Voor het nieuwe forum, klik   hier
Robbert
Ik ben mijn R80RT weer in elkaar aan het zetten, de versnellingsbak is van nieuwe lagers voorzien. Nu moet ik de 4 bouten waarmee de cardanas op de versnellingsbak zit op moment zien te krijgen (35- 42NM). helaas kan ik mijn momentsleutel niet gebruiken aangezien er geen ruimte is om een dop te gebruiken. Je kunt alleen met een kleine ringsleutel 10 deze bouten aandraaien. Is er een betere methode dan met het handje en een ringsleutel de bouten zo vast mogelijk draaien? (in zijn 1e versnelling gezet en de rem erop om meedraaien te voorkomen). Het blijft zo een gok en je wilt niet dat deze boutjes los komen. p.s. ik heb al de boutjes met daaraan vast de ringen (niet de losse ringetjes).

6 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Ik kreeg van de BMW-specialist gewoon het advies ze stevig ("Even goed kracht zetten") aan te draaien met dat ringsleuteltje, met zoals je al aangaf de rem er op en in de eerste versnelling. Er zijn volgens mij hele volksstammen die het zo doen, en zonder problemen. Die 42Nm red je denk ik niet met deze methode dus over oprekkende bouten hoef je je dan geen zorgen te maken. Misschien red je zelfs de 35 niet maar de onderwaarde is alleen om te zorgen dat het niet loskomt - als het met 25Nm ook niet loskomt is dat dus geen probleem. En volgens mij draaien de boutjes zichzelf door de draairichting nog ietsjes vaster. Je kan er eventueel wat blauwe Loctite op doen, al zou dat problemen kunnen geven met het loskrijgen. Of je kan, als je het niet vertrouwt, gewoon na een paar honderd kilometer even de balg los en controleren, en dat een paar keer. En even voor de zekerheid: wanneer je het hebt over de boutjes met de ringen er vast op, dan bedoel je de boutjes met een draadlengte van 13mm? Overigens schijnt het officiĆ«le advies te zijn om die boutjes elke keer dat je ze loshaalt te vervangen, maar opnieuw zijn hier volksstammen die zonder problemen dit advies in de wind slaan.

  2. Rudyhadee
    Vast is vast, zo simpel is het eigenlijk. Heb het spul al tig keren los gehad en weer vast gezet met het bij boord gereedschap behorende sleutel. Wel voor de eindcontrole met een ringsleutel er overheen om wat meer kracht te kunnen zetten, nog nooit geen los loper gehad. Monteer trouwens wel altijd nieuwe veer ringen, geen nieuwe bouten. En als je het inderdaad niet vertrouwd: schroefdraad borg middel er op.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Als je nieuwe boutjes hebt , dan even vergelijken . De nieuwe zijn korter , en de ring vervalt dan. Lange boutjes wel met ring monteren, anders raken de uiteinden de kering achterin. Vastzetten met 2 ringsteek sleutels op elkaar werkt prima !!!

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:
    Als je nieuwe boutjes hebt , dan even vergelijken . De nieuwe zijn korter , en de ring vervalt dan. Lange boutjes wel met ring monteren, anders raken de uiteinden de kering achterin. Vastzetten met 2 ringsteek sleutels op elkaar werkt prima !!!
    Even ter verduidelijking oude boutjes zijn 14,5 mm achter de kop . de nieuwe 13 mm. Na 1980 meestal korte boutjes aanwezig . Groetjes Cees.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Zelfs boxer goeroe Snowbum adviseert 'a good grunt', dus idd gewoon flink kracht zetten met het 10mm ringsleuteltje uit het boord gereedschap.