Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
Ik heb het volgende probleem: Ik heb een oude (1997) R1100RT met een kapot klepdesksel (kleine scheur tgv valschade). De motor lekte hier flink wat olie uit. Ik heb vervolgens het deksel vervangen, nieuwe bougies, filter, nieuwe olie etc. Ik heb hierna de motor gestart, liep perfect. Omdat het laat was heb ik niet gereden. De volgende ochtend wilde ik wat gaan rijden. Meteen na het starten knalde het oliepeilglas eruit, met de nieuwe olie :( Dit was dus bij een ijskoude motor.
Ik vermoed dat dit is gebeurt door druk opbouw, voordat ik het klepdeksel vervangen heb, kon de druk door de scheur weg. Nu dus niet meer, met als gevolg dat de druk door het zwakste punt (glaasje) naar buiten ging.
Ik heb vervolgens de tank van de motor gehaald om te kijken of die slang die boven in het blok zit en naar het luchtfilter loopt, nog goed was. Normaal zou daar namelijk eventule overdruk uit wegkunnen. De slang lijkt nog goed, is niet poreus of dicht.
Wat ik nu wil gaan doen is het glaasje plaatsen, de motor weer vullen met olie (ca 3,5 liter) en dan starten zonder de oliedop erop (zodat druk evt weg kan). Is dit een goed idee? Heeft iemand andere tips of suggesties?
6 reacties
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import