Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum: De koppeling van mijn R slipte nadat ik de bak gewisseld had en teveel staburag op de bak as had gesmeerd. Dit is lekker uitgespreid door middelpunt vliedende kracht tussen de koppelingplaat en drukgroep. Tot zover niets aan de hand, ik had een reserve set liggen dus ben gaan wisselen. Koppelinggroep boutjes gelost (6 stuks), dit rustig aan daar de boutjes kort zijn en de drukplaat de plaat eraf laat springen. enfin, alles ok zover, boel schoongemaakt, koppelingplaat gewisseld (nieuwer type met meer klinknagels, maar exact gelijke afmetingen) en ook de drukplaat vervangen. Koppeling erin gezet, 1 boutje met moeite er wat ingeschroeft, 2e ook, toen met lijmtangen de koppelinggroep weten in te duwen om ook de andere boutjes te kunnen monteren. Daarna met boutjes 2 slagen vast de bak erachter gezet en de bakas in de koppleingplaat laten glijden. op een mm na was deze pas. Het de bak aangetrokken om zeer te weten dat de plaat op de juiste plek zat en toen de bak weer verwijdert. Koppelingboutjes rustig vastgezet met 25 NM en om en om kruislings langzaam aangedraaid zoals het hoord. De koppelingkabel gemonteerd en voelde enorm veel vrije slag terwijl de koppeling normaal strak en soepel was. tegen beter weten in de arm achter wat opgespannen en voelde teveel weerstand bij maar half inknijpen koppeling. iets zit dus niet goed. Ik heb snel de accu erop gezet en de motor wat slagen laten draaien om te kijken of er wat verbeterde, dit was niet het geval. Ik heb net de zooi er weer afgehaald en de drukplaat eens goed bekeken, deze is wel een flink stuk stugger dan de oude, maar ik vraag me af of ik nog meer over het hoofd zie. Adviezen zijn welkom. Nog ff linkje naar afbeelding van de koppelingset: http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... d=03252011 Zie "clutch" nummer 21 in het lijstje. Mijn dank is groot heren

19 reacties

  1. Rudyhadee
    De vertanding van de koppelingsplaat, het hart, is deze niet toevallig hoger als de plaat die er in zat? je zou zeggen dat als je de koppeling in knijpt, dit hart klem komt te zitten tegen de price-as of zo. En de boel centreren: Gaat gemakkelijker met 2 lange bouten met vulbussen er tussen, of een paar grotere moeren er onder, zelf centreer ik dit met een oude price-as van een gemolde versnellingsbak. Krijg je de kleine korte boutjes er ook moeiteloos in.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Eric : Schoof die koppel.plaat wel goed over de splaines van de as die uit de bak steekt.!! soepel zonder speling. // Als alles goed gemonteerd is ,d.w.z. het brede gedeelte v hart koppel.plaat tegen de bak . Kan daar weinig mis gaan. Dat je een sterkere schotelveer hebt speelt geen rol. Je moet het dan gaan zoeken bij de stift die de drukplaat naar achter duwd . Trek die stift eruit en kijk of er iets ontbreekt , naaldlagertje of zo. Hoe ziet die punt eruit die tegen de drukplaat komt. // Het kan zijn dat er vroeger is bijgesteld , aan de hefboom achterop de bak .Daar zit een stelboutje met contramoer . En dat je dat weer moet aanpassen aan de huidige montage . Het is dan zoo , bij half ingeknepen koppeling , moet de hefboom evenwijdig lopen met de vlakke achterkant van de bak . // Dat naaldlager flink vetten , en kijk of het rubber hoesje tussen hefboom en bak heel is i.v.m. water en andere slurrie !!! Nou dat was het , mischien heb je er wat aan . succes gr. Cees

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum: Heb net de andere veer gemonteerd. Geen soelaas. De koppeling zit zo vast dat bij intrekken het lipje van de hevel aan 1 zijde afbrak. Nu is dat een volgend probleem en daar heb ik wel een oplossing voor, maar ik ben nog immer niet uit het probleem met de koppeling. Het lijkt wel of de schotel zo stug is dat de pen gewoon niet in te drukken is. ook zit de pen voor mij gevoel veel verder naar binnen dan eerst het geval was. Het gekke is dat de bak gewoon aan de kant gelegen heeft, de drukpen heeft al die tijd gewoon in de bak gezeten, er mist dus niets aan maar het voelt alsof hij een halve cm te kort is. Ik ga er toch vanuit dat de bouten van de koppeling (de 6 stuks) helemaal vastgezet moeten worden tot het einde van het draad?...hoe verder ik deze indraai, hoe zwaarder de koppeling (op zich logisch, maar dit is veel te zwaar). Ik ga voor de grap eens de oude koppelingsgroep monteren om te zien wat er gebeurt, ik heb alle gemeten en bekeken en ze lijken identiek te zijn....rara...dit kost me wel wat hoofdbrekens. Trouwens, het monteren van de koppeling met 3 langere bouten....waar haal je deze? het is namelijk iets van M8 fijn draad...ik heb mijn hele schuurtje al overhoop gehaald maar die heb ik nergens liggen... Groet, Eric.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Eric : Voor jou type , De schotelveer , dikte 2,8mm / Leg hem op een glazen plaat , hoogte tot bovenkant lipjes 17,1 tot 17,7 mm. / Staat er een blauwe verf stip op die veer , dan is dit een veer voor modellen vanaf 1987 en is dikker !!! / dikte koppelingsplaat alle modellen tot 1980 , 5,75 tot 6,25 mm. Diameter 180mm ./ De drukplaat die tegen de schotelveer zit, geven ze 0,10 mm vervorming . Dat is die schijf die er aan gepuntlast zit , deze willen wel eens krom trekken . Je hebt een nieuwe zeg je dus N.V.T. . Controleer dit effe ! Succes !

  5. Richard
    Eric, de koppelingsplaat kan je op twee manieren monteren. Richard

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum: Welke 2 manieren doel je op Richard? Mannen, dank voor de tips, ik zal zo de veerschotel even opmeten op de wijze zoals aangegeven. Ik haal dit weekend even een andere bak (kan er direct 1 op met kickstarter) en zal dan eens weer een poging doen met de oude drukgroep. Ik houd jullie op de hoogte!

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum: ok, net nog even gemeten. Originele drukveer: 2,8 mm dik, hoogte tot bovenzijde lipjes 17,2 mm Vervangende veer: 2,8 mm dik, hoogte tot bovenzijde lipjes 18,1 mm Diameter is exact gelijk.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Wat Richard bedoeld is dat je de koppellingsplaat achterstevoren kan monteren . Dat heb ik ook in het derde hoofdstuk van dit draadje aangesneden . Het middenstuk met splaines in de plaat is aan 1 kant langer dan aan de andere kant. Het lange gedeelte moet aan de kant van de v.bak . Bij verkeerde montage zit de lange kant bij opspannen van het geheel , in je drukplaat te boeren. Dat geeft behoorlijk wrijving en je plaat draait niet vrij rond. Hierdoor wordt de schotelveer al ingedrukt. En klopt je verhaal dat je meer speling op je koppelingsbediening hebt Ook zal de as van je bak niet vergenoeg komen , dus te klein draagvlak van je splaines. Dus ergens zit je fout . De werking van dit type koppeling is zeer simpel , mits alles correct is gemonteerd . Zo en nu eerst een PARBO BIRI !!! Fotos maken of een merkstift hanteren , scheelt een berg tramelanto !! We horen je later Doei !!!

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Eric : Die bouten hebben ze wel bij een landbouwmechanisatie bedrijf in de buurt . Neem boutje mee voor vergelijk schroefdraad . Het gaat om de schroefdraad lengte 40mm , de rest is onbelangrijk . Moeren erbij , en deze draai je tot het eind er op . De rest weet je !!! Succes. LEES alles nog eens na hierboven , welicht word je dan een ervaring rijker. Een koppelings groep bestaande uit VIJF onderdelen zal toch je leven niet vergallen zeker !!! Groetjes Cees.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Heren, nogmaals voel ik de noodzaak hier de taaljuf uit te hangen. Voel je niet aangevallen, zo is het niet bedoeld, doe er je voordeel mee. Het zijn geen splaines maar splines en een prise as is niet met een c. chroetjes, Lij.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum: Mannen, dank nogmaals voor de reacties. De koppelingsplaat zit op de juiste manier (lange buskant naar de bak toe) gemonteerd. Ik demonteer niet voor het eerst een koppeling of bak, en denk vaak eerst aan de domme dingen die ik zou kunnen doen, ik heb alles redelijk fagecheckt leek me, vandaar mijn groeiende verbazing dat het niet funtioneert als ik het volgens tekening in elkaar zet. het is alsof ik een stukje info ergens mis zeg maar. Groet, Eric.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Lei : je hebt gelijk . 50 jaar terug had ik een 5 voor engels , schijnbaar is dat nog niet veel beter!!! Bedankt juf !!!

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marien', geïmporteerd van het oude forum: gm. eric. mooie motor fiets op de foto graag wat meer foto's en wat meer info over de bmw. (frame-tank-motor-blok- ..... ENZ.! ik hoop niet dat ik te veel vraag. en ik denk dat anderen lezers het ook leuk en leerzaam vinden hoe iemand een eigen motor zelf heb opgebouwd . boxer 2 klep groet.marien.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Eric : De koppeling komt uit de schuur van Sachs . Je zou voor zo ver dat mogelijk is , de onderdeel nummers kunnen vergelijken bij RealOEM . Onder de paars gekleurde regel links boven het motor serienummer invulen . Dan rolt alles eruit van jou fiets. Dan kun je door onderdelen bladeren. Duidelijke tekeningen . Groetjes Cees.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum:
    gm. eric. mooie motor fiets op de foto graag wat meer foto's en wat meer info over de bmw. (frame-tank-motor-blok- ..... ENZ.! ik hoop niet dat ik te veel vraag. en ik denk dat anderen lezers het ook leuk en leerzaam vinden hoe iemand een eigen motor zelf heb opgebouwd . boxer 2 klep groet.marien.
    Frame en blok zijn van een R100S uit 1977, dat geld ook voor de voorvork en voor de achtervork. Wat ik verbouwd heb is de achterophanging (bovenzijde schokbrekerbevestiging, de montage van een metale achterspatbord op de achterbrug (veert dus mee), zadel met bobines eronder, een tank van een R69 (het moet wel in de BMW familie blijven per slot van rekening), een bobber stuurtje, remcylinder van een oude jappaner met 2 rvs leidingen eraan, direct op de ATE klauwen. De rest is nog redelijk standaard denk ik. Ga na de bak met de uitlaten bezig, daar heb ik een paar korte open slah cut dempers voor. eens kijken of er dan iets meer geluid uit komt. Hoe verzot ik ook ben op de boxer roffel, het hoort niet op een bobber thuis...

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum: ff paar foto's dan maar

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum: Deksel van het tankje zit er natuurlijk wel bij maar was los gespoten en nog niet gemonteerd..

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum: Als aanvulling op het bovenstaande; ik denk dat het lastigst is dat je alles pas moet maken, zowel de hele kabelboom moet je zelf maken alswel ook alle andere voor gas/rem/koppeling. De bekabling is lastig omdat alles in de koplamp zit en een deel ook via de tellerpartij loopt. De ingangstroom voor de dynamo bijvoorbeeld is afkomstig van het laadstroomlampje, ik heb deze dus met een geschakelde 12V + weerstand moeten ondervangen. Allemaal van die kleine dingetjes zijn soms het lastigst omdat je er vaak simpelweg niet bij stilstaat als je creatief aan het sleutelen bent. Leuk is het wel....iets van jezelf rijden.