Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Gertjan Kleinmeijer', geïmporteerd van het oude forum: Twee vragen. Ben sinds kort in het bezit van een R80RT uit ’83. Heb eerder 4 (vier) R100’s versleten (3x RT ‘81/’83 en een GS uit ’88). De GS vond ik te gretig en wilde wat rustigers en meer comfort. Er is recentelijk heel veel gereviseerd aan de R80 (koppen, kleppen, distributie, koppeling en tal van kleine dingen waaronder cosmetische.) De carbs zijn onlangs gereinigd en afgesteld, kleppen gesteld en compressie gemeten (8.3 bar aan beide cilinders). Wij (vrouw, hond en ik) zijn afgelopen week naar de Ardennen geweest voor een paar prachtige dagen toeren en het eerste en laatste stuk knallen op de snelweg. Welnu, dat laatste viel eigenlijk een beetje tegen. De R80RT rijdt, stuurt en schakelt prachtig. Mooier, beter en veel rustiger (stille spiegels!) dan de R100’s. Tot pakweg 100km/u. Daarna verliest hij alle trekkracht. Ik kon er maximaal 120 km/u mee halen (5500 t/pm) op de snelweg. De vraag is nu aan de kenners van een R80 of dit normaal is en ik het vermogen van de R100 gewend ben of dat er iets aan de hand kan zijn…? De tweede vraag (en dat staat volgens mij los van bovenstaande), is dat er een heftig ratelend geluid uit het front komt wat ik bij de andere tweekleppers nooit zo heb gehoord. Nokkenasketting misschien? Ik heb de R80 behoorlijk op zijn donder gegeven met volle bepakking en zo, maar zij liet ons niet in de steek. Gewoon mee doorrijden dus en wennen aan dat geluid in de wetenschap dat een mooi karakter niet altijd perfect is? Gertjan, Markelo

17 reacties

  1. voormast
    Hij moet bij 120 gewoon kunnen doortrekken. Klinkt als lek membraan.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:
    Twee vragen. Ben sinds kort in het bezit van een R80RT uit ’83. Heb eerder 4 (vier) R100’s versleten (3x RT ‘81/’83 en een GS uit ’88). De GS vond ik te gretig en wilde wat rustigers en meer comfort. Er is recentelijk heel veel gereviseerd aan de R80 (koppen, kleppen, distributie, koppeling en tal van kleine dingen waaronder cosmetische.) De carbs zijn onlangs gereinigd en afgesteld, kleppen gesteld en compressie gemeten (8.3 bar aan beide cilinders). Wij (vrouw, hond en ik) zijn afgelopen week naar de Ardennen geweest voor een paar prachtige dagen toeren en het eerste en laatste stuk knallen op de snelweg. Welnu, dat laatste viel eigenlijk een beetje tegen. De R80RT rijdt, stuurt en schakelt prachtig. Mooier, beter en veel rustiger (stille spiegels!) dan de R100’s. Tot pakweg 100km/u. Daarna verliest hij alle trekkracht. Ik kon er maximaal 120 km/u mee halen (5500 t/pm) op de snelweg. De vraag is nu aan de kenners van een R80 of dit normaal is en ik het vermogen van de R100 gewend ben of dat er iets aan de hand kan zijn…? De tweede vraag (en dat staat volgens mij los van bovenstaande), is dat er een heftig ratelend geluid uit het front komt wat ik bij de andere tweekleppers nooit zo heb gehoord. Nokkenasketting misschien? Ik heb de R80 behoorlijk op zijn donder gegeven met volle bepakking en zo, maar zij liet ons niet in de steek. Gewoon mee doorrijden dus en wennen aan dat geluid in de wetenschap dat een mooi karakter niet altijd perfect is? Gertjan, Markelo
    Dat knallen kan duiden op een kapotte halgever. Je schrijft niet welke motor het betreft. Het maakt ook niet uit maar als het dezelfde motor is die een ratelend geluid uit het front laat horen , dan zou ik toch de distributieketting en spanner eens eens nakijken. Ergens in dit forum staat beschreven hoe Egbert tot stilstand kwam na een fikse knal uit het vooronder. (Zoek op Egbert Boesekool) Ik kan me ook voorstellen dat een ketting die niet meer voldoende gespannen word een verandere kleptiming geeft en daardoor niet meer doorwil trekken. Maar ook een lekke uit of inlaat kan knallen veroorzaken. hou ons op de hoogte van je acties en vorderingen.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gertjan', geïmporteerd van het oude forum: Dank voor de reakties. Zo snel ook, er zijn dus nog echte Excuus, met knallen bedoelde ik niet letterlijk knallen..., maar flink doorrijden... R80 knalt (ploft) nergens. zelfs niet bij heftig afremmen op de motor bergafwaarts met volle bepakking (wat de GS nog wel eens behoorlijk deed). Membramen zijn vlak voor onze toertocht vervangen (1000 km geleden bij een officiele BMW-dealer bij wie ik de klacht van het niet willen doortrekken gemeld had) en de distributie is ca. 15.000 km geleden gereviseerd/vervangen. Toen heeft de motor volgens mij ook voor het laatst een beurt gehad. Idee om het luchtfilter eens te vervangen of kan daar een ernstig gebrek aan vermogen boven de 4000 t/pm niet aan liggen?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: gewoon beurtje doen, alles juist afstellen en synchroniseren check het ontstekings tijdstip! moet wel 160 halen

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Ha ha mooi die spraakverwarring. Luchtfilter kleppen stellen onsteking tijstip nakijken synchroniseren, nieuwe bouigies allemaal eerst doen. Mijn eigen R 100 wilde op een geg moment niet meer doortrekken (knallen) omdat het vlotter niveau te hoog was aan een kant. terwijl ik dacht dat het te laag stond. Ik kwam er achter doordat die bougie altijd zwart was en bleef (links) en soms die carburateur overliep.Meestal na het parkeren op de Jiffy.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Dat ie niet harder wil dan 120 km /u is niet normaal. Ook dat geluid uit het vooronder lijkt me niet goed. En een compressie van "slechts" 8,3 lijkt me te weinig. als alles goed gereviseerd is moet dat toch boven de 9 zijn. Mijn 80/7 van 1978 met 130 d KM heeft 9,7 aan beide zijden. Eerst onstekingstijdstip (stationair en vervroegd) controleren met een stroboscoop. Kleptiming en speling nogmaals controleren en ik zou zeker naar de nokkenasketting kijken. Iets is er mis m.i. Succes.

  7. tweedehans
    ik heb dit ooit ook eens gehad, de oplossing bij mij was een dicht zeefje in de carburateur alwaar de benzine slang is aangesloten, even de beide vloterbakken eraf en kranen openzetten. bij een groot stromingsverschil dus even verder zoeken. hans

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Compressie meten doe je met verwijderde caburateurs óf de gasschuiven open zetten met meten. Klapperen voor? Zou de distributieketting een tandje verlopen zijn? Dat de spanner te los staat? Is het benzineverbruik hoog? Dat zou aangeven dat de motor zijn vermogen niet kan leveren. Verstopt luchtfilter of zo maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Bougies zijn dan na een snelle rit gitzwart. Is er een juiste ontstekingsvervroeging op toeren? Ik hoop dat je nokken van de nokkenas niet versleten zijn. Begin simpel, eerst ontsteking afstellen/membramen toch controleren (scheef erin?) Dan compressie meten. Mijn R80RT loopt makkelijk 140 daarboven wat minder maar 160 kan altijd wel. succes en laat horen, gr marcel

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan ', geïmporteerd van het oude forum: Ipv 120 zou je teller bij 5500 toeren iets van 130/135 aan moeten geven (cardan 11/37). Idd moet ie vlot naar de 140 kunnen lopen. Jan R80RT '87

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gertjan', geïmporteerd van het oude forum: Dank voor alle reacties! Mooi om te zien dat de solidaire tweeklepsliefhebbers en fanaten nog niet uitgestorven zijn. Dat moet meer dan alleen nostalgie zijn. Liebe am fahren..? Een scala van simpele èn zorgwekkende diagnoses en mogelijke oplossingen dienen zich aan. Ik zag een wat panische frons bij mijn vrouw. Begrijpelijk, de motorfiets mag geen al te dure, tijdrovend(e) hobby/kind/obsessie worden, de altijd-moeten-rijden-auto kost al genoeg. Tja, dan waren die nieuw of bijna nieuw gekochte, redelijk zorgeloze R45 (1,5 ton) en 100RT’s (tot alle drie ca. 2,5 ton verstoft en verpekeld) en de relatief jonge GS (ruim een ton) wel een luxe indien de R80RT (122.000km) een miskoopje (€1650,00) blijkt te zijn… Maar ze is zo mooi! En rijdt zo soepel. Tot 100km/u… Afijn, zal kijken wat ikzelf kan doen met de goede raad julliezijds. Zeefjes, bougies, membranen, etc. kan ik zelf controleren en zo nodig herstellen. Mocht dat geen goede nachtrust opleveren dan zal ik ook eens bij een veteraanmonteur en/of bezield boxersleutelaar op audiëntie gaan. Wellicht dat diens gehoor en vingerspitsen een oorzaak kunnen aanwijzen. Wordt desgewenst vervolgd. (Elke motorbezitter wil zijn fiets showen, vandaar bijgevoegde foto. Let vooral op de trotse blik van de opzittende. Maar genoeg nu, dit is tenslotte een techniekforum en geen theekrans.)

  11. bert
    Wordt de motor ook erg wam? Niet goedwerkende of vastzittende vervroeger?

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gertjan', geïmporteerd van het oude forum: nee, niet warmer dan normaal (heb ik onderweg toevallig gecheckt) olieverbruik is nihil (na de Ardennenrit van bijna 1000km) brandstofverbruik is 1:20 hebben we berekend (met volle bepakking) dus dat is allemaal wel okee

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Vraag: hoe rijd de motor solo en zonder bepakking? bedenk wel dat een r80rt maar 50 pk heeft dat in combinatie met een totaalgewicht van rond 400 KG (schat ik) en een groot frontoppervlak je verbruik is wel heel netjes voor een r80rt, zeker met de al genoemde belasting dus vraag ik me af of hij wel genoeg benzine krijgt hoe zien de bougies eruit?

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gertjan', geïmporteerd van het oude forum: De motor vertoont óók dat gebrek aan vermogen (+4000rpm-+100km/u) solo en zonder bagage. Brandstofverbruik is inderdaad laag (bij de R100’s lag dat beduidend ongunstiger; gem. 1:14). Maar ja, een lichtere motor verbruikt dan ook minder (zeker als hij niet sneller gaat dan 110-120km/u-5000rpm…) ondanks ons forse totaalgewicht tijdens de kampeertocht (ca. 440kg). De R80RT is een voormalige dienstfiets en ontwikkeld tijdens de tweede oliecrisis eind zeventiger jaren; zou er toen al stiekem een snelheidsbegrenzer in gebouwd zijn…? Bougies zal ik z.s.m. bekijken en ook alle andere tips. Momenteel even weinig tijd (ZZP’er; Zelfstandige Zonder Pauzes. Of PK’s zal een scherpe geest opmerken). Niettemin, uwen tips zijn zeer welkom.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Zijn bij het vernieuwen van de vacuüm membranen de juiste gebruikt? er zijn ooit te stugge geweest met als gevolg te weinig benzine toevoer geratel in het vooronder zou ook pingelen kunnen zijn door een te arm mengsel makkelijke test: haal de aanzuigbuizen tussen luchtfilter en carbs eens weg, start motor en geef gas: kijk of beide vacuumzuigers/naalden goed omhoog komen bij gas geven

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Vanmorgen naar mijn werk gereden en 5500tpm in V rij ik 135 km/h met mijn R80RT Een RT heeft een iets lagere gearing dan een R80 dus het lijkt dat de teller niet klopt inderdaad? Met een tom tom de snelheid meten?