Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Henk Selderbeek', geïmporteerd van het oude forum: Mijn BMW R50 van 1969 schiet uit zijn 4e versnelling tijdens het rijden. Ik heb eerder een verzoek gedaan wat dat zou kunnen zijn. Het heeft niet geholpen om het te repareren. Ik heb nu recent gehoord dat het Tandwiel wel eens het euvel zou kunnen zijn. De nokken zijn afgerond waarschijnlijk. Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen hoe ik deze kan vervangen zonder het motorblok er ui te halen in zijn totaal. Ik vraag dit omdat ik de motor helemaal gerestaureerd heb en ik bang ben voor beschadigingen. groet Henk

7 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Kees (ook R50)', geïmporteerd van het oude forum: Beste Henk, Dat verschijnsel heb ik ook ooit gehad. En daarvoor MOET je de versnellingsbak uitbouwen, dus de keus: motorblok losnemen en naar voren (evt. beschermen met doeken), of achterwiel, -spatbord en zweefarm demonteren (ik verkies de eerste). Dan de versnellingsbak openen, en (met een tandartsspiegeltje) kijken of je de oorzaak kunt vinden: afgeronde nokken op het tandwiel, of (en dat was bij mij het geval) overmatige speling tussen de schakelvork en de meenemer van de 3e en 4e versnelling. Ik heb toen de schakelvork vervangen en sindsdien rij ik al weer jaren probleemloos (ook in de 4e versnelling). Succes met je onderzoek en laat weten hoe het afloopt, Kees

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Henk Selderbeek', geïmporteerd van het oude forum: Beste Kees, Ik laat het je zeker weten. Nog 1 vraag moet ik bij de eerste optie ook het cardan en zweefarm losmaken of niet? groet Henk

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Henk, Wel de cardanas(kruiskoppeling) van de flens (op de uitgaande as van de versnellingsbak) losmaken (vier boutjes in de rubberen mof). De zweefarm kan blijven zitten. Uiteraard ook de koppelingskabel, de snelheidsmeterkabel, de aanzuigbuizen van de carburateurs, het luchtfilterhuis, de draad van de vrijstandschakelaar en de massadraad van de accu allemaal losnemen van de versnellingsbak. Dit staat trouwens in alle werkplaatsboeken (die ik ken) goed beschreven. Succes, Kees

  4. tweedehans
    Hoi Henk, je hebt de motorfiets volledig gerestaureerd, .... wat heb je met de versnellingsbak gedaan dan? Hans

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Henk Selderbeek', geïmporteerd van het oude forum: Beste hans, De versnellingsbak is eerder gedaan. Ben ik niet bij geweest. Restauratie was klaar, hebben blok ingebouwd en getest tijdens het rijden. En schoot hij uit zijn 4. groet henk

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'RenĂ© ', geïmporteerd van het oude forum: Henk Ik had hetzelfde met de derde versnelling. Verder schakelde en redd de motor prima. Mijn motor was ook helemaal "gedaan" behalve de versn. bak. Bleek dat alle lagers speling hadden waardoor tandwielen ingesleten waren en vernieuwd diende te worden. Nokken waren rond gesleten. eigenlijk was er dus gewoon te lang mee doorgereden. tja het blijft rijden en waarom zou je er dan wat aan doen denken veel mensen. Alle lagers, twee tandwielen met nokken, schakelvorken en divers klein materiaal vervangen. Dit alles gedaan door de hobbyist. Die bak verslijt ik niet meer. Oftewel dit gaat je echt wel wat kosten, maar dan heb je ook weer wat . succes RenĂ©