Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum: Beste, Mijn batterij laadt niet meer op tijdens het rijden (R100RS 1977). Ik heb het een en ander nagezocht op dit forum, de massakabel is correct aangesloten op het frame, het controlelampje brandt (zeer zwakjes) en alle contactpunten lijken mij goed contact te geven. De koolborsteltjes aan de beide dynamospoelen zijn niet volledig afgesleten, ik vermoed dat de dynamo stuk is? Ik meet volgende waarden aan de centrale as van de dynamo: 1. op de eerste koperen ring die contact geeft met het voorste koolborsteltje : 7 à 8 V 2. op de tweede koperen ring die contact geeft met het achterste koolborstel : 0 V Als ik de klemmetjes afkoppel van de koolborstel, dan meet ik respectievelijk 7 à 8V en 12V (= batterijspanning). Iemand een idee of dit een indicatie is dat de dynamo stuk is? Dank. Jan

2 reacties

  1. j_vervloet
    Zo te lezen aan je verhaal heb je gemeten met contact aan en stilstaande motor. Ik vermoed dat jij ook gemeten tussen 1 van de koolborstels en massa. De bekrachtigingsspoel van de rotor zit tussen beide koolborstels in. 1 koolborstel is verbonden met de spanningsregelaar (en daar meet je die 7 - 8 V) en de andere koolborstel is met de massa verbonden (en daar meet jij die 0 V) Deze waarden zijn normaal. Die 7 - 8 V is de spanningsval over de bekrachtigingsspoel bij stroomdoorgang. Zou de bekrachtigingsspoel onderbroken zijn dan zou je lampje niet branden en de spanningsval zou 12 V zijn. De fout zit dus ergens anders, ik gok op een gecorrodeerde verbinding of een slechte massaverbinding.