Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum: Omdat er een relatie is tussen oliedruk en lagerspeling,en ik daarover weinig kon vinden ,ben ik zelf maar eens gaan meten.Het betreft een R100RS BJ.80 met 85000km.Had nog een manometer van 0-10 bar.en dacht dat lukt zo wel. Gemeten is bij de aansluiting van de oliedrukschakelaar.Bij de eerste koude start schoot de wijzer de schaal rond tot tegen de aanslag.(ver boven de 10 dus) Na ongev.1/2 min.bij 1000 omw. 7 en bij 2000 9 bar. Na 10 min. bij 1000 -6 en bij 2000-7 bar. Tijdens een rit van 10 km. 2000-4 en bij 3000-5,5 bar.Ook gebruik ik 20w50 olie vlg. voorschrift. Wat mij verwonderd is dat er 2 overdrukventielen in de ,,kreislauf"' zitten die dus niet open gaan.?? (een in het filterhuis en een boven het voorste krukaslager) Wie kan hier iets over zeggen. Met vr.gr. Johan

5 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum: Waarom denk je dat de overdrukventielen niet zijn open gegaan? Ze zullen waarschijnlijk niet op honderd bar zijn afgesteld, maar een bar of 12 lijkt me niet onredelijk. De oliepomp is aangesloten op de glijlagers e.d. en kan in geval van overschot in debiet een behoorlijke druk opbouwen, hij wordt ten slotte aangedreven door een 1000cc motor! De waarden die je meet zijn wel interessant, moet ik zeggen, de waarde ervan kan ik niet beoordelen, sorry. Waarom heb je eigenlijk de meter aangesloten, twijfel je aan je motor? Is daar een reden voor?

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
    Omdat er een relatie is tussen oliedruk en lagerspeling,en ik daarover weinig kon vinden ,ben ik zelf maar eens gaan meten.Het betreft een R100RS BJ.80 met 85000km.Had nog een manometer van 0-10 bar.en dacht dat lukt zo wel. Gemeten is bij de aansluiting van de oliedrukschakelaar.Bij de eerste koude start schoot de wijzer de schaal rond tot tegen de aanslag.(ver boven de 10 dus) Na ongev.1/2 min.bij 1000 omw. 7 en bij 2000 9 bar. Na 10 min. bij 1000 -6 en bij 2000-7 bar. Tijdens een rit van 10 km. 2000-4 en bij 3000-5,5 bar.Ook gebruik ik 20w50 olie vlg. voorschrift. Wat mij verwonderd is dat er 2 overdrukventielen in de ,,kreislauf"' zitten die dus niet open gaan.?? (een in het filterhuis en een boven het voorste krukaslager) Wie kan hier iets over zeggen. Met vr.gr. Johan
    Je oliedruk is in ieder geval niet aan de lage kant, smering verzekerd, echter teveel druk lijkt mij ook niet jofel. In het boek "1000 Tricks fur BMW" ( /5 modellen) staat dat de openingsdruk van het overdrukventiel 5 bar is. Oliedruklampje schakeld bij 0,2 - 0,5 bar. Ik denk dat het smeersysteem van jou RS '80 niet wezenlijk anders is dan de /5 types.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum:
    Waarom denk je dat de overdrukventielen niet zijn open gegaan? Ze zullen waarschijnlijk niet op honderd bar zijn afgesteld, maar een bar of 12 lijkt me niet onredelijk. De oliepomp is aangesloten op de glijlagers e.d. en kan in geval van overschot in debiet een behoorlijke druk opbouwen, hij wordt ten slotte aangedreven door een 1000cc motor! De waarden die je meet zijn wel interessant, moet ik zeggen, de waarde ervan kan ik niet beoordelen, sorry. Waarom heb je eigenlijk de meter aangesloten, twijfel je aan je motor? Is daar een reden voor?
    Hallo Chris Filteromloopklep opent bij 1,5 bar. Olie overdrukklep bij 5,0 bar. Manometer is gecontroleerd,en heeft geen zichtbare afwijking.Toch is er ook in het filterhuis bij koude motor een druk van 12 bar. (kijk maar op het smeerschema) Ik denk dat het teveel aan druk via de filteroml.kl. terug in het carter vloeid ?? En ja, er was een reden,de vorige eigenaar had een te kort oliefilter gemonteerd. Er ging dus een tijd lang ongefilterde olie door de lagers!!!! Deze meting is ook gedaan bij een andere motor, met hetzelfde resultaat.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum: Dan zou ik me niet druk maken, de motor loopt goed, die van je "buurman" ook en de meting is hetzelfde. Ik zou zeggen ga lekker rijden, en niet meer aan denken. Groet: Chris