Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Ik heb het volgende probleem: Ik heb een oude (1997) R1100RT met een kapot klepdesksel (kleine scheur tgv valschade). De motor lekte hier flink wat olie uit. Ik heb vervolgens het deksel vervangen, nieuwe bougies, filter, nieuwe olie etc. Ik heb hierna de motor gestart, liep perfect. Omdat het laat was heb ik niet gereden. De volgende ochtend wilde ik wat gaan rijden. Meteen na het starten knalde het oliepeilglas eruit, met de nieuwe olie :( Dit was dus bij een ijskoude motor. Ik vermoed dat dit is gebeurt door druk opbouw, voordat ik het klepdeksel vervangen heb, kon de druk door de scheur weg. Nu dus niet meer, met als gevolg dat de druk door het zwakste punt (glaasje) naar buiten ging. Ik heb vervolgens de tank van de motor gehaald om te kijken of die slang die boven in het blok zit en naar het luchtfilter loopt, nog goed was. Normaal zou daar namelijk eventule overdruk uit wegkunnen. De slang lijkt nog goed, is niet poreus of dicht. Wat ik nu wil gaan doen is het glaasje plaatsen, de motor weer vullen met olie (ca 3,5 liter) en dan starten zonder de oliedop erop (zodat druk evt weg kan). Is dit een goed idee? Heeft iemand andere tips of suggesties?

6 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Ik zou die ontluchting slang loshalen en nog eens kritisch bekijken, indien schoon, weer terug monteren en aan de luchtfilterkant los laten hangen. Dan de motor starten met de vuldop los, kan geen kwaad maar spettert wel wat olie. Laat hem even draaien en doe de vuldop terug, of dicht het gat af met een lap oid. Nu moet de ontluchting slang gaan blazen. Kan zijn dat hier nog wat olie uitkomt, als een brommert op zijn kant heeft gelegen, kan er olie in het inwendige van die ontluchting zijn gekomen en die moet weg. Tap ook even de luchtfilterbak af, plugje zit linksachter aan de onderkant. Groeten, Paul.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb het luchtfilter huis nog niet gedemonteerd. Ga ik nu wel doen. Of is dat niet nodig? Als ik namelijk in het roostertje kijk (dat onder het filter zit), lijkt alles droog. Of kan je dat van buiten niet zien?

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Die hele kast hoeft er niet uit, alleen aftappen. Plugje linksachter onderop de kast. Daar verzameld zich de evt aanwezige olie en dat zie je soms niet door het rooster, of er moet een plas in staan. Groeten, Paul.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Bedankt weer voor de reactie. Ik heb linksonder gezocht maar ik kon het plugje niet vinden.... Waar zit ie precies? Moet ik er misschien nog andere dingen afhalen om de plug te vinden? Ik heb in mijn Haynes boek gezocht maar kon hem ook niet op een foto vinden. O ja, links is voor mij natuurlijk de kant waar ook de uitlaat zit :)

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Omdat ik het niet helemaal vertrouwde, heb ik het volgende bedacht: met een luchtpompje, waarmee je normaal luchtbedden op kunt pompen, heb ik alles getest. Eerst de slang: Die bleek niet verstopt te zijn. Daarna het blok (pompje aangesloten op olievulgat, gat bij peilglaasje dicht gemaakt met doek en gevoeld bij de overdruk slangaansluiting). Ook heir kwam lucht uit, de klep is dus niet defect. Daarna alles in elkaar gezet en weer het pompje aangesloten. Nu kwam er (erg weinig, maar wel voelbaar) lucht uit het lucht filter. Mijn conclusie is dat alles werkt en dat er geen verstoppingen zijn. Eventuele overdruk moet dus wegkunnen. Ik wil nu de olie erin gaan doen en dan voorzichtig verder testen. Klopt mijn conclusie of zie ik dit verkeerd? Hier eeb filmpje van de laatste test, het zakdoekje beweegt heel weinig zodar het pomp loopt (is niet goed zichtbaar maar wel voelbaar) : http://www.youtube.com/watch?v=BJpBQmoXUE8