Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum: Na 18 jaar stilstand en een complete revisie vandaag mijn R 51 geprobeerd te starten. Na ongeveer een keer of 10 de kickstarter geschopt te hebben, kwam er leven in de brouwerij. Al protesterend en schuddend begon hij weer te lopen. Echter nog lang niet probleemloos! Volgende zaken zijn er aan de orde: De Bing carburateurs lopen in het begin over. Hij loopt slechts op 1 cilinder: de rechtse. Laadcontrole lampje blijft (zij het zwakker) branden. Voor alle duidelijkheid; de mechanische spanningsregelaar is vervangen door een elektronische. Mijn vraag is nu: Wat is de beste manier en om deze problemen op te lossen en op welke manier (volgorde) stel ik de R51 het beste af? Elk advies is welkom!

79 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum: leuke motor! je begint altijd eerst met de ontsteking en zorgen dat deze op tijd staat binnen de gevens en dan met de carbarateurs afstellen als de carbarateurs overlopen blijft de vlotter hangen , hier zal na 18 jaar wel behoorlijk veel witte aanslag in zitten in de vlotterkamer, of er zit een gaatje in .dus die zou ik wel even reinigen als ik jou was. oja als je ook loopt te sukkelen met de bougies koop geen bosch bougies made in india, die kunnen de kliko in . gewoon ngk pakken of iets dergelijks, de bosch kwaliteit quo boegies betref is niet meer wat het geweest is suc6 ermee,

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Frits : In de fijftiger jaren had men andere maatstaven . Die bings van toen drukte je de vlotter naar omlaag tot hij overliep , gaf een hengst op de kickstarter en het ding deed het gewoon. Ook bij R50 /2 enz. was het niet anders. Men keek toen niet naar een drupje !! Wel mot die vlotternaald bij loslaten direct afsluiten natuurlijk. Vriend Lei zal je wel kunnen informeren , hoe het zit met de magneet ontsteking . Overigens zeer leuk zon veteraan erbij . Groetjes Cees.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Vriend Lei', geïmporteerd van het oude forum: En dan geef ik natuurlijk eerst de tip om op dit forum naar het nodige te zoeken! Het heeft weinig zin om neer te pennen wat er al staat. Onderzoek de zaak, benoem het en kom met gerichte vragen, dan zul je de beste antwoorden krijgen. Zorg in elk geval eerst dat je aan twee kanten vonken hebt, ivm het heel houden van je spoel! Is het een 51, 51/2 of 51/3 ?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum: Het brandende laadlampje kan op ijzervijlsel op de electromagneet spanningsregelaar duiden. Coen

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum: Het is een r 51/3. Heb hem voor de tweede keer proberen te starten. Nu niet meer gelukt. Bougies uitgedraaid en tijdens het starten tegen het blok gehouden. Beide bougies vonken nu echter niet meer. Zal toch nog maar eens het een en ander nalopen.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Een 51/3 heeft de magneetontsteking. Als deze aan een van beide zijden zijn vonk niet kwijt kan, heb je kans op een kapotte spoel.. Haal eerst de kortsluitdraad (bevestigd aan spoel) naar het contactslot los, daarmee sluit je uit dat het niet in de ontsteking zit. Nieuwe bougies (dus geen bosch) eraan, bougiekabels en doppen doormeten (liefst weerstandloos) en eventueel condensator vervangen. Altijd 2 bougies massa laten maken, en dus eerst kijken dat je aan twee kanten vonken hebt! Succes, Lei

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frits', geïmporteerd van het oude forum: Oke Lei, bedankt voor de tips. Zal aankomende week alles nog eens goed langs lopen. Zodra ik iets meer weet, meld ik mij weer.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum: Heb nu het volgende gedaan: Markering "S" in het kijkgat op de motor gezet. In deze positie de "magntelaufer" gemonteerd. Op deze zijn bij mij 3 markeringen aanwezig: twee duidelijke korte markeringen 180 graden tegenover elkaar en vlak naast een van deze een dunne lange markeringsstreep. Deze heb ik loodrecht omhoog op de conus gezet. Hierop de mechanische vervroeger met de uitsparing op het nokje geplaatst en vastgezet. In deze gemonteerde stand staat de vervroeger nu onder een hoek can ca. 45 gr. t.o.v de markeringsstreep. In deze stand de contactpunten zo afgesteld dat deze net verbroken zijn. Bij opening staan de contactpunten op 0.4 mm. Is dit tot zover correct uitgevoerd of ga ik hier al ergens in de fout?

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Het gaat echt om een duidelijke "kerf" op de magneet. De lange markering, zoals jij benoemt is mij niet bekend, en moet je denk ik niet hebben. Met het vliegwiel op "s"zet je de kerf op de magneet gelijk met de kerf op de contactpuntgrondplaat (is verticaal naar boven). Als dit niet goed staat zul je niet genoeg veldsterkte hebben om op tijd een goede vonk op te wekken. Als je de magneet er flink naast hebt zitten zul je door de bepaalde positie van de vervroeger op de magneetas de puntopening niet op tijd kunnen krijgen! In eerste instantie controle van je puntopening met een proeflamp, links en rechts!!! Als je er niet uitkomt maak dan aub even een closeupje van die magneet en plaats hem hier! Succes ermee, Lei

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Joep', geïmporteerd van het oude forum: Is de R51 de kopie van de Ural ?

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Joep. Had je eerst nagedacht over deze vraag?

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum: Heb nu het volgende gedaan: Met het vliegwiel op "S" de kerf van de magneet in het midden van de kerf van de contactgrondplaat geplaatst. Daarna de vervroeger met de inkeping op het nokje geplaatst en vast gezet. Alle aansluitingen op de contactpunten er afgehaald. M.b.v. de kickstarter de krukas verdraaid, totdat de punten geopend waren. Deze nu op 0.4 mm afgesteld. Daarna m.b.v. de kickstarter het bovenste dode punt markering in het kijkgat geplaatst. Gradenschijf op de dynamo bevestigt en deze op een vast punt op nul gesteld. In deze positie maakten de contactpunten contact. Hierna weer m.b.v. de kickstarter de krukas verder gedraaid totdat de contactpunten verbreken. Dit was na ca. 20 graden. Hierna de bevestiginsbouten van de contactplaat losgedraaid en de magneet iets tegen de richting van de klok verdraaid. Hierna weer dezelfde procedure met de gradenboog herhaald. Kwam nu uit op ca. 7 graden na het nulpunt voor beide cilinders. Is dit nu correct afgesteld?

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jaap', geïmporteerd van het oude forum:
    Is de R51 de kopie van de Ural ?
    De ural is een kopie van de r71, als je dat bedoelde

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Die magneet moet op de nokkenas geplaatst worden als omschreven in mijn eerdere post, Als je dan statisch (met proeflamp) controleerd of de punten op merkteken "s" openen is dat de beste manier.... Staan de punten erlangs, dan hoort dit te corrigeren te zijn met de verstelmogelijkheid van de punten. Daarna altijd met stroob controleren. Als je die magneet niet correct op de nokkenas zet loop je kans op startproblemen.

  15. Coen
    Om te zorgen dat de magneet zijn maximale por geeft is het te overwegen eerst te zorgen dat hij zo uitgelijnd is dat bij de 'S' de inkeping precies in het midden staat en dat je vervolgens de plaat waarop de contactpuntjes gemonteerd zitten zo richt dat ze net open gaan. Eventueel testen met een sigarettenvloeitje. Dan kun je later met het verdraaien van de gehele grondplaat nog fijnafstellen als dat nodig is. Meer informatie op http://w6rec.com/duane/bmw/timing/index.htm Coen

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Beste Coen, nauwkeuriger dan een testlamp zijn vloeitjes niet. Ik zit mij dan ook af te vragen wat de toegevoegde waarde van je inbreng is. (Ik bedoel dit niet negatief) Groet, Lei.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb een r50 1955 die ook toevallig,echt waar, na 18 jaar weer tot leven probeer te wekken. Bij de hobbyist de motor laten reviseren. Opgebouwd en volgens werkplaats handboek afgesteld. Sorry maar ik snap niet als je met een lanpje de contactpunt afsteld waar de spanning vandaan komt als je draden naar het contactslot losmaakt. neem me niet kwalijk als het dom overkomt maar volgens mij zie ik iets over het hoofd.. Voor de duidelijkheid als ik de kickstarter gebruik heb ik geen vonk, verder werkt alles,lampjes branden,groen enrood. Lichten werken,claxon doet het.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Als je bij een dergelijke ontsteking met een proeflamp wil afstellen maak je de condensator los en gebruik je voor de lamp een externe krachtbron zoals een batterij oid. De accu kun je natuurlijk ook gebruiken, neem wat draden en gebruik de punten als schakelaar. Nogmaals: een dergelijke ontsteking draait zonder dynamo of accu en is alleen voor het uitschakelen (kortsluiten) verbonden met het contactslot.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum: Dank je lei voor je snelle reactie. Ben nu al even aan het rond kijken op het forum en heb het een en ander al op gestoken. Vooral door jou inbreng. Ik ben uit gegaan van een zogenaamde normale ontsteking van 12 volt waar je wel spanning hebt via je bobine naar je contactpunt. Vogens wat ik hier op het forum gelezen heb kan het liggen an de spoel en condensator dat ik geen vonk heb. Zal morgen eerst nieuwe bougies halen. Die condensator kan ik die ook halen bij de automaterialenhandel? Voor de goede orde, ik heb de magneet wel met het streepje gelijk aan het s merk op het vliegwiel gesteld. Het was me alleen niet duidelijk of ik het met de s of het punt boven het s merk moest stellen. Ik heb het gesteld op het oog boven het s merk, leek me logisch maar? ??misschien niet. maar dan moet hij toch nog vonken??

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb gelezen dat je beter geen bosch bougies kunt gebruiken maar welke dan wel en welk type??

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Bij die s op het vliegwiel staat een streep. in het kijkgat zit ook een streep. Je moet zo recht mogelijk door dat gat kijken en die twee bij elkaar krijgen. Ook al zit je erlangs, het moet om te beginnen wel wat doen, ja...

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Er zijn bij diverse fabrikanten online tabellen waarmee je kunt bepalen wat voor jou de goeie is. Nogmaals: de bosch bougies voor dit type motorfiets worden tegenwoordig in verweggistan gemaakt en zijn slecht!!

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Johnny, er zijn idd vliegwielen die als merkteken een "punt" hebben. De latere hebben een streep. Je moet dus die punt goed zetten.

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum: Weer bedankt lei. Ik heb het dus goed gedaan, betreft die afstelling. Ik heb begrepen dat ook als de condensator kopot is hij toch moet vonken. Maar ik zal eerst nieuwe boygies,contactpunt,en condensator bestellen. Als hij het dan nog vonkt moet aan de spoel liggen of zie ik iets over het hoofd?

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum: Ik bedoel natuurlijk als dan nog niet vonkt moet het aan de spoel liggen.

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Het mag natuurlijk nergens massa maken waar dat niet moet... Als je condensator kapot is zal het hoogstwaarschijnlijk niet vonken, of heel summier. Als alles goed is en je hebt dan nog geen vonk: probeer een andere spoel. Kun je er nergens een lenen?

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum: Jammergenoeg kan ik geenspoel lenen. Ik zal eerst bougies, condensator etc bestellen en vandaaruit verder. Even voor wat het waard is, ik sleutel wel aan oldtimer auto s,een fiat 124 spider uit 78 en een v8 chevy uit 76.ik ben dus wel gewend aan vieze handjes. Ben trouwens 51en had nog geen benul van een magneet ontsteking. Nog bedankt voor al je moeite, wordt gewaardeerd.

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb net de bougies etc besteld enmeteen eventjes gevraagd of die bosch bougies zo slecht zijn. Volhens hun niet want die komen uit engeland en niet uit india dus tja. Ook eventjes nagevraagd wat een nieuwe spoel kost, van bmw 97 euro,van de hobbyist een verbeterde versie 170 eurotjes. Iemand ervaring met die verbeterde?

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Over die bougies: De indiase zijn extreem gevoelig voor vervuiling. Bij veel stationair gedoe is het snel over! Nu komen ze uit Engeland? Zal mij benieuwen! Laat dat aub even weten. Ik heb er toen Champions in gezet en dat heeft nooit meer een probleem opgeleverd. Laat nog weten hoe het verder gaat!

  30. Coen
    Als de condensator kapot is zul je eerder zien dat hij vonkt over de puntjes als je een ferme trap op de kickstarter geeft. Lei, wat mijn bijdrage betreft: soms lukt het niet om met het verdraaien van de totale ontsteking het openen van de puntjes synchroon te krijgen met de 'S'. Dan heeft het dus 'ook' zin om de plaat waarop de puntjes gemonteerd zijn eerst te stellen. Natuurlijk kun je ook met een lampje testen, maar met een vloeitje werkt het ook. Ik stel overigens altijd met een multimeter.... Het punt van mijn betoog is met name te zorgen dat de maximale 'abriz' van de magneet optimaal afgesteld staat ten opzichte van de voorontsteking. Coen

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Van mij mag natuurlijk iedereen alles afstellen zoals hij/zij zelf wil. Tis maar wat je gewend bent en wat voor jezelf werkt!!! Het probleem met punten die niet op tijd te krijgen zijn zit 'm in de regel in slechte kwaliteit aftermarket puntjes. De fiber nok is te hoog of wat dan ook... Probeer originele punten te vinden, dan heb je dat probleem niet. Je opmerking dat de punten op twee manieren te verstellen zijn is juist... dat willen veel mensen ook nog wel eens over het hoofd zien: De grondplaat van de punten zelf, en de totale ontsteking. "Tausend tricks" verklaart dit alles heel exact!

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum: En toen waren er vonken!! Na het afstellen van de ontsteking met de gradenboog, zoals ik hier voor beschreven heb, heb ik nu in ieder geval goed vonkende bougies gekregen. Ben nu nog even met de bing carburateurs bezig (vlotterhoogte afstellen) en dan nog maar weer eens een startpoging ondernemen. Iedereen bedankt voor de tips! Laat nog wel even weten of ik de R 51 na 18 jaar ook daadwerkelijk goed aan het lopen heb gekregen.

  33. Coen
    Op de één of andere manier heb ik het idee dat de door jou gehanteerde werkwijze niet noodzakelijkerwijs tot een vonk op het juiste moment gaat leiden. De 45 graden die je noemt wordt verder in geen enkele publiciatie gebruikt. Puntjes moeten openen op het moment dat de S in lijn staat met de inkeping van het carter én als de magneet pet zijn markering in de 'V' van de grondplaat bevindt. Het is allemaal veel minder ingewikkeld dan het lijkt Coen

  34. Forum import
    Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum: Ik lees bij het bovenstaande dat er een inkeping in het carter moet zijn? Ik heb die bij mijn r50 uit 1955 niet gevonden. Bij mij is het een punt met daaronder een ingeslagen S op het vliegwiel. Ik probeer dat punt in het midden te krijgen van het kijkgat en stel zo de magneet en plaat synchroon. Als dit niet goed is hoor ik het graag.

  35. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Verwarring scheppen doen jullie ZELF , goed lezen wat er geschreven wordt . Als het vliegwiel op S staat heb je daar verder niks te zoeken , de rest speelt zich af aan de voorkant . Merkteken op GRONDPLAAT Groetjes Cees.

  36. Forum import
    Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum: Volgens mij heb toch goed gelezen wat er geschrevenis. Maar misschien is dat het. Verder ben ik toch wel een heleboel wijzer geworden door goed te lezen wat er geschreven wordt en ben daar degene die de moeite neemt iemand te helpen dankbaar voor.

  37. Coen
    Ik bedoel de inkeping in het kijkgat. Dit is niet noodzakelijkerwijs het midden!!

  38. Forum import
    Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum: Coen je hebt gelijk. Ik had het nog niet gezien omdat ik van voren in het kijkgat keek en het streepje als er recht voor staat links zit. Maar bedankt weer wat geleerd.

  39. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum: Heren, nog een ervaringstip. Ik heb ooit ook heel lang gezocht waarom mijn R50/2 niet wilde starten terwijl ik prachtige vonken had en de contactpunten openden precies op het moment dat de S voorbij het merkteken in kijkgat kwam. Uiteindelijk bleek het vliegwiel verdraaid te zijn op de krukas zodat de merktekens niet meer overeenkwamen met de krukas/zuigerpositie. Dit is (als je "ten einde raad bent") heel eenvoudig te controleren door via het bougiegat te kijken of de zuiger inderdaad op zijn hoogste punt staat als het OT-merk op het vliegwiel voor het kijkgat zit. Sindsdien is dat mijn eerste check, nadat ik zeker weet dat ik benzine in de tank heb en de kraan op reserve staat, maar nog voor alle andere zaken zoals compressie, klepspeling, vonken, carburateurafstelling. Later heeft mij dat geweldig geholpen om snel te ontdekken dat ook mijn magneet een keer spontaan een kwartslag gemaakt had t.o.v de nokkenas: ook toen mooie vonken maar terwijl de zuigers beneden zijn. Ik ben benieuwd wat de problemen van Frits en Jonny waren, succes beiden, groet, Kees

  40. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum: Heb op dit moment even weinig tijd om met de BMW verder te gaan. Zodra ik meer weet, laat ik weer van me horen

  41. Forum import
    Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum: En toen waren er vonken ja echt. Nadat ik vanavond mijn bestelling(bougies,contactpunt en een nieuwe condensator) heb binnen gekregen alles gemonteerd heb. Hij ploft nog wel een beetje maar moet hem nog wel fijn afstellen met een lampje, bedankt lei voor de uitleg. Ben blij dat mijn spoel nog heel is, hij start zelfs als hij warm is. Heb vanavond de eerste meters gereden sinds een jaar of 18, 21 jaar geleden heb ik er 1042 km mee gereden voordat ik hem stil zette. iedereen bedankt voor jullie hulp

  42. Forum import
    Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum: O nog iets van een onervaren r50 rijder. Ik vond het motorblok erg veel lawaai maken en kon niet ontdekken waar het vandaan kwam. Was al bang dat de recentelijke revisie niet goed was uigevoerd. Tot ik het afdichtrubbertje van het kijkgat er in duwde.weg irritant geluid. Tja het leven kan zo mooi zijn.

  43. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Leuk, he?

  44. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum:
    Heb op dit moment even weinig tijd om met de BMW verder te gaan. Zodra ik meer weet, laat ik weer van me horen
    Heb de R 51/3 nu eindelijk aan het lopen. Ik heb alles nog een goed nagelopen; kleppen opnieuw gesteld, ontsteking afgesteld, carburateurs etc. Zelfs de kleppen opnieuw ingeslepen en nieuwe zuiger en schraperveren geplaatst. Enigste probleem is nog dat hij koud wat slecht start. Ik weet nog niet of hij evt. meteen verzuipt of juist te weinig benzine in het begin krijgt. Kan ik bij de carburateur afstelling nog iets wijzigen waardoor hij koud beter start? Ook weet ik niet precies hoe ik de carburateurs het beste kan synchroniseren. Heb wel eens iets gelezen waarbij de carburateurs een voor een afsteld worden door de motor telkens op 1 cilinder te laten lopen en de carburateurs afzonderlijk af te stellen. Dit lukt bij mij niet. Als ik de bougiedop van 1 cilinder verwijder slaat de motor meteen af. Dit geld voor beide bougies. Ik kan de motor dus simpel gezegd niet op 1 cilinder laten lopen. Wie weet de beste methode om de carbs te synchroniseren? Ook kan ik de motor nog niet stoppen door de contact sleutel te verwijderen. De draad om de motor kort te sluiten is wel bevestigt, maar hij loopt gewoon door. Iemand hier ook een idee over?

  45. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Bij de koude start eerst goed de vlotters naar beneden houden! Je moet m met veel benzine starten...Synchroniseren carbs: stationair afzonderlijk het hoogste toerental zoeken met de mengschroeven, met de gasschuifaanslagschroeven zorgen dat dat ie netjes op 2 pitten loopt. Als je de aanslagschroef verdraait, checken of de mengselschroef nog goed staat. Dit is enkel de stationair afstelling! Dan met je gashendel de gasschuiven voorzichtig lichten, en zorgen dat beide cylinders tegelijk oppikken met de kabelafstelling. Wat betreft het kortsluiten: Sluit een draad aan op de spoel bij het kortsluitpunt en houd deze op het frame als de motor stopt: meet de draad naar het contactslot door. Als deze goed is zit het probleem in je slot! Veel succes, Lei.

  46. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frits', geïmporteerd van het oude forum: Dag Lei, dank voor de info. Ik heb de naald van de gasschuif nu op het derde gaatje van boven staan en beide luchtschroeven 1 1/2 slag uitgedraaid. Is dit een goede uitgangs positie en heeft dit ook nog invloed op het starten?

  47. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: De naaldpositie is niet van invloed op het starten... Deze bepaald het mengsel van plm. 1/4 tot 3/4 opening gasschuif... De mengselschroefstand (luchtschroef) bepaal je na de voorgeschreven grofafstelling aan de hand van hoe de betr. cylinder loopt...

  48. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum: Bij mijn R50 moest ik de choke altijd op Zu zetten wilde hij stationair blijven lopen. Na een minuut of wat kon hij open.

  49. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum:
    De naaldpositie is niet van invloed op het starten... Deze bepaald het mengsel van plm. 1/4 tot 3/4 opening gasschuif... De mengselschroefstand (luchtschroef) bepaal je na de voorgeschreven grofafstelling aan de hand van hoe de betr. cylinder loopt...
    Dank voor alle info!

  50. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Aan het luchtfilterhuis zit inderdaad een lip waarmee je de inlaatopening kon afsluiten . Ook op de standaard R50 was dat aanwezig . Ik heb het echter nooit gebruikt . OP het z.g. S filterhuis was het weg , en had je een groot gat aan de achterkant . Het was gewoon bezinekraan open , vlotters indrukken tot ze beiden overliepen .Contact aan . Klein beetje gas . 1 trap op de kickstarter. En het ding draaide . Zomer en winter . Dat waren de echte !!! Vandaar dat er aan een mooie vandaag de dag een mooi prijskaartje wappert . Of hij is Niet te koop.!!! Groetjes Cees.

  51. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Die schuif heb ik nooit hoeven gebruiken....En hoewel mooie fietsen, kleven er ook wel genoeg nadelen aan dit type, wat gezien de bouwjaren volstrekt logisch is! Voorbeelden? Geen oliefilter, vollopende slingerplaten, zachte koppen, goed afstellen ontsteking, gammel contactslot, meenemer achterwiel, enz. Desalniettemin een voor die tijd kwaliteitsmotorfiets waar in het huidige verkeer nog steeds goed te rijden is!

  52. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum: Ik wil jullie nog een keer lastig vallen. De r51/3 loopt steeds beter, bijna perfect. Start nu meteen, zelfs zonder de choke te gebruiken. Maar nu komt het; ik kan hem nog steeds niet uitzetten d.m.v. Het contact slot. Ik heb de spoel op het contactslot aansluitpunt 2 aangesloten maar de motor loopt gewoon door na het uittrekken van de sleutel. Ik kan ook geen ander geschikt aansluitpunt vinden. Wat doe ik fout?

  53. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Heb je gemeten of het kortsluitpunt op de spoel met uitgetrokken sleutel massa maakt?

  54. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum: Bedoel je dat het wanneer het aansluitpunt op de spoel verbonden wordt met frame de motor af moet slaan?

  55. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Yep

  56. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum: Dat gebeurt dus niet.

  57. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Dat aansluitpunt hoort met je puntjes verbonden te zijn... Meet even door of er contact is tussen de puntjes en dat aansluitpunt...zo niet zit daar je probleem.

  58. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum: Oke dank voor de tip. Zal er morgen naar kijken.

  59. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum: Tussen het aansluitpunt 2 van de spoel en de puntjes is inderdaad kontakt. Ook wanneer ik met een multimeter punt 2 (zonder aangesloten kabel) met de massa verbind is er geen weerstand te meten. Ik kan geen enkel punt op het contactslot vinden waarmee ik de motor met uitgetrokken sleutel uit en met ingedrukte sleutel in kan schakelen. Wel uitschakelen maar dan ook wanneer de sleutel ingedrukt is. Ik heb de indruk dat ik iets simpels over het hoofd zie, maar ik heb geen idee wat!

  60. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Als de puntjes dicht zijn, heb je natuurlijk massa.... op dat aansluitpunt als de puntjes openstaan meet je weerstand over de condensator...gooi die ook even los. Wat je feitelijk doet met dat uitzetten is gewoon je puntjes met de massa kortsluiten, dat moet werken...

  61. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Het nummer van het punt op je contactslot weet ik even niet, maar daar heb je massa met uitgetrokken sleutel en geen massa met sleutel erin...Draar naar spoel moet natuurlijk ok zijn. Verder zit er niks aan!

  62. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Het aansluitpunt op het contactslot is nr.2.....

  63. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum: Dat aansluitpunt in het contactslot moet ik dus kunnen vinden m.b.v. weerstandsmeting. Maar nog even voor alle duidelijkheid; ik meet tussen punt 2 van de spoel en het motorblok op geen enkele plaats weerstand. Dit is dus correct?

  64. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Als de punten openstaan, en de condensator is eraf en de kabel naar het contactslot is los MOET je oneindige weerstand meten, anders loopt het niet...Heb je een mailadres? geef ik je mijn telf nr...

  65. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum:
    Als de punten openstaan, en de condensator is eraf en de kabel naar het contactslot is los MOET je oneindige weerstand meten, anders loopt het niet...Heb je een mailadres? geef ik je mijn telf nr...
    Mijn mailadres is walhof@ziggo.nl. Ik kan morgenavond wel even kontakt opnemen. Dan kan ik weer bij de motor.

  66. Fwalhof
    Na lang zoeken en goed kijken zag ik dat er olie uit de uitlaatpoort van de rechter cilinder in de uitlaat liep. Ik had nu het vermoeden dat er iets mis met de kleppen en/of klepgeleiders kon zijn. Koppen gedemonteerd en ik zag dat het een vette boel bij de kleppen was! Uiteindelijk maar besloten om een koprevisie te laten doen. Dus klepgeleiders en kleppen laten vervangen en tevens de uitlaatkleppen geschikt voor loodvrij laten maken. Dit alles is snel en naar volle tevredenheid door de Hobbyist uit laten voeren! Koppen opnieuw gemonteerd en natuurlijk kleppen gesteld. Kontakt aan, beetje vlotteren en na een keer of 5 trappen kwam er leven in de brouwerij. Sterker nog, na een paar minuten begon hij prima te lopen en reageerde ook nog eens goed op het gas! Conclusie: veel tijd verloren door niet alles goed te controleren. Ga hem nu een dezer dagen nog beter proberen af te stellen en dan na 18 jaar weer een eerste proefrit laten maken!

  67. Lei_K
    Plaats je ook nog een plaatje?

  68. Fwalhof
    Zal ik doen, maar eerst nog even afrondende werkzaamheden verrichten (zoals spatborden plaatsen) en poetsen natuurlijk!!!

  69. Fwalhof
    Dag Lei, Ik had nog beloofd om een plaatje te sturen. Ik heb inmiddels een filmpje op youtube om te laten zien dat hij nu ook daadwerkelijk loopt ( na 18 jaar stilstand!). Dank voor je support! http://www.youtube.com/watch?v=lBGvrGKdCCk&feature=youtube_gdata_player

  70. Lei_K
    Leuk ding! Frits!! Zal niet de originaliteitsprijs krijgen, maar mooi is tie wel! Rijden met die fiets!

  71. Bep
    Mooi man!!!

  72. Boxer-Bakra
    Frits ! Veel plezier er mee . Hij is leuk !

  73. Fwalhof
    Ik wil hem nu nog beter afstellen en daarom nog een vraagje m.b.t. de bougies. Welke type is het meest geschikt B8HS of B7HS? Of zijn er mensen die met een ander type goede ervaring hebben?

  74. Lei_K
    Dan zou ik B8HS nemen....maar ipv ngk kan je beter champion nemen: L82C heeft bij mij nooit gefaald...

  75. Fwalhof
    Volgens mij komt de L82C overeen met NGK B6HS. Betekent dit dat de L82C een "warmere" bougie is en dus betere start eigenschappen zal hebben?

  76. Lei_K
    Een warmere bougie dan...? De warmtegraad van een bougie heeft niets van doen met starteigenschappen, maar meer met de afvoer van de vonkwarmte naar de cylinderkop, op bedrijfstemperatuur. Ga aan de slag met bijv. de L82C, en bekijk na een x aantal km's het beeld. Aan de hand daarvan kun je beter dan wat ook bepalen wat te doen...

  77. Fwalhof
    Ik bedoelde dus dat de L82C een warmere is dan de B8HS. Maar ik zal de L82C uitproberen en kijken wat het resultaat is.

  78. Lei_K
    Nee....de twee zouden een equivalent van elkaar moeten zijn. mijn ervaring is met de champion, de NGK zou zomaar net zo goed kunnen zijn!