Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum:
wie kent en weet de verschillen van een r50 en r69s carter.
zijn er zichtbare verschillen waar je ze van kunt onderscheiden?
ben benieuwd
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:
R50 = 500cc, r69 = 600cc. De slag van deze motoren verschilt. Daarom de breedte van het carter ter hoogte van de cylindermontagevlakken ook.
Groeten Lei.
Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum:
heej lei ,
r60 is ook 600cc en heeft ook de zelfde slag als r69s,
dus deze zouden het zelfde zijn?
Reactie van bezoeker 'Joseph', geïmporteerd van het oude forum:
Wanneer je bij http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0232&mospid=48043&btnr=11_2616&hg=11&fg=11 op zoek gaat naar het onderdeelnummer dan kun je gaan controleren of dit bij de R60 en de R69 dezelfde zijn. Heb ik net even gedaan en blijkt dat de carterpan van een R60 en R69 over hetzelfde nummer beschikken, namelijk: 11130007029. Moet je anders ook zelf nog maar eens checken..
Reactie van bezoeker 'Joseph', geïmporteerd van het oude forum:
O ja, nog vergeten.. Ook even het nummer van een R50 opgezocht, eveneens: 11130007029.
Dus blijkbaar toch passend?
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:
Heej Tris! Nou, doe mij toch maar een Brandje hoor! (had even niet in de gaten dat het een mede-Venlonaar is!!)
Ik heb het nog even nagekeken: de slag van een 500 is 68mm, de slag van een 600 is 73mm. 5 hele mm's verschil dus. Ik meende toch verschil te hebben gezien in die carters maar kan mij vergissen: voor die 2,5 mm links en rechts gaat meneer bmw toch geen aparte carters maken. In een carter waarin een 600cc krukas past, past er ook een voor 500cc natuurlijk! Wie het zeker weet mag het zeggen!
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Tristan en reageerders,
Ik weet het niet zeker, maar er zijn waarschijnlijk toch wel verschillen. De R69(S) heeft t.o.v. de R50 een ander achterste krukaslager; een tonlager i.p.v. een kogellager. Het tonlager is waarschijnlijk breder, dan zou de uitsparing in het carter dus ook anders (dieper) moeten zijn. Misschien is er ook een diameterverschil tussen de beide lagers, dit kun je eenvoudig nagaan bij een lagerleverancier.
BMW heeft in ieder geval verschillende series motornummers gebruikt: de R50 heeft motornummers 550001 t/m 565639 en 630001 t/m 649037, de R60: 618001 t/m 629999 en 1810001 t/m 1819307, de R69: 652001 t/m 666320.
Nog een vraagje: waarom wil je dit eigenlijk weten, heb je twee motorblokken of is je carter kapot.
groet, Kees
Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum:
bedankt voor de reacties tot nu toe,
wat betreft de motornummers is mij compleet helder, ik heb diverse carters liggen waaronder ook een compleet r69s blok hier is het carter van verchroomt en niet zo fraai meer onder de lege carters zit ook een ongestempeld carter vandaar maar al deze carters hebben de zefde bmw onderdeel nummers achter waar het vliegwiel zit.
Wat is nu de conclusie
Een carter van de r 50 en de r69 zijn het zelfde
Maar zijn om de hogere belasting cq trillingen uitgerust met verscilende lagers
Een krukas van de 69s past dus gewoon in de r50 carter
Mits delagers aangepast zijn aan de krukas voor 69s
Om het hogere vermogen beter te kunnen opvangen
Is it de juiste stelling ?
Met vr gr. Bjenke
de oude r50 r60 r69 carters zijn het zelfde maar zijn niet geschikt voor r50/2 r60/2 r50s r69s krukassen en weer andersom maar in een r50/2 carter past dus wel een r69s krukas,
15 reacties
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Bjenke
Coen
tristan
tristan
Lei_K