Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Flip van der Vlugt', geïmporteerd van het oude forum: Ik rij een r100r uit 92 met een siebenrocksetje en dubbele onsteking. Ik heb alleen last van backfire aan de linkerkant met als gevolg dat de carburateur eraf schiet. Een nieuwe rubberen mof aan de cylinder heeft niet tot echte verbetering geleid. Het probleem treedt met name op als de motor lage toeren draait (500-800) zoals bij een koude start. Bougies heb ik recent vernieuwd kleppen zijn gesteld en cylinders gesyngroniseerd. Wat kan dit zijn

13 reacties

  1. tweedehans
    te grote voorontsteking ?? hans

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Flip', geïmporteerd van het oude forum: Een te grote voorontsteking? Wat bedoel je daarmee

  3. tweedehans
    ontsteek te vroeg, ontsteekt mogelijk al als de inlaat klep nog open staat. 2 e mogelijkheid, een niet goed afsluitende inlaatklep. misschien even een compressietest doen. na lange stilstand wil een klep wel eens blijven "plakken". demonteren en goed reinigen, heb bij de BMW hier geen ervaring mee, maar wel bij bv de stationaire motor van HONDA succes Hans

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Teveel voorontsteking kan zeker een oorzaak zijn. Bij dubbele ontsteking (twin spark) moet je de ontsteking later zetten. Groeten, Paul.

  5. Rudyhadee
    Wil me hier ook aanmelden, heb een soortgelijk probleem.R75/5 van 1972 met 1000 cc Siebenrockset en 36 mm Dellorto's PHF en "gedempte"Magni uitlaten. Start altijd zonder choke, 2x gas geven ivm acceleratiepomp en het geheel komt tot leven.Loopt onregelmatig koud door allerlei aanpassingen,niet belangrijk, maar als die warm is pets die in de carburateurs, geen backfire dus.Vooral bij stationair of net daar boven, bij 1500-2000Rpm is het weg en loopt dan als vergif. Carbuarateurs blijven wel gewoon zitten, ontsteking staat goed,klepperij is in orde, te arme of te rijke afstelling wellicht?Zitten Green filters op, met open kelk doet die hetzelfde, zit zelf aan teveel lucht aanvoer te denken, denk ik dan goed?

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Lijkt mij een te arm mengsel, hoe zien je bougies eruit?

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Dell orto is er wel gevoeliger voor dan Bing, had het ook snel bij VHB 30mm carbs

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B,', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Rudy, Dat is net de overgang van stationair naar een beetje gas, wellicht kun je het stationair mengsel iets rijker zetten, petsen en "te vroeg" ontsteken is meestal het gevolg van een wat arm mengsel. Er van uit gaande dat de ontsteking op tijd staat, of deze toch een fractie "later" zetten

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Volgens Handboek v Peeters is 2mm op het vliegwiel 1 krukasgraad . Dan heb je een indicatie . Succes

  10. Richard
    Flip van der Vlugt, Welkom bij de club, Alles wat je aan de BMW veranderd wat niet orgineel is gaat ie onderin moeilijker lopen. Ik heb zelf het zelfde euvel, meestal is de carburateurs netjes afstellen en syncroniseren de oplossing. Doe een keer een slang op beide carburateurs op de vacuum aansluiting, als de motor dan goed draait dan zit het in het synchroon stellen. Enne hoe rijd dat zo'n siebenrock kitje en welke heb je. Richard

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Flip', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor alle reacties; ga eea uitproberen. Er zit een powerkitje van siebenrock op met een asymetrische nokkenas: veel koppel en soepele loop.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: Gents: Klep-overlap is de krukashoek in de gasuitdrijffase waarbij de uitlaatklep nog openstaat en de inlaat klep net wordt geopend. De weg schietende uitlaatgassen trekken heel even de inlaatgassen al opgang voor dat de uitlaatklep sluit, dat is de bedoeling. Deze klepoverlap is bij de oude r's R60's etc klein, en bij de R100RS al veel groter. Zo groot dat deze motor gewoon niet start en niet wil lopen zonder uitlaat en de R60 dat wel doet. Hoe groter de klepoverlap hoe meer power bij hogere toeren tallen.... ..maar als het arme mengsel nog nabrandt in de uitlaat steekt het ook het verse mengsel aan, zie daar het petsen. Als de asymmetrische nokkenas veel klepoverlap heeft is mooi stationair draaien niet mogelijk, daaom draaiden oude opgevoerde toerwagens altijd 1500 tpm stationair en oude formule wagens 3000 tpm stationair (Totdat de verstelbare nokkenas werd toegepast) Ra ra, waarom pas je zoiets complex toe? Wil je racen? Race dan en zet het stationair hoog. Overigens: 32 graden vaste voorontsteking werkt altijd goed vanaf ongeveer 2500 tpm. Wil je all round? Dan standaard nokkenas of ongeveer standaard timing met grotere klep lichthoogte, hoge compressie, nikasil, veel carburatie en instelbare vervroegings kromme met groot laat-vroeg verloop. Andere meningen zijn uiteraaard welkom. Groetjes Louis