Voor het nieuwe forum, klik   hier
Lambooy
Heren, kan iemand mij informeren hoe een oliekeerring geplaatst moet worden ? zoals op de foto? dus met het aanzicht naar de versnellingsbak? de orginele is niet meer leverbaar vandaar dat men mij deze adviseerde. Anders verneem ik graag welk nieuw type er op past.

47 reacties

  1. Lambooy
    Heren, kan iemand mij informeren hoe een oliekeerring geplaatst moet worden ? zoals op de foto? dus met het aanzicht naar de versnellingsbak? de orginele is niet meer leverbaar vandaar dat men mij deze adviseerde. Anders verneem ik graag welk nieuw type er op past.
    Nu nog de foto erbij.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jasper', geïmporteerd van het oude forum: meestal: met het veertje richting de olie zijde. uitgaan de as van de bak is hierop uitzondering. daar wijst veertje naar cardan as. J.

  3. Lambooy
    Heren, excuus als het niet duidelijk was maar het gaat hierbij om de krukaskeerring.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'van Tarsus', geïmporteerd van het oude forum: Een keerring wordt niet "meestal" op een bepaalde manier geplaatst maar met een speciale reden. De reden is deze: als er drukopbouw is aan een bepaalde kant van de af te dichten ruimte wordt het veertje aan die kant geplaatst. Op die manier wordt door de druk de lip vaster op de as gedrukt en dicht deze dus beter af. Als ze bij BMW op de uitgaande as de keerring met het veertje naar buiten hebben gemonteerd, verwachten ze kennelijk eerder drukopbouw aan de cardankant dan aan de versnellingsbak-kant. Aan de krukas veertje ( of lip) naar binnen dus. Er is natuurlijk ook nog een estetische kant van het verhaal: indien technisch in orde de dichte kant ( zonder veertje) naar buiten ( zichtkant). Dit is allemaal waar voor een keerring zonder stoflip, met stoflip moet hij altijd met de afdichtlip naar de vloeistof wijzen. De lip/as combinatie dient gesmeerd te worden door de het af te dichten medium, anders loopt hij snel kapot of te heet. De stoflip houd het medium weg van de lip indien verkeerd om gemonteerd. Indien twee media af te dichten ( bak/cardan) dus nooit stoflip toepassen. Met deze vuistregels in de hand kun je voor 99,9% van de toepassingen zelf bepalen hoe een keerring moet worden gemonteerd, en hoeft je niet uit te gaan van "meestal" verhalen waar je niets aan hebt in een andere situatie. Paulus (Saul)

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'van Tarsus', geïmporteerd van het oude forum: U bent erg vriendelijk, moet ik zeggen. Wie of wat hier op dit forum wat inbrengt, hij kan een sneer van vriend Jasper verwachten. Was jij niet diegene die zijn technische kennis uit de bijbel haalde? Groeten: Paulus

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Er was een periode dat ik dit onder mijn antwoorden had staan. Lijkt me nu helemaal van toepassing. Voor wie? Wie de schoen past trekke hem aan. Ervarings is niet wat je overkomt, het is wat jij doet (mee omgaat) met wat je overkomt" - (Aldous Huxley)

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Van Tarsus', geïmporteerd van het oude forum: Voor Herm alias Jasper. Wat klopt er dan niet Jasper? Ik zal het met liefde corrigeren, als jij even aangeeft wat feitelijk niet juist is. Groet: Saul

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herm', geïmporteerd van het oude forum: Goedemiddag, Ik val in deze duscussie en volg de draad niet. Er staat een niet technisch gerelateerd bericht van u tussen, dat ik als onzin bestempeld. Zodoende

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'r80-7', geïmporteerd van het oude forum: Er wordt weereens lukraak gewist alhier, wat vinden we daar als bmw rijders en gebruikers van ? zo kan de vraag ook nog eens zijn. Sterker nog, misschien een reden elders te gaan choppen.. r80-7 1978

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lambooy', geïmporteerd van het oude forum: Heren, graag ophouden met die eindeloze discussie. Kan iemand mij aangeven dat de nieuwe keerringen van BWM anders gemonteerd moeten worden of weet ik wat. Er zit in korte tijd een tweede op en weer binnen een paar honderd km zo lek als een mandje

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ben holtslag', geïmporteerd van het oude forum: je kan het veertje in de keerring iets in elkaar draaien zit hy iets strakker om de as.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'van Tarsus', geïmporteerd van het oude forum:
    Heren, graag ophouden met die eindeloze discussie. Kan iemand mij aangeven dat de nieuwe keerringen van BWM anders gemonteerd moeten worden of weet ik wat. Er zit in korte tijd een tweede op en weer binnen een paar honderd km zo lek als een mandje
    Over welke keerring praten we eigenlijk, aan de dynamokant of aan de koppelingskant? Paul

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Lambooy ; Het lijkt me stug dat de hobbyist die kering niet heeft !! Is in de jaren gewijzigd dus heeft een ander nummer. Is bruin van kleur , merk is Goetze heeft een rare lip.OPEN kant van kering mot aan krukas zijde !!! Hoe zit het met het contactvlak aan je vliegwiel , zit daar een diepe groef in of zo . Vliegwiel monteren met ruim olie aan de kering. Een stukje erop schuiven, zodra er bouten in kunnen , met de bouten de krukas en het vliegwiel naar elkaar toe trekken . NIET DUWEN !!! Heb je die O-Ring vernieuwd die in het vliegwiel zit achterin !!! Heb je ook de O-Ring van oliepompdeksel vernieuwd !! nu je toch zo ver bent, Jammer meer smaken heb ik niet !! Groetjes en succes Cees.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Normaal zit die kering zo diep dat hij gelijk ligt met het metaal van je blok . Als er een groef in je vliegwiel is gesleten , kijk dan of die kering iets dieper kan naar binnen zodat de lip van je kering naast die groef valt na montage. Van tevoren even opmeten met schuifmaat hoe diep die kering kan. De lengte van het contactvlak aan je vliegwiel is lang genoeg . Nogmaals succes!!!

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lambooy', geïmporteerd van het oude forum: Heren, Na hernieuwing van het overdrukventiel is de lekkage beduidend minder geworden jedoch hij blijft wat lekken. Het lijkt dat er ergens overdruk in het blok aanwezig is. Suggesties?

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ab', geïmporteerd van het oude forum:
    Heren, Na hernieuwing van het overdrukventiel is de lekkage beduidend minder geworden jedoch hij blijft wat lekken. Het lijkt dat er ergens overdruk in het blok aanwezig is. Suggesties?
    Of je carterontluchting zit dicht danwel versleten zuigers/veren of, in mindere mate, klepstelen. Laat stationair lopen zonder olievuldop. Blaast het gat als een uitlaat is het een van deze 3 punten. Gr. Ab

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum: En compressie meten. Gr. Ab

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum: Is gewoon weer zo een inferieure bmw, met slechte boxer concept,met nadelig verlopende carter drukken die je eigenlijk niet wil. let maar op: zuigers bewegen naar elkaar toe, dus carter ruimte wordt dan bij jou 600 cc kleiner!!!! en elke omwenteling moet dit door dat kleine klepje eruit. je kan je voorstellen dat dat geen goede oplossing is. beter is dan een 4 cilinder boxer als de kever en de goldwing, hier heft het ene het andere op dus geen rare carter drukken. Beste concept is tuurlijk de 4 in lijn zoals bijv benelli en yamaha heeft. zowel qua constructie maar ook qua breedte en bruikbare toerental. Motorgroetjes John

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Of het nu een boxer of een paralel twin is , het effect van de carterdruk is het zelfde . Een boxer van het type 5/6/7/ en ouder, waar je de oliepeilstok uithaald en laat draaien en dan geen olie naar buiten slingerd of dat zuig - pers geluid door het gat niet maakt. Die bestaan niet , ook al zijn ze hagel nieuw. !! We leven in 2011 en rijden met de ouwe meuk uit de jaren 70 / 80 /90 praat je dan over een slecht concept !!! O.K. Bakken gaan stuk , de koppeling is een rot systeem etc. Koop is zon nieuw ding , en veel plezier ermee !! Groetjes Cees.

  20. Lambooy
    Heren, De carterontluchting oftewel overdukventiel is vervangen of zijn deze niet hetzelfde? Verder gaat het hierbij om een compleet gereviseerde R60-6. Na vervanging van de koppelingsplaten en de drukgroep is ook de oliedrukkeerring vervangen daar deze enorm zweette. Nadien is het gedonder met het lekken begonnen. Het vervangen van het overdrukventiel bij de startmotor heeft het minder gemaakt maar nog niet weg. Graag informatie of er nog niet een systeem aanwezig is welke invloed heeft op druk. Groeten, Lambooy

  21. Lambooy
    Aanvulling, op korte afstanden van zo'n 50km niets aan hand echter bij continu snelweg en ongeveer continu rond de 4500toeren gedurende een uur dan begint het. Na de eerste proefrit met nieuw overdrukventiel ineens na 90 km continu snelweg bij bijna stilstaan een sissend geluid waarneembaar gedurende een paar seconden en wwas daarna weg is ook niet meer teruggekomen. Vreemd probleem.

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: En waar lekt het dan presies !!! Lambooy . Heb je de O-ring in oliepompdeksel ook vernieuwd ivm een vertekend beeld eventueel.Gr. Cees

  23. Lambooy
    Beste Cees, Yep, die is ook vervangen. Blijft die een keer dat sissnend geluid onder de tank een vreemde gewaarwording. Het is ook bij die ene keer gebleven. Maar is nu een overdrukventiel hetzelfde als carterontluchting. Realisser dat de motor in zijn geheel is gereviseerd en dit pas naar boven is gekomen naar vervanging olie-krukas danwel vliegwielkeerring op moment dat de koppelingsplaten vervangen zijn. Korte ritten danwel geen snelweg geen problemen echter lange ritten op 4500 toeren gedurende een slordige 90km lang geeft een oliestreep. Mogelijk restolie..............

  24. Lambooy
    Toevoeging, het lekt precies onder het koppelingshuis, de naad tussen motorblok en versnellingsbak en dan aan de onderkant waar je een plateau hebt waar de carterpan wat naar achteren doorloopt.....daar ligt dan een streepje heldere olie.

  25. Lambooy
    Vandaag zo'n 40km gereden en express een 15 minuten laten warmdraaien hetgeen natuurlijk niet goed is. Vervolgens gereden op provinciale wegen en af en toe naar de 110. Ongeveer drie kwartier gereden. Motor staat nu anderhalf uur stil en niets van lekkage te zien. Dus lange ritten met hoger toerental geeft dus een lek. Motor verbruikt verder geen druppel olie. Verbruikt Tweederde op de peilstok op 7500km. Loopt verder als een zonnetje, geen bijgeluiden of wat dan ook.

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: O.K. begrepen . Het zou rest olie van de montage kunnen zijn als je daarbij ruim olie hebt gebruikt . Kijk ook even naar je vrijstandschakelaar , die zit daar ook boven dat kuiltje . Ruik eens aan de olie , cardan olie heeft een andere geur ( aroma) . Groetjes Cees.

  27. Lambooy
    Beste Cees, Vandaag 160km achter elkaar gereden. Niets meer dan alleen een klein glimmend plekje welke ook aan de rechterkant zat ter hoogte van de achterrempedaal. Aangezien ik de afgelopen dagen veel met ontvetter gespoten heb verwacht ik dat ook dit de rsten zijn. Dus naar het zich laat aanzien verwacht ik inderdaad dat hhet restolie is. We rijden deze week nog maar eens flink door en informeer je via deze site. Rest mij een vraag......vrijstandschakelaar? Moet ik proberen een foto te maken daar ik onderin aan het koppelingshuis niets kan zien. Hoor het nog graag van je. Alvast bedankt voor je input. Er zitten foto's in deze berichtgevingen van mij. Groeten, Frank

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Nou goeie berichten dus . Foto's kun je niet meer plaatsen tenzij met een LINK . Is ook niet nodig in deze , ik weet hoe die zure dingen er uitzien van onderen . Vrijstandschakelaar zit aan onderkant versn.bak .Met 2 draadjes eraan. Moest deze lekken bij stilstand , dan zie je ook olie op de zelfde locatie waar ook jij olie vond. N.L. in dat kuiltje tussen vliegwielhuis en achterste motorophangingsbout (draadeind) waar die spacer tussen zit. De schakelaar c.q. switch is dan nat . Kun je met een zaklicht observeren !! IS !!! dus een mogelijkheid . Groetjes Cees.

  29. Lambooy
    Nog steeds lekkage. Constatering is dat het niet de koppelingskeering is. Het komt ergens van boven. Overdrukventiel is vervangen. Er werd olie geconstateerd bij de startmotor. Het vloeit dus ergens van de plaats van het overdrukventiel in het koppelingshuis vandaar ook de olie aan weerszijde van het motorblok tussen de naad en versnellingsbak. Versleten zuigers of wat dan ook kan het niet zijn daar de motor gereviseerd is. Dus in het middenonder het koppelingshuis komt geen olie wel ligt er olie op het plateau van de carter welke van de zijkanten af komt. Waar komt het dus vandaan? De rubberen slang zit goed die in het rechter deel van de luchtinlaat naar carburateur gaat. Dit is een uitdaging daar er waarschijnlijk toch sprake is van overdruk. Zoals eerder aangegeven is dus de carterontlluchting niet hetzelfde als overdukventiel of zit ik er naast. Dan zou de de carterontluchting nog een optie zijn. Graag reactie, Groeten, Frank

  30. PeterH
    De carterontluchting is wel degelijk een (veerbelast) overdrukventiel. Gaslekkages uit de cilinders naar het carter worden hierdoor afgevoerd, en via de rechter carb. alsnog verbrand. De ontluchting voorkomt dus overdruk in het carter. Met vriendelijke groet, PeterH

  31. Lambooy
    Oke dat is helder maar wat doet dan de olie bij de startmotor welke daar via een opening in het koppelingshuis loopt danwel momenteel via de zijkanten uit de naden loopt tussen blok en versnellingsbak. Kan het zo zijn dat door druk het via de startmotor lekt? Wat er ook gebeurd is af en toe links een metaalachtig slijpend geluid welke een paar seconden aanwezig is hetgeen te wijten is aan nog oude tuimelaars, de streep 7 heeft verbeterde die er nog in gaan. Vraag blijft waar toch die olie vandaan komt. Suggesties? Er zit dus een nieuw overdrukventiel in. Groeten, Frank

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:
    De carterontluchting is wel degelijk een (veerbelast) overdrukventiel. Gaslekkages uit de cilinders naar het carter worden hierdoor afgevoerd, en via de rechter carb. alsnog verbrand. De ontluchting voorkomt dus overdruk in het carter. Met vriendelijke groet, PeterH
    Ik begrijp het niet helemaal. Als je carterontluchting een overdrukventiel is , gaat het gas er dus wel uit, maar kan er geen lucht terugstromen naar het carter? Wordt de pompwerking van de zuigers in het carter zelf opgevangen? Is dat zo? Chris

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Onder de Carterontluchting zit een klein gaatje waar door de olie welke "condenseert" uit de oliedamp,terug kan lopen naar het carter, zit deze verstopt dan werkt de Carter ontluchting niet goed. en blijft er olie op het membraan staan. Wellicht iets om te controleren Ik was aan het zoeken naar een foto of i.d. maar kan die niet zo snel vinden.

  34. Lambooy
    Heren, Het is een nieuwe carterontluchting. De motor heb ik naar de dealer gebracht daar de olielekkage nu wel extreem was. Onder het koppelingshuis was het nat zo ook aan de zijkanten van het motorblok. Ik weet het verder niet meer. Het is aan de dealer om nu de oorzaak te achterhalen. Groeten, Frank Ik houd u allen op de hoogte wat er uit gaat komen. Hopelijk heb ik geen scheur in het motorblok, dat betekent einde oefening.

  35. PeterH
    De carterontluchting is wel degelijk een (veerbelast) overdrukventiel. Gaslekkages uit de cilinders naar het carter worden hierdoor afgevoerd, en via de rechter carb. alsnog verbrand. De ontluchting voorkomt dus overdruk in het carter. Met vriendelijke groet, PeterH
    Ik begrijp het niet helemaal. Als je carterontluchting een overdrukventiel is , gaat het gas er dus wel uit, maar kan er geen lucht terugstromen naar het carter? Wordt de pompwerking van de zuigers in het carter zelf opgevangen? Is dat zo? Chris
    Correct, als er helemaal niets in of uit het carter zou gaan vereffent de pompwerking van de zuigers zichzelf. Stel, zuigers in bdp, druk in carter atmosferisch.Zuigers gaan naar odp, ruimte in carter wordt kleiner. Druk stijgt dus.Ventiel blaast af. Zuigers gaan weer naar bdp, druk daalt richting onderdruk.Als de zuigers weer naar odp gaan stijgt de druk weer naar atmosferisch, maar is geen overdruk, dus geen afblazen.Een lichte onderdruk in het carter is geen bezwaar, dit vermindert de kans op olielekages via seals en pakkingen. Overdruk is om dezelfde reden ongewenst. Daarom heeft de ontluchtig het bij versleten zuigerveren/cilinderboringen nogal druk! Er is in dit verband ook een interessante opmerking over de oliescheider onder het membraan. Met vriendelijke groet, PeterH

  36. Lambooy
    Heren, Ongelooflijke verhaal maar dit probleem is opgelost. Bij nadere inspectie van het motorblok bleek dat er een krukas in zit van een streep 7 waarbij het vliegwiel van de streep 6 was gemodificeerd. Bij het vervangen van het vliegwiel door een streep 7 vliegwiel met O-ring is de lekkage voorbij. Inmiddels ruim 500km gereden zonder een druppel. Nu is dat in orde. Diezelfde dag parkeert een of andere idioot ijn fiets naast mijn motor....u raadt het al fiets valt tegen de tank........bies laten bijwerken echter hoe krijg ik die hele kleine deukjes uit de tank? Kunnen die van binnenuit eruit gedrukt worden?anders maak ik hierover een andere topic aan. Van een probleem af en weer een rijker...

  37. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum: Lambooy. Kleine deukjes kunnen er vrij gemakkelijk uitgehaald worden. Zorg dat je tank leeg is, en breng je motor naar aan autohandelaar bij jouw in de buurt. Geef deze man Euro 50 en vraag of hij zijn deukenpoetser de deukjes er uit wil wrijven. Bij de meeste autohandelaren komt een keer per week een "uitdeuken zonder spuiten" artiest om handelsauto's op te werken. Jouw deukjes zijn een eitje voor deze mensen. Vergeet niet je om hem de sleuteltjes van je tankdop te geven! Succes: Chris

  38. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris V Rooy', geïmporteerd van het oude forum: ja, heb ik ook gedaan , werkt goed! tja die boxer blijft een slecht ontwerp qua carterdruk verloop Chris

  39. Lambooy
    Heren, mag ik u hartelijk danken. Ga er achteraan. Nu dat de koppelingshuislekkage is opgehouden dient er zich ineens een andere lekkage aan........de rubberen hoes tussen cardanas en versnellingsbak is aan de onderkant nat. Gisterenochtend lagen heldere oliedruppels op de grond. Wat hebben we nu weer aan deze fiets ?

  40. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: ouwe meuk! wat je vaak leest in advertenties:'' onderhouds vrije cardan fiets'' gaat niet geheel op ;-)

  41. Lambooy
    volgens mij geen BMW liefhebber. Oldtimers kunnen nu eenmaal met gebreken komen. Dit onderdeel is niet gereviseerd overigens. Dus mijn heldere vraag is wat betekent het als er druppels aan de cardanashoes (harmonicarubber) zitten. Groeten, Frank

  42. Lambooy
    Hai Jasper, Je bgrijpt dat mijn opmerking inzake BMW liefhebber niet beledigend bedoelt is maar zou je zoals je eerder vaak hebt gedaan een antwoordt kunnen geven wat de oorzaak kan zijn van de heldere druppels onderaan deze hoes. Het ruikt vettig dus geen zure lucht of zo.

  43. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Die hoes is gewoon lek of zit niet goed gemonteerd. Tenzij er vlakbij die plek iets lekt wat op die hoes drupt. succes! ps. ben zeker wel bmw/boxer freak, maar ik zie ook de problemen van ze..

  44. Lambooy
    Hai Jasper, wil je zeggen dat die hoes normaal gesproken vol met olie zit ? ga het nog even verder nakijken. tja...duits Grundlichkeit is nog steeds aanwezig en ik prefereer nog steeds deze oude modellen dan de nieuwe met electronicaproblemen. Hou je verder op de hoogte. Groeten, Frank

  45. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Ja, daar komt de olie van de cardantunnel. Net aan begin van cardan zit daar bovenop die vulplug, dus voor het cardan. 150 cc uit me hoofd....sae 80-90

  46. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lambooy', geïmporteerd van het oude forum: Heren, Ik zou nog doorgeven dat de lekkages tot het verleden behoren. Nieuwe cardanhoes en de motor is droog. Mag ik u allen hartelijk danken voor de effort! Groeten, Frank