Voor het nieuwe forum, klik   hier
frankhaenen
Mijn 60/7 heb ik volledig gedemonteerd. In zoverre dat ik ook de versnellingsbak heb los gemaakt. Nu zie ik dat waar de koppelingsplaten zitten best wel veel vuil aanwezig is. Is het verstandig, nu toch alles uit elkaar licht ook de koopelingsplaten te verwijderen en de zaak te reinigen en de bak na te laten kijken? echte aanleiding voor de bak is er niet. moet de bak dan open om echte conclusies te trekken? Er zit geen gruis op de aftapplug. groet Frank

17 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Frank : Nu je toch zo ver bent dat het ding in pices ligt . Die bak hoeft niks aan te wezen , maar je kunt hem aanbieden ter controle en eventueel een beter lager op de uitgaande as laten zetten. Is n l een modeficatie. Wat bedoel je met vuil rond de koppeling , olie achtig of roest. De krukaskering , O-ring van oliepomp . Je bent er nu vlakbij . Moest je de krukaskering vernieuwen dat is niet zon klus . Maar zorg ervoor dat de krukas niet naar voren schuift , dan heb je een groot probleem.Die ringen die de axiale speling regelen verschuiven dan. Deze zitten met paspennetjes in het huis , en je krijgt ze er niet meer op zn plaats . Dus iets bij de dynamo organiseren , dat die krukas niet kan verschuiven naar voren . Vliegwiel op O.T. en merkteken aanbrengen met viltstift of centerpuntjes inslaan op een plaats wat geen contactvlak is. Je hebt waarschijnlijk wat men noemd het nieuwe type koppeling. De drukplaat waar de schotelveer tegen drukt ,zit met 3 armpjes vast . Op de pennetjes wil wel eens wat speling komen en kunnen een rammeltje veroorzaken. Ja , hoe oud is de koppel. plaat ? dikte !! hoe zit het met de splines.Ook van asje in bak !! Voering van plaat kan ook hard worden. Ik neem aan dat je weet , hoe de druk van de schotelveer te ontlasten bij demontage. Groetjes Cees.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo Frank : Nu je toch zo ver bent dat het ding in pices ligt . Die bak hoeft niks aan te wezen , maar je kunt hem aanbieden ter controle en eventueel een beter lager op de uitgaande as laten zetten. Is n l een modeficatie. Wat bedoel je met vuil rond de koppeling , olie achtig of roest. De krukaskering , O-ring van oliepomp . Je bent er nu vlakbij . Moest je de krukaskering vernieuwen dat is niet zon klus . Maar zorg ervoor dat de krukas niet naar voren schuift , dan heb je een groot probleem.Die ringen die de axiale speling regelen verschuiven dan. Deze zitten met paspennetjes in het huis , en je krijgt ze er niet meer op zn plaats . Dus iets bij de dynamo organiseren , dat die krukas niet kan verschuiven naar voren . Vliegwiel op O.T. en merkteken aanbrengen met viltstift of centerpuntjes inslaan op een plaats wat geen contactvlak is. Je hebt waarschijnlijk wat men noemd het nieuwe type koppeling. De drukplaat waar de schotelveer tegen drukt ,zit met 3 armpjes vast . Op de pennetjes wil wel eens wat speling komen en kunnen een rammeltje veroorzaken. Ja , hoe oud is de koppel. plaat ? dikte !! hoe zit het met de splines.Ook van asje in bak !! Voering van plaat kan ook hard worden. Ik neem aan dat je weet , hoe de druk van de schotelveer te ontlasten bij demontage. Groetjes Cees.
    Tot 1980 zit de oude type koppeling er in . P.S. Achter in het vliegwiel, dat over de krukas schuift . Zit een O-ring, deze niet vergeten. Doei!!

  3. Robbert
    ik ga binnenkort ook de krukaspakking vervangen en vraag me af of ik voor een R80RT ook de krukas moet beschermen tegen het naar voren drukken. Als de dynamo er nog op zit, kan de krukas toch niet zomaar naar voren? Ik heb in het verleden op een andere R80RT deze pakking al vervangen en daarbij geen extra voorzorgsmaatregelen genomen. Die staan ook niet in mijn werkplaatshandboek. zijn ze voor een R80RT niet nodig of heb ik gewoon geluk gehad?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Ik kreeg de kering toegestuurd met de boodschap van Jan Beck ! Is ook niet wat je noemt een onervaren knulletje op dat gebied. Beter voorkomen dan genezen lijkt me. Genezen houd in , dat het blok uit elkaar mot. Ik heb voorzichtig het vliegwiel er op geschoven . Zodra er bouten in kunnen , deze er in gedraaid. Dan trek je het spul naar mekaar toe, en hoef je niet te drukken naar voren. Groetjes Cees.

  5. Robbert
    ik had mijn vraagtekens bij de opmerking van Cees over het naar voren drukken van de krukas. Inmiddels is het kwartje gevallen. Het is zeker een zinnige opmerking en heeft mij in ieder geval geholpen. Jammer dat ik me niet meer kan herinneren hoe ik het enkele jaren geleden heb gedaan. Voor diegene die hierin geïnteresseerd zijn mijn ervaring: Ik probeer hieronder een link naar de tekening van de drijfas mee te sturen: http://www.realoem.com/bmw/diagrams/d/w/2.png ik heb zojuist bij mijn motor de oliekeerringen vervangen en zag het licht toen ik de "loopring" (nr 6 in de plaat) loshaalde. De loopring heeft in axiale richting een glijvlak met een vast deel van het blok. Deze ring voorkomt dat je de krukas naar voren kunt drukken. Deze ring zit vast met dezelfde 5 bouten waarmee je het vliegwiel vastzet. Dus: zodra de vliegwielbouten los zijn, kan de krukas naar voren. Zolang de loopring er nog inzit is er geen risico, je kunt immers op deze ring drukken tot je een ons weegt, maar zodra je deze ring weghaalt is het risico er wel. Vervolgens wil je de oude keerring eruithalen, op zijn JBL's pak ik meestal een platte schroevendraaier en wrik de keerring eruit. NIET DOEN, je gaat ongetwijfeld afzetten tegen de krukas en dat is nu juist niet wat je wilt (Cees nogmaals dank voor de waarschuwing) Ik heb voorzichtig een gaatje in de keerring geboord, met een lange metalen lat (een plankenophang lat) en een zelftapper een aardige hefboom gecreëerd en de keerring plopte er zo uit. Ik probeer de foto daarvan bij te sluiten (toen lag e.e.a. al op de werkbank maar het spreekt voor zich lijkt me ;-) inmiddels alles weer gemonteerd. De toekomst zal uitwijzen of ik het dit keer (weer) goed heb gedaan.

  6. Robbert
    Hum, twee foutjes: de loopring is nummer 5. deze link geeft hopelijk ook de materiaallijst aan: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0457&mospid=51630&btnr=11_1695&hg=11&fg=25&lang=nl en nog een poging de foto bij te sluiten

  7. Robbert
    jammer, vandaag geen foto ;-(

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Hierbij een foto hoe je kan zorgen dat de krukas niet meer naar voren kan schuiven .

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: foto

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: nogmaals met verkleinde foto.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: vandaag geen foto dus, snap het niet is een gewone jpeg afbeelding van 75 kb. lukt anders altijd wel

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: foto

  13. tweedehans
    Henry, er is op het gehele forum geen foto meer te vinden, misschien even te rade gaan bij onze gastheer. hans

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Hans, ik heb het probleem met de foto's via de mail doorgegeven aan onze gastheer. henry

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Mischien werd het hem te veel , al die ellende mee die brommers .

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Of je doet het zo: Foto's zijn hier te zien: http://www.pixum.nl/viewalbum/id/5723126 is enerzijds wat omslachtiger maar je kunt er ook meer plaatjes kwijt