Voor het nieuwe forum, klik   hier
wouterV
Beste mensen, Sinds het begin van de zomer ben ik de trotse bezitter van een R65-rt-sf, een ex-machine van de franse politie. Ik heb er in de zomer een leuke toer op gemaakt. In de laatste kilometers, al op de ring van Rotterdam, kwam er plotseling een afgrijselijk geluid uit de motor dat een beetje in de koppelingshendel te voelen was. Verder was er weinig trilling. Het klonk alsof de bok met kracht op de straat werd gedrukt, echt hard. Motor uit, even later weer geprobeerd, het geluid was weg en ik ben voorzichtig verder gereden, tot het geluid terug kwam. Het geluid ging door als ik ontkoppelde. Ik heb de procedure maar een paar keer herhaald en ben zo thuis gekomen. Nu ben ik op zoek naar de oorzaak van dat geluid. Ondertussen ben ik dieper in de motor gekomen dan ik ooit was en daar kom ik een aantal vragen tegen. Ik hoop dat er wat mensen zijn die mee willen denken. In de olie die uit de motor kwam zat geen metaal. -Ik heb de versnellingsbak eraf gehaald en die kan ik aan de kardan-kant met de hand ronddraaien, maar dat gaat stroef en niet “regelmatig.” De vliegwielkant draait wel soepel. Zou daar de oorzaak kunnen zitten van het beschreven geluid? Zou het dan moeilijk zijn om te repareren? -Dan heb ik de kardan eraf gehaald. Toen ik het rubber dat tussen de versnellingsbak en de kardanbehuizing zit losmaakte kwam daar olie uit. Niet veel, maar ik vraag me af of daar zo wie zo olie uit moet komen. -De andere vraag gaat over het vliegwiel, dat nu bereikbaar is. Dit is versleten, de tanden waar de startmotor ingrijpt en de startmotor zelf schrapen langs elkaar heen als ik wil starten. Is dit op te lossen door het vliegwiel een eindje te draaien zodat de compressie van de motor een ander stuk van het vliegwiel boven zet? Of heb ik dan binnen de kortste keren weer hetzelfde probleem? -Ik ben dus 'van achter af' de motor uit elkaar aan het halen in de hoop het probleem tegen te komen. Maar het geluid ging door als ik ontkoppelde. Ben ik dan wel zo slim bezig? Het is in ieder geval een mooi avontuur! Als er iemand tips of oplossingen heeft, heel graag. Groet, Wouter

27 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum: Als het goed is kun je je motor nu nog steeds laten lopen, nu zonder bak. Als je het geluid nu niet meer hoort is het bak, anders................ Werk aan de winkel. Uit de cardantunnel komt olie inderdaad, die smeert je cardanas. Vliegwiel zou ik vervangen, niet rommelen in de marge. Chris

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'prit', geïmporteerd van het oude forum: Als de krans er op geklemt zit.kan je hem ook omdraaien

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Zou het een haperende kruiskoppeling in je cardanoverbrenging zijn? Die vernielen vaak het eindlager van de bak. Zelfs het verbeterde lager gaat suk als de kruiskoppeling niet goed werkt, cq zware punten heeft bij het draaien. Mijn ex Franse politie motor is blauw en lichter blauw dan het NL marechaussee blauw. Overgespoten?

  4. wouterV
    Zou het een haperende kruiskoppeling in je cardanoverbrenging zijn? Die vernielen vaak het eindlager van de bak. Zelfs het verbeterde lager gaat suk als de kruiskoppeling niet goed werkt, cq zware punten heeft bij het draaien. Mijn ex Franse politie motor is blauw en lichter blauw dan het NL marechaussee blauw. Overgespoten?
    Maar als de versnellingbak in de vrij stond ging het geluid door, het veranderde ook niet qua volume. Dan staat de versnellingsbak stil, en de cardan ook. Maar de uitgang van de versnellingsbak draait zwaar, dus misschien zit daar een oorzaak. Dan moet de versnellingsbak open en dat lijkt me een moeilijk klusje. Qua kleur is deze motor mishandeld. Er zit grijze primer op daarover de originele kleur, wit, en daaroverheen ook weer wit, maar gedeelte gespoten en gedeeltelijk gekwast, en alles valt er in stukjes af. Ik schuur hem maar kaal en dan wordt'ie, denk ik, anthraciet. Bedankt voor de reaktie!

  5. wouterV
    Als het goed is kun je je motor nu nog steeds laten lopen, nu zonder bak. Als je het geluid nu niet meer hoort is het bak, anders................ Werk aan de winkel. Uit de cardantunnel komt olie inderdaad, die smeert je cardanas. Vliegwiel zou ik vervangen, niet rommelen in de marge. Chris
    goeie tip. Moet ik eerst tank en luchtfilter terugbouwen, maar ga ik zeker doen.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Wouter ; Bekijk de splines in je koppelingsplaat eens goed !! Voor mij ziet het daar een beetje te bruin van de roest . Splines zijn goed aan het wegvreten . Wat je vliegwiel betreft , zorg eerst dat de startmotor soepel werkt , als de relais teveel spanning vraagd of de bendix gaat zwaar uit door droogte . Of een accu die wat minder wordt .Heb je het zelfde probleem . Alles wat niet blinkt hoefd niet slecht te zijn , in jouw geval is er gewoon achterstallig onderhoud ! Groetjes Cees.

  7. PeterH
    Klinkt toch als een versnellingsbak probleem. De ingaande as draait altijd, ook in vrijstand. De tweede as draait dan ook, alleen de uitgaande staat stil. De schakeltandwielen draaien in vrijstand "loos". Als het geluid weg is met het proefdraaien zonder bak, zal de bak open moeten. Dat is met het juiste gereedschap en een werkplaatshandboek erbij goed te doen. In het forum staan ook veel bruikbare tips. Met vriendelijke groet, PeterH

  8. PeterH
    Scherp gezien van Cees, die splines moeten voor bak-montage opgefrist worden en van een dun laagje vet (Staburags) voorzien worden, anders is het binnen afzienbare tijd over en uit! Kijk overigens voordat de bak uit elkaar gehaald wordt even of het koppelingsdruklager niet de geluidsbron is. Dit lager is, zeker met de bak los,direct bereikbaar. Met vriendelijke groet, PeterH

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Ja presies : Als het asje wat in de plaat steekt nog netjes is , zou ik de koppelingsplaat toch vernieuwen . Dat roest heeft zn werk al gedaan zo te zien. En nu heb je de zaak open . Lagertje wat hierboven vernoemd wordt , niet vergeten goeie tip. Succes Groetjes Cees.

  10. wouterV
    Vandaag heb ik de magnetische plug uit de versnellingsbak gedraaid, er hingenm ongeveer een centimeter metalen schilfers aan. Samen met het moeilijk draaien van de uitgaande as denk ik het probleem dus wel gelokaliseerd te hebben. Ik zal eerst eens verder zoeken binnen het forum naar tips hierover. Bedankt allemaal voor het meedenken! Maar ik kreeg ook tips over de splines. Vandaag heb ik ook de koppeling gedemonteerd en ik denk dat de splines de tandwieloverbrenging van de aandrijving naar de versnellingsbak is, juist? Of is het geheel te roestig? Dat lijkt me eerder, maar wat mag ik dan wel en niet invetten. Op zich heb ik het idee dat alle delen nog wel ok zijn, de roest is er niet ingevreten. Ik kijk uit naar reakties!

  11. wouterV
    hier nog een andere foto van hetzelde ding.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum: Zo van de foto te oordelen ziet je splain in de koppeling er nog prima uit. Maak ook eens een foto van de ingaande as versnellingsbak. De koppeling zelf ziet er ook goed uit, droog zoals een droge koppeling zou moeten zijn. Chris

  13. PeterH
    De splines zijn de binnenvertanding van de koppelingplaat en de buitenvertanding van de ingaande versnellingsbak as. Deze moeten roestvrij zijn.Als de roest zoals hier niet ingevreten is: verwijderen met een metaalborstelje -voorkeur messing of koper, dat beschadigd niets. Kijk ook of de splines op de as er nog goed en niet ingeslagen uitzien. Splines daarna invetten met een goed aan metaal hechtend vet, b.v.b. Staburag. Dit dun opbrengen tussen de vertandingen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een plat penseeltje of plat borsteltje. Niet teveel, overschot zal in bedrijf er af geslingerd worden met een vette koppelingsplaat als gevolg. Als de splines droog blijven zoals op de foto: de vertanding van de as vreet in de plaat in en beide vertandingen raken beschadigd en verdwijnen uiteindelijk- en sta je stil. Heb ik een keer gehad met een 90S. Sterkte met de bak. Met vriendelijke groet, PeterH

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Meet ook effe de koppeling na op dikte. Schuif je plaat op de prise as van de bak, daar moet niet veel ruimte tussen zitten bij een draaiende beweging. In de vraag baak staat best goed hoe je je bak moet openen. Succes.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Ziet er nog goed uit !! Dikte van koppelingsplaat is 5.25 tot 5.75 mm , slijtage grens 4.50 mm. Wat bak betreft , ik stuurde hem op naar de Hobbyist of Becks motoren . Up to you !!! Dan heb je garantie !! Groetjes Cees.

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
    Zou het een haperende kruiskoppeling in je cardanoverbrenging zijn? Die vernielen vaak het eindlager van de bak. Zelfs het verbeterde lager gaat suk als de kruiskoppeling niet goed werkt, cq zware punten heeft bij het draaien. Mijn ex Franse politie motor is blauw en lichter blauw dan het NL marechaussee blauw. Overgespoten?
    Ik wilde opmerken dat áls het lager van de uitgaande as defect is dat je even moet controleren of de kruiskoppeling van je cardan niet met zware punten draait. Anders zit je vlot weer aan een bakherstel vast. En dat wil je vast niet. Zelf ben ik (ook) niet handig met bakken en je schijnt toch wel wat speciaal gereedschap en wat ervaring te moeten hebben. Een ruilbak of een gereviseerde via onze sponsor?

  17. Airhead
    Klikerdeklik: http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=6312

  18. PeterH
    Ik zou voor een revisiebak van sponsor gaan, dan weet je zeker dat je er geen omkijken meer naar hebt. (Behalve olieverversen natuurlijk) Met vriendelijke groet, PeterH

  19. wouterV
    De versnellingbak is uit elkaar. Uiteindelijk liep dat best soepel. Het grote lager op de uitgaande as, dus de "onderinliggende" (oem nr 23121338795) voelt rot, gruizig, als ik hem draai, en maakt overeenkomend geluid, gruizig. De rest lijkt nog ok. Kan iemand aangeven hoe je in kunt schatten of een lager kapot is? Alvast weer bedankt! Wouter

  20. wouterV
    Andere vraag: aan de binnenkant van de bak hangt overal bruine aanslag, overblijfsel van de olie (die blijkbaar best een keer vervangen mocht worden). Kan ik dat gewoon wegwassen, dan wel met afwasmiddel/remreiniger/oid?

  21. wouterV
    De versnellingbak is uit elkaar. Uiteindelijk liep dat best soepel. Het grote lager op de uitgaande as, dus de "onderinliggende" (oem nr 23121338795) voelt rot, gruizig, als ik hem draai, en maakt overeenkomend geluid, gruizig. De rest lijkt nog ok. Kan iemand aangeven hoe je in kunt schatten of een lager kapot is? Alvast weer bedankt! Wouter
    Daar stond het verkeerde lager. Dit is de goede, of de slechte, 'tis maar hoe je het bekijkt.

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'j.p.v.d.keuken', geïmporteerd van het oude forum: Beste Wouter Heeft je motor zo.n 70-80000km.gelopen,bijt dan door de zure appel heen en vervang alle kogellagers !!! De bak is nu toch open. Ik heb wel eens een goed aanvoelend kogellager doorgeslepen,dan zie je pas dat hij bijna aan z,n eind is. v.w.b.bruine aanslag,er kon wel eens water in je bak gezeten hebben. Met vr.gr. Johan

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker ' marinus', geïmporteerd van het oude forum: Als je het lager in een bakje benzine schoonspoelt en olie vrij is , schut het lager dan maar eens heen en weer dan kun je voelen hoeveel speling er in zit .

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Ik meen dat er ook lagers met 7 kogeltjes zijn voor de uitgaande as, dit schijnt wat langer mee te gaan. Maar zoals opgemerkt, nu de bak toch open ligt gewoon alle lagers vervangen.

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum: Met een slechte kruiskoppeling van de cardanas schijnt dit lager defect te raken, er mag geen zwaar punt in die koppeling zitten. Idd is een verbeterde uitvoering met 7 kogels.

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:
    Andere vraag: aan de binnenkant van de bak hangt overal bruine aanslag, overblijfsel van de olie (die blijkbaar best een keer vervangen mocht worden). Kan ik dat gewoon wegwassen, dan wel met afwasmiddel/remreiniger/oid?
    Als je bak leeg is , schoon spuiten met remmenreiniger van Motip . Dit lost de bruine surrie wel op . Werkt goed !! Groetjes Cees.