Voor het nieuwe forum, klik   hier
ronald
Zondag is bij mijn R90s de klepzitting uit de cilinderkop gekomen,tijdens het starten. En dus blok vast,dit heb ik al eerder gehad aantal jaren geleden ook aan de zelfde kan nl links. Heb toen de kop gedemonteerd en naar een automotoren revisie bedrijf gebracht.heb daarna niet veel kilometers gereden,minder dan 10k. Is het toen niet goed gerepareerd? Wat moet ik nu doen om het goed gerepareerd te krijgen

15 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'PaulRS', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Herr BMW levert zittingen in 2 overmaten, +0,2 en +0,4. Dus op zoek naar een goed revisiebedrijf bij jou in de buurt en 1 van deze laten monteren, of de kop opsturen naar de Hobbyist en hun het werk laten regelen. Groeten, Paul.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Ronald, Dit probleem wat je beschrijft komt ook veel voor bij luchtgekoelde 2.0 liter motoren van VW, die tot 1983 werden gebouwd, vooral als ze oververhit zijn geweest. De afmetingen van de kleppen van de R90 en de 1.7/2.0 VW zijn ongeveer gelijk, BMW wint trouwens. Het probleem wordt meestal veroorzaakt door een combinatie van lange tijd plus warmte, waardoor het materiaal van de cilinderkop is gaan kruipen. De kop wordt minimaal groter, de klemspanning om de ingeperste zitting verdwijnt dan langzaam en na langere tijd ligt de klepzeting los. Vroeger waren er overmaatse klepzittingen te koop, die door een (zeer ) specialistisch bedrijf in de licht aangepaste (uitgefreesde) kop werden geperst of ingekrompen met vloeibare stikstof. Ik vraag me af welke bedrijven dat nog kunnen, want tegenwoordig is het: Koop maar nieuw, of zeer duur. De oplossing die Brazilie aanbied in retrofit nieuwe koppen voor mijn 2.0 liter luchtgekoelde bus is oud, ze VERSTEMMEN de ring eenvoudig. Het woord verstemmen is Duits, ik weet niet hoe in Nederland de bewerking heet. (verkralen wellicht?) Het komt er op neer dat de ring (de zeting) een fractie te diep ligt, en het aluminium dat vlak om de ring ligt wordt aangeperst en iets naar binnen wordt gezet. Dit persen gebeurt met een gedefinieerde kracht op een hydraulische pers, met een gereedschap waar de tip van de verstemdoorn in de klepgeleider steekt. Hier moet het bedrijf dus ervaring, en de gereedschappen voor bezitten. Elke klepgrootte heeft zijn andere verstemdoorn. Het hele verhaal staat of valt bij de beschadiging van de kop onder de ring. Als de zaak daar platgeslagen is wordt het wel heel lastig. Er moet immers een nette kamer zijn om de ring te kunnen vatten, voor je hem verstemd. Er zijn ook weer bedrijven die koppen oplassen en de verbrandingskamer nog even nadraaien...en dan met een kleine frees de zeting nog herstellen. Ik ken zo'n bedrijf en daar ligt dan bijv een cilinderkop van een Isotta Franchini op de werkbank, etc waar je wel moet reviseren omdat er geen onderdelen meer van bestaan. Nou jou oplossing zou dus kunnen zijn bellen met onze gastheer, of een heel goed revisie bedrijf raadplegen en vooraf eens vragen hoe ze de zeting precies monteren. Uit mijn hoofd weet ik de overmaat niet, maar kan daar wel achterkomen. Groeten, Louis

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Ik weet niet waar je woont maar in Amstelveen zit een bedrijf die al 30 jaar cilinderkoppen van boxers kan reviseren en dit voor vele bmw specialisten doet in de omgeving, interesse?

  4. ronald
    Ik zie dat er oplossingen zijn voor het probleem,aan de reacties van jullie,ik woon zelf in het oosten van het land,dus als iemand een goed bedrijf kent in overijssel,dan kan ik dat persoonlijk de cilinderkop brengen,want opsturen in dit geval weet ik niet of dat verstandig is. De enige motorzaak in de buurt bij mij is Becks,heeft iemand daar misschien ervaring mee? Gr Ronald

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ab Tamboer', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik zie dat er oplossingen zijn voor het probleem,aan de reacties van jullie,ik woon zelf in het oosten van het land,dus als iemand een goed bedrijf kent in overijssel,dan kan ik dat persoonlijk de cilinderkop brengen,want opsturen in dit geval weet ik niet of dat verstandig is. De enige motorzaak in de buurt bij mij is Becks,heeft iemand daar misschien ervaring mee? Gr Ronald
    Hoi Ronald, Jan Becks is een erg goede zaak. kun je met een gerust hart naar toe. Vakman.Ga maar eens naar de site en kijk naar de mooie racers die daar gebouwd zijn. Gr. Ab

  6. Rudyhadee
    Mijn advies is om "niet" naar de racers van Jan Beck te kijken, dan wil je namelijk gelijk je eigen motor ook zo verbouwen. Zeer professioneel bedrijf dus.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Ronald : Je kunt met een gerust hart naar Jan Beck gaan . Jan is geboren tussen de Boxers , heeft goede naam opgebouwd en is gespecialiseerd in 2 kleps boxers . Pappa Beck loopt daar ook rond , en was een specialist in het prepareren van RS54 blokken . Haalt zn onderdelen hier ook bij Hobbyist. Groetjes Cees

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:
    Mijn advies is om "niet" naar de racers van Jan Beck te kijken, dan wil je namelijk gelijk je eigen motor ook zo verbouwen. Zeer professioneel bedrijf dus.
    Ja Rudy, Inderdaad is het elke keer weer ff doorbijten. Het leuke is dat het ook zulke benaderbaar en sportieve racers zijn. Op een vraag ,altijd tijd voor een goed advies. Aardige mensen. Spreken ook altijd vol lof over de concurrentie in de racerij. Maar idd zijn de fietsen om van te kwijlen. En snel ook. Je begrijpt me wel, vol lof over Fam. Beck Gr. Ab

  9. Rudyhadee
    Aha, er kunnen weer foto's geplaatst worden? Effe proberen hoor,

  10. Rudyhadee
    Nog 1

  11. Rudyhadee
    Nog eentje dan:

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:
    Nog 1
    Juweeltje, en hoor `m brullen op de site van Beck. Gr. Ab

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: gents, Ja brullen is mooi, maar nu die ring nog om de finish te halen. Inpers diameter van de ring zou minimaal 0.15-0.17 mm meer zijn dan de kamerdiameter in de kop. Daarna verkralen brengt extra zekerheid; wordt ook bij vliegtuig motoren gedaan. Overigens is het klepzeting materiaal gewoon te koop als buis, je kan je eigen klepzetingen draaien op een geschikte bank. groetjes, Louis

  14. ronald
    Heb vandaag even de cilinderkop naar becks gebracht,schade viel gelukkig mee,zie foto.