Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Max', geïmporteerd van het oude forum: Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum, omdat ik sinds een jaar een k1100lt heb uit '92. Nu ben ik aardig informatie aan het verzamelen over de k1100, maar wat mij nog onduidelijk is hoe ik het oliepeil van de versnellingsbak kan peilen. Ik zag dat dit bij de k100 met de haaksleutel zou kunnen. Geld dit voor de k1100 ook ? Volgens mij kan ik de haaksleutel die ik heb niet helemaal door het gat krijgen. Welke olie kan ik het beste hiervoor gebruiken ? Ik heb nu verschillende oliën gebruikt van bel-ray (gearsaver 80W-90 en zelfs 85W-140) maar als de motor warm word gaat deze steeds meer herrie maken bij het schakelen. Vooral van 1 naar 2 en naar 3. Bij 4 en 5 is dit een stuk minder. Ik vraag mij af of ik wel de juiste olie gebruik en of de hoeveelheid (850cc) wat er in zit wel voldoende is. graag hoor/lees ik jullie reactie's en aanbevelingen. Alvast bedankt

15 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: kijk even op www.bmwk.nl daar staat veel info over de k serie

  2. Ysengrimus
    Bij mijn K100LT gebruik ik de haaksleutel, er staat een merkstreepje aan het einde van de greep. De sleutel gaat met de achterkant in het vulgat.Zou dat bij de 1100 anders zijn?

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Bij mijn K1100LT zit in het gereedschap mapje een speciaal oliepeilstokje. maar dat ontdekte ik toevallig gisteren toen iemand de haaksleutel wilde lenen . Normaal kijk ik altijd naar het pijlglas recht onde de kuip. en hou het oliepijl net boven het midden. Succes René PS mocht iemand een knap klepdeksle voor me hebben hou ik me aanbevolen (vanochtend een schuiver gemaakt (rfdeboer apestaartje planet.nl

  4. Ysengrimus
    Olie V-bak K1100:hypoide versnellingsbakolie API/GL5, 80W90, inhoud bak: 850 +/- 50cc.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker '@rie', geïmporteerd van het oude forum: Het versnellingsbak oliepeil kan je niet via peilglas meten. Het peilglas geeft alleen het motorolieniveau aan. Versnellingsbak oliepeil kan je via de vuldop met de haaksleutel of met het peilstokje meten

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Max', geïmporteerd van het oude forum:
    Bij mijn K1100LT zit in het gereedschap mapje een speciaal oliepeilstokje. maar dat ontdekte ik toevallig gisteren toen iemand de haaksleutel wilde lenen . Normaal kijk ik altijd naar het pijlglas recht onde de kuip. en hou het oliepijl net boven het midden. Succes René PS mocht iemand een knap klepdeksle voor me hebben hou ik me aanbevolen (vanochtend een schuiver gemaakt (rfdeboer apestaartje planet.nl
    Ik las dat jij bij je gereedschapsetje er een peilstokje bij hebt. Kun je mij vertellen hoe lang deze is en hoe deze er uit ziet ? Is dit peilstokje voor het carter of voor de versnellingsbak ? Misschien dat ik er zelf één kan maken. Maar dan moet ik wel de maten hiervan weten. Alvast bedankt.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Max het werkplaatshandboek Nr 65 van Peters beschrijft jou motor en geeft antwoorden op de vragen die je hier stelt

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arno', geïmporteerd van het oude forum: http://www.bmwk.nl/phpBB3_bmwk/viewtopic.php?f=13&t=5561&p=57149&hilit=arno#p57149 Ook zitten klooien met het boordgereedschap. Er zijn blijkbaar verschillende sleutels voor de verschillende doeleinden en die zitten niet altijd bij de juiste motor. Later vond ik in mijn koffer nog een veroest staafje. Bijna weggegooid, maar dat bleek de pijlstok te zijn. Helaas kan ik geen foto maken omdat de K1100 ver weg in een stalling staat.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: pff, wat een gedoe en oncreatief denken hier weer. olie aftappen, goed laten uitlopen dan vullen met juiste hoeveelheid, is wel ergens te vinden op het net. Dan schone schroevendraaier erin en nivo in cm vanaf de vulplug meten! klaar.

  10. Ysengrimus
    Tip: als je de olie aftapt, maak dan eerst de vulplug los!!!Die wil weleens erg vast zitten zodat je er mee langs een werkplaats moet.Dat wordt lastig als de olie er al uit is.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Beste Max Ik had natuurlijk te snel gelezen en niet gezien dat het de versnellingsbak olie betrof. Ik heb mijn instructieboekje even goed nagelezen maar daar heb ik niets kunnen terugvinden over het peilen van de versnellingsbakolie. Ook staat het peilstokje niet op de foto van het boordgereedschap. Enigste wat ik uit het boekje kon halen is dat het 0,8 ltr olie betreft. Verder uitspraken of vermoedens ga ik dan ook niet uiten over het peilstokje Op het moment dat ik mijn versnellingsbakolie ga vervangen. zal ik kijken of ik het peilstokje kan toe passen. vr. gr. René

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Max', geïmporteerd van het oude forum:
    Beste Max Ik had natuurlijk te snel gelezen en niet gezien dat het de versnellingsbak olie betrof. Ik heb mijn instructieboekje even goed nagelezen maar daar heb ik niets kunnen terugvinden over het peilen van de versnellingsbakolie. Ook staat het peilstokje niet op de foto van het boordgereedschap. Enigste wat ik uit het boekje kon halen is dat het 0,8 ltr olie betreft. Verder uitspraken of vermoedens ga ik dan ook niet uiten over het peilstokje Op het moment dat ik mijn versnellingsbakolie ga vervangen. zal ik kijken of ik het peilstokje kan toe passen. vr. gr. René
    bedankt voor de reactie. Ik ga denk ik eerdaags de olie vervangen van de versnellingsbak. Dan kan ik, na het afvullen van de juiste hoeveelheid olie, het oliepeil meten van bovenkant vulopening tot aan het oliepeil. Dan kan ik aan de hand van dit gegeven een eigen peilstok maken. Ik hoorde dat een volsynthetische olie voor de k1100 het beste is. Dus ga ik hiermee aan de slag. Allemaal bedankt voor de reactie's

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb toch nog even verder gekeken en het onderdeel nummer is 71112316195 als je dit invult bij het OEM nummer zul je zien dat het inderdaad de oliepeilstok is en dat hij bij de hobbyist 3,59 euro kost. Nou dan ben je toch even snel klaar lijkt mij Grtn René

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Max', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik heb toch nog even verder gekeken en het onderdeel nummer is 71112316195 als je dit invult bij het OEM nummer zul je zien dat het inderdaad de oliepeilstok is en dat hij bij de hobbyist 3,59 euro kost. Nou dan ben je toch even snel klaar lijkt mij Grtn René
    kijk, dat zijn mooie berichten !!! dank je wel. Voor dit geld ga ik zelf niet rommelen. Harstikke bedankt.