Voor het nieuwe forum, klik   hier
fritswalhof
Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn R 51/3 voorrem het beste kan afstellen? b.v.d.

12 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Frits : Is gewoon een duplex rem met 2 hefboompjes die naar mekaar toe bewegen als je remt . Ik dacht niet dat er bij deze al een stelmogelijkheid in de ankerplaat zit. Dus alles moet wel soepel scharnieren en een weinig vet eraan , ook aan de nokjes die de schoenen naar buiten drukken. Het werkt gewoon volgens de wet van de minste weerstand. Stellen met de remkabel tot je hoort dat de remschoenen raken , en dan iets terug tot ie vrijloopt . Succes Cees .

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum: http://w6rec.com/duane/bmw/brake/index.htm Hier wordt het duidelijk uitgelegd (mits je Engels goed genoeg is....)

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: De R51/3 was tot 1953 niet met volle naven , deze kwamen 2de helft van 1953 tot einde serie. Groetjes Cees.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum:
    Frits : Is gewoon een duplex rem met 2 hefboompjes die naar mekaar toe bewegen als je remt . Ik dacht niet dat er bij deze al een stelmogelijkheid in de ankerplaat zit. Dus alles moet wel soepel scharnieren en een weinig vet eraan , ook aan de nokjes die de schoenen naar buiten drukken. Het werkt gewoon volgens de wet van de minste weerstand. Stellen met de remkabel tot je hoort dat de remschoenen raken , en dan iets terug tot ie vrijloopt . Succes Cees .
    Dank voor de reacties. Is het niet mogelijk dat de ene remschoen de trommel eerder raakt dan de andere? Lijkt mij toch dat deze gelijk de trommel moeten raken.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Frits. Wat is eigenlijk je probleem? Remt het niet zoals je denkt dat het hoort of zijn er duidelijke andere mankementen? Heb je volnaven of halfnaven? Bij volnaven: de remschoenen in dit systeem (dubbel oplopend, als bij swingarm model) zullen nooit exact tegelijkertijd de trommel raken. Dit is geen probleem, zelfs zo bedoeld. Bij halfnaven, enkel oplopend: zo afstellen dat de schoenen onbediend de trommel net niet raken. Groet, Lei.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum: Het is dus een volnaaf (zie foto). Ik zit nog in de opbouwfase en wil alleen even weten of ik de rem goed afstel.

  7. fritswalhof
    Nogmaals de foto

  8. fritswalhof
    Laatste poging

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Frits. Er zijn volnaafremsystemen welke beide (oplopende) remschoenen gewoon keihard via een stangenstelsel richting trommel bewegen. Hierbij is de afstelling van deze stangen van groot belang, terwijl zo'n systeem ook nog eens "ïngeremd"raakt. Bij BMW dubbel oplopend ontbreekt dat stangensysteem: hierbij is het zaak dat je om te beginnen de remsleutels met de juiste speling in de ankerplaat monteert, en dat alles vrij kan bewegen. Bij bediening van de rem zal een van de twee remschoenen als eerste raken, waarna de andere zal moeten. Er zijn ooit problemen dat de zaak niet goed vrij terugkomt, als je daar last van krijgt en je komt er niet uit: post nog een vraagje! Het zijn mooie fietsen! succes ermee, Lei.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Monteer dan ook een nieuwe voorremkabel , dat sluit uit dat de rem niet goed terug komt. De 2 veren aan de remschoenen moeten het werk doen . Simpele techniek uit 1953 , heerlijk toch zon fiets . Groetjes Cees.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum: Dank voor de reacties!