Voor het nieuwe forum, klik   hier
Robbert
Bij mijn R80RT uit 1986 staat het motorblok enkele millimeters teveel naar rechts in het frame. Ik merkte dat pas toen ik de distributiedeksel los wilde halen (om de ketting te vervangen). De deksel bleef aan de rechter kant (gezien in de rij richting) achter de framebuis zitten. Aan de linkerkant is ruimte over. Nu zitten er vulbussen op de twee draadeinden waarmee het blok in het frame zit. Kan ik deze bussen zonder problemen anders verdelen zodat het blok zeg 2 mm meer naar links komt te zitten? heeft dat gevolgen voor de cardan? moet ik de achterbrug misschien anders uitlijnen? Ik ken de historie van de motor niet en weet niet hoe het zo gekomen is. Op de linker klepdeksel waren wel slijtsporen (van een schuiver) maar als ik het frame zo bekijk lijkt het niet verbogen. Bij het rijden met losse handen gaat de motor gewoon rechtdoor. Wie kan mij van raad voorzien? bdv, Robbert.

15 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Robbert : Hoefd niks aan de hand te zijn . Het motorblok met versn.bak wordt uitgelijnd aan de hand van de aandrijfas die door de swingarm loopt. De meeste blokken staan hierdoor iets uit het midden. Groetjes Cees

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Josje', geïmporteerd van het oude forum: Zitten de voetsteunen nog wel in één lijn? ;)

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum: Bij mijn R100R stond het blok ook niet in het midden; dat is normaal.

  4. Rudyhadee
    Lijkt me ook niet zo'n probleem. Kijk voor de aardigheid eens boven op het blok, zie je ook dat de ene cilinder verder naar achter staat als de ander, is ook normaal, heb nog wel ergens een plaatje.

  5. Rudyhadee
    Scheef blok:

  6. Robbert
    Ik ben blij met de reacties. Dat er op zich niets mee mis is, hum, dat vind ik niet want ik heb bij de vervanging van de distributieketting gepast geweld moeten gebruiken om de deksel langs de framebuis te krijgen. Eigenlijk had ik het blok eruit moeten halen om dit onderhoud te netje te kunnen doen. Dat hoort niet (de R-serie is immers sleutelvriendelijk) en voor de volgende keer (over ca 100.000 Km) wil ik het netjes hebben (noem het een tik). Aangezien dezelfde motor mij ook op een "lager-giertje" trakeert verwacht ik toch weer aan de sleutel-bak te moeten. Zodra ik heb gevoel heb zeker te weten welk lager het is (huidige verdachte de versnellingsbak), ga ik daaraan beginnen. Dan kan ik evt direct het blok iets verplaatsen naar netjes midden in het frame.

  7. Rudyhadee
    Heb je hier misschien nog wat aan? http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0457&mospid=51630&btnr=11_1688&hg=11&fg=10

  8. Robbert
    @ Rudyhadee Aan deze plaat heb ik niets, immers de draadeinden waarmee het blok in het frame wordt vastgezet staan hier niet op. In de onderstaande plaat is pin nr 10 (voor de voorzijde) het draadeinde dat ik bedoel. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0457&mospid=51630&btnr=46_0134&hg=46&fg=15

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Robbert : Er zijn meer bakken die een in mindere mate huilend geluid maken in een bepaalde versnelling. Kunnen de tandwielen zijn . Bij het olie verversen van de bak direct na een rit , dus warm . Ga ik altijd met een magneet door de afgetapte olie. Vind je dan geen overtollig slijpsel of splinters , hoef je niet ongerust te zijn. Groetjes Cees.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'PeterV', geïmporteerd van het oude forum: Toen ik vorig jaar bij mijn 80-er R100RT de distributie verving, zag ik exact hetzelfde: blok niet precies midden in het frame. Er was aan de rechterkant van het distributiedekdel zelfs iets geslepen, kennelijk om het deksel langs de framebuis te krijgen. Spul was nooit eerder open geweest (heb deze motor vanaf 33K, nu 120K), het lijkt wel of het bij montage op de fabriek zo is gedaan. Heb het mooi zo laten zitten, als je het corrigeert zet je wellicht zijdelingse druk op de cardanas. Groeten, PeterV

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: distri ketting moet rond de 50000 km gedaan worden grt, peter

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'PeterV', geïmporteerd van het oude forum: Is wel buiten dit onderwerp, maar toch even een reaktie hierop: over wanneer de distri ketting moet worden vervangen is veel discussie, geen vaste richtlijn (zie elders op dit forum). Bij mij liep het bij 120 K nog prima en zonder geluiden. Bij vervanging bleken de spanners een heel eind versleten maar nog niet aan hun einde, ketting wel wat gerekt maar niet extreem, tandwielen prima in orde. PeterV

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Die discussies heb ik al lang verbannen. Of het nu een singel of duplex ketting is , er komt een moment dat hij zich meld . Rijstijl en olie kwaliteit spelen een rol . Zo ook de interval van olie verversen. Is het moment dan daar dat je hem hoort , wacht dan niet te lang . Een ketting waarvan de steek langer wordt gaat op de punten van je tandwielen lopen . Uiteraard is dan het kleine tandwiel het kwetsbaarst in het moeilijkste te vervangen. Dus de km/stand is geen maatstaf want die is bij iedereen verschillend. Maatstaf is wat je oren registreren. Een nieuwe ketting kan ook een vreemd beeld weergeven , kijk maar op de foto . De nieuwe ketting heeft de meeste speling op de pennetjes , vreemd toch !!! We wachten het weer wel af . Groetjes Cees

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'roadie', geïmporteerd van het oude forum: Van alle /5 serie t/m /7 staan de blokken uit het midden af fabriek, dit i.v.m. cardan. Niet proberen om dit in het midden te krijgen want dan ga je met achterbrug afstellen het achterwiel uit het midden zetten en daar krijg je wel last mee! Andere modellen misschien ook wel maar van die weet ik het zeker.