Voor het nieuwe forum, klik   hier
Robbert
Zoals ik al in een ander draadje had geschreven, mijn versnellingsbak begin steeds harder te "fluiten". Zojuist heb ik de olie eruit laten lopen en de aftapplug (met magneet) gecontroleerd. ik heb de olie vorig jaar vervangen, de plug schoongemaakt en sindsdien ongeveer 8000 km gereden. Ik zie hier meer slijpsel op dan ik in 100.000 KM met mijn andere motor heb verzameld. De historie van deze motor begint bij 52000 km (nu 60.000) en destijds haalde ik witte olie (water) uit de bak. Dat was al niet best. wat is nu wijsheid? - gewoon doorrijden tot hij er helemaal mee stopt - zo snel mogelijk (laten) reviseren - omwisselen met mijn andere motor die 206.000 km heeft gereden. wat vooral opvalt (op de foto als bijsluiten lukt) is dat de metaaldeeltjes best wel groot zijn. het is geen slijpsel maar bijna kleine spaantjes. uit/in bouwen kan/durf ik best zelf, reviseren lijkt me minder geslaagd, ik heb geen referentie wanneer ik onderdelen moet afkeuren/vervangen dus kan moeilijk beoordelen of tandwielen of vorken vervangen moeten worden. mocht ik reviseren dan denk ik aan het opsturen naar bv de hobbyist. wie heeft ervaring/raad?

24 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Robbert ; ziet er niet echt gezond uit . Doorrijden lost niks op . Alleen meer kappot . De hobbyist heeft ruilbakken , dat is een optie ! Of zoek bij de prominente BMW 2kleps specialisten. Je hebt nog een kar die het wel doet !!! Groetjes Cees.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: niet doorrijden! dit is lager materiaal, maw als het uitgaande lager verder verslijt, loop je kans dat het deksel van de bak ook sneuvelt, dan is het echt schroot. Laat de bak reviseren bij een specialist, reken op ongeveer 300 euro. Als de bak gereviseerd is, doe er dan zo'n verhoogde vul tuit met oliepeil glas op. Dan gaat er meer olie in de bak en gaan de lagers langer mee. of de motor schuin houden zodat er meer olie in gaat. oliepeil in de bmw bakken is te laag

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: http://www.bmwboxersupplies.com/product_info.php/products_id/209?osCsid=0125e8357ac02444de6e8a4a6b94ca05 voor zolang ie blijft staan

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Ik zou hier niet meer mee verder rijden, ik heb een tijdje terug hetzelfde meegemaakt al maakte mijn bak een meer rommelend geluid. Bij mij was het lager 6403c3van de uitgaande as aan gort en deze heb ik toen vervangen door een verbeterd type met 7 ipv 6 kogels. Ook heb ik een groefje laten draaien in de as zodat er weer een circlip geplaats kon worden en het lager zodoende niet meer kan verschuiven. BMW heeft van 1985 tot +/- 1994 geen circlip meer geplaatst op de as. De andere lagers heb ik omdat de bak toch los was ook vervangen. Met het juiste gereedschap is dit wel zelf te doen,je hebt o.a wel een trekker nodig om de flens van de bak te halen. henry

  5. Robbert
    status update: vandaag de bak uitgebouwd. De uitgaande as loopt stroef en slijpt voelbaar. Ik zal hem van buiten schoonmaken en ter revisie opsturen. De koppeling is wel aanzienlijk geroest, die zal ik nog nader gaan bekijken en aangezien de binnenkant van het huis redelijk zwart is, op mijn gemak eens bedenken of de krukaspakking ook vervangen moet worden. Dat heb ik al eerder bij dit type motor gedaan en die rijd 50,000 km later nog steeds lekvrij rond dus blijkbaar had ik dat goed gedaan ;-)

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van schilt', geïmporteerd van het oude forum: Robbert wat heb je gedaan? En wat heeft het gekost ik voorzie nl dat ik voor eenzelfde probleem sta. zelfde beeld bij de aftapplug van de V bak

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Soms zit het mee, en soms tegen !!! Een jaar geleden kwam er ook een ratel uit mn bak . Opgestuurd , en enkel het olie stuur gootje lag onderin tegen de tandwielen te rossen ( los getrild ) . Was maar al te blij dat het er nie tussen is gewipt . Liep met sisser af !! Had ook op mn snuffer kunnen gaan als alles blokeerd !!! Doei!!

  8. Robbert
    de bak is opgestuurd naar de hobbyist. Vandaag even telefonisch contact gehad. De bak is open en het zag er naar uit dat alleen lagers vervangen hoeven te worden. de atndwielen etc waren nog goed. gelukkig, omdat de bak bij de koop al witte olie (=water) bevatte was ik bang op roest en veel schade maar dat valt wel mee. naar verwachting is de bak ergens volgende week klaar. dan weet ik ook de kosten.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik zou hier niet meer mee verder rijden, ik heb een tijdje terug hetzelfde meegemaakt al maakte mijn bak een meer rommelend geluid. Bij mij was het lager 6403c3van de uitgaande as aan gort en deze heb ik toen vervangen door een verbeterd type met 7 ipv 6 kogels. Ook heb ik een groefje laten draaien in de as zodat er weer een circlip geplaats kon worden en het lager zodoende niet meer kan verschuiven. BMW heeft van 1985 tot +/- 1994 geen circlip meer geplaatst op de as. De andere lagers heb ik omdat de bak toch los was ook vervangen. Met het juiste gereedschap is dit wel zelf te doen,je hebt o.a wel een trekker nodig om de flens van de bak te halen. henry
    je schijnt dat lager ook vast te kunnen lijmen, iemand daar ervaring mee ?

  10. Rudyhadee
    Een lager kun je fixeren met Loctite, deze heeft een speciaal product voor dit soort toepassingen(zal even in de schuur kijken welke dit is). O, is : Loctite 648, voor cilindrische verbindingen, maar moet je eigenlijk alleen gebruiken als het lager te gemakkelijk in de passing valt.Maar het werkt wel.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Ton, ik heb wel een adresje voor je van iemand die een groefje in de as kan draaien hij kan eventueel ook het verbeterde lager leveren. Hij heeft in mijn as ook een groefje gemaakt en dat zag er perfect uit. Als je interesse hebt, geef dan even je emailadres door dan neem ik contact met je op. henry

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Henry airhead2live.nl ipv de 2 een @

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Zal dit gaan passen?

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Hm plaatjes willen "nog"niet

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Foto's zijn hier te zien: http://www.pixum.nl/viewalbum/id/5723126 Bij Oud staat de achterbrug zoasl ik die monteel heb en bij nieuw is er een vers aangeschafte achterbrug . De "oude"achterbrug heeft een versmalling die heeft de oude niet vandaar de vraag: Gaat dit passen.

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees ', geïmporteerd van het oude forum: Ton : Ziet er goed uit . Meet hart scharnierpunt naar hart steekas . Als dat bijden het zelfde is , is er niks in de weg . Aan de buis waar de scharnierlagers in zitten zit hier ook een versteviging zie ik. Dat is bij mijn snorfiets niet. Bij mij is de tunnel van de cardan ook even wijdig , maar wel een deuk voor de band uiteraard. Bij die oude zat die versmalling er in , deze durfden wel te scheuren op de las. Achter het dikke gedeelte zit de schokdemper . Haal wel alle verf van de flens van de kruiskoppeling af d.w.z. het contactvlak moet vet en verf vrij zijn. Groetjes Cees.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Cees bedankt voor je reactie is gepoedercoat zit er idd heel netjes uit, ben benieuwd of ik die poedercaot zo v/d kruiskoppeling af krijg. Ik zal doen wat je me hebt geadviseerd. De versnellingsbak van de R80 gaat morgen op de post naar adres wat ik via Henry heb bemachtigd. Daarna is het tijd om me hier mee bezig te houden.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:
    Cees bedankt voor je reactie is gepoedercoat zit er idd heel netjes uit, ben benieuwd of ik die poedercaot zo v/d kruiskoppeling af krijg. Ik zal doen wat je me hebt geadviseerd. De versnellingsbak van de R80 gaat morgen op de post naar adres wat ik via Henry heb bemachtigd. Daarna is het tijd om me hier mee bezig te houden.
    Ook die ronde pasrand buitenom brandschoon , anders schraapt die coating eraf en gaat tussen het draagvlak van de flens zitten . Boormachientje met staal borsteltje . Rond de as opstoppen met poetslap geen rommel naar binnen. Coating van vork afdekken . En zet een veiligheidsbril op. Die staal haartjes vliegen er uit soms , niet lekker in het oog. Succes Doei!!!

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: De bak is gereviseerd en kan ik ophalen naast nieuwe lagers/keerringen is er ook een andere prise as ingekomen. Die prise as heeft een knauw gehad bij de koppelingsplaat die stuk was zie hier; http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=6055 . Het hart was toen uit de koppelingsplaat weg gevreten door ........ roest. Efin zaterdag ophalen en dan kan die er weer onder.

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Bak er achter gezet en zojuist de eerste km met de gereviseerde bak erachter gereden. Wat is mooi stil nou, die bak de motor loopt haast geruisloos zo weinig lawaai tov voorheen.

  21. Robbert
    Ook ik heb de gereviseerde bak weer geplaatst en afgelopen zondag een rondje gereden. De bak schakelt prima, geen gegier meer. Van de oude lagers lopen er twee voelbaar stroef/happend. Alle lagers en keerringen zijn vervangen. Ook een veertje is nieuw. Kostte 350 euro (inclusief schoonmaken van de bak aan de buitenzijde. Ziet er netjes uit. en verzenden) Wel loopt er transmissieolie uit de balg naar de cardan. Ik heb de strop nu netjes gemonteerd met ijzere plaatje onder het schroefdeel (had ik over?). Zou nu over moeten zijn. Ook minder.. de benzine liep weer over mijn linker voet (een bekende klacht die bij dit exemplaar wel erg hardnekkig is). Tijdens het rijden nergens last van maar na het parkeren bleef de vlotter overlopen. carb maar weer uit elkaar halen. het enige dat ik me nog kan bedenken is dat de vlotter ergens een stroef puntje heeft of dat het deel waar de vlotternaald tegenaan drukt beschadigd is. De vlotter en naald zijn immers al vervangen Gaat wel even duren, eerst een andere klus (huis schilderen maar vandaag even niet, het lijkt wel herfst) en paar daagjes op vakantie. groet, Robbert.

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb ook nog de manchet die het koppelings druklager beschermd vervangen daar zat een scheur in. Ik was (incl prise as en het draaien van een groef zodat het lager nu met een kogel extra niet meer heen en weer kan schuiven 355 eurooos kwijt exl manchet). Al met al maakt het elkaar niet zo veel.

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'To', geïmporteerd van het oude forum: Oja en voor de verandering loopt de Rechter carburateur eens over van mijn R100rt bij stilstand, bij rijden ook nergens last van. in mijn geval kan de vlotter wat benzine opzuigen. heb de andere carb de vlotter vorig jaar vervangen en had de bestelde R vlotter toen nodig voor de R80rt. Efin zo blijf je bezig.