Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum: Ik had het idee om de banden van mijn R90S te laten vullen met stikstof. Mede omdat ik regelmatig mijn banden bij moet pompen, leek me dat een goed idee. Mijn autobanden-handelaar vertelde me echter dat dit misschien niet zo'n goed idee was voor een motor. Volgens hem warmen banden met stikstof minder goed op, vanwege het feit dat stikstof droger is dan lucht. Wie heeft hier ervaring mee? Groeten: Chris

8 reacties

  1. j_vervloet
    Volgens mij heb jij een klein gaatje in je binnenband zitten, er van uit gaande dat de R90S nog spaakwielen heeft. Zuurstofmoleculen zijn kleiner dan stikstofmoleculen. Bij een poreuze binnenband zal dus de zuurstof steeds als eerste verdwijnen en blijft er dus na een paar keer lucht bijpompen alleen maar stikstof over. Over het wel of niet opwarmen zou ik maar niet zulke zorgen maken, is alleen voor circuitgebruik belangrijk gezien het aantal regendagen dat we in Nederland hebben.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Broodje aap dus. maar goed de menen die het geloven bieden inkomsten aan degene die het uitvoeren want. Gewone lucht bestaat voor ongeveer 80% uit stikstof. Als jij je banden vult met lucht, is dus 80% van de bijvulling stikstof. Slechts 20% is zuurstof. Na het vullen is niet 20% van je band gevuld met zuurstof, maar 20% van het kleine beetje lucht dat jij erbij hebt gedaan. Da’s dan misschien 1% van de totale hoeveelheid gas in de band. Stel dat het klopt, dat die zuurstof sneller uit de band verdwijnt dan de stikstof. Dan zal van alles wat jij bijvult, 80% niet weglekken, en slechts 20% wel. Die 20% van je vorige bijvulling moet je dan een volgende keer bijvullen. Da’s dus al veel minder. Goed, van die 20% die je de volgende keer moet bijvullen, is weer 80% stikstof en 20% zuurstof. Die 20% van die 20% zou dan weglekken - da’s 4% van de oorspronkelijke hoeveelheid bijvulling. De volgende keer moet je dus nog maar 4% van de oorspronkelijke bijvulhoeveelheid bijvullen. Die 4% bestaat weer voor 80% uit stikstof, en voor 20% uit zuurstof. Die 20% van die 4% zou dan weglekken - da’s inmiddels slechts 0,8% van de oorspronkelijke hoeveelheid. Dus na drie keer bijvullen hoef je nog maar 0,8% bij te vullen. Da’s al bijna niets. Daarna wordt het alleen nog maar minder. Conclusie: ALS het klopt dat zuurstof sneller weglekt dan stikstof, hoef je slechts een paar keer bij te vullen om toch weer vrijwel 100% stikstof in je banden te hebben. zie ook : http://www.campercity.nl/site/content/view/40/3/ Doe lekker waar je jezelf het best bij voelt René

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Hierbij nog de berekening: Stel dat zuurstof elke keer weg lekt % % aantal keren stikstof zuurstof bijvullen 80.0 20.0 - 96.0 4.0 1 99.2 0.8 2 99.8 0.2 3 100.0 0.0 4

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: Rene, helemaal mee eens! Dat hele stikstof verhaal is weer commercieele nonzens

  5. Bep
    Ik zou er di-stikstofmonoxyde in doen. Daar heb je ook niks aan ,maar je hebt er meer lol van. Bep

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Wel lachen met jou Bep l

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Het stikstofverhaal is geen broodje aap. Dat het wordt opgeklopt ben ik wel met je eens. Maar voor camper en caravan banden kan het een uitkomst zijn. Idd gewone lucht drogen vóórdat je het kan gebruiken is een dure optie. Goedkoper is om stikstof te produceren dat geen water kan bevatten. Water/vocht kan een bandtemperatuur fors laten oplopen met alle gevolgen van dien. Maar voor een motorband niet echt zinvol. Trouwens vocht in een motorband laat deze heus niet opwarmen, daar zorgt het karkas wel voor. Interessante discussie, leuk!