Reactie van bezoeker 'Gertjan Kleinmeijer', geïmporteerd van het oude forum:
Twee vragen.
Ben sinds kort in het bezit van een R80RT uit ’83. Heb eerder 4 (vier) R100’s versleten (3x RT ‘81/’83 en een GS uit ’88). De GS vond ik te gretig en wilde wat rustigers en meer comfort.
Er is recentelijk heel veel gereviseerd aan de R80 (koppen, kleppen, distributie, koppeling en tal van kleine dingen waaronder cosmetische.) De carbs zijn onlangs gereinigd en afgesteld, kleppen gesteld en compressie gemeten (8.3 bar aan beide cilinders).
Wij (vrouw, hond en ik) zijn afgelopen week naar de Ardennen geweest voor een paar prachtige dagen toeren en het eerste en laatste stuk knallen op de snelweg.
Welnu, dat laatste viel eigenlijk een beetje tegen. De R80RT rijdt, stuurt en schakelt prachtig. Mooier, beter en veel rustiger (stille spiegels!) dan de R100’s. Tot pakweg 100km/u. Daarna verliest hij alle trekkracht. Ik kon er maximaal 120 km/u mee halen (5500 t/pm) op de snelweg.
De vraag is nu aan de kenners van een R80 of dit normaal is en ik het vermogen van de R100 gewend ben of dat er iets aan de hand kan zijn…?
De tweede vraag (en dat staat volgens mij los van bovenstaande), is dat er een heftig ratelend geluid uit het front komt wat ik bij de andere tweekleppers nooit zo heb gehoord. Nokkenasketting misschien? Ik heb de R80 behoorlijk op zijn donder gegeven met volle bepakking en zo, maar zij liet ons niet in de steek. Gewoon mee doorrijden dus en wennen aan dat geluid in de wetenschap dat een mooi karakter niet altijd perfect is?
Gertjan, Markelo
17 reacties
voormast
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
tweedehans
Forum import
Forum import
Forum import
bert
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import