 120 rijden? Mijn vragen 1 Voor wat voor bedrag zou ik een dergelijk exemplaar kunnen vinden? 2 meestal worden ze met een km-stand rond de ton aangeboden. Ik neem aan dat de krukas en zuigers/cylinders dan aan revisie toe zijn. Zijn er nog meer aandachtspunten?
    Ik heb mijn zinnen gezet op een r1100rt ,en heb een hele ,mooie en goede r80rt met rvs uitlaatsysteem te koop interresse mail me maar

  59. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi mensen, na vele, vele jaren rijden op oude en trage barrels is het toch tijd om volwassen te worden. Ook voor mijn werk zoek ik uiteindelijk een motor met kuip voor langere wintertochten waarmee ik -qua vermogen- goed 120 kan kruisen. Op het moment is mijn snelste motor een 350 jawa en daarop is het met 110km.h al spannend... Lelijk is niet erg maar dan wel fout-lelijk. Mijn idee is dan ook een oudere r80 of -100 en geen japanner. Tevens heb ik vele jaren dnepr gereden en het boxerblok beviel me goed. Ik heb dus gelezen dat de r100 nogal eens versn. bak trubbels heeft, maar het vermogen lijkt me wel heerlijk.. De motor hoeft helemaal niet als nieuw te zijn. Ik vind het overhalen van blok en bak helemaal geen ramp maar het zou fijn zijn voorlopig te kunnen rijden totdat ik later wat meer tijd heb hiervoor. Kliene aanpassingen/reparaties of on-originaliteit ook geen probleem De keuze zou dus een RT zijn(want RS zal veel minder bescherming bieden? doch wel mooier!) met een r80 rt kun je wel 'fijn' 120 rijden? Mijn vragen 1 Voor wat voor bedrag zou ik een dergelijk exemplaar kunnen vinden? 2 meestal worden ze met een km-stand rond de ton aangeboden. Ik neem aan dat de krukas en zuigers/cylinders dan aan revisie toe zijn. Zijn er nog meer aandachtspunten?
    Ik heb mijn zinnen gezet op een r1100rt ,en heb een hele ,mooie en goede r80rt met rvs uitlaatsysteem te koop interresse mail me maar
    Hoi ruud, ik weet niet waar je woont en niet hoe ik je met deze data kan mailen, kun je me een voorzetje of je mailadres geven?

  60. Rudyhadee
    Arnaud, Niet van dat benauwde voor het toerental zeg! Trek mijn R75/5 door tot soms 8000 Rpm en kijk eens wat Jan Beck doet: http://www.becksmotoren.nl/ Met de racers dus. En mijn toerenteller gaat tot 16000 Rpm, dit om de rijders van Japanse motoren de schrik te bezorgen die ze verdienen.

  61. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: race-fietsen hoeven maar 1 wedstrijd mee te gaan.. .. en hoeveel km draai jij nou op je midlife-bmw??

  62. Rudyhadee
    Mijn teller is defect. En hij gaat maar door en door en door en door.....................

  63. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: ja hey, jouw woon-werk afstand is 1,5 km! mijn enfield met chinees dieselblok heeft er 60.000 weggekauwt..

  64. Rudyhadee
    Maar natuurlijk! dat zal het zijn zeg. En verder rij ik nooit afstanden?

  65. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: neuh, al die opwinding en verandering van omgeving is niet goed voor ouderen.. de bingo is niet te ver weg?

  66. j_vervloet
    Jij die omhoog moet kijken kent mij op een ander forum als jaap43.

  67. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ruud', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi mensen, na vele, vele jaren rijden op oude en trage barrels is het toch tijd om volwassen te worden. Ook voor mijn werk zoek ik uiteindelijk een motor met kuip voor langere wintertochten waarmee ik -qua vermogen- goed 120 kan kruisen. Op het moment is mijn snelste motor een 350 jawa en daarop is het met 110km.h al spannend... Lelijk is niet erg maar dan wel fout-lelijk. Mijn idee is dan ook een oudere r80 of -100 en geen japanner. Tevens heb ik vele jaren dnepr gereden en het boxerblok beviel me goed. Ik heb dus gelezen dat de r100 nogal eens versn. bak trubbels heeft, maar het vermogen lijkt me wel heerlijk.. De motor hoeft helemaal niet als nieuw te zijn. Ik vind het overhalen van blok en bak helemaal geen ramp maar het zou fijn zijn voorlopig te kunnen rijden totdat ik later wat meer tijd heb hiervoor. Kliene aanpassingen/reparaties of on-originaliteit ook geen probleem De keuze zou dus een RT zijn(want RS zal veel minder bescherming bieden? doch wel mooier!) met een r80 rt kun je wel 'fijn' 120 rijden? Mijn vragen 1 Voor wat voor bedrag zou ik een dergelijk exemplaar kunnen vinden? 2 meestal worden ze met een km-stand rond de ton aangeboden. Ik neem aan dat de krukas en zuigers/cylinders dan aan revisie toe zijn. Zijn er nog meer aandachtspunten?
    Mijn emailadres is bartruud@home.nl

  68. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: Zo, deze; http://www.speurders.nl/overzicht/r100-rt-1987-29899150.html staat ook al een tijdje te koop, erg ver bij me vandaan maar toch even de eigenaar gemaild.. Hij kan zelf niets zeggen over de techn staat(of werkelijk km-tal) omdat hij naar eigen zeggen de techn. kennis er niet voor heeft. (lijkt me in zo'n geval nogal wat om dan een dergelijke motor, of wat voor motor dan ook te hebben) Er zou recent 'een stuk electronica' zijn vevrangen omdat hij niet meer vonkte.. Tsja.. Voordeel, het is wel een r100, gevoelsmatig-nadeel, al wel 1 armige ophanging achter.

  69. j_vervloet
    Die één-armige ophanging is juist een voordeel. Stijver frame en bijna geen last van een cardan-reactie (als die er al zou zijn).

  70. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: och.. last, van mij mag een motor best 'leven'.. Zolang hij niet in de bochten zwabbert zoals een honda cb550 die ik 2 weken heb gehad, vinnik het al snel goed..

  71. Rudyhadee
    Nu je er over begint: Heb in de jaren '70 een keer gereden op zo'n Honda CB550F, levensgevaarlijk als je een bocht door moest. Na de proefrit de sleutels weer snel aan de eigenaar gegeven,hier is deels mijn aversie voor Japanse motorfietsen ontstaan, anno 2011(bijna 2012 alweer) denk ik er nog steeds hetzelfde over, zijn gewoon Kamikaze motorfietsen.

  72. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Post', geïmporteerd van het oude forum: Als je niet wil zwabberen moet je misschien een Guzzi kopen of zo, maar geen Duitser. Die honda had misschien een slecht balhoofdlager ? De oude 2 kleppers blinken niet uit in stijfheid dus verzin eer ge begin. Ik heb een reeks 2 kleps gehad, maar de mono achterophanging zijn erg fijn rijdende fietsen, ik had de r80rt daarvan. sterk zat en nog zuinig, die 1000cc heb je echt niet nodig. je pakkingrand is ook minimaal op de cilinder. Eigenlijk is de boring te groot voor het carter.

  73. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum: Rudy, jou laatste bericht laat zien dat je inderdaad in 1970 stil ben blijven staan, helaas, anders kon je eens op een fatsoenlijke motor rijden uit Japan.

  74. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Ariej : je laat een daar een speurder zien . witte R100RS voor 1800 euro . O.K. Heb je de fotos goed bekeken !! Het begint al met KM teller deffect. Hoe lang al !!! Cardan zweet olie dus keringen komen er aan . Stoterstangpijpjes en rubbers lekken als een vergiet . Roest allom aanwezig . Dan mot er niet veel meer bij komme , wil je de 3000 euro niet overschrijden . Mits alles zelf doen . O.K. Eronder staat bij kleine afbeeldingen de zelfde motor in blauw voor 2400 euro Ongeveer de zelfde km . Ziet er net ietsje beter uit. Ik bedoel staar je niet blind op goedkoop , want het achterstallig onderhoud krijg je er gratis bij. Kies je voor een 2 klepper , laat hem dan begrenzen op 4500 rpm anders word je bang zeg je . Jochie Jochie op welke planeet leefde je voorheen !! Groetjes Cees

  75. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: mits alles zelf doen.. ik zou niet weten wie 't anders voor me gaat doen, als het mijn motor is waarom zal iemand anders er dan aan sleutelen? De defecte km-teller merkte ik idd ook op, olielekkerij niet, maar keerringen zijn niet duur en zo vervangen?(als ze werkelijk gaan doorlekken) Wellicht wel punten ter overweging. Wat je een vergiet noemt.. ehm, zeker nog nooit engels gereden?? kom op, een motor van 25 jaar mag best wat zweten..

  76. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: ik heb de foto's nog eens gezien, ik zie helemaal geen olielekkerij.. ik weet niet of't aan mij ligt, alles ziet er mooi droog uit??

  77. j_vervloet
    Als je kleine foto rechtsonder, waar het cardanhuis te zien is, uitvergroot zie je dat de onderkant donkerder is als de rest. En dat vooral rond de aftapplug. Kan zijn dat er dus met het olieverversen wat gemorst is, kan ook een niet goed aflsuitende afdichtring zijn maar ook iets ergers.

  78. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: och, dat ziet er niet alarmerend uit.. Zolang er niet zo veel olie op ligt dat je er kleine amerikaantjes op ziet aanvallen is er nix aan de hand.. Er is hier ook een topic over slecht geharde nokvolgers.. ik heb dit wel eens bij een dnepr gezien. Zijn de nokken ook aan dergelijke slijtage onderhevig?

  79. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Vergroot die fotos maar , en zet je bril op !! Ook een BMW van 35 jaar is gewoon dicht wanneer deze goed is onderhouden . Dat is nu eenmaal het imago van het merk en zn berijder !! Ondanks de gebreken ! Als je huiverig bent voor een mono achterkant . Pak eens een fietswiel beet en laat dat flink draaien . Dan kun je met 1 vinger aan 1 kant de as beetpakken en het wiel blijft mooi verticaal draaien . Nog een voordeel is . Je bent die meenemer kwijt . Wiel zit afhankelijk van type met 3 of 4 bouten vast. 1 ding ,,,, voor 1890 euro koop je geen goede R100 of R80 . Een R45 kun je tegenkomen voor rond de 1500 . Deze zijn wat minder gewild vanwege vermogen van 35 pk . Is hoogtoerig en een wat korte 1st en 2de versnelling . Hoefd verder niet slecht te zijn . Als je veel binnenwegen rijdt , is dat geen probleem . 120 in 5 zit je al op 5500 toeren. Er is spul zat !! Groetjes Cees.

  80. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Stoor je niet aan de problemen die voorkomen op dit forum . het is een samen veegsel van mischien wel 1000 motoren . En is geen maatstaf voor iedere type BMW 2 klepper. Wel is duidelijk , hoe meer vermogen des te meer componenten zijn onderhevig aan een verhoogde slijtage. In het midden gebied van de boxerlijn wordt dat al minder. Koop je een 35 jaar oude boxer die goed is , dan moet je de zaak tussen je oren ook 35 jaar terug zetten .En het ding gewoon onderhouden berijden en afstellen aan de normen van 35 jaar terug . En dan valt het echt wel mee hoor !!! Groetjes Cees.

  81. Rudyhadee
    och, dat ziet er niet alarmerend uit.. Zolang er niet zo veel olie op ligt dat je er kleine amerikaantjes op ziet aanvallen is er nix aan de hand.. Er is hier ook een topic over slecht geharde nokvolgers.. ik heb dit wel eens bij een dnepr gezien. Zijn de nokken ook aan dergelijke slijtage onderhevig?
    ook de nokvolgers slijten, net als het frame.

  82. j_vervloet
    Nog iets over de kwaliteit van BMW's. Kijk eens op andere motorgerelateerde site's, bijvoorbeeld Motor-Forum. Daar zul je bij "Techniek, vragen en antwoorden" bijna nooit iets vinden over BMW, ondanks dat er toch veel op de weg zijn. Kan zijn dat ze dan hier komen als specifiek BMW-forum, maar toch. Verder is het voordeel van de 2-kleps is dat de techniek beproefd en goed zelf na te kijken en af te stellen is.

  83. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jomp', geïmporteerd van het oude forum: Ook bij motorforum staat zat gedoe met bmw's, zeker over het schakelen dus nu niet gaan jokken he?

  84. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Tjonge, tjonge, wat een gezeur onderling. Jammer. Als je gek bent op een Jap, wat heb je dan eigenlijk op dit forum te zoeken. Japanners zijn geen slechte motoren. BMW's ook niet. Ik zou trouwens stok ongelukkig worden, als ik de rest van mijn leven op een Jap moest rijden, maar ja, dat is mijn mening. Laat daarom iedereen in zijn waarde. Ik tuf lekker verder op mijn 35 jarige BMW 2 klepper. Vr. gr. Rein.

  85. Rudyhadee
    Even een beetje off topic: Las ergens dat ik was blijven steken, dit valt wel mee hoor,als je kijkt naar mijn dagelijkse auto bv, een Citroën Traction Avant uit 1955, dan valt dit zelfs reuze mee. Waar ik wel last van heb ,is met het rijden op de Harley-Davidson WLA uit 1942, denk dan telkens dat het nog oorlog is, schijnt ook allang voorbij te zijn, die oorlog. Met de FN heb ik totaal geen moeite om bij de tijd te blijven, wil dan alleen maar in het zand rijden, bevalt ook prima, maar ja : wat wil je ook, de jaren '30, dit was toen heel normaal. Waarom dit alles anno 2011 niet meer geaccepteerd wordt, snap ik niet. Waarom zou ik modern moeten en dan ook nog op een Oosters vervoermiddel, nee: dank u wel hoor. Verder heb ik wel eens gehoord van de begrippen ABS, Canbus, EPS en Traction Control. ook niks voor mij, gaat alleen maar stuk, spul komt waarschijnlijk veel uit Japan,China en Taiwan. Vooralsnog blijf ik wel zweven, als het maar gedateerd is. En: wat voor delen zijn er eigenlijk nog meer slijtage gevoelig aan een BMW?

  86. PeterH
    ik ben 1 keer bij henk schepers geweest, het eerste wat hij zei is dat mijn motor (enfield) helemaal niks was en een bmw ging nooit iets aan kapot.. ASM is nog gesloten wegens het ongeval. Die r80 die hij heeft staan(boven gepost) heeft wel een hele coole kuip, maar als er een andere kuip op zit, zit er vast geen handvatverwarming(werkt dat echt?) op?
    Heb afgelopen zondag de wildrit van MC Keizer Karel gedaan, eerst uit Utrecht naar Wijchen, daarna de toertocht. Kreeg behoorlijk last van koude vingertoppen. Vroeg ik een clubgenoot met een F 800s, "heb jij geen kouwe klauwe"? Antwoord met een fijne glimlach: "nee, handvatverwarming!" Het werkt blijkbaar echt. Met vriendelijke groet, PeterH

  87. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hartma', geïmporteerd van het oude forum: Valt me op dat dit gezeur altijd weer op een bmw forum is of op een bmw onderwerp. En als je een bmw verkoopt (ervaringen) heb je dezelfde zeikers aan je deur, mierenneukers noemen we dat. Ontzettende hooghartige mensen, die een motor berijden maar echt geen motorijder zijn.

  88. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: nou, dan moet ik maar geen bmw kopen??

  89. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum: Hihi, leuk geschetst, is ook wel wat mij opvalt aan bmw ''lui'' ja. Ik rij het ook dus dan kom je wel eens wat tegen. Misschien wat wereldje idd beter er geen te kopen ja.

  90. Rudyhadee
    Je rijdt toch geen BMW vanwege het "wereldje" ? Je rijdt BMW omdat dit concept je aan kan spreken.

  91. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:
    nou, dan moet ik maar geen bmw kopen??
    Kijk Ariej ; Na 90 positieve en negatieve reacties sta je nog op het punt ZERO . Tevreden BMW rijders komen hier niet zeiken . Tenzij met nuttig voer ! En dat zijn er nog meer dan je denkt !! laat je eens beter informeren door een BMW kenner bij uitstek . Hij zal je op een meer tactiesche wijze uitleg geven wat er stuk gaat , maar kan ook vertellen HOE ze sommige dingen stuk krijgen . Dat laatste wordt hier nooit erbij verteld !! Maar wel vollop janken!!! Ga eens op bezoek bij Jan Beck in Wijhe . De man is niet heilig verklaard . Vriendelijke mensen . En hij handelt niet in sprookjes . www.becksmotoren.nl . Groetjes Cees.

  92. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Wat een reacties allemaal en inderdaad wel veel gezeur. En of BMW rijders "echte motorrijders " zijn, ?? Wat is een echte motorrijder , iemand die zomer en winter rijd, veel of weinig kilometers maakt, wel of niet geniet van het rijden op een motor. Ik heb jaren, winter en zomer gereden 25 -30 D km per jaar. en dat op een BMW boxer. Ben ik dan een "echte motorrijder" of juist niet. Hooghartig ????? denk ik niet, gewoon iemand die motorrijden leuk vind, inclusief het onderhoud, zoals je "vroeger ha ha ," ook mensen had die op Italiaanse, Engelse en Japanse motorfietsen reden. De motor maakt niet de motorrijder, de mens die er op rijdt wel !!! Topic afsluiten, gezeur vergeten, gewoon rijden omdat het leuk is, Elke motor is goed.

  93. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Cees,. nee ik sta niet op nul. Veel mensen hier hebben me zeer bruikbare info gegeven, Enthousiastelingen die goede dingen zeggen en kritische mensen die op de aandachts- en minder sterke punten wijzen. Een bmw is niet heilig. Dat kan en mag je van een motorfiets ook niet verwachten. Mensen die komen piepen dat bmw's nix zijn en japanners beter, of andersom zijn schoppen gevoelige mensen tegen het zere been en komen hier nare reacties wat helemaal mijn bedoeling niet is geweest. Over en weer goedbedoeld bekritiseren is prima (of niet rudy..) maar bovenstaande is helemaal uit context geslagen. Wellicht dat de duitse neurose dat 'alles muss original sein' ook op een deel van de bmw-motorrijders is overgenomen.. ach, de dealers varen er wel bij. Wel valt me op dat een aanzienlijk deel van de mensen die een bmw aanbieden werkelijk geen idee hebben hoe een motorfiets werkt of in elkaar steek.. Maar durf niet te zeggen of dit verschilt van het aandeel motorrijders die op en japanner zitten, waar ook gerust vervelende mensen tussen zitten. Laten we elkaar hier niet afzeiken als pubermeisjes maar elkaar steunen in onze hobby/vervoerscombinatie.

  94. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Harm', geïmporteerd van het oude forum: mijn ervaring van 7 jaar bmw's in alle soorten en maten: Als ze het niet weten bij verkoop schrik je je rot bij aankomst om te kijken en is ALTIJD de bak aan revisie toe (kijk maar hoeveel er met 1 ton op de klok staan, dan gaat de bak idd) balhoofdlagers die vierkant zijn enz enz. Hopelijk tref je binnenkort een technisch iemand die je een mooie machine kan verkopen en staar je niet blind op bmw. al helemaal niet op hun berijders want dat zijn autorijders.

  95. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Ariej ik ben blij dat je het bruikbare van de onzin kunt schiften dat moet je ook wel kunnen als je (Oost)Duits hebt gereden. En weet je soms heb je pech en soms heb je veel geluk en dan komt er altijd nog bij: Hoe ga je zelf met een pech ervaring om. De een mekkert er na 20 jaar nog over de ander lost het probleem op en geniet van hetgeen het leven hem of haar te bieden heeft. Maar ja die mensen kom je overal tegen niet alleen onder motor en BMW rijders. Succes met je keuze

  96. Rudyhadee
    Tsja, Een grapje moet kunnen, of niet dan. Rij dus zelf de afgelopen 30 jaar nog steeds op dezelfde streep/5 uit 1972 die ik in 1981 gekocht heb, je houdt van ze of je haat ze. Meestal houdt ik van haar, soms,heel soms, haat ik haar. Maar door de bank genomen heeft ze me de afgelopen 30 jaar veel plezier gegeven, nu & dan wat sleutelwerk,(ik rij volgens sommige onwetenden weinig kilometers?) maar dat hoort bij elke motorfiets. Mijn streep/5 heeft iets voor mij waardoor ik haar waardeer, telkens weer, het Boxer gevoel,(Flat Twin) het staande Twin(Harley) gevoel is moeilijk te omschrijven, je valt er voor denk ik. En je mag die van mij weleens van dichtbij bekijken hoor en vragen stellen over wat er zoal defect is geraakt de afgelopen 30 jaar, kapotte onderdelen bewaar ik namelijk ook vaak, je weet nooit waar het goed voor is, heb zat liggen.

  97. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: Goed, veel bmw's worden inderdaad meestal met een gemelde km-stand van een ton of meer aangeboden, Ik zal rekening houden met een versn. bak revisie. (zoals boven gemeld)Wat er dan aan mankeerd(als de bak 'kapot' is) of het nu louter de prise-as en uitgaand lager is of de vertandingen en schakelmechanisme zie je pas als je 't spul uit elkaar hebt liggen. Ik zal eens kijken of ik een beeld kan krijgen van de eventueel benodigde onderdelenprijzen. Het zal wel meevallen denk ik..

  98. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Er zijn maar weinig jongens die daar zelf aan beginnen . De prijs van een revisiebak plus garantie , weegt niet af tegen de ellende en het niet hebben van speciale gereedschappen en shims om de zaak af te stellen . Dus als je die factor niet zelf kan uitsluiten , vergeet het. Kan je dat wel , dan is de voldoening des te groter !! Jij weet hoe groot je hoop geld is . Voor een goede motor betaal je de prijs , of het nu een BMW is of een V-strom of een Diversion 900 of een Bonneville . En ze hebben allemaal iets om over te janken en zeiken . Dat is ook Hollanders ingeboren . Dus wie ben ik dan. Ga lekker zoeken en veel plezier , kijken kost niks. Doei!!!

  99. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: Zijn die speciale gereedschappen(heb me laten vertellen dat het 'eenvoudig'vervangen van keerringen zoals ik bij dnepr gewend was, bij bmw wat omslachtiger aan toe gaat) te krijgen? Het zijn van die dingen die je niet vaak nodig hebt maar als... Zo heb ik mijn magneet tandwieltrekkertje voor lucas magneten zelf 1 keer gebruikt, en vele malen uitgeleend..

  100. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: De dag dat je een 2 klepper koopt , of tot het besluit komt dat die er toch mot komme . Koop dan het motorhandboek Nr 68 bij de sponsor of Peters uitgeverij Deventer. 2kleppers van 1970 tot 1996 . Draait rond de 40 Euro . Das minder dan 1uur monteur . Als je dat doorleest , is je Boxer schierigheid of verdwenen of je wil graag nog meer weten. Groetjes Cees.

  101. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: jeumig, voor 40 euro per uur wil ik ook wel aan allerei motoren sleutelen...(ook wel voor minder...) Bedankt voor de tip!

  102. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bmwdubble', geïmporteerd van het oude forum: Je bent wel druk geweest met al je orientatie, hoop dat je nog aan rijden toekomt. heb hier nog een R100RS staan, in wit, met rond de 130k op de teller. Vorig jaar was dat nog mijn eerste motor, maar inmiddels heb ik er een K100RS bij. Met de R reed ik gewoon iedere dag, en ieder weekeinde zo'n 500 kilometer. Maar nu staat ie meest ongebruikt, moet eigenlijk een nieuwe accu in en mooist is als er nieuwe vlotters in de carb komen. Ga ik dat doen of doe ik m weg voor 1800 eur? Laat maar weten....Lijkt me leuk als iemand met een hoog Zen gehalte hem overneemt!

  103. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum: Das hooguit 1000 waard, een sleutel ding!

  104. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: Ik zit aan de huidige en recente advertetnties dat de 1ste helft jaren '80 boxers wat duurder worden aangeboden dan de latere(prijsverschil van ca 500-800 euro) Is dit in het algeneem zo(zijn deze gewilder?) of heeft dit beeld zich nu bij toeval gevormd? Enne, ik heb op zich nix tegen sleuteldingen, dan weet je meteen hoe alles inelkaar steekt en dat je 't goed in elkaar gaat zetten, maar uiteraard wil je van te voren een zo volledig mogelijk beeld van hebben de de vraagprijs er mee in evenwicht staan..

  105. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gertjan', geïmporteerd van het oude forum: Afd. Onderbuik. Je betaalt extra voor smaak; die van voor '85 zijn mooier. En schoonheid is zeldzaam.

  106. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: kijk, het ligt dus niet aan mij... ik heb echter niet echt grote verschillen kunnen vinden naast het candy/kermis groen en -rood, misschien rondere kunstof delen achter? Of betere kwaliteit van bepaalde onderdelen? Tssk, daar ga ik alweer.. naast mijn 'leuke' hobby-vervoersbarrels wil ik dus iets vlots en met kup.. maar dan wel een R en geen K (consessie 1 die naar dezelfde kant op gaat..) nu heb ik een beeld gekregen en neig ik ook meer naar de oudere.. Wat is er gebeurd met'maakt niet uit hoe het er uitziet maar het moet alleen maar functioneel zijn?? Juist, het neemt weer dezelfde loop als bij mijn andere en vorige motoren.. (jawa, enfield, dnepr, triumph, BSA, condor,, MZ, ural etc..)

  107. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jort', geïmporteerd van het oude forum: al eens een cbr600 geprobeert ?

  108. Rudyhadee
    Ik zou geen BMW nemen als ik jou was, wat een gedoe met de prijzen, wat een gedoe met de kwaliteit, wat een gedoe met de wind, ik zou ook voor een Japanner gaan zo langzamerhand. Kijk: dit is de mijne nog effe: Kramp in de nek door de wind, vermoeide polsen door een zwaar bovenlichaam,1-persoons Spartaans zadel, een uitlaatsysteem wat vele reacties op roept, stand van rem-schakelset welke kramp veroorzaakt in de heupen, voor de stoplichten staat zo'n ding alle kanten op te wiebelen, als je gas geeft gaat die omhoog, als je het gas loslaat dondert het geheel naar beneden, remmen zitten er niet op, nee: ik wist het wel. Mijn liefje daarom nog maar even:

  109. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: Misschien een schapenvacht over het zadel, net als bij m'n enfield??

  110. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: .. Inmiddels heb ik begrepen.. zowel de jaren '70 als jaren '90 bmw's worden aangeboden zouden allemaal om en nabij de ton gereden hebben.. Hmmm.. Rond dit km-stand zou de distributiekettiung vervangen moeten zijn, en dat is zelden gebeurd, de versn. bak kan problemen hebben en de koppen zijn rond 120K (vlgs bmw handelaar) echt aan een revisie toe. Al met al valt dat voor een motor met een dergelijke km stand nog mee (vind ik) iemand nog aanvullingen?

  111. Rudyhadee
    Ja, Bougies, gaan ook stuk, af en toe vervangen, moet gewoon.

  112. smeerkees
    Hoi Ariej, Hou er rekening mee dat de km. teller van de 2 kleps boxers maar 5 cijfers heeft. Een motor kan dus ook een ton meer hebben gereden simpelweg omdat het 'klokje' al eens helemaal rond is geweest. En omdat deze motoren (mits goed onderhouden natuurlijk) ook veel kilometers kunnen maken, moet je dan ook goed letten op b.v. bovengemiddelde slijtage (zijdelingse speling) op het draaipunt van je schakelpook, of je achterrempedaal, of koppelings handel,of erg afgesleten voetstepjes. Dat soort dingen, om je een beeld te geven over de juiste km. stand. Er zijn echt motoren die 200.000 km of zelfs 300.000 km hebben gereden. (Al zou dit laatste misschien niet zo heel vaak voorkomen). Natuurlijk zijn dit soort kilometrages alleen te halen met bijbehorend onderhoud, maar het kan echt. Groetjes, Kees.

  113. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Kees, slijtage van hand- en voetrubbers had ik zelf ook in gedachten, aan de door jou genoemde punten heb ik niet gedacht. Bedankt voor de tip!! balhoofd en vorkpoten horen er ook bij??

  114. Rudyhadee
    Ik rij nog met het originele balhoofd uit 1972, nog nooit gereviseerd, zelfs mijn voorvorkpoten zijn nog origineel, heb ze nooit hoeven vervangen.En toch zijn ze allebei volgend jaar al 40 jaar oud,is dan toch wel goed spul. Kan ik niet zeggen van de handvat rubbers en de rubbers van de voetsteunen, heb ik eerlijk gezegd al wel eens vervangen, sinds ik met Tarozzi rijdt, zijn voetsteun rubbers onverslijtbaar, hierdoor kun je dus ook bij mijn motorfiets geen kilometerstand meer traceren, wat voor mij trouwens niet belangrijk is.

  115. smeerkees
    Hoi Ariej, Het balhooft, en de vorkpoten zijn wat mij betreft natuurlijk wel dingen waarop je let bij aankoop, maar geven niet perse een indicatie of een motor 100.000 km meer of minder heeft gereden. Uitgelubberde draaipunten van handels, en pedalen zijn dat wel. (Niemand vernieuwd z'n schakel pedaaltje omdat er veel zijdelingse speling op komt). Wat mij betreft geven speling of een flink dood punt op het balhooft, en een paar lekkende voorvork keerringen eerder een aardige indicatie over de algehele staat van onderhoud van de motor. Je rijd niet 100.000 km. meer met een klapperend balhooft, dan is de boel allang volledig naar z'n grootje. Aan de andere kant heb ik ook nieuwe motorfietsen gezien die binnen een jaar al een dood punt bij rechtuitstand in het balhooftlager hadden. Keerringen van de voorvork is net zoiets. Als er niets aan bescherming voor je binnenpoot is binnen het gedeelte wat bij inveren in je buitenpoot schuift blijven je keerringen altijd kwetsbaarder dan nodig. Stof en vuil blijven plakken op de binnenpoot, en daar kan een keerring slecht tegen. Grappig voorbeeld is b.v. mijn eigen motor. (Een opknap projekt. Erg leuk, en leerzaam). Heb als een van de eerste klussen het volledige binnenwerk van de voorvork vernieuwd. En dat was nodig ook!! (De voorvork leek wel 2 lekke fietspompen..) Echter doordat er "harmonica rubbers"over de binnenpoten waren gemonteerd Was er met de keerringen op zich niet echt veel aan de hand. Wel wat roest schade op de binnen poten, maar op het stuk tussen de onderste en de bovenste kroonplaat, en dus niet onder het harmonica rubber. (Was een rt. versie, en dus open binnen de kuip). Naar mijn beleving is het onderhoud van de voorvork en schokdempers nog wel eens een ondergeschoven kindje. Menigeen let er niet op totdat ze echt flinke wegliggings problemen krijgen. (Omdat die wegligging maar langzaam aan verslechterd, merk je het vaak niet gelijk). En na al die jaren zijn de rubberen eind stop rubbers, onder, binnen in je buitenpoot ook volledig vergaan hoor. En dat laatste waarschijnlijk niet eens zozeer door het aantal gereden km's, alswel gewoon de leeftheid van het materiaal. (30+ jaar dus). Plus de inwerking van de vorkolie. Groetjes, Kees

  116. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: Tenslotte de vraag; als ik een motor zoek om ook met tegenwind 120 te kunnen kruisen met de vrouw achterop, is de r80 dan in het nadeel t.o.v de r100 of kan de eerste het ook bijsloffen? Zo speurend over de markt valt me op dat de 1000 cc-ers duidelijk duurder zijn!

  117. smeerkees
    Hoi Ariej, De keuze hiervan hangt vooral af van het gewicht van je vriendin....?, en of je windkracht 5 of 9 tegen hebt. (Sorry hoor, maar kon het niet laten). Hier zit 'm nu net het verschil tussen een r80, en een R100. Maar volgens mij moet dat met de R80 ook goed lukken hoor. Groetjes, Kees.

  118. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: nou, die 56 kg. zal't em dan niet wezen??

  119. Forum import
    Reactie van bezoeker 'airhead', geïmporteerd van het oude forum: Ik merk weinig verschil tussen mijn r80RT (50 pk) en mijn (r100rt 60 pk) beiden met solo ophanging dus van na 1985 Mijn r100RT van 1979 (70pk) dat merk ik echter wel die is een stuk rapper die is ook wat minder gewillig in het toeren, die wil vooruit

  120. smeerkees
    Bedankt airhead, voor je reaktie. Hier kan Ariej wel wat mee. Zelf heb ik alleen een R100rt modeljaar '79, (70pk), dus heb ik niet zo'n goed vergelijk. Groetjes, Kees.

  121. Rudyhadee
    Zal dit topic maar weer even naar boven kicken, we zijn inmiddels aangeland in januari 2012 en de lente staat bijna voor de deur, staat de BMW ook al voor de deur Ariej? Hoe is de situatie op dit moment met u, al helemaal afgeknapt op het BMW boxer concept naar ik mag aannemen, de Enfield stampt nog vrolijk rond, de Jawa zet de tuin bij de buren blauw? Of inmiddels overtuigd van de kwaliteit der Japanse motorfietsen?

  122. j_vervloet
    Lees dit maar eens door, is dezelfde persoon: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/322333/Oudere-toerbuffel-bmw-boxer-of-goldwing-1.html Hij heeft op dit moment problemen met zijn enfield-diesel.

  123. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: D.W.Z. meer om een praatje verlegen , die BMW zal het niet worden !!!

  124. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: De laatste twee-nogal arre- reacties ten spijt, ik ben sinds gister in het bezit van een heuse r80rt. Van te voren had ik met de verkoper uitgebreid gemaild en de motor zou helemaal goed zijn en alles zou het doen, de banden zouden ook neiuw zijn. De motor stond wel ca 300km verderop maar mijn vader moest -min of meer- ook binnenkort die kant op en bood aan samen te kijken. Ik schrok wel een beetje toen ik 'm zag.. hij is tamelijk slordig overgespoten, nogal wat schade/reparatiesporen aan de kuip etc. Andere minpunten; De toerenteller doet het niet (de naald mist..) de banden waren inderdaad nieuw... 15 jaar geleden. de dubbele schijfrem voor (ATE neem ik aan, b.j. '79) doet 't inderdaad niet geweldig. Ik zal eens nagaan wat ik kan doen om deze rem te optimaliseren, vb met andere remblokjes en/of rvs remleidingen. Daar is in dit forum vast al wat over verteld. Tenslotte doen de linker knipperlichten het niet. Wat voor de motor pleitte; Het blok was droog en liep goed, bak schakelde goed en de hierboven genoemde aandachtspunten leken in orde. Ook had de motor nieuwe dempers en KONI schokbrekers (die nog veel te strak staan) Er is dus wel wat in de motor geïnvesteerd, dat doe je niet als het een onrijdbaar barrel is. Op de terugweg reed ik langs een kennis die me vertelde dat de motor, gezien hij spaakwielen heeft, aantrekkelijk kan zijn voor leiden die een cafe racer willen bouwen(gezien ik t.z.t denk ik tocheen r100rt wil) De kuip.. Ik had niet gedacht dat het er zo warm achter was! Het windscherm (niet origineel, wel originele hoogte denk ik) is iets te laag voor me. Ik zit juist met mijn hoofd in de turbulentie dat meer en doffere herrie geeft dan dat je gewoon met je hoofd in de wind zit. Een langere ruit (of opzetstuk?) zie ik binnenkort graag opdagen.

  125. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rudy', geïmporteerd van het oude forum: Wat betreft het scherm, ik rijd een 100 RT en heb ook last van turbulentie, ik ben niet groot dus daar zit mischien het probleem. Bij Louis in duitsland zag ik een opzet stuk voor het scherm maar in de motorlijst kwam de 80 of 100 RT niet voor, dus ik weet niet of dat zou helpen. Ik denk dat ik een standaart scherm op mijn motor heb. Misschien toch maar eens dat opzet stuk overwegen. Grtz Rudy

  126. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Nou andrej : Bij deze mn verontschuldigingen voor die uitlating hierboven !! Maar na dik 120 reacties op het draadje , was ik denk ik niet alleen die begon te twijfelen. Veel plezier met je R80RT , Kijk uit met OUDE banden . Een toerenteller is wel te vinden . Door waarschijnlijk lange stilstand haperen de schijfremmen , is een bekend verschijnsel. Komplete setjes om deze weer goed te maken heefd de sponsor . Kijk eerst of de schijven niet krom zijn , simpel uit te voeren met de schroevendraaier test . Ook dikte opmeten. Niet klooien met remmen !!! Is het belangrijkste voor jou en je fiets en andere weggebruikers. Groetjes Cees.

  127. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: ik hecht zeer grote waarde aan remmerij. Het kostte me ook best wel tijd en geld om de trommelrem van de enfield echt goed remmend te krijgen. De schijven zijn goed en recht. Ik denk dat andere remblokjes,. wellicht van zacht materiaal de 1ste meest logische stap is.

  128. Rudyhadee
    Arnaud, gefeliciteerd met uw aankoop, het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar hij staat er nu. Voor raad weet je mij wel te vinden, niet te lang van mijn werk afhouden, kunnen sommige van mijn collega's immers niet tegen.

  129. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum: Mooi! maar die kuipen maken herrie en zijn warm, beide het resultaat van het model. te groot, te breed. kuip eraf en goed stuurscherm erop kan. in 79 was er ook niet origineel een rt dus is hij dat niet. Denk dat het een overheidsfiets was, ivm de spaakwielen en gemonteerde kuip. gefeliciteerd.

  130. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Gefeliciteerd, veel plezier met je BMW. Knipperlichten is misschien gewoon wat corrosie in het schakelaartje, even schoonmaken zou dan al helpen. De remmen kan je gewoon openschroeven en schoonmaken, misschien heb je helemaal geen revisiesetje nodig en is het alleen een kwestie van vuil en eventueel wat roest. Remschijven schoonmaken en blokjes een beetje opschuren kan ook al een stuk helpen maar BMW's uit die tijd staan niet bekend om hun goede remmen: they'll slow you down, but they won't stop you, las ik er ooit over. Met afremmen op de motor kom je al een heel eind, en slechte remmen zijn erg goed voor je benzineverbruik: elk nadeel heeft zijn voordeel. Maar RVS remleidingen kunnen natuurlijk nooit kwaad, sowieso omdat de huidige leidingen er vermoedelijk al dertig jaar opzitten, hoewel die rubberen leidingen officieel elke vijf of tien jaar vervangen moeten worden. Maar wonderen hoef je er denk ik niet van te verwachten. Wat ook geen kwaad zal kunnen (misschien is het in de honderd posts hierboven al gemeld): de spievertanding op achterwiel en ingaande as invetten met staburag of gewoon molybdeenvet. Als de banden zo oud zijn zal dat al een tijdje niet gedaan zijn. Achterwiel-spies zijn makkelijk genoeg, even het wiel er af; ingaande as is lastiger omdat het meer werk is, maar een goede how-to staat hier: http://www.webbikeworld.com/t2/spline/ Zorg er voor dat motor in de versnelling staat voor je alles loshaalt zodat je de as d.m.v. het achterwiel rond kan draaien. En verder natuurlijk olie wisselen en kleppen stellen: 0,10 en 0,20 voor inlaat- respectievelijk uitlaatklep, hoewel sommigen wat minder aanhouden (0,15 voor uitlaat - zelf prefereer ik iets ruimer voor beide kleppen). Wat betreft de olie: er wordt 80W90 aangeraden voor de versnellingsbak maar er zijn een hoop mensen die 75W140 gebruiken. Ook zijn er genoeg die meer olie in de bak doen dan de de lectuur aangegeven hoeveelheiden, 900 i.p.v. 800cc o.i.d.. Er zijn zelfs speciale verloopstukjes die je op de vulopening kan schroeven, een buisje van een paar centimeter dat omhoog steekt zodat je olieniveau hoger kan worden zonder dat het eruit lekt als je de vulopenng openschroeft. Hetzelfde effect kan je voor 72 euro (!) minder bereiken door je motor scheef te houden tijdens het vullen, zoals iemand op dit forum eens zei. Hou trouwens ook het olieniveau van je cardantunnel in de gaten, die wil nog wel eens weglekken naar bak of klok. Elke paar weken bij de ene wat aftappen en bij de ander weer teruggooien is de goedkoopste manier om met dat probleem om te gaan, alle keerringen vervangen een omslachtiger methode.

  131. smeerkees
    Hoi Ariej, Je beschrijving van je motor lezend,: een r80rt van 1979(?) met spaakwielen,klinkt mij niet bekend. Vind je het leuk een foto van je motor te plaatsen? Ben eigenlijk wel benieuwd wat het echt is. (Niet dat het echt uitmaakt hoor). Je kunt je framenummer controleren op :www.realoem.com of op : www.bmbikes.co.uk Aan de hand van je framenummer kun je controleren welke uitvoering je motor af fabriek was, alsmede het bouwjaar, en maand. Altijd leuk om te weten natuurlijk zou ik zeggen, en je komt gelijk een beetje achter de geschiedenis van de fiets. Zijn trouwens je frame en blok nummer hetzelfde? Indien ja, is dit wel leuk, dan is het het originele blok af fabriek, en dat komt de originaliteit wel weer ten goede. Er werd in die tijd wel vaker een kuip op een "kale" versie gezet, dus kijk daar niet van op. Ben benieuwd, groetjes, Kees.

  132. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: geen originele rt? Hmmm kenteken zegt ook r80/7.. foto is leuk, maar met de nieuwere telefoon gaat dat-logisch- niet.. Verder rapport; Aan weerszijden van de kuip zitten 2 uitklapbare lampen. De bediening er van is nog een raadsel. De bedrading ook en ik heb vanmiddag al wat eng-llosse draadjes en contactjes wat netter gemaakt. Het linker knipperlicht deed het niet door het afbreken van de draad bij de schakelaar. Er mistten wat schroefjes van de binnenkuip en heb passende opgesnord. Minder leuk/had gister beter moeten kijken; de bevestiging van de middenbok aan het frame is aan 1 zijde afgebroken (had hij me best mogen vertellen) en op de -dunne- zijstd. staat hij zo schuin dat ik er morgen een blokje onder zet. met 70km/h is de turbulentie al erg hinderlijk. meer last als op een kale motor. ik hoop dat een hogere ruit of opzetstuk helpt. Verder; De remschijven zijn niet super goed meer EN VASTGEKLONKEN aan het voorwiel (spaakwiel) ik heb geen klinknageldinges dus vervangen gaat spannend worden..

  133. Forum import
    Reactie van bezoeker 'airhead', geïmporteerd van het oude forum: Geen wonder dat jij het warm achter je kuip had. En je ventilatie openingen zijn verstopt doordat men er schijnwerpers in heeft gestopt en het angstzweet breekt je uit bij het remmen. Het is idd zo dat het oude type remmen (Ate) niet zo geweldig remt als de latere Brembo's. Kijk de kabel die van handel naar rempomp onde de tank loopt ook na als deze breekt dan remt ie echt niet meer. aan de reactie van Rydyhadee te merken woon je ook in het "hoge"Noorden. Daarwoont ik zelf ook in de provincie Friesland. Dus wil je wat weten (ik heb 3 RTees) zie hierboven) dan kun je me bereiken onder airhead2live.nl zet een @ ipv de 2 Succes.

  134. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Coupe900s', geïmporteerd van het oude forum: Kan me niet aan de indruk onttrekken dat de motor dan misschien wat minder dan goed mag zijn, maar de prijs was wss beter dan je had willen betalen. Ieder foorseel hep se nadeel.

  135. PeterH
    Normaal zitten de remschijven niet geklonken aan het wiel; het klinkwerk verbind de stalen remschijf met zijn aluminium middendeel. En dit zit met 5 (inbus) bouten vast op de wielnaaf. Vervangen van de schijf is dus inclusief alu. middenstuk. Ik rij zelf rond met vervangingsschijven van Grimeca ( Hobbyist). Daarop zit alles gebout. Met vriendelijke groet, PeterH

  136. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: Hmmm Als ik optel wat er nog aan het ding zou moeten gebeuren om 'm redelijk te krijgen ben ik meer geld kwijt dan als je voor 1200-1600 een -meteen goede- r80rt zou kopen(schijnt mogelijk te zijn) Dus.. tijd dat ik die spaakwieen erg mooi ga vinden! De motor ziet er tamelijk rattig uit en wellicht moet ik dat eerst zo laten. Dingen die ik zoek; 1 hogere kuipruit, mag vergeeld zijn (past goed bij de rest) 2 net setje banden (moet te doen zijn..) 3 upgrade van de voorrem 4 rpm teller met werkende en aanwezige naald

  137. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Banden : Ik heb een setje Pirelli city demon der op . kosten 134 per 2 . doen het goed. Laten ze binnen 3 dagen op de stoep vallen . Jij hebt wel binnenbanden nodig. En waarschijnlijk velglinten . Laat Heidenau uit je hoofd is rommel. Pirelli is een redelijke band, een beetje stug wat de levensduur ten goede komt. Voor topkwalietijd moet je dieper in de buidel. Omdat het een persoonlijke keuze is , zijn er in het verleden al minstens 5 km reacties over bandenkeus hier neergevallen . Groetjes Cees.

  138. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: Zeg.. die tellers.. is dat 1 unit met km-teller en lampjes en rpm-teller in 1? (zo lijkt het..) of kun je wel degelijk de toerenteller los vervangen?

  139. PeterH
    Het zijn twee gescheiden units in een tellerhuis. Kan van onderaf geopend worden. Met vriendelijke groet, PeterH

  140. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Ha, ik zie de advertentie op speurders klopt dat ? met de klaplampen? je achterspatbord is van glasfiber niet van metaal. Vraag: heb je deze uit een garage box gekocht van een Turkse meneer ? ik herken hem van de vorige advertentie namelijk.

  141. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum: hoi, ja dat klopt.. de motor was lang niet in zo'n complete/werkende staat als dat me werd bezworen.. en ik vond het al fout van mezelf dat ik toch iets van vooroordelen had.. Anyway, de bmw heeft een nieuwe, dolenthousiaste eigenaar. ik ga eens verder sjoppen voor een r100rt. Er zijn veel mooie exemplaren op de markt, maar die laat ik voor de mensen die hun motor netjes binnen hebben staan en iedere mnd oppoetsen. intussen wat met de jawa aan het hobby-prutsen etc..