Voor het nieuwe forum, klik   hier
larsw
Hallo! Ik heb een vaag probleem met de remmerij op mijn r80/70 uit 1977. Ik heb recent een tweede ATE remkleuw geplaatst om mijn remmerij iets te verbeteren. Ik heb beide remklauwen voorzien van nieuwe zuigers en keerringen. Een tweede schijf gemonteerd, remmen afgesteld met behulp van enkele tips op het forum en alles goed gecontroleerd. Bij het rijden merkte ik alleen dat bij hogere snelheid, zeg zo'n negentig km/h, de remmen erg trillen. Ik heb toen de schijven op slingering gecontrolleerd, de remmen opnieuw afgesteld en toen leek het goed. Echter, na +- 50km kwamen de trillingen terug. Opsomming der feiten; -schijven zijn goed (absoluut recht) -pasvlakken schijf/naaf is vlak en brandschoon -remzuigers en keerringen zijn nieuw -binnenkant klauw (cilinder) gepolijst -remblokjes zijn niet raar afgesleten -hoofdremcilinder z.g.a.n. (vervangen vanwege van 1 naar 2 remklauwen) -remt verbazend erg hard voor ATE's -rem sleept ligt tijdens rijden -remklauwen bewegen goed, asjes zitten nieuw in het vet (hoe 'los' moet dit bewegen?) -remslangen zijn niet nieuw -gevoel dat de rem 'harder' wordt tijdens het rijden (dus remslangen vervangen?) -remmen koud = geen trilling (maar dan rij ik ook niet hard want dan is het blok ook koud...) -onder de 70 a 80 per uur geen problemen -boven de 90 a 100 per uur trillen totdat je onder de 70 a 80 zakt -als je de rem 'voorzichtig' aanlegt en dan de remdruk verhoogt, geen problemen Schiet mij maar lek. Ik heb geen flauw idee meer. Iemand tips? Groeten Lars.

5 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Lars : Een verborgen luchtbel die er slecht uit wil komen. De exentrische asjes , waar je rem klauw rond scharniert . Iemand de rem licht aantrekken , en dan het lichtste weerstand draaipunt van de asjes opzoeken .. Luchtbel zou een sponzig gevoel kunnen weergeven . Een luchtbel kan ook zorgen voor expansie bij opwarmen ( aan blijvenlopen van remblokken) . Zit je remoliepotje op het stuur. Dan een nacht met ingeknepenrem en stuur naar links ( hoogstepunt) wegzetten. Dikwijls komt lucht er dan uit !! Groetjes Cees.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:
    Lars : Een verborgen luchtbel die er slecht uit wil komen. De exentrische asjes , waar je rem klauw rond scharniert . Iemand de rem licht aantrekken , en dan het lichtste weerstand draaipunt van de asjes opzoeken .. Luchtbel zou een sponzig gevoel kunnen weergeven . Een luchtbel kan ook zorgen voor expansie bij opwarmen ( aan blijvenlopen van remblokken) . Zit je remoliepotje op het stuur. Dan een nacht met ingeknepenrem en stuur naar links ( hoogstepunt) wegzetten. Dikwijls komt lucht er dan uit !! Groetjes Cees.
    Of is bij een bepaalde snelheid je wiel uit balans!!!

  3. smeerkees
    Hallo Lars. Ik zie dat er op je vraag nog niet zoveel gereageerd is. Ik denk dat dat komt omdat de oplossing in nogal wat verschillende en waarschijnlijk meerdere dingen gezocht moet worden. Allereerst zeg je dat je remblokken toch iets aanslepen. Waarschijnlijk ligt dat in dit geval aan een paar oude remslangen. (Je hebt immers de remzuigers al vernieuwd, en de rest gangbaar gemaakt). Soms zit er een geel ringetje om een remleiding met een productie jaar erop. Als je remleidingen ouder worden kan door inwerking van de remvloeistof de binnenvoering van de leiding wat aangetast worden en wat uitzetten. Als je remt heb je wel genoeg druk om de remvloeistof door de leiding te drukken, echter als je de rem loslaat stroomt de vloeistof niet goed terug. Vervangen is dan de remedie. Overweeg bij vervanging of je met staaldraad omwonden leidingen gebruikt. Deze zetten bij druk minder uit, waardoor je een wat hardere remhendel hebt. (En dat wil je graag, zeker bij een ate systeem). Te bestellen bij onze sponsor. Tip: bij het monteren van de staalomwonden leidingen van onze sponsor de leidingen niet te vast draaien in de rempomp onder de tank! Dat klinkt misschien raar, maar draai je ze te strak verniel je het binnenwerk van de rempomp, en sluit je de wartel af op het einde van de schroefdraad inplaats van op het flensje op de leiding. Met vergrootte kans op lekkage. (Ik spreek uit ervaring..., kostte me een nieuwe rempomp.) Dit zou volgens mij niet mogen kunnen maar ja... Dan het harder wordende remhandel als je vaker remt. Dat is welhaast zeker lucht in je leiding,remklauwen of rempomp. (Je hebt een nieuwe rempomp gemonteerd dus de kleine gaatjes in je rempomp zullen waarschijnlijk niet verstopt zitten, tenzij er gruis of rommel van een oude remleiding de gaatjes verstopt) Hou je rempomp onder de tank goed schuin omhoog tijdens het ontluchten. (De kant aan de voorkant van de motor omhoog) In gemonteerde toestand is 'ie niet fijn te ontluchten. Ditzelfde geld wat mij betreft ook voor de ate remklauwen. Maak ze voor het ontluchten even los en zorg ervoor dat de ontluchtingsnippel echt op het bovendste punt zit tijdens ontluchten. En neem de tijd voor het ontluchten! Dan het trillen tussen de 90 en 70. Waarschijnlijk komt het trillen overeen met de draaisnelheid van je wielen tijdens het rijden. Je kunt dit controleren door even met krijt een dikke streep dwars over het loopvlak van je voorband te zetten. De streep moet dan telkens op de zelfde plek zitten tijdens het rijden bij de trilling. Olie of vet lekkage. Remvloeistof lekkage langs wartels, nippels, of toch de zuigers? Wat voor vet heb je gebruikt bij de montage van de concentrische pennen tussen je remklauw, en je vork poot. Remdelen en vorkdelen worden toch warmer tijdens remmen en rijden. Gebruik je een vet wat te dun word tijdens het rijden en remmen kan het gebruikte vet te dun worden, en alsnog langs de afsluitmoer, en afsluitring lopen, en als druppel onder aan je vork, en soms als druppel op je remschijf eindigen. Met een gladde vlek op je schijf als gevolg. Waarschijnlijk heb je 1 van de 2 onderpoten van je voorvork vervangen door een exemplaar waar een schijf op gemonteerd kan worden. Controleer eerst goed of je echt geen vorkolie lekkage hebt. Dit kan op meerdere plekken lekken. 1: boutje onderop de buitenpoot. 2: de grote (Meestal koperen) grote ring onderaan je onderste vorkpoot. Die tussen de poot, en de grote moer die van onder in de poot gedraaid zit. Indien je lekkage hebt nieuwe ringen gebruiken en schroefdraad vuller (locktite) gebruiken bij montage, en gebruikt het correcte montage moment met een moment sleutel. Waarom? de lekkende remvloeistof wil nog wel eens druppelen op op een remschijf. Dat geeft een gladde vlek op je schijf met dit soort trillingen. Heb je bij de montage van de nieuwe onderpoot ook de andere onderpoot los gehad, gecontroleerd, en opnieuw afgevuld met de juiste en correcte hoeveelheid vorkolie? Dit is een nogal ondergeschoven kindje bij veel motoren. Dit is op zichzelf waarschijnlijk niet de oplossing voor je tril probleem, maar kan het tril probleem wel verergeren. Heeft jou motor lang stil gestaan op de banden? Ik vermoed een beetje dat je of een vlakke plek op je voorband hebt, of misschien een balanceer loodje bent verloren of wellicht wat hoogteslag in je voorband hebt zitten. Een wat vlakke plek van het staan word meestal wel (wat) minder tijdens gebruik van de motor, even uitbalanceren kan soms ook een oplossing zijn. Hoogteslag word vervelend. De beste oplossing is volgens mij gewoon een nieuwe band monteren. Let op: Zulk soort klachten kunnen soms ook voorkomen bij een nieuwe band. Het gebeurd bij het fabricage proces weleens dat er een wat stijver stuk in het loopvlak gedeelte van de band zit (Waarschijnlijk door een wat grotere overlap bij het plakken van het loopvlak, voor het vulkaniseer gedeelte van de productie. Dit is er niet goed uit te krijgen, maar je kunt wel wat controleren of het trillen erger word of minder erg bij het iets veranderen van je bandenspanning. Oh ja, jouw motor heeft waarschijnlijk binnenbanden. Het kan ook nog zijn dat je binnenband niet goed gemonteerd zit. Dit kan ook zulke trillingen geven. Op je vraag waarom het alleen tijdens de 90 en de 70 zo trilt het volgende: Als er ergens een inbalans in een band of wiel zit, gaat de boel bij een bepaalde frequentie (draaisnelheid van het wiel) resoneren met de boel eromheen. Dit kan dan nog weer worden verergerd door de voorvering en dempers. (Onder andere het stick/slip moment van een veerpoot is hiervan van invloed. Maar ook de juiste vorkolie, en de hoeveelheid ervan.) Draait je wiel nu sneller dan de "resonantie snelheid", heb je er weer minder last van omdat je voorvering niet de tijd krijgt in te veren. Dit zijn zo'n beetje de dingen die me zo te binnen schieten bij jouw probleem. De ene oplossing waarschijnlijker dan de andere, en zeker niet perse in deze volgorde te controleren. Misschien dat andere forum gangers nog aanvullingen hebben, of aanmerkingen op mijn stukje, dat kan natuurlijk. Je ziet, het is alles bij elkaar een flinke lap tekst geworden. Maar met logisch nadenken, en systematisch dingen uitsluiten moet je een heel eind kunnen komen. Groetjes, Kees. (Leuk he die "ouwe brommers")

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Vóórdat je de 2e schijf monteerde ging alles goed? Ik heb ook zoiets gehad en na lang zoeken bleek het gewoon in de voorband te zitten.